Jump to content

Filip Gustafson

Basic Member
  • Posts

    196
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    7

Filip Gustafson last won the day on January 5 2022

Filip Gustafson had the most liked content!

About Filip Gustafson

  • Birthday 05/29/1989

Personal Information

  • Ort
    Sjöbo
  • Land
    Sverige

Overlanding information

  • Fordon
    Toyota
  • Kommunikation
    27 Mhz
  • Övernattning
    Taktält

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

Filip Gustafson's Achievements

Apprentice

Apprentice (3/14)

  • First Post
  • Collaborator
  • Reacting Well
  • Very Popular
  • Conversation Starter

Recent Badges

359

Reputation

  1. Finns i Skåne, Pris 2000kr https://www.frontrunneroutfitters.com/en/de/front-runner-universal-fridge-slide-for-40l-to-52l-fridges.html
  2. Markis till salu. Prisidé 12.000kr eller bud. (Nypris England, 16.000 exkl. tull / frakt m.m) Den är faktiskt helt jäkla underbar en varm dag. Den håller bilen sval, hela tjocka släkten också om du vill Tar ca. 1minut att plocka upp och 1.30-2min att plocka ihop. Finns väggar att köpa till den. Reflekterande tak Samlar inte regn på taket om man monterar den rätt samt spänner ner så där är lite vinkel. Lätt att fästa mot marken med rep som sitter på armarna. Klarar vind mycket bra. Inga störande ben, helt frihängande. Kan monteras på både förar och passagerare sida. Detta är den stora modellen (2.95m), och på min Landcruiser 100 satt den fint. https://bundutec.com.au/awnings/bunduawn/ https://tuff-trek.com/product/bunduawn/
  3. Hej, Till salu; - Front Runner lådsystem, avsett för Land Cruiser 100/Nissan Patrol. Men är lätt att bygga om för andra bilar. Prisidé 6000kr (12.000kr) https://www.frontrunneroutfitters.com/en/de/toyota-land-cruiser-100-schubladen-kit-von-front-runner.html (4:e bilden, där ser ni hur pass enkelt det är att forma efter sin egen bil, förutsatt att själva lådan passar mellan hjulhusen dvs)
  4. Happ. Planen med att skicka ner bilen för rostlagning till Polen gick åt pipan när dom sa att det skulle ta 6-12 månader innan dom hade tid att påbörja det. Så jag gör det själv istället. Det är inte super mycket. Bortkapning och tillverkning av nya plåtar. Tyvärr är där inte mycket tid över nu, då jag håller på att renovera en del på min 100 Serie, så den är klar inför sommarens turer.
  5. Har hört båda delar gällande hur Heavy Duty dom är, men att den 5 växlade är skönare att köra låter mycket rimligt. Dessutom får man möjlighet att läsa av koder med OBD2 från 2004 vill jag minnas. Tyvärr är det svårare att få tag på till rätt pris. Men jag har inte letat ihjäl mig ännu, så kanske har tur. Gillar även att med den 5-växlade att man kan låsa den i 3-an också, blir betydligt bättre förbrukning i vid lågväxelkörning 👍 Gällande bränsleförbrukningen så har jag inte märkt någon större skillnad när vi kört till Rumäninen med en 2001 och en 2004 100. Vi tankade näst intill samma vid varje tanknig.
  6. Då var Troopyn (Namn Hubert), äntligen hemma. Och 100an fick träffa sin nya kompis Brorsan flög ner till Polen för att hjälpa mig köra hem bilen, så klart kunde vi inte hålla oss då bergen runt oss kallade. Så vi tog en tur upp längs steniga och mysiga serpentinvägar. 1045m. Jag var här med 100an i Oktober och det var precis lika fint denna gången. Handbromstestet avklarat. Vid byte till nya högtalare (4" super duper) så upptäckte jag detta på instrumentpanelen. Det ser inte bra ut, och jag vet inte ännu varför dom har gjort såhär. Det kanske har med den installerade Immobolizern att göra. Eller så är det bara en hemmafix. Vem vet, Kretskortet går att köpa nytt så det skall nog gå att lösa. Oavsett så vill jag ha Varvtalsmätare, som inte är original på min troopy, så jag försöker få tag i en som har det original för att slippa att ha en eftermarknadsmätare.
  7. Inte mycket just nu, fick höra att dom har väldigt mycket att göra, och just nu är det svårt för mig att köra ner bilen och låta den stå där, då jag ska fixa större delen själv. Det är faktiskt inte alls mycket rost på karossen. Det är runt hjulhusen osv, men annars är den rätt så friskt. Så kanske får jag hitta någon i Sverige istället. Vi får se. Nu har jag precis skickat iväg ansökan om Ursprungskontroll, och ikväll kör jag den till Garaget.
  8. Jag ska sätta i motor och låda från en Land Cruiser 100, förmodligen från en 98-03. Där är det 4 stegs automat, som sägs vara den starkaste av dem. Dessutom så är det mycket lättare att hitta en för vettigt pris. (Skrotig/rostig men bra motor och låda)
  9. Efter en lång tids önskan och letande hittade jag tillslut en Troopy, i rätt tid där ekonomi, tid och lite tur äntligen kom överens. I Oktober/November tog jag och flickvännen en liten trip runt Polen, och av ren tur så hittade jag denna bil. Ägaren var i Marocco på resa med sin andra Troopy, och jag fick efter många försök fatt i honom och sa att jag tar den. Fick möjlighet att åka och titta på den, och återvände hem med förhoppningar om att jag skulle kunna hämta den en vecka senare, så blev det inte. Istället fick jag vänta till den 15e December tills jag kunde hämta den. Har stora planer för denna bil Lite smakprov för planerna är, Popup tak typ AluCab, ny motor och automatisk växellåda. Skall även ha en plats för att arbeta, samt ett extra säte. Kommer att börja med att laga all rost i kaross, i ramen är den otroligt fin, och skall försöka att samtidigt laga min LC100 på resterande rost i karossen. Detta kommer göras på professionell verkstad i Polen. Så nu är det dags att börja fundera på färgval på två bilar. 100an kommer säljas så småningom. Kommer fler bilder.
  10. Denna gillar jag. Två kartor samtidigt. Perfekt för att leta trails osv. https://maps.nls.uk/geo/explore/side-by-side/#zoom=7&lat=43.49744&lon=43.26919&layers=StamenTer&right=ESRIWorld
  11. Vart bär det av nu då? 😃
  12. Ahh! Jag väntar också på denna dagen Kul att det löste sig, och att LCn fick skina lite bland grannarna
  13. Rätt och rätt, jag menar att jag hade velat lyfta karossen och så vidare, och renovera den på det sättet istället för att ta små saker hit och dit. Campern jag tittar på är inte jättestor. Man kan koka kaffe, laga mat, läsa en bok, jobba, osv utan att störa den andra för mycket. Personen som sover behöver inte gå upp för att jag t.ex behöver jobba. Om en person blir sjuk, så kan vi sova på separata platser, om inte hotell finns i närheten. Om jag behöver sitta uppe och arbeta sent in på natten så kan jag det utan att störa den andra. Osv. Det lutar mot en LC100 igen, ser många fördelar med en äldre bil med äldre/mindre teknik. 1Miljon är hööögt räknat. Lika bra att ta i. Hoppas väl på att det slutar på mindre. Tanken är ju såklart att jag ska få in bilen med camper på i en container. Har köpt en 3D modell på 100an, så har börjar spåna i hur det kommer bli med höjder osv. Jag är inte jätteorolig över att parkera bilen i andra länder. Det finns alltid någon, som känner någon, som känner någon annan. Det finns ju Overlanders i hela världen som säkert kan ha en bil stående hos sig i några veckor utan problem.
  14. Hehe, såg den på instagram. Håller på med planeringen, står mellan en LC200 från 2015, eller en LC100 från 2005. Även köpt in en 3D model på LC100an som är rätt så bra.
  15. Tjena, Jag och lillbrorsan hade tänkt köra uppåt efter nyår, tyvärr de ända dagarna jag kunde ta ledigt detta året. Om någon är intresserad av att hänga på så hör av er. Motto: Lite camping, mycket 4x4 äventyr.
×
×
  • Create New...