Jump to content

Polarbear

Basic Member
  • Posts

    110
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    5

Polarbear last won the day on January 19 2019

Polarbear had the most liked content!

About Polarbear

  • Birthday 12/19/1969

Personal Information

  • Ort
    Helsingborg
  • Land
    Sverige

Overlanding information

  • Fordon
    Mitsubishi
  • Kommunikation
    VHF/UHF
  • Övernattning
    Frittstående tält

Recent Profile Visitors

984 profile views

Polarbear's Achievements

Newbie

Newbie (1/14)

118

Reputation

  1. Nu har jag inte varit aktiv på ett tag och kommer att avstå hädanefter. Som sagt, jag kommer Ifrån hojvärlden och tar mina erfarenheter därifrån. Min gamla hoj drog i princip en liter milen och jag körde 2-2500 mil om året. Jag var med och arrangerade träffar och la ner en massa frivillig tid på att rutta dagsturer, rutta om, rutta om och fixa campingar. Det viktiga var att folk kom och framförallt att folk hade kul. Nu går jag inte specifikt in på vilken/vilka träffar det handlade om men det kommer folk ifrån hela Europa. Mest ifrån skandinavien dock eftersom träffarna hålls här. Hålls. Jag som så många andra har lämnat över till andra entusiaster pga att familjen och kroppen tog över. Själv var jag med och tog över träffen från de som en gång startat den. Dock är vemodet stort. På de återkommande träffarna kom det ibland 25 hojar men nästa år 292 hojar när det kom 25 var det -2 grader i oktober, när det kom 292 var det +17, i oktober, så är det livet helt enkelt. Vi gjorde det vi gjorde för att det var kul, för att vi hade kul och för att vi levde i ett år till med kul minnen. Gick vi plus eller minus så var det inte relevant. Vad som var relevant var att vi upprätthöll det vi en gång startat. Sedermera åkte en hel del vänner dit med husbil och husvagn. Pga att de slutat köra hoj i livet med flera ungar på torpet. Först reagerade man men den reaktionen varade ganska kort. Det var inte hojen som drog dit dem, det var de gamla vännerna. Jag minns ett av de sista åren jag var med när en gammal Volvo 740 dök upp och började köra, stanna och försöka ta sig fram på de mest märkliga platser var en hoj normalt sett kommit fram men var det var hopplöst för en vanlig bil. Jag och Jocke gick fram till bilen och frågade vad han sysslade med? Det var mörkt så till en början så vi såg inte vem det var men det första vi hörde var en östgötsk dialekt som sa: - Jag har legat där varje år sedan den här träffen startade men jag kan inte ta mig dit... När vi väl såg honom så bad vi honom att vänta vid bilen, därefter gick vi två upp på backen och sa till folket. Alla bar vi honom, hans rullstol och hans campinggrejor till samma plats där han låg varje år. Det hade inte kommit så många än så vi bar dit en murrika och startade en eld där han var istället för där alla kom in. Jag kan ju inte sticka under stol med att vi som väntade drog ett par öl i småkylan för att vi hade tråkigt. Vid murrikan och kött/grönsaksröran blev det ett par till. Jag skyller det på att denne man som började köra hoj 1966 hade mycket att berätta. 2005 hade han dock kört på en enslig landsväg varpå en bil hade kommit ut ifrån en sidoväg, ”det kom ju ingen i förra veckan”... Gubben på 76 körde en triumph Bonneville T120 från 1972, han är en ikon och var på träffen senast i höstas, dock med sin 740. Trajjan lever inte längre men gubben håller ett tag till. Jag fick höra att han i höstas var eskorterad av 27 hojar som kände igen han på vägen pga hans klibbor och valde att följa honom. Jag önskar att jag hade varit med men jag kan själv inte heller köra hoj längre, ryggsmärtan tar överhanden. Jag kommer att åka på en del -gamla träffar- för MC i år fast i bil. Hade jag kunnat hade jag åkt på en gammal Honda CB 750 eller rent av en 125a från 1982 om jag velat ha lite uppmärksamhet. Jag hade också kunnat åka på en 10 år gammal hoj var ingen brytt sig, eller en ny för den delen. Läs mellan raderna, det handlar inte om det. Det handlar om att just du dyker upp. Bara för att. För mig är bilen en rullstol med motor som tar mig dit jag behöver komma. Jag kan förfina den i eget tycke men den är fortfarande bara en bil i allas ögon. Det viktiga är att jag och min familj trivs med den och att den funkar i vår vardag. Vi har precis totalrenoverat vårt hus byggt 1961 för en halv miljon SEK, köpte bilen kontant och har en liten kravallunge på 1,5 år som kostar skjortan. Vi får välja våra äventyr hädanefter. Dock har vi ingen skuld. Alls. Men det beror på att vi håller utgifterna nere. Jag ber om ursäkt när jag uppfattade detta som en ’community’ men efter en kort tid så ser jag att ni har mycket att lära och att det inte är för var man. Handen på hjärtat, vem kan avvara ett byte av däck och fälg i den här kalibern? Höjningssats, dämpare, fjädrar, taktält... det är ju inte kaffepengar? Ska jag lägga det på vår bil så pratar vi 30.000 SEK Därefter ska man lägga 1500:- på att överhuvudtaget ses? Jag är en vanlig familjefar på snart 50 år med helt vanlig ekonomi, jag är inte fattig, jag tjänar nästan en halv miljon SEK om året. Jag tänker dock att 1500 :- ger oss dock 10 campingnätter inklusive el, dusch och toa. Vi måste välja. Visst, nu lägger jag 20K på vår bil för att jag kan och vill, men då avstår jag hojen.(som jag mest hade kunnat polera) Och era träffar. Driv gärna företag om ni vill men var då också tydliga med det. Och framförallt, radera inte era inlägg pga att ni ändrar er, var istället tydliga med det ni vill förmedla. Så nej jag håller inte med.
  2. Jag syftade på övriga träffar som kostar 1500:-.
  3. Nu skjuter jag säkert skarpt med hagel i hönshuset.... Dock som gammal hojåkare så åkte jag runt på massor av träffar och träffade massor med folk, knöt kontakter och lovade guld och nja...hyfsat gröna skogar till frugan på bönpallen. Ibland sa hon ibland, nja på den träffen ska du vara du, jag hittar på annat hemma. Frugan var alltid glad när hon åkte hem även om hon varit både trött frösen och ja trött och kanske lite bakis ibland. Men kul har vi alltid haft tillsammans och då ha vi lirat ihop sedan hon var 16 och jag 21. Jag fyller 50 i december. Folk som är där alltid och samma folk så man har sällan tråkigt eftersom att man vet vad de flesta går för. Bara att de är där är steg 1, är det oktober så är de flesta stegen avklarade. Är det maj och vamt är artighetsfraserna avklarade innan blickarna möts, vi sågs ju på varsin hoj när det var -2 i oktober där norrut? Manligheten är sällan ett problem. Hur mycket jag än vill så kan jag inte sitta på en hoj mer än 10 minuter sen säger ryggen stopp efter min MC olycka. Därför tittade jag på ett alternativ och hittade det. Men när vi efter över 20 år råkar få barn, byter hoj till bil och såklart har hojlivet i färskt minne så undrar båda varför träffavgiften ökat med 1000%, för samma sak? Jag har hyfsat svårt att förklara skillnaden? Jag är säkert korkad och arrangörena blir säkert sura och jag har otur när jag tänker men jag undrar likväl varför jag ska lägga 160 mil i bil och betala 1500:- för att umgås med folk vi aldrig träffat. Jag vet, det är säkert en dum frågeställning men sån är jag, jag ifrågasätter. På en hojträff hade jag lagt 100-200 spänn all inklusive i eget tält.
  4. Svart var bättre. Ganska skönt när man surfar kvällsvis vilket en småbarnsfar gör. Under en kort tid kunde man även välja själv vilket fortfarande funkar om man bara får optionen i ssl.
  5. Polarbear

    Färg

    Hur får man det svart igen?
  6. Jag bodde och jobbade i sex månader i Reykjavik/Sellfoss 1999 och har kajkat runt 2 ggr på MC efter det 2003 & 2007. Runt det praktiska så har inte mycket förändrats om man behöver råd så är det bara att fråga. Framförallt gäller allemansrätten på samma sätt som i Norge.
  7. #superlativeadventureclub Jag snubblade över denna arrangören på instagram och snöade in på ämnet i en timme och bara känner att fan vad häftigt! Pipa runt på olika rally i Europa, tälta och träffa likasinnade på tokiga upptåg. Max antal deltagare som tar slut på ett par timmar och efter att ha tittat på de olika teamen så är det inte svårt att förstå varför! Reglerna: -bilen måste vara minst 20 år gammal! (För att slippa carnet de passage) Kanske dax att damma av Flygkaptenens gamla mazda från 1987 (morfar) som jag har i besittning. Outien är ju för ny. Den fick en besiktningsanmärkning 2013 men i övrigt har den aldrig fått någon och är felfri efter 18000 mil.? Nu gick man en rejäl nytändning eller snedtändning som frugan sa eftersom hon trivs bäst hemma...men jag vet hur hon funkar!? Kolla taggarna #balkanexpress2018 och #balticseacircle2019 samt givetvis #superlativeadventureclub på instagram.
  8. #superlativeadventureclub Kolla taggen på instagram.
  9. Polarbear

    Träffar

    Nej det blev tyvärr fullt på hemmafronten hela helgen så det får bli en annan gång.
  10. Jo där kollar jag men oftast så skiljer det sig lite mot verkligheten så därför undrar jag. Ingen brådska, ta det en dag du tänker på det.?
  11. Har du lust att vid tillfälle mäta höjden på däcket? Jag lurar på om det kanske också kunde passa till min bil?
  12. Vad köpte du för dimension i däck förresten? @kimar
  13. Jag lackade mina vinterfälgar med däcken på. Efter rengörning så tar du hårt papper typ spelkort eller som jag gjorde och tog byggpapp/golvpapp. Klipp små rutor och stick in mellan däck och fälg och måla på bara. smörj in själva däcket med däckglans INNAN du lackar så blir eventuellt färgspill lätt at torka av direkt.
×
×
  • Create New...