Jonas Andersson

Premium
  • Innehållsantal

    237
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Days Won

    7

Jonas Andersson last won the day on January 11

Jonas Andersson had the most liked content!

Anseende bland gemenskapen

288 Excellent

Om Jonas Andersson

  • Rank
    Advanced Member

Personal Information

  • Ort
    Trollhättan
  • Land
    Sverige

Overlanding information

  • Fordon
    Toyota
  • Kommunikation
    PMR (446Mhz)
  • Övernattning
    Annat
    Taktält
    Frittstående tält
    Inget

Senaste besökare till profilen

456 profilvisningar
  1. Jonas Andersson

    Aluminiumbox från Skeppshultsstegen

    SUVERÄNT!!!! Gott jobbat!! Jon eller Andreas: Går det att lägga upp detta under butiken på något sätt?
  2. Jonas Andersson

    El försörjning

    Varför har du tittat på just GB70? De rekommenderar ju själva GB40 för dieselmotorer upp till 3 liters storlek. Jag funderar på att själv skaffa en sådan där, men GB40'n istället. Den ska dubbla som batteriacc för mobilen när jag är ute på fjället. GB40 väger ju 1,1 kg vilket är precis 1,1 kilo mindre. Och den kostar ju mindre än hälften av GB70'n.
  3. Jonas Andersson

    Eurotrip 2019, tips för att hitta vägar

    Ingen som har nämnt Trans Euro Trail. Är ju gjort för motorcyklar, men de flesta delarna fungerar även för bil. Kolla även på WikiOverland.
  4. Jonas Andersson

    Eurotrip 2019, tips för att hitta vägar

    iOverlander kan vara till hjälp för att hitta tältplatser och annat nyttigt. Finns både som websida och som app. Just nu verkar det som om webbsidan är låst med mindre man gör en donation. Men bara klicka på texten så kommer du vidare.
  5. Jonas Andersson

    Driving in Russia

    You have to present a Migration Card and a Passenger Customs Declaration to the border officials. It seemed to me that everyone else already hade their papers with them. Since I hadn't thought about it and turned up without, they after some grunting got hold of them for me to fill in. I needed one Migration Card and two copies of the Passenger Custom Declaration, which I should keep with me during my entire trip. Since I saw where the good looking! lady got hold of them - in some kind of waiting rooms - I headed for these rooms, when I was going to leave the country, to get a new set of the papers. Just in case... So I at least learned that it was possible to get them at the border station. Here under you can see copies of my old documents. Migration Card: Passenger Customs Declaration: Front- Rear- If you are going to wild camp you have to register with the authorities at latest after three working days. If your first stay is at a hotel or other organization rendering accommodation services it's should be done within 1 day. You'll receive a receipt which you shall be able to present to the authorities if some one asks. If you move around you should do a new registration at least once a week, or if you have travelled a "big distance". To register just visit a hotel or a camping and tell then that you want to register. They solve it for you in a couple of minutes for a minor fee. Front - Rear - When you apply for your visa, do add some days before and especially after your intended stay. Just incase you need to move the trip a day or two. It's also good to have some spare days in the visa if something should not work your way. If you overstay your visa by a minute and get caught, there is a severe risk you'll be taken into custody. There you have to apply for a new visa covering the now estimated time for you prolonged stay in a cozy Russian prison. That usually takes about two weeks.
  6. Jonas Andersson

    Och så kom Mulan...

    Så där! Då var även sidestepsen på plats. Minskar nog frigången 10 cm under trösklarna, men det blir ej lägsta punkt någonstans i brakeover angle.
  7. Jonas Andersson

    Och så kom Mulan...

    7,2% lägre förbrukning räknades ut vid förra tankningen. Yeah!! Ligger nu på ca 0,9l/mil.
  8. Jonas Andersson

    Och så kom Mulan...

    Vet inte. Den var folierad när jag köpte den. Men bakskärmen ska gå på mellan 2000 och 2500kr. Det skyddar bra mot rispor. Beroende på vad man har för bil så kan det ju vara värt det. Hade jag haft en Defender hade jag inte gjort det. De ska ju vara lite rispor och bucklor i en sådan.
  9. Jonas Andersson

    Och så kom Mulan...

    Och de här ligger på golvet och ska monteras i det närmaste:
  10. Jonas Andersson

    Och så kom Mulan...

    Hittade ett Autohome Overzone, för bara 18 lakan på Blocket. Det är ju nästan halva priset! så vad gör man. Från 2015 och inte en tillstymmelse till slitage. Tillsvidare monterat direkt på locket. Så just nu kommer vi bara åt flaket via lämmen. Inte helt optimalt, men fortsättning följer...
  11. Jonas Andersson

    Vandrartråd - YouTube

    Kungligt! Man behöver inte ha Toyepp Rubicruiser med 5" höjning och mudattackers på 45". Ta den bilen man har istället. Tycker det är mer beundransvärt att köra overlanding i en dylik bil än den typ av bil som de flesta av oss här har, inkl. mig själv.
  12. Jonas Andersson

    Snövit - Wibergs LC120 AT35"

    Ska själv ut på en vintertur där vi lämnar Rjukan medelst skidor och ev pulka morgonen den 14/2 och tillbaka vid bilen någon gång under dagen den 17e. Det blir tre nätter uppe på fjället. Bara att haka på om det är någon som är sugen. I så fall kan vi ta det i en annan tråd, så vi inte ödelägger Snövit tråden. Skicka ett pm om någon är sugen att haka på. (Det finns vissa krav på utrustning om man ska med.)
  13. Jonas Andersson

    Driving in Russia

    Hi Youtube only shows the bad parts, that actually are the same in most countries. The traffic in Russia are smoother then for example in Sweden. We drive much harder and do not show courtesy very well. The Russian are much better at that. But of course there are a lot of traffic in the major cities and they do tend to keep shorter distances, so of course there are some what smaller margins. I was there for nearly three weeks and I only saw one accident. And that was a minor crash where all the cars anyway more or less was standing still in a cue. I will not be worried at all for the traffic security when I'll go back to Russia. Common sense and you'll do fine. The Russian are more or less obligited to have dash cams. And that's the reason why you see so much accidents and funny things from there at Youtube. They use the dash cams to prevent corruption, and showing what happened in case of accident, for the insurance companies. Otherwise you will have a hard time to prove anything. Before I went there I downloaded the GPS-app Sygic, where you can run an automatic dash cam in the background. It records about the last minute or so incase of accident. It can also run 99% of the functions offline. If you just download the countries you'll be passing thru in advance you should be able do do the entire trip without accessing the internet concerning car navigation. This is how it was when I entered from Finland, by the route between Helsinki and Sankt Petersburg: When I was approaching the border there was a queue many kilometers before the border station. But was only Russian citizens that need to queue up there. A Finn told me to overtake them, all the way to the border station. At the station it self I needed to wait close up for my turn. First I had to stop between the road barriers. I later learned to take care if they wanted me to stop after the first one, under the roof where you enter, or infront of the second one that will let you in to the country. They can be a little ticklish about if stop at the correct spot. There are room for about three cars after each other between the road barriers under the roof. I needed two documents to present for the authorities. I'll write more about hem later. Have to go and buy a RTT now. 😎
  14. Jonas Andersson

    Nybörjare tips på bil.

    Hade definitivt satsat på Dustern. Ja, en Hummer eller Porsche är ballare. Men ska du verkligen köra overlanding, och inte bara hyggeturer i Skandinavien så måste du tänka på hur lätt den är att laga och få reservdelar till. I västra Europa är det med reservdelar inget problem. Men så fort du kommer längre österut (och nu snackar vi inte Warsawa) så är Dustern trotts allt en ganska vanlig bil. Dock under märket Renault. Med taktält eller takbox/takkorg samt ev en heckpack så löser du alla ev problem med att få med prylar till en familj. Man klarar sig ju faktiskt att börja med samma utrustning som går ner i fyra vandringsryggsäckar. Sen finns det ju faktiskt släpvagnar också. Hade jag bytt bil idag hade jag satsat på något mindre. Nu har jag en Hilux. Med en mindre bil typ en tvådörrars Wrangler hade det varit mer optimerat. Den hade varit lagom till småturerna. Kunnat lasta en massa med takkorg och heckpack. På de långa turerna som är max en gång om året så hade det fått bli en camping-/tältvagn eller liknande. Vi är tre i famljen. Prova att börja med det du har. Köp inget som inte går att flytta från den ena bilen till nästa om du ändrar dig. Då kan du känna efter på de tre bilarna du har. Porschen hade jag dock valt bort direkt om du inte har obegränsat med pengar och kan finna dig i att vänta på reservdelar i ett par veckor i Långtbortistan. Är Duster den fyrhjulsdrivna varianten eller den tvåhjulsdrivna? Den fyrhjulsdrivna har ju en tämligen låg utväxling på 1:an och täcker ju upp de situationer där en Duster skulle behöva lågväxel. Har den inte det så får du ju fundera på om du ska köra på vägar som kräver 4x4. Jag har aldrig kört fast med 4x2. Bara med 4x4 och 6x6.
  15. Jonas Andersson

    Annandagsträffen - Borås Jeepklubb

    Vet du varför han har vinsch på taket?