Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation on 12/29/2018 in all areas

  1. Idag var jag upp med lite ved till grillplatsen på berget, då det ska lagas mat utomhus på nyår, jag behövde något att ha veden i där uppe så jag snickrade ihop en låda, jag kunde väl tagit en kärra kanske, men skogen börjar bakom huset så det blir ingen väg körning Och tur är väl det kanske? som ni kanske ser har jag vinterdäcken på vilket gjorde denna lilla tur intressant, med vinterdäcken på sänker jag bilen nästan 10 cm vilket inte var optimalt på denna stig. jag fick använda vinchen en Gång Då jag sätte bakhjulet mellan en sten och en stubbe. även madtraxen fick jag använda då jag lyckades ställa framaxeln på en frusen stubbe. Med cooper däcken går bilen över alla hinder på denna stigen, men nu fick jag kämpa lite? Väl uppe vid grillplatsen blev det att ställa iordning mitt bygge och lasta ur veden. sen var det att vända hemåt och invänta nyår, Då blir det promenad med ryggsäck, hundar och sambo. Och bilen får stanna hemma, men roligt var det att leverera ved?
    5 points
  2. Dags att lägga upp en tråd om min softroader Efter att i många år levt och rest med en Saab 900 T16 med tillhörande Toppola var det dags att gå vidare här i livet. Planen var att det ersättaren skulle bli en Toyota Hilux eller en Subaru Outback, men av en händelse blev det en fabriksny Suzuki Vitara 1,4 Boosterjet Allgrip istället! Mer om varför det blev som det blev står i denna tråd: Bilen är i dagsläget inkörd och den funkar både som dagistaxi och resekamrat. Lite mindre och snällare än jag hade tänkt mig, men det gör sitt jobb rätt bra. Jag har även börjat fundera på uppgraderingar. Listan ser ut som följer: Höjningssats - https://www.mad-vertrieb.de/hoeherlegungsfedern/suzuki/vitara/suzuki-vitara-baujahr-0315-2.html Hasplåtar under motor och diff från Rival takräcke takbox A/T däck med lite högre profil - (General GRABBER AT3 - 215/60r17) Maxtrax eller nåt liknande Stänkskydd bak (främre redan monterat) Extraljus Hemmasnickrad "hitchgate" för extrahjul och bensindunk Huvskydd (Wind deflector) När det kommer till campinglivet använder jag mig av ett vanligt tremannatält samt Trangia 27 som är gaskonverterad eller ett tvålågigt primuskök. Lätt och funkis. Funderingar på RTT finns såklart men än så länge funkar det med dagens setup Resor: Vildmarksvägen 2019
    5 points
  3. Hej! Ny här så en presentation kanske kan vara på sin plats. Jag har alltid älskat naturen och tagit varje chans jag fått att lämna staden för mer naturnära aktiviteter. Fiske, skog och motorer är tre saker som ligger mig varmt om hjärtat. I några år har familjens campingsemestrar och utflykter gjorts med en gammal V70 från 99 som jag efter att ha fastnat med några gånger för mycket började fundera på att byta ut. Kraven för vår nya familjebil var hyfsad markfrigång, bra fyrhjulsdrift, dragkrok, vettig förbrukning, kombi. Valet var ganska enkelt eftersom jag alltid gillat senaste generationens XC70 och dessutom gillar Volvos femcylindriga dieselmotor. Efter lite research kom jag fram till att en XC70 med Haldex4 var att föredra dvs MY09-MY12. MY08-09 hade de broblem med remkretsen som kunde orsaka motorhaveri så de gick bort. Efter många timmars sökande på Blocket hittade jag rätt. En 2011 med tillräckligt få mil på mätaren och det mesta jag tyckte kändes viktigt i utrustningsväg. Nu började det roliga. Det finns redan några kollegor som kör XC70 och man vill ju vara fräckast på parkeringen så att lämna den helt standard fanns aldrig på kartan. Däcken som satt på bilen vid köp var slut, bra, en anledning att köpa mer grovmönstrade. Frågor om hur stora däck man kan få in i hjulhusen på en XC70 började hålla mig vaken om nätterna. Kunde man kanske höja den lite? Efter oräkneliga timmars googlande och måttande på bilen har jag nu landat i följande... 30mm höjningskit från Tema 4x4. 10mm extra höjning bak med hemgjord spacer. 255/60R17 Continental CrossContact ATR. Justerbara camberstag bak från Hardrace. Hasplåt under motor från Volvo. 10mm hjulspacers bak för att slippa de insjunkna bakhjulen. Jag är oerhört nöjd med dessa modifikationer som verkligen gjort underverk med framkomligheten. Däcken är tysta och fina på vägen och har bra fäste utanför. De extra 50-60mm markfrigång gör att man sällan behöver oroa sig på dåliga vägar och sällan behöver vända för att vägen blir för knölig eller hjulspåren för djupa. Haldex4 systemet fungerar väldigt bra när det gäller att fördela ut kraften på de fyra hjulen. Nog med text! Lite bilder behövs ju också. Framtida planer är LED-ramp fram på takräcket, extra backljus bak på räcket och kanske någon skyddsplåt bak för Haldex och länkarmar. Sen håller vi på och funderar hur vi ska lösa våra campingbehov på bästa sätt, taktält, marktält eller någon typ av campingtrailer? Jag är säker på att det här är rätt ställe för att hitta svaren jag söker.
    1 point
  4. Om man ändå hade varit ledig... ?
    1 point
  5. Jag tycker kvaliten var helt ok, gjorda av någon typ av hårdare gummimaterial. De ryska kvalitetsskruvarna som följde med bytte jag ut för de var ingen höjdare. Passformen var bra på alla delar och de gör sitt jobb när de väl sitter där. Till en XC70 finns ju dessutom inget annat att välja på så man får gilla det som finns.
    1 point
  6. 1 point
  7. Snyggt! Vad lite snö det är jämfört med förra året. Vi hoppas ju på rejäl vinter i år med .
    1 point
  8. #1. Hmm... Linus från Adventureriders? #2. Lösningen för vattenproblemet är lika enkel som genial, när jag och en polare bestämde oss för att ta våra XT660s och dra till Atlasbergen i Marocko så funderade vi på lösningar för vatten. Nu visade det sig att vatten var hyfsat tillgängligt trots allt men utan att veta just det så la vi varsin utombordartank med bälgpump och bränslenivåmätare ifrån Biltema i botten på ena packlådan från www.därr.de och sidär hade vi en aldrig sinande ström vatten ifrån tanken. Vi hade alltid koll. 12 liters la vi i lådan men finns även i 24 & 29 liters...alla med avluftningsventil. Att det är en tank ämnad för bränsle spelar liks ingen roll om man köper den ny ju. Dessutom är de skitbilliga även med pump och nivågivare. Är man riktigt avancerad så kan man ju ta random flottör med mätare och få vatten nivån på instrumentpanelen, vi lyfte bara på innerväskan men det var ju på hoj. Jag har lärt mig mycket i friluftslivet med och i det fallet man är osäker på vattenkvaliteten så la vi i fem små granuler bassängklor och två teskedar askorbinsyra per liter vatten. Kloret för att bakteriedöda och askorbinsyran för att elimenera klorsmak, funkar mumma. Grovvatten silas genom buff oavsett var man är på klotet. https://www.biltema.se/bat/batmotor/bransletillbehor/bransletankar/bransletank-2000017706
    1 point
  9. Blev en grymt trevlig träff och körning. Klockan ringde 07:00 ca 45km från Borås. 08:32 rullade vi in på området som bil nr 18. Sedan det inte var några kända i området vid den här tiden, rullade vi bort mot det snällaste området men efter ett par rundor kände vi oss snabbt klara, terrängen var inte speciellt krävande. Nu hittade vi ett annat område som såg lite mindre snällt ut, men ändå inte så illa. Det var skyltat med både oranga och gröna pilar. Grönt kändes ju som en snäll färg, men allt eftersom det blev smalare och stenigare började vi (jag och min son) bli osäkra på vad både färg och pilar betydde. - Vi rullar fram till incheckningen! Kom det över radion, det var Fredriks kända röst, och kvitteringen kom från Palle. Efter vi utväxlat "hejsan, hejsan" över eten, fick jag förklarat att vi redan var ute och följde gröna pilar i skogen. Det skulle vi tydligen inte göra för det var Enduro banan ?. Inte undra på att det var trångt mellan träden. Efter lite om och men, backande och svängande kom vi oss ut av skogen och kunde möta både @Fredrik L, @Pall Ingi Magnusson och @Robin Berglund vid grusgropen. Efter utsläpp av luft så bar det av uppför en brant, men väldigt fin backe. JK´n med sina Nokia Rotiiva däck tuggade på riktigt bra. Sedan det är en viss skillnad på JK´n kontra militärbilarnas markfrigång, så valde Fredrik snälla spår så att jag inte skulle slå sönder bilen, väldigt tacksam för det. Endast två gånger under hela dagen klonkade det ordentligt under bilen, men inga större skador eller märken kunde ses. Efter en god hamburgare som Borås Jeepklubb stod för, parkerade vi JK´n som nu hade visat vad den verkligen går för. För nu kom dom tuffare spåren fram ??. Fredrik navigerar som han känner varenda rot och kotte, och det gör han nog efter över 10år I området. När man tar en titt under militärbilarna förstår man lätt varför dom kan rulla över stenar som sticker 35cm upp, fördelen med portalaxlar. Robin passade också på att visa upp buken på sin 11:a ?.... Fotografen, det vill säga mig, ropade stanna. Mest för att jag villa ta ett par grymma bilder. När Robin släppte på bromsen gled ekipaget lätt nerför backen. Resten av dagen gick till att besöka div spår och bryta is i surhål. Allt i allt en riktigt trevlig träff, samt ur-skoj att på ett säkert sätt pressa och testa vad min bil klarar att leverera. Borås bjuder på mer än bara stora stenar, det finns mindre stenar också.
    1 point
  10. Börjar bli väldigt glad i TopoGPS på telefonen. Det kräver att man kommer ihåg att ladda ner kartor till A.O när man har Wifi men sen funkar det riktigt smidigt. Har lastat ner Phuket Open Street Map och med hjälp av den har jag haft stenkoll på var vi har varit, till och med idag på en 8timmars tur till Phi Phi Island med båt .
    1 point
  11. En av de fineste bilene Jeep/Willys har laget er til salgs nå https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=126184805
    1 point
  12. https://mobil.blocket.se/annons/ostergotland/jeep_rubicon_brute_6_4l_double_cab_specialbyg/81552153 det var lite vill ha faktor på denna bilen ?
    1 point
  13. Så, efter många avbokningar så kom jag äntligen iväg på en lite tripp genom Sverige. Jag var inte alls förberedd på att det skulle bli runt -20 på sina ställen, så trippen blev kanske inte jätte lyckad. För det första blev det mörkt redan vid 16 tiden och när man själv så är det inte riktigt lika trevligt att sitta vid brasan i ett par timmar innan man går och lägger sig, så många av kvällarna körde jag långa sträckor fram till 21-22 tiden för att sedan hitta någonstans att sova. Detta ledde till att jag, förmodligen, missade en hel del fina ställen. Jag var uppe tidigt om morgnarna för att få så mycket solljus som möjligt. Nerkrupen i två stycken höst/sommar sovsäckar, med extra täcke samt filt var ändå inte tillräckligt för -10 och neråt, vaknade oftast efter 3-4 timmar. BuddyHeatern värmde för bra, det blev säkert upp mot 30 grader fast man hade öppet, utöver det så var värmen rätt så intensiv och risken för att något skulle ta fyr var sannolikt. Av tolv dagar sov jag i taktältet två nätter, och då enbart i några timmar. Jag spenderade tre dygn hos min vän ovanför Kalix, och resterande sov jag i förarstolen i bilen. Det var faktiskt inte helt fel, och kylan blev aldrig lika intensiv i bilen som i tältet. Dessutom sov vovven i bilen också, tillsammans släppte vi ifrån oss ca 135W värme i runda slängar (en människa avger ca. 80w), utöver det så såg jag till att allt i bilen var varmt innan jag väl stängde av den, detta tillsammans ledde till att jag kunde sova i -20 i tre timmar, innan jag vaknade av att jag frös ordentligt. Till detta satte jag upp filtar för alla rutor, som bildade en luftficka mellan glas och filt vilket skapade en isolerande effekt. Dock så slank fukten igenom så jag fick skrapa rutorna på insidan av bilen när jag vaknade. Bilen var lite svårstartad när jag vaknade, förmodligen för att jag haft lite ljus och apparater igång utan att sätta igång bilen, samt att jag startat den och stängt av den 2-3 gånger för att hålla uppe värmen medans jag höll på med annat där ute. Förmodligen hann inte batterierna laddas upp ordentligt. Ett remhjul i motorn har låtit lite i snart 800mil, inklusive resan på drygt 420mil, var lite rädd att något skulle hända, men allt gick bra. Hade inte tid att byta det innan resan och kände bara att "Nej, inget stoppar mig nu, YOLO!" så jag körde på ändå. Nedan kommer lite bilder, har inte så mycket mer att skriva men en sak är säker, innan nästa resa så får jag planera lite mer. Även om det är kan vara kul med en spontan resa. Den kallaste natten blev det en KALL öl och lite KALL whisky. ? Det var inte bara husse som gillade utsikten. Svarta Sara satt och tittade ut i säkert tio minuter, utan att röra sig ur fläcken. Hundmeditation möjligtvis? Dessa två stötte jag på ute i skogen, rätt så nära Norska gränsen vill jag minnas. Hjälpte till att klyva lite ved, kallt men alltid kul att lära sig nya saker. Vid en liten avstickare hittade jag denna, en gammal kärra som tillhört Hults Bruk en gång i tiden, en bit bort hittade jag även en bit räls, jag som älskar Urban Exploration blev genast väldigt på hugget, och gick och letade i närområdet i en timme efter en öppning in till en gammal gruva eller något. Men hittade inget. Ska kolla vidare på detta och se om man kan hitta något.
    1 point
  14. Tahoe 5,7L optimerad Sommardäck 32" Landsväg 1,4 Stads och skogskörning, klump i halsen, svett i pannan, tår i ögat?
    1 point
×
×
  • Create New...