Jump to content

MrWIB
 Share

Recommended Posts

Hittade denna sidan om taktält med tillhörande fördjupningslänkar.

Den som ändå hade bott i USA, då hade man haft så mycket att välja på att det varit lite jobbigt nästan ;)

För vidare diskussion om taktält så är det bara att fylla på här.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Jag är väldigt nöjd med mitt Sigicon XL tält. Visst, vissa förbättringar har jag tillåtit mig men materialet, storleken och förtältet står helt klart i stil till mina förväntningar och priset.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jag står i valet och kvalet i att välja taktält. För tillfället kommer det inte bli några extrema expeditioner, utan snarare av typen naturcamping.
Vi är en familj på två vuxna och två barn på 1 och 3 år. Skall hela familjen samsas i ett taktält blir det ett tält av stora modellen som står på inköpslistan.
140 känns trångt. 160 skulle kaaanske funka.

För några år sedan reste vi runt med en combicamp. Moddad med en storlek större hjul upp från skottkärrshjulen i originalutförandet gick det ganska fint, men nu med en rejälare bil i form av en Toyota lc100, så pockar fördelen med att spontancampa i naturen på.

Finns det några lämpliga familjetaktält på marknaden som någon kan rekommendera?

Länken i första inlägget i all ära, men flertalet saknar svenska leverantörer eller till och med europeiska.

Vad finns det att välja mellan, om man önskar ett prisvärt taktält som ändå av god kvalitet? Finns det även för leverans denna säsong så vore det lämpligt.

Link to comment
Share on other sites

  • Administrators

Nordkysten 4x4 (Danmark) för IronMan, ett Australiensiskt märke, och har som regel på lager. Ett par av oss som har dessa, fungerar mycket bra.

http://www.4x4shop.dk/shop/frontpage.html

Expeditionstore.se har ett par olika modeller, men är osäker på vad dom har på lager.

http://www.expeditionstore.se/category.html/front-runner-2

Link to comment
Share on other sites

Märkligt, jag tyckte att jag skrev ett svar. jaja,

 

Maggiolina ser fint, men det ligger över snålhetströskeln för tillfället. Kanske kommer jag till sans i den frågan. Buy cheap, buy twice som det så vackert heter.

Både Ironman och frontrunner känns i minsta laget. 140 respektive 130 centimeter.

Gordigear skulle varit intressant att klämma på, men jag har inte huvudstadsresa inplanerad för tillfället.

 

Link to comment
Share on other sites

27 minuter sedan, Mäger sade:

 

Gordigear skulle varit intressant att klämma på, men jag har inte huvudstadsresa inplanerad för tillfället.

 

Kommer med stor sannolikhet vara vid Grövelsjön första veckan i augusti. Kan lämna tältet på om du orkar köra förbi :)

Link to comment
Share on other sites

En annan fråga gällande taktält. 

Själv har mitt tält dragkedja för att fästa transportskyddet. Detta upplever jag som lite "knöligt" då vi har sovsäckar och lite annat kvar när vi fäller ihop det. Dvs att man får dra och rycka lite extra för att dragkedjan skall gå smidigt n

Har någon en variant med elastiska stropar till sitt skydd? Är det idé att sy om skyddet med stroppar istället?

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • Premium Member
On 17 juli 2016 at 3.21, rob_bor sade:

Vill någon kolla på eller har frågor om gordigear. Så använder jag tält och markis ifrån dom.

 

Jag har själv också markis från Gordigear som jag är nöjd med. Funderar nu på taktält, ERT01 med förtält. Vad är din uppgattning, är det ett klokt val?

Link to comment
Share on other sites

On 2016-07-18 at 23.09, rob_bor sade:

En annan fråga gällande taktält. 

Själv har mitt tält dragkedja för att fästa transportskyddet. Detta upplever jag som lite "knöligt" då vi har sovsäckar och lite annat kvar när vi fäller ihop det. Dvs att man får dra och rycka lite extra för att dragkedjan skall gå smidigt n

Har någon en variant med elastiska stropar till sitt skydd? Är det idé att sy om skyddet med stroppar istället?

 

 

Hej,

Jag har inte elastiska stroppar utan lina med spännband runt. Verkade krångligt men funkar hur bra som helst. 
Inga problem med att ha saker kvar i tältet.

Jag tror, obs tror, att enbart elastiska stroppar har svårt att hålla ihop saker och ting i motorvägshastighet. 
Men även jag har funderat i de banorna, det verkar ju enkelt.

Link to comment
Share on other sites

On 27 juli 2016 at 16.41, Lars 9k sade:

Jag har själv också markis från Gordigear som jag är nöjd med. Funderar nu på taktält, ERT01 med förtält. Vad är din uppgattning, är det ett klokt val?

Det är ett sådant ERT01 (165cm brett) med förtält som jag har. 

Förtältet använder jag bara vid "längre" stop. Tycker oftast att det räcker med den extra utskjutande delen som ERT01 har för att få lite skydd. Men givetvis toppen för att få ett rum att vara i. Den utskjutande delen består utav ett aluminium rör som man manuellt får sätta dit. Nu är jag ganska lång och har inga problem, men kan vara lite svårt om man är kort eller har en högre bil. 

Man behöver också sätta upp metallstänger för att "spänna" ut fönstren. I början upplevde jag det som lite ansträngande, men har nu fått in rutin så att jag slipper springa runt bilen som en galning. 

Jag har inte fått "botten känning" utav madrassen någon gång, dvs man ligger igenom. Den torkar ganska fort, råkat glömma att stänga snedfönstret några gånger så att det har regnat in. Man får med ett madrasskydd som hade räddat oss, men det hade vi givetvis glömt på den resan. 

När det gäller det "operativa" antar jag att den fungerar lika dant som andra tält. Det jag noterat dock är att man måste vara noga med att man fäller ut det helt plant och ser till att den går in i sin "skena". Det jag tycker är lite negativt är som sagt dragkedjan till skyddet. Inga problem då tältet inte har sovsäckar , iof har vi 4 sovsäcker så troligtvis inte så konstigt. 

Jag lyckades dra sönder själva flärpen på dragkedjan, kort så hade blixtlåset nypt tag i en del utav tält tyget. Över 40 grader varmt och lätt stressad för att komma in i bilens kyla gjorde att jag tog i för hårt. Men ser man till att peta undan tyget innan stängning så går det bra :)

Leverantören har alltid svarat på mina frågor , de gånger de har dröjt har de som sagt varit ute och rest. Så inget att klaga på där. 

Om du skaffar ett är mitt tips att du spolar vatten på det (Tror det tom stod i instruktionen att man skulle göra det 3 gånger). Om jag minns rätt använder de någon "särskild" tråd som sväller ut och tätar sömmarna. Iaf så hade jag vid mitt första regn problem med att "solskyddet", läckte igenom vatten. Efter andra regnet så läckte det inte mer. 

 

 

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

On 27 juli 2016 at 17.49, MrWIB sade:

Hej,

Jag har inte elastiska stroppar utan lina med spännband runt. Verkade krångligt men funkar hur bra som helst. 
Inga problem med att ha saker kvar i tältet.

Jag tror, obs tror, att enbart elastiska stroppar har svårt att hålla ihop saker och ting i motorvägshastighet. 
Men även jag har funderat i de banorna, det verkar ju enkelt.

Just det, lina med spännband är ju en annan variant. Tack :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • Premium Member
On 27 juli 2016 at 16.41, Lars 9k sade:

Jag har själv också markis från Gordigear som jag är nöjd med. Funderar nu på taktält, ERT01 med förtält. Vad är din uppgattning, är det ett klokt val?

Nu har jag beställt!

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

En fråga till er rutinerade taktältare!

Varför har ni valt att montera öppningen åt ett visst håll och har ni ändrat er montering sen ni monterade första gången?

Jag skall snart få hem mitt tält och har funderat lite på hur jag skall montera det. Först var jag helt inne på att ha öppningen åt höger och behålla min markis åt vänster men sen har jag börjat fundera på att ha öppningen bakåt trots att det innebär att bakluckan kommer att vila mot det öppnade tältgolvet då jag tror att jag kan få det längre bak då och på så sätt "få ut" förtältet längre samt få lite plats över för annat, framför tältet.

Vore kul att höra hur och varför ni har gjort som ni har gjort!

Link to comment
Share on other sites

Vårt taktält har måtten 1200x1200mm när det är ihop fällt så vi kunde välja åt vilket håll det skulle fällas upp åt men jag har monterat tältet så att det fäller ut bakåt dels för att det är lättare att fälla upp tältet inne i skogen där det kan vara trångt, dels för att jag skall få ett tak över bakdörrarna (stående dörrar) och att jag kan komma in i bilen via det undre tältet när det är uppfällt.

20160813_201653.jpg20150726_163346.jpg

Markisen fungerar som sol/regn skydd över köksdelen.

20150721_095556[1].jpg

När det är dax för ett bredare tält måste det fällas upp åt sidan för att det inte skall bli för brett för bilen när det ligger ihoppackat på taket och då blir det nog så att vi kompletterar med ett sånt fristående tält som man kan ansluta mot bilen där bak.

/ Mecki

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Tack @Mecki, mitt tält blir ju 1200x1400 så det är möjligt att det är i bredaste laget att lägga "på bredden".

Jag har ju lucka som öppnas "uppåt" så har inte samma behov av tak över luckan men det är ju klart en fördel att det inte blir så brett som det blir med tält på ena sidan och markis på andra.

Vad säger ni andra, erfarenheter, har ni börjat på ett sätt och sedan skiftat?

Link to comment
Share on other sites

  • Administrators

Har mitt tält monterat så att det viks ut på förar sidan. Har inte haft det monterat på annat sätt.

Orsaken. För mig enklare att placera tältet, och sedan bilen är hyfsat lång är det enklare att hitta plats.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Mitt tält (220 x 240) fälls ut åt förarsidan. Det monterades så en gång i tiden och kommer att förbli så eftersom det är för tungt för att flytta ;)

Sen fanns det en tanke på att eftersom markisen är monterad på andra sidan (dvs höger), så fikar man i skuggan utan att behöva titta ut över trafiken, istället  kan man blicka ut mot vildmarken om man kör i ett land med högertrafik vill säga och att man stannar i färdriktningen. :) Detta har dock aldrig riktigt utnyttjats utan vi parkerar hur som helst ... 

Antar att alla tält ger möjlighet att öppna dörrar under dem om man placerar dem "sidoutfällning" annars är ju det en sak att ta hänsyn till.

Tror det är som med allt annat, man får prova sig fram vad man tycker funkar, ingen har ju samma förutsättningar.

Som ett ninja-tips så kan jag meddela att iPhone har ett inbyggt vattenpass så man kan kontrollera lutningen på bilen innan man fäller tältet. Ta fram kompassen och svajpa så kommer vattenpasset fram.
Användes med framgång under sommaren :)

 

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Jag monterade mitt tält så att det fälldes mot förarsidan till att börja med. Men då jag inte alltid orkar dra av presenningen eller skyddet över tältet så vred jag tältet så att det slår mot passagerarsidan istället. Man ska alltid in och rota i bilen vid camp så då är det skönt att slippa brottas med en, i värsta fall blöt oxå, presenning. Mitt tält åker ju av titt som tätt så inget är skrivet i sten mtp montering.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Mitt lär också åka av mellan turerna då bilen inte kommer att gå in i garaget med tältet monterat. Så möjlighet att ändra efterhand lär det ju finnas men det får ju gärna bli bra från början.

Just nu finns det i Malmö enligt uppföljningstjänsten så med lite tur får jag det imorgon! :) 

Sen har jag en bra anledning att ge mig ut under hösten, måste ju testa det nya tältet!!  ;) 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...