Gå till innehåll

All aktivitet

Detta flöde auto-uppdateras     

  1. Senaste timmen
  2. pilten

    En rød Jeep wrangler jk

    Måtte bytte batteri, det gamle var gåent. Tenkte først på å sette inn et slikt duel battery system. Men ifølge batteriphuseren ville ikke det gi veldig mye mere amp, så vi tok heller å dytta nedi et 95 amp amp batteri. Når jeg har kjørt litt off the road på slike off the road treff, har jeg måtte dekke pluspolen med gaffateip. Men har lyst til å få laget noe som ser bedre ut, eventuelt noe permanent. Så åssen er det dere har løst det? Lage til noe gummi matte? Eller rett og slett spraye plastidipp på?
  3. Today
  4. JohnE

    Sorento by Norlin

    Per kvadratmeter väger 2mm stålplåt och 6mm aluminium lika mycket, nämligen ca 16kg per m2. För vanligt "tänk om jag slår i nåt" - bruk på vanliga igenvuxna grusvägar hade jag nog valt 3-4mm aluminium, men om planen är att faktiskt köra terräng på riktigt hade jag tveklöst gått på stål, möjligen även Hardox om man planerar att wincha sig fram i stenrös med hjulen hängande och dinglande. Rostfritt är ju ett alternativ också om finishen "på sikt" är viktig. Väger ungefär samma, betydligt styvare och "halare". Tyvärr dyrare då, såklart.
  5. Igår
  6. Johannes

    Nissan Patrol Y61 2,8 med mera.

    Såja, nu har framaxeln fått lite kärlek. Lite krångligt att ta mycket bilder när man har vaselin på händerna hela tiden så här kommer lite osammanhängande bilder. Inte konstigt att ena sidan var glapp vid kungstappen, övre lagret var sopslut I med nya lager. Nya frihjulsnav. Byte av pinjongaxelns tätning, trångt.Mercan
  7. pilten

    Sorento by Norlin

    På min gamle landcruiser, så hadde jeg en stor aluminiums plate, var egentlig laget for en rallybil, å kravet der var at den skulle tåle høy hastighet på stein uten punktering, altså at det ikke skulle slå hul i plate. Trur den var på 10 mm og veide et tonn, føltes iallefall slik ut hver gang den skulle av for å få skiftet olja. Men var veldig kjekk å ha når man gikk på noe. Det som er litt fint med aluminium kontra stål, er jo an det er stivere, altså det bøyer seg ikke så lett. Men en bulk i stålet får du jo rettet ut igjen, mens aluminium som regel sprekker. Så min anbefaling er, skal du kjøpe ferdig, ville jeg nok valgt stål. Men skal du lage noe sjøl, så hadde jeg nok godt for slike diamant alu plater, duraplates eller hva det nå heter
  8. kimar

    Hvor mye bakkeklaring er nødvendig?

    Ja det er jo det viktigste og kjøre med hodet men også kjenne bilens sine begrensninger tenker jeg Suzukien er mest egnet til lett terrengkjøring og skogsveier vil jeg noe mer så må jeg nok finne en annen bil. Og så den du linket til kjedelig slikt og enda mer som du sier når en er på langtur og oftest i mitt tilfelle alene og langt fra folk.
  9. norlin

    Sorento by Norlin

    Ja det var ju lätt detta ... 😁 Får forska vidare framför allt för att få koll på vikten.
  10. Hemmeligheten i Norge ligger i dokumentasjon, og da spesielt fra Tüv i Tyskland. Heving godkjennes så lenge du har tüv-papirer, og og papirer på 4-hjulskontroll og lysjustering (og lasteventil på bakaksel på biler uten abs). Større hjul godkjennes så lenge du har tüv-papirer på felgene, som sier hvilken heving og hvor store dekk papirene gjelder for, samt at dekkene ikke stikker utenfor og du får kalibrert speedometeret til de nye hjula. Så mye er mulig også hos oss, det er bare mye jobb og koster masse penger. Denne bilen fortjener nye fjærpakker bak, jeg tror kanskje ikke jeg har den lengre enn til våren, så det er dumt å bygge den om for mye. EDIT: Og der var bilen EU-godkjent for to nye år.
  11. Lars 9k

    Hvor mye bakkeklaring er nødvendig?

    Samtidigt gäller det ju att köra med huvudet. Har man en oskyddad bil med låg frigång får man ju vara försiktigare! Vill ju inte stå så här ute på en långtur!
  12. Lars 9k

    Träffar

    Fast det kan ju se ut så här efteråt! Johanes har kört utan skydd i ett antal år nu och till sist så blir hon på smä...n. Eller jag menar, blir det en smäll för mycket!😱 - Hmm.. den läcker nog lite i packningen... 🤔!!!! Tror nog det är mer än så Johannes 😂!!!
  13. Du får göra som jag...... sänka fram!! Eller INTE..... , höja bak låter ju befogat! Hur mycket kan ni göra med dessa i Norge? Vi körde med en norrman, Markus på SOT för några år sedan, hans XJ var godkänd med 37”?
  14. Tok noen målinger i dag. Senter aksel til hjulbue bak: 43cm Senter aksel til hjulbue foran: 48cm Bakken til diff foran: 20cm
  15. kimar

    Hvor mye bakkeklaring er nødvendig?

    Laveste punkt på min Suzuki (19cm) er en bjelke da denne har både IFS og IRS så diffene er høyt oppe og gjemt vekk. Har noe eksos som stikker litt nedenfor dette men ikke mye. Har ikke målt høyden til kanalene enda men disse er noe høyere enn laveste punkt mener jeg. Når det kommer til dekk så har denne som standard 215/70/16 som jeg får opp som ca 27 tommer? Så ikke så mye og skryte av og tror ikke det er mulig og få på 33 på denne men burde da mulig gå opp litt i dekk størrelse? Kan legge ved et bilde av bil og som dere ser så er denne veldig flat under.
  16. Lars 9k

    Hvor mye bakkeklaring er nødvendig?

    Det hänger ju mycket på hur känsligt det som sitter lågt är. Min är ”ganska” låg, ca 26cm under diffarna om jag mins rätt, men det mesta är förstärkt och tål att slå i. Då blir det bara jobbigt att komma loss när man slår i, eller fastnar men absolut inget jag blir orolig för, det smäller mycket under min Jeep vid offroad, till och med @Hanna har vant sig. Är det klena trösklar eller oskyddade oljetråg som sitter lägst så blir det ju något helt annat!! 😰 Min personliga(så klart) åsikt, hellre skydd än höjd, om du skall prioritera säkerhet. Gäller det att komma så långt som möjligt INNAN du fastnar så skulle jag vilja ha åtminstone 33” däck, gärna större och så höja tills de får plats.
  17. Hei lurte på om dere med litt erfaring her inne kunne si noe om hvor mye bakkeklaring som trengs og anbefales ved overlanding og hvor mye som trengs ved skikkelig offroad kjøring. Tenkte dette er fin info til til nybegynnere og noe jeg også lurer på som min Suzuki som har 19 cm under på laveste punkt. Hvordan er dette ved overlanding og lett terrengkjøring?
  18. kimar

    Sorento by Norlin

    Jeg skal også ha på min Suzuki og tenkte og gå for stål da er billigere og som Wiberg sier så veier de fort det samme for alu må være tykkere. Tenker at stål er også enklere og fikse og kan enkelt sveises. Og når det kommer til stål plater og rust så ser jeg ikke på det som noe problem da tenker på min og dekke platene med fluidfilm og begynner de og ruste så bare sandblåser jeg og lakkerer/maler de.
  19. Wiberg

    Sorento by Norlin

    Som Per skriver, alu hänger sig lättare på sten. Men ska man ha något som skyddar i alu så blir det så tjockt att det väger ca lika mycket som samma kvadrat med stål i 2,5 - 3mm. Mina aluplattor är 8mm tjocka och väger stridsvagn. Hade jag gjort om hade jag gått för stål. Då ska det tilläggas att Snövit och jag sällan " råkar " hamna i jävlig terräng - vi uppsöker den .
  20. iknutis

    Sorento by Norlin

    Dette. For folk flest er alu helt kanon.
  21. Per Pettersson

    Sorento by Norlin

    Jag har samma frågeställning... Och för att förvilla oss ytterligare så tillkommer glidkoefficienten. En klok gubbe lade till detta faktum. Aluminium "hugger tag" i stenar och stål glider mycket enklare över dem. Ska du bara mest ha dem "utifallatt" så gå på aluminium för viktens skull. Skall du däremot, som jag, planera för att kunna köra lite hårdare terräng och verkligen använda dem så ligger stålet närmre till hands. Jag tvekar dock fortfarande för jag har så dålig lastkapacitet på regbeviset och vill inte tynga ner bilen mer. Hoppas du blir klokare av mina funderingar för jag blir det då inte... 😵
  22. Wiberg

    Snövit - Wibergs LC120 AT35"

    För att verkligen grotta ner sig i detta regniga novembermörker som råder om dagen så beslöt jag mig för att - med moralisk stötta av @thorstein - att plocka ner det som kan plockas ner på bilen för att förbereda för återställande av - ja, jag säger det igen - kronidiotshelvetet från de mörka skogarna i Bergslagen, den personens åverkan på Snövit. Det redan miserabla lackjobbet har nu förvärrats. Det är fullt med bubblor i det... Jag tror jag spyr... Så det innebär att det måste slipas ner och göras om... Vidare har rock-sliders och bakre kofångare demonterats för att kunna fästa stänkskärmar ordentligt - ett projekt jag i skrivande stund är en smula osäker på hur lösa. Tur det finns proffs som jobbar m sånt. Så just nu ser hon väldigt rumphuggen och stuslig ut där hon står den stackars damen. Men hon är väldigt lätt med tanke på allt vi plockade av henne i form av stål och aluminium - alltid något . Samtidigt som vi kröp runt under bilen och förfasade oss över inavlade kronidioters totala brist på självinsikt så studerade vi bästa sätt att applicera kommande kabeldragningar och extraljusmonteringar. Lite klokare blev vi och sen åkte även takräcket av. Så nu stundar lack, rost och andra kosmetiska arbeten innan det skall utrustas på nytt.
  23. norlin

    Sorento by Norlin

    Uppgraderingsfunderingar. Har fått för mig att skydd under bilen skulle vara en bra investering om jag villar ut mig i skogen. Har faktiskt hittat hela 2 varianter att välja på, 2,5 mm stål eller 6 mm aluminium vikt & rostbenägenhet talar för Aluminium, priset talar för stål. Så vad är forumets åsikt, vad är vettigt?
  24. Går stadig fremover med Jeepen; endelig fått byttet begge foringene i hengslene på førerdøren, så nå glir døren som ny. Og jeg har fikset interiørlyset foran.
  25. iknutis

    Norge tur i December, alternativt i April

    - Någon som gjort en sådan tur? Nope - Jag bor i Skåne, vi har nästan aldrig snö. Hur är det i Norge runt den tiden? Har varit i Oslo ett par gånger på vintern, men aldrig utanför. Ofte veldig mye snø, men ingen garanti før du kommer litt opp i høyden. - Kommer det ligga 2 meter snö på alla grusvägar? Med andra ord, kommer det vara jättesvårt att hitta campingplatser som inte är 10 meter från en Europa väg? Kort fortalt: ja. Tilogmed folk som skal på fjellet og gå på ski sliter med å finne parkeringsplasser. Grusveier brøytes sjelden om vintern, mange er stengt av bom og de fleste er stengt med snø. - Hur är det med att campa, är det likt Sverige med allemansrätten? Stemmer, fritt å campe. - Vilken karta är den bästa eller mest prisvärda för grusvägar m.m i Norge? Är den i så fall kompatibel med t.ex Viewranger? Norgeskart eller www.norgeskart.no er fin og gratis. Viewranger er også god i Norge. - Övriga tips om Norge? Beste månedene er mai og september; verken mygg eller turister er på plass da.
  26. iknutis

    En kall Sverige tur i November.

    Vet du, det er nesten Lotto. Selv her på nordvestlandet der vi bor, er det ca50% sjanse for en meter med snø til jul. Men det kan også være bar asfalt til januar en gang. Mest snø er det i februar og mars normalt. Og er det en meter med snø er det ofte vanskelig å finne gode plasser å campe, og de beste veiene er ikke brøytet på vinterstid, dessverre.
  27. pilten

    En rød Jeep wrangler jk

    Olje og luft filter skifte, 185 tusen km Billige ebay filter gjør nytta si. Også passet det bra at olje var på tilbud på jem og fix Er vell ikke akkurat så veldig interessante mods for dere, men greit huske når jeg skiftet olje og filter sist😉 Sikkert mange av dere som lurer på åssen det går med den stokken jeg vinsjet Å han fyren i pokemon er en skikkelig badaas overlanderpokemonfanger🤓
  1. Ladda in mer aktivitet
×