Jump to content

sdt

Basic Member
  • Posts

    260
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    14

sdt last won the day on April 23 2022

sdt had the most liked content!

Personal Information

  • Ort
    Malmö
  • Land
    Sweden

Overlanding information

  • Fordon
    Volvo
  • Kommunikation
    Ingen com-radio
  • Övernattning
    I bilen

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

sdt's Achievements

Enthusiast

Enthusiast (6/14)

  • Conversation Starter
  • Dedicated
  • Reacting Well
  • Very Popular
  • First Post

Recent Badges

365

Reputation

  1. Jajjemen, det gjorde jag som du vet 😁 Kul att träffas fastän man varit inaktiv här på forumet. Det kommer en rapport om bilens status, det har hänt saker även efter lussekörningen 🤪
  2. Tack @Lars 9k! Nu är man ju sugen på att åka ut i skogen och skita ner den igen
  3. Då passerade det tre månader till innan det hände något. Man vill ju ha tid till allt men ju äldre jag blir desto mer lär jag mig att låta saker ta den tid som behövs för att tiden och inspirationen ska finnas. Nu är det i alla fall semester och äntligen fick jag tid (och ork) att fortsätta med tröskellådorna. När allt var svetsat och grundmålat och bakskärmarna skurits upp en del också för att hjulen ska gå fria vid körning utanför vägen, var det dags att maskera inför målning. Sen sprutades tröskellådorna och nedre delen av dörrarna med Raptor liner. Skitnöjd med resultatet faktiskt! Under provkörning upptäcktes tyvärr att bromsoken fram kärvade. Kolvarna gick inte tillbaka som de skulle. Med redan bokad besiktningstid dagen efter så var det inte annat att göra än att höra av sig till SBVAB och efter ett besök kunde jag åka därifrån med två nya ok samt rep-satser till de gamla som efter renovering får hamna på reservdelshyllan. Efter ny provkörning kan konstateras att bromspedalen känns lite svampig (trots rejäl luftning) även om den bromsar helt ok. Då tiden var slut fick det bära eller brista så iväg till besiktningen och en som vanligt nervös väntan infann sig. Besiktningsgudarna log mot mig idag och när gubben var klar lämnades ett blankt papper över i min hand!! Självklart firade jag och sonen på lämpligt sätt genom hamburger-/glassätning på motorhuven
  4. Då har 4 månader passerat utan att det hänt nåt nämnvärt. Det är dags att ta tag i saker igen. Varje gång jag kommer ut på uppfarten står den där och ser sargad ut. En upprostad tröskellåda och den andra helt bortskuren. Idag blev dagen då jag äntligen fick tummen ur och började fortsätta att fixa till besiktningsanmärkningarna som jag fick i oktober (!) Lösningen blev att istället för de astunga 70x140x5 som smeden tyckte jag skulle ha, svetsa ihop två stycken fyrkantsrör 70x70x3 till en 140x70x3. Ena sidan är ditsvetsad men inte klar ännu, där är en hel del småpul kvar innan den första sidan är klar. Men får jag möjlighet att lägga ca 3 dagar till så ska nog båda sidor vara klara. Sen återstår bara att lacka, fixa den dåligt verkande handbromsen, ny besiktning, åtgärda de andra tvåorna jag kommer få och sedan ombesiktning...sen är det sweeeeet life
  5. Norlin: Hålen kommer inte vara synliga utan kommer sitta innåt där de täcks av insidan av tröskelplåten. Lars: Jo, jag håller med om att vikten är en nackdel på dessa balkarna, det var smeden som tänkte att "äh, det funkar väl lika bra med denna dimensionen". Därav lättningsprocessen. De vägde 30kg/st innan jag började. Min förhoppning är att få ner det till 20kg när processen är klar. Då har jag hålborrat hela insidan och vinkelslipat bort en hel del material från ovansidan. Men visst, det är mycket jobb för att få ner dem till vettig vikt.
  6. Tack för förslagen! Det får nog bli en lösning där kabeln löper på utsidan av A-stolpen eftersom jag inte vill borra hål i taket i nuläget. Känns också omvänt att först gå in i kupén för att en meter senare gå ut genom torpedväggen. Vettigare då att stanna på utsidan. Däremot för solpanelen kan det kanske bli nån form av kabelgenomföring genom taket där bak. På besiktnigen för nån månad sedan fick jag nerslag på rost i tvärbalkarna bakom framhjulen. Igår när jag skulle börja laga så såg jag att även tröskeln var mer upprostad än vad jag trodde på insidan. Eftersom jag ändå tänkt bygga rock sliders så tyckte jag det var lika bra att ta allt på en gång. Då trimmar jag även skärmkanterna som där bak skurit in i däcken vid rejäl infjädring. Nu tog jag inga bilder innan men jag råkade också se att tröskeln på passagerarsidan var rejält intryckt under bakdörren. Jag har inte koll på när det hänt mer än att det gissningsvis varit någon gång under SORK-träffen för några veckor sedan. Hastigt och lustigt åkte vinkelslipen fram och vips så hade jag satt igång ett ganska stort projekt igen Balkarna jag fått tag på (70x140x5) var lite väl tunga så det blir till att lätta dem lite innan montering...note to self: Skaffa rätt grejor från början!
  7. Sådär, nu är takkorgen klar...sånär som på inkoppling av extraljusen, montering av solpanel och montering av markisen. Men klar tycker jag! Funderade på det där att dra ner kablar från takräcket, i mitt fall ner till motorrummet. Är det någon som har nån smart lösning på det? Jag vill ju helst inte behöva borra hål i karossen eller så. Samma egentligen med kablarna till solpanelen, fast där tänker jag att jag vill dra in dem till bagageutrymmet.
  8. Najs! Det är samma tält? Eller har ni skaffat ett separat till lillbilen?
  9. @Prodigy Ja, det tror jag att den fixar. Min tanke är att jag kan köpa en till likadan 50w-panel om jag känner att jag behöver ha mer. Men för tillfället tror jag att jag klarar mig på 50w. Rapport om hur MPPTn fungerar kommer sedan när jag fått mer användning av den.
  10. Jag har ju försökt vara så snäll jag bara kan under året och det verkar ha gett utdelning Tomten kom med ett par paket som ska bli lite kul att installera. En 50w solpanel och en Victron energy 75/15 MPPT-regulator till det. Regulatorn valde jag eftersom Chris (som har Youtube-kanalen "Venture 4WD", f.ö. bästa overlanding-kanalen på tuben) har en sån till sin solpanel. Regulatorn har Bluetooth och du kan få upp info om batteridata, laddning mm direkt i mobilen.
  11. Det där var en sak jag funderade på när jag såg det. Det krävs ju klart att det blir 100% tätt runt hålet. I alla fall om man inte kör med slang till däcket. Fördelen här är väl i och för sig att även om däcket tappar luften så kör du inte på fälgen utan beadlocken håller ju i alla fall lite luft i hjulet.
  12. Kylen får inte plats på längden istället? Om inte så skulle jag nog fundera på någon slags ”pivot-platta” till den så man kan svänga ut den 90 grader…om det öht går att förstå Så man kommer åt sakerna bakom den på ett smidigt sätt.
  13. Shit vad coolt! Det här kommer bli kul att följa. Vad är planen gällande motor och växellåda?
  14. Det har blivit lite mer gjort på takräcket och nu är det läge att montera och kunna använda det på bilen. Det enda som är kvar är att koppla in extraljusen och sen bygga monteringslisten till markisen. Jag valde att penselmåla det, ev. så blästrar jag och skickar det på pulverlack i framtiden men innan det så vill jag ha provat det och få möjlighet att svetsa dit fler fästen eller liknande efter behov.
  15. Ser väldigt intressant ut! Jag hade ingen aning om att det fanns invändiga beadlocks. Ska bli kul att höra hur de funkar.
×
×
  • Create New...