Gå till innehåll

Forum

  1. Overlanding.nu - Information

    1. Information från Overlanding.nu

      Viktig information från Overlanding.nu

      335
      inlägg
    2. Resor arrangerade av Overlanding.nu

      Här kommer viktigt information om våra resor

      944
      inlägg
    3. Support & Hjälp

      Här kan du posta alla eventuella frågor du har, eller om du har problem med forumet.

      116
      inlägg
  2. Overlanding.nu - Allmänt

    1. I garaget / In the garage

      Här kan du skriva om ditt fordon och eventuella modifieringar
      5 430
      inlägg
    2. Utrustning / Equipment

      Här kan du skriva om allt som handlar om Overlanding utrustning.
      1 745
      inlägg
    3. Resor / Overlanding

      Här kan du skriva om allt som handlar om resor / overlanding
      2 470
      inlägg
    4. Generellt

      Här kan du skriva om allt som inte passar i någon annan kategori
      795
      inlägg
    5. English corner

      Open forum where you can post all your questions regarding Overlanding, equipment, traveling. 

      9
      inlägg
  3. Overlanding.nu - Bilder & filmer

    1. Bilder & Filmer / Pictures & Movies

      Här kan du posta generella bilder och filmer.

      530
      inlägg
  4. Overlanding.nu - Köp & Sälj

    1. Köpes

      Här kan du posta när du önskar köpa något.

      54
      inlägg
    2. Säljes

      Här kan du posta när du önskar sälja något.

      195
      inlägg


  • Kommande händelser

  • Topics

  • Posts

    • Måtte bytte batteri, det gamle var gåent. Tenkte først på å sette inn et slikt duel battery system. Men ifølge batteriphuseren ville ikke det gi veldig mye mere amp, så vi tok heller å dytta nedi et 95 amp amp batteri. Når jeg har kjørt litt off the road på slike off the road treff, har jeg måtte dekke pluspolen med gaffateip. Men har lyst til å få laget noe som ser bedre ut, eventuelt noe permanent. Så åssen er det dere har løst det? Lage til noe gummi matte? Eller rett og slett spraye plastidipp på? 
    • Per kvadratmeter väger 2mm stålplåt och 6mm aluminium lika mycket, nämligen ca 16kg per m2.  För vanligt "tänk om jag slår i nåt" - bruk på vanliga igenvuxna grusvägar hade jag nog valt 3-4mm aluminium, men om planen är att faktiskt köra terräng på riktigt hade jag tveklöst gått på stål, möjligen även Hardox om man planerar att wincha sig fram i stenrös med hjulen hängande och dinglande.  Rostfritt är ju ett alternativ också om finishen "på sikt" är viktig. Väger ungefär samma, betydligt styvare och "halare". Tyvärr dyrare då, såklart. 
    • Såja, nu har framaxeln fått lite kärlek. Lite krångligt att ta mycket bilder när man har vaselin på händerna hela tiden så här kommer lite osammanhängande bilder. Inte konstigt att ena sidan var glapp vid kungstappen, övre lagret var sopslut I med nya lager. Nya frihjulsnav. Byte av pinjongaxelns tätning, trångt.Mercan
    • På min gamle landcruiser, så hadde jeg en stor aluminiums plate, var egentlig laget for en rallybil, å kravet der var at den skulle tåle høy hastighet på stein uten punktering, altså at det ikke skulle slå hul i plate. Trur den var på 10 mm og veide et tonn,  føltes iallefall slik ut hver gang den skulle av for å få skiftet olja. Men var veldig kjekk å ha når man gikk på noe. Det som er litt fint med aluminium kontra stål, er jo an det er stivere, altså det bøyer seg ikke så lett. Men en bulk i stålet får du jo rettet ut igjen, mens aluminium som regel sprekker. Så min anbefaling er, skal du kjøpe ferdig, ville jeg nok valgt stål. Men skal du lage noe sjøl, så hadde jeg nok godt for slike diamant alu plater, duraplates eller hva det nå heter 
    • Ja det er jo det viktigste og kjøre med hodet men også kjenne bilens sine begrensninger tenker jeg Suzukien er mest egnet til lett terrengkjøring og skogsveier vil jeg noe mer så må jeg nok finne en annen bil. Og så den du linket til kjedelig slikt og enda mer som du sier når en er på langtur og oftest i mitt tilfelle alene og langt fra folk.
×