Jump to content

MrWIB
 Share

Recommended Posts

18 minuter sedan, Lars 9k sade:

Annars testa att lägga tre sådana här i bredd,

http://www.biltema.se/sv/Fritid/Friluftsliv-och-camping/Bo-och-sova/Sovsack-och-liggunderlag/Liggunderlag-2000035528/

samma pris men du behöver bara 3 i bredd och det skall vi väl hinna utvärdera under våren innan vår "riktigga" tur.

Du är som min hustru. Du lyssnar inte på mig. :D

Jag skrev:  "Just nu lutar det åt http://www.outnorth.se/urberg/alu-sleeping-mat "

De är 50 breda så mer än 3 i bredd behövs ju knappast på 1,40 tältet. Finessen med dem är den blanka alu-finishen som reflekterar värmen bättre. Därav att jag föredrar dem över Biltemas variant.
Det ska såklart testas först innan de klibbas fast. ?

Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Stämmer, det gör vi bara ibland ?!!

Jag läste vad du skrev men är dels skeptisk till det där alu tjafset, sen hade jag lite oflyt med matten och fick 3x60cm till 140.....  ?.

Skyller på min sambo som lurat i mig en halv flaska skumpa, det är visst någon Vallentin som fyller år eller har namnsdag vilket vi tydligen skulle fira.... 

Edited by Lars 9k
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Madrassunderlaget som JonW linka til oppe har Fattern hatt i seglbåten i mangefoldige år. Kjøpt den gang i Tyskland lenge før "havmåsen" i Norge hadde våkna

Dette er et genialt produkt som lett kan tilpasses ulike former osv. Finnes også i ulik tjukkelse. Står på handlelista mi for iår. Alt etter som om vi kjøper nytt taktelt eller ikkje :-)

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
On 2017-02-14 at 20.32, Per Pettersson sade:

Maggiolina har klart bäst tyg vad jag förstått. Hyfsade priser också. :)

Vårt tält ger kondens ÖVERALLT även om vi har alla ventiler och fönster öppna. Då har vi visserligen mest testat det i kall och fuktig väderlek men tycker ändå att det blev för mycket. Känner man på insidan av vårt tyg så känns det riktigt "gummerat". Andas inte så mycket då.

Har en kär hustru som pratar ganska mycket om att gå över till Maggiolina. Jag är för snål och tycker vi kan använda vårt billiga tält iaf en säsong. :) 

Hej, såg "kondens diskussionen" av en händelse. Har ett Eezi-Awn tält som vi använt nu under några år, från minus till många plusgrader, ibland helt "nedstängt" (dvs ingen ventilation öppen alls) för att behålla värme och har aldrig upplevt kondens över huvud taget. Som ett tips inför ev uppgradering :) kommer nog sälja mitt family (det går bra att PM vid intresse ;) ) och köpa ett http://www.equipt1.com/item/stealth-hard-shell-roof-top-tent priset får en att gråta lite, men med tanke på hur väl vårt nuvarande har tjänat familjen så kan det kanske vara värt det. Fast jag måste nog ha ett 160 brett då vi numera är 2+1 som skall sova där.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • Premium Member

Ett tillägg ang Gordigear. Vi har använt vårt tält ett tag nu och det har i stort fungerat bra.

MEN: slejfen (eller vad det heter) på kapellet som man för in i kanallisten på bottnen har skadats, tyget har fläkts upp i respektive ände. Detta beror på att kanterna/hörnorna på kanallisten är ganska vass och skadar tyget när man tar av och på kapellet. :(

IMG_5892.thumb.JPG.3ecbc6de18fd4bbe35dabc66084b709a.JPGIMG_5893.thumb.JPG.ac1c1c4f3a2da6445a79e52be09c77ae.JPGIMG_5894.thumb.JPG.8298b90458338c98bf10d53e759cddc8.JPGIMG_5895.thumb.JPG.c2f4492d51cec3225f21e4aad724cf90.JPGIMG_5896.thumb.JPG.896936ab1f87aaca37056cf4717fc7bc.JPG

Jag har nu limmat tyget och slipat hörnen på kanallisten.

Att slipa dessa kanter direkt rekomenderas!!

Limmet är inte optimalt då det gör att det går trögt att föra in och ur kapellet men det fungerar och det blir inga nya skader sedan jag slipat av hörnen. Skall prova att "smörja" tyget med något vid tillfälle.

Vissa av kardborrarna börjar också att bli slitna och behöver snart bytas ut. Detta är lite dåligt tycker jag då det trots allt bara är använt ca 25 nätter.

Har nu tagit bort delar av kardborren på remmarna till kapellet, använder istället dubbelringarna och så knyter jag friändan för att undvika att det fladdrar.

 

IMG_6223.JPG

IMG_6224.JPG

Edited by Lars 9k
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Jag har bytt ut allt av kardborre/ borrelås till mekaniska spännen. Kardborre funkar dåligt över tid.

Håller för övrigt på att testa att packa ner förtältet fortfarande ihopsatt med taktältet... Inte helt övertygad än men vi får se hur det slutar.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Sjukt kluven till hur jag skall planera "bygget" av min bil.

Vill ha en ordentlig Rhino Pioneer platform (finner dock ej var dessa kan köpas i närområdet?), ett bra taktält (typ @Lars 9k GG) med förtält.  Önskar liftkit och hjul men måste avstå tillsv då bilen blir för hög för garaget :-(

Tälttråden var mycket lärorik för min del. Tack alla som bidragit här med erfarenheter o tankar. Viktigt att få med saker som kvalitet över tid samt problemet med att ha plats att hantera och ev torka upp inomhus under vintertid/höst.  ...och förvaring generellt.

Jag har ju min bil som enda fordon i dagsläget så jag kan inte "modda" hur som helst. Måste behålla det mesta "stock standard" för att ev sälja i framtid, och även kunna använda till vardags. Dock tycker jag roof rack och tält är OK för min del.

Still thinking...   :-)   Förvaringen är ett dilemma...

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

24 minuter sedan, Wiberg sade:

Kolla med Trasek i Polen. De har ARB och Rhino Rack. Sänd dem en mail och kolla pris och transport.

Har Pioneer Tray själv - riktigt bra!

Tack - låter bra.  Skall kolla upp detta.  Känns som att det är där jag måste starta min konfigurering av kärran. Roof Rack!! :-)

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • Premium Member
On 2017-07-01 at 11.38, Lars 9k sade:

Ett tillägg ang Gordigear. Vi har använt vårt tält ett tag nu och det har i stort fungerat bra.

MEN: slejfen (eller vad det heter) på kapellet som man för in i kanallisten på bottnen har skadats, tyget har fläkts upp i respektive ände. Detta beror på att kanterna/hörnorna på kanallisten är ganska vass och skadar tyget när man tar av och på kapellet. :(

IMG_5892.thumb.JPG.3ecbc6de18fd4bbe35dabc66084b709a.JPGIMG_5893.thumb.JPG.ac1c1c4f3a2da6445a79e52be09c77ae.JPGIMG_5894.thumb.JPG.8298b90458338c98bf10d53e759cddc8.JPGIMG_5895.thumb.JPG.c2f4492d51cec3225f21e4aad724cf90.JPGIMG_5896.thumb.JPG.896936ab1f87aaca37056cf4717fc7bc.JPG

Jag har nu limmat tyget och slipat hörnen på kanallisten.

Att slipa dessa kanter direkt rekomenderas!!

Limmet är inte optimalt då det gör att det går trögt att föra in och ur kapellet men det fungerar och det blir inga nya skader sedan jag slipat av hörnen. Skall prova att "smörja" tyget med något vid tillfälle.

Vissa av kardborrarna börjar också att bli slitna och behöver snart bytas ut. Detta är lite dåligt tycker jag då det trots allt bara är använt ca 25 nätter.

Har nu tagit bort delar av kardborren på remmarna till kapellet, använder istället dubbelringarna och så knyter jag friändan för att undvika att det fladdrar.

 

IMG_6223.JPG

IMG_6224.JPG

Jag har nu efter hemkomst från vår Nordkapstur beställt ett nytt kapell för 110€ plus frakt, lagning/byte av kederlisten hade inte blivit mycket billigare och nu har jag ett hjälpligt fungerande som reserv vid behov. Skall leta list och se om vi framöver kan laga själv.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

det måste inte alltid vara ett taktält (man kan naturligtvis också ställa den på ett takräcke)

29857833qh.jpg

billigare, enkelt att stuva bort på vintern.... och barnen/barnbarnen älskar att leka i den

finns också dubbel:

https://www.ebay.de/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2380057.m570.l1311.R9.TR12.TRC2.A0.H0.Xfeldbett+.TRS0&_nkw=feldbett+zelt&_sacat=0

 

Edited by Albatross
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Hej hej,

Är näst intill 100% säker  (jag är säker men frågan är när och till vad) på att byta ut mitt Eezi Awn family till något snäppet mindre.
Hade Eezi Awn Stealth varit något större hade valet varit givet, men nu tittar jag på annat.

Har någon koll på James Baroud (Grand Raid XXL i synnerhet)? 

Hittar egentligen bara gott om dem  (JB alltså) på nätet, men hade varit trevligt om någon här med första-hands info hade kunnat delge sina erfarenheter.
Någon som har koll på var man köper dem i Sverige/EU? De tillverkas i Portugal så de borde finnas någon ÅF inte allt för lång härifrån :)

Ni som har liknande tält, hur jobbigt är det om det regnar och blåser att hålla tältet torrt inuti när man går in och ut ur tältet, med tanke på avsaknaden av regnskydd/markiser på sidorna?

Målet är fortfarande en Tom-bil men tills jag listat ut hur det går till att ta hem en till Sverige så nöjer vi oss med att ändra taktältet ;)
 

 

 

 

 

Edited by MrWIB
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, pajeroramble sade:

@MrWIB jag ska förmodligen byta till större taktält. Varför byter du bort Eezi Awn tältet, inge bra? 

 

Jodå, Eezi Awn tältet är grymt! Har haft det sedan 2011 och aldrig ångrat det köpet! Förutom Engel-kylen måste tältet vara det mest utnyttjade som monterats på/i bilen.
Vi har bott i allt från minusgrader till ökenhetta och det har aldrig varit några problem eller konstigheter.
Men nu är vi bara tre som skall turnera runt med bilen och då känns det som lite stort, frugan ligger och vräker sig på 110cm helt själv, så går det inte att ha det ;)
 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 minut sedan, pajeroramble sade:

Ok, jo jag har läst mest positivt om E-A. Är det till salu? Byte? 

Jo det är till salu, fick förfrågningar på mail sedan jag la ut nån hint om att är på väg att sälja det så det mest rättvisa är väl att lägga ut en annons.
Bytes endast mot ett James Baroud Grand Raid XXL (eftersom jag insett att jag kan få plats med både Webergrill och lyftsäck på det :D )

Annons kommer, håll utkik.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

2 minuter sedan, pajeroramble sade:

Tycker JB ser schysst ut, hade vi fått plats bara så är ju hard shell the shit. 

Aldrig testat, men det har ju sina fördelar (och säkert nackdelar t.ex när man ligger där på Island med hård sidvind och regnet piskandes mot dörren som man måste öppna för att gå ut och göra nått ;) ).

 

Link to comment
Share on other sites

10 minuter sedan, pajeroramble sade:

Jag hört av "en kompis" att det går att "göra nått" genom en liten öppning i blixtlåset om man är av manligt kön. 1f632.png

Ha ha, tänk bara på att "göra nått" i medvind då ?

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

On 28.7.2017 at 18.55, pajeroramble sade:

Jag hört av "en kompis" att det går att "göra nått" genom en liten öppning i blixtlåset om man är av manligt kön. 1f632.png

det finns lösningar till en del tryckande problem

http://www.lauche-maas.de/bestellen/ergebnis.lasso?-session=shop%3A5481A70D11d9d11A86UnJY39261A&korb=ja&neuesuche=ja&haupt=&voll=taschen-wc

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

On 7/28/2017 at 15.17, MrWIB sade:

...

Har någon koll på James Baroud (Grand Raid XXL i synnerhet)? 

...

Har sökt igenom hela internet nu och hittar inget negativt om JB men ingen riktigt jämförelse heller med andra tält.
Till slut hittade jag denna artikeln, ger ju lite trygghet. Har han använt tältet 150 nätter och sålde det pga sponsring, så borde det hålla några år för mig :)

Skulle fortfarande vara nice om någon hade egen erfarenhet, eller i vilket fall klämt lite på det och fått en känsla för kvalite osv.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...