Jump to content

MrWIB
 Share

Recommended Posts

7 timmar sedan, SafariTec sade:

Vi forhandler begge deler

Du får gärna skicka en offert på James Baroud Grand Raid XXL då tack, säljer du Alu-cab så ta med en Shadow awning också :)

Ang Tom-bilen så skiljer sig Sverige åt från resten av EU (verkar det som?), då de inte godkänner bilar från andra EU-länder bara för att de är godkända i original-landet. 
Så till dess att jag/någon kommit på hur man går runt det så är Tom-bil i Sverige bara en önskedröm ...
Jag jobbar lite på det fortfarande och meddelar om jag lyckas :)

 

Link to comment
Share on other sites

Den 31.7.2017 at 11.21, MrWIB skrev:

Har sökt igenom hela internet nu och hittar inget negativt om JB men ingen riktigt jämförelse heller med andra tält.
Till slut hittade jag denna artikeln, ger ju lite trygghet. Har han använt tältet 150 nätter och sålde det pga sponsring, så borde det hålla några år för mig :)

Skulle fortfarande vara nice om någon hade egen erfarenhet, eller i vilket fall klämt lite på det och fått en känsla för kvalite osv.

Heisann,

Jeg ble eier av et James Baroud Explorer EVO i sommer, er kjempe for nøyd så langt. Har vert brukt i sterk vind å regn ,stabilt som f,  har lagt teltet sammen i regn storm om morgenen og satt opp igjen om kvelden vannet fosset ut av telt duk foldene men alt inni va like tørt.

Eneste anke punktet er at mitt telt er 140cm bredde innvendig , litt lite til to voksne og to barn så kanskje det blir aktuelt å oppgradere til 160bredde. Enn så lenge tar jeg med henger med telt på eller jeg sover i henge køye.

 

de ha laget en fin markise med tunnel inngang , http://shop.genesis-import.de/camping-reise/james-baroud-markisen/james-baroud-markise-mit-zelteinstieg/

 

 

IMG_4160.JPG

IMG_4163.JPG

IMG_4180.JPG

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

2 minutter siden, Ulv skrev:

Heisann,

Jeg ble eier av et James Baroud Explorer EVO i sommer, er kjempe for nøyd så langt. Har vert brukt i sterk vind å regn ,stabilt som f,  har lagt teltet sammen i regn storm om morgenen og satt opp igjen om kvelden vannet fosset ut av telt duk foldene men alt inni va like tørt.

Eneste anke punktet er at mitt telt er 140cm bredde innvendig , litt lite til to voksne og to barn så kanskje det blir aktuelt å oppgradere til 160bredde. Enn så lenge tar jeg med henger med telt på eller jeg sover i henge køye.

 

de ha laget en fin markise med tunnel inngang , http://shop.genesis-import.de/camping-reise/james-baroud-markisen/james-baroud-markise-mit-zelteinstieg/

 

 

 

 

 

 

Edited by Ulv
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

5 minuter sedan, Ulv sade:

Heisann,

Jeg ble eier av et James Baroud Explorer EVO i sommer, er kjempe for nøyd så langt. Har vert brukt i sterk vind å regn ,stabilt som f,  har lagt teltet sammen i regn storm om morgenen og satt opp igjen om kvelden vannet fosset ut av telt duk foldene men alt inni va like tørt.

Eneste anke punktet er at mitt telt er 140cm bredde innvendig , litt lite til to voksne og to barn så kanskje det blir aktuelt å oppgradere til 160bredde. Enn så lenge tar jeg med henger med telt på eller jeg sover i henge køye.

 

de ha laget en fin markise med tunnel inngang , http://shop.genesis-import.de/camping-reise/james-baroud-markisen/james-baroud-markise-mit-zelteinstieg/

 

Tack för det Ulv :)

Vi skall sova 2+1 i 160 tältet så jag hoppas det räcker, inte riktigt lika rymligt som mitt nuvarande, men man vänjer väl sig ;)

Markisen har jag bestämt att skall vara Alu-Cab shadow awning, jag vill att allt  på bilen skall kunna vara "one man job" om det krävs. Men det ser onekligen lite smutt ut med täckt ingång.

Har ni tältet med packningsplats på ovansidan/taket? Om ja, har ni använt det och funkar det bra?

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det har jeg,  er 25kg last kapasitet på den. Er akkurat plass til et 35"hjul oppi der.  Jeg har brukt det til grill og camping stoler. Funker greit. 

Har selv lyst på den alucab shadow awn men syntes det ble vel mye med 26-27 tusen med vegger, jeg har ikke roof rack bare tak bøyler så får ikke forankret en shadow awn skikkelig..må ha meg en roof rack da.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

32 minuter sedan, Ulv sade:

Det har jeg,  er 25kg last kapasitet på den. Er akkurat plass til et 35"hjul oppi der.  Jeg har brukt det til grill og camping stoler. Funker greit. 

Har selv lyst på den alucab shadow awn men syntes det ble vel mye med 26-27 tusen med vegger, jeg har ikke roof rack bare tak bøyler så får ikke forankret en shadow awn skikkelig..må ha meg en roof rack da.

Det är ju lysande :) Jag har också för avsikt för att förvara grill och annat lite skrymmande där. När jag blir riktigt hard core, mitt andra reservhjul :D
Har förstått att Alu-cab Shadow är lite problematisk att montera, men jag får helt enkelt bygga ett monteringskit till mina Rhinorack takräcken. Det skall finnas många bilder på olika monteringslösningar på Instagram om jag kommer ihåg rätt, men har inte tittat efter själv.

Har du även deras speciella väska som är avsedd för det utrymmet?

Tack igen för input :) 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Den 1.8.2017 at 7.40, MrWIB skrev:

Ang Tom-bilen så skiljer sig Sverige åt från resten av EU (verkar det som?), då de inte godkänner bilar från andra EU-länder bara för att de är godkända i original-landet. 
:)

 

Det er desverre ikkje kategorisk rett det du skriv der. Og det samme gjeld strengt tatt for Norge, sjølv om tolkningane er differensiert.

Det foreligg ei aktuell endring innad i EU som seier det at eit gitt medlemsland IKKJE MÅ akseptere ei vehiculær godkjenning ifrå eit anna land.  Har hatt samme tema med fks Slovakia og UK. Dessvidare skal i utgangspunktet TüV ikkje sertifisere "ikkje-Tysk-registrerte" bilar. Men det er ei hyrde som let seg ordne...

Spørsmålet er jo; Er problemet du sikter til at bilmodellen som sådann ikkje godkjennes eller er det konverteringa som ikkje godkjennes? Isåfall med hvilken begrunnelse...

AC Shadow Awning er på lager v behov. Telt taes inn på bestilling.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tack Google för att den ger lite goa återblickar i livet (om man har sparat sina bilder i "Molnet" och det har man ju).

Det här var back in 2009 och jag var sjukt nöjd med mitt taktält och hade i och för sig bestämt mig för att detta (taktält alltså) var framtiden, men blev ytterligare stärkt i den uppfattningen när jag såg mina stackars campinggrannar som antagligen hade inomhus-pool ?

5991ff2a7008d_Tlt.thumb.JPG.e7dbe5672446a26c9cfc4ee675cd0b31.JPG

Detta tältet har vi sålt för länge sedan, men resten av campinggrejorna är fortfarande med oss :)

camping.thumb.JPG.57367e92dd03be5a3278ca21245ae05c.JPG

Men kan erkänna att vi letar ersättare till stolarna, kom inte ens ihåg att de var så gamla. Får ge dem klart godkänt då! Typ 99kr på Jula, höll i 8 år ... 

Får ta med denna också, packning alá proffs ;) 
Barnvagnen längst in användes inte någon gång under de tre veckor vi var ute ...

Packning.thumb.JPG.1bfb2d8249575915b53d373874923f82.JPG

Edited by MrWIB
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
5 minuter sedan, blackstream sade:

Trillade över den web-shopen @MrWIB som jag inte sett förut, dom har JB-tält. https://www.devon4x4.com/expedition-and-travel/tents-and-awnings/roof-tents-hard-shell.html

Tackar :)

Hittade samma sida för någon vecka sedan när jag letade JB tält, men tyvärr har de inte Alu-Cab awnings. 
Har en offert från Genisis Import med både tält och awning, skall bara lista ut hur f-n jag skall få fast awningen på mitt takräcke :P

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hej

Vi har haft ett James Baround Grand Raid XXL Evo där sov vi 2+1 funkade kanon. Var väldigt nöjd med detta tältet snabbt och enkelt. Är ju isolerad i tak samt golv så hade aldrig några kondens problem vi använde vårat tält åretom är nog ett av dom bästa tältet jag sett och klämt på. Finns en nackdel med tältet det blir vått på insidan vid ingången, man drar med sig vatten när man går in plus ut hur sämre väder desto blötare 10cm på madrassen får man räkna med. Jag löste detta genom att montera en kederlist ovanför ingången samt införskaffa en tarp som jag sydde fast kederlist i. Sen använde vi två stolpar från en vägg sektion från våran Foxwing. Detta funkade kanon och avhjälpte problemet med vatten som följde med in i tältet.

Hade aldrig sålt detta tält om inte vi växte ur det, vi är idag 2+2 och då blev tyvärr tältet för litet.

Köpte tältet från Devon4x4 var billigare från Genisis men dom hade lång leveranstid på tältet (Beror nog på att vi ville ha ett svart och Devon4x4 hade ett sådant hemma)

 

Som sagt ett väldigt bra tält, som är väldigt lätt att fälla upp och ner. El fläkten i tältet är oxå en väldigt trevlig finnes blev aldrig varmt i tältet (Fast vi hade ett svart tält)

mvh

Henrik

20160429_170110 (1).jpg

20160429_170130.jpg

  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

8 timmar sedan, Henrik sade:

....

Hade aldrig sålt detta tält om inte vi växte ur det, vi är idag 2+2 och då blev tyvärr tältet för litet.

....

Tack för infon! 
Synd att vi inte tajamde det bättre, då kunde vi bara bytt med varandra :D (om du fortfarande är ute efter ett större tält, kolla under säljes annonserna ;) ).

Link to comment
Share on other sites

16 timmar sedan, MrWIB sade:

Tack för infon! 
Synd att vi inte tajamde det bättre, då kunde vi bara bytt med varandra :D (om du fortfarande är ute efter ett större tält, kolla under säljes annonserna ;) ).

Har redan ett 1,9x2,4 tält annars hade det kunnat varit intressant. Mitt JB tältet hamnade i norge för ca 1 årsen. Funkar väldigt bra med ett vikbart tällt men är väldigt enkelt och smidigt med hårdskalstält (saknar helt klart tältet)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 2/14/2017 at 7:06 PM, Per Pettersson said:

De priserna var jag tyvärr beredd på...
Jag har hittat liknande: http://www.expeditionstore.se/product.html/talt-lyft-autohome-2?category_id=41

Redigerar och lägger till en länk till: https://www.hjertmans.se/produkter/bocker-present/kuddar-paslakan/madrassunderlagg

Dry Weave fast lite billigare: http://www.marinaman.se/komfort-ombord/madrassunderlagg

En länk till... Billigaste kvadratmeterpriset jag hittat hittills: http://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/Inredning_VVS/Inredningsmaterial_Beslag/Inredningsbekladnad/MADRASSUNDERLAGG?id=06450

Sen har jag skummat lite på båtforum. Slog mig att det kunde vara bra då det är på marinfirmor vi hittar underläggen. :)
Många ggr räcker det tydligen att isolera under madrassen. Det är kylan under madrassen som skapar kondensen. I ett flertal forum dyker det upp folk som lagt vanliga liggunderlag som isolering under sina madrasser och blivit av med kondensen. Låter klart mest prisvärt!

Och här kommer sista alternativet (tror jag): http://www.jula.se/catalog/tradgard/utemiljo/golvplattor-och-mattor/golvplattor/golvplattor-374036/

I realize that this is an old thread but recently we have had condensation under our mattress. The weather had a lot to play here, constant rain over 2~3 days resulted in condensation which I've never experienced before. Googling this morning I found another location for luftspaltmatta and the price seems to be the best that I've seem so far. ?

 http://www.abceurosoft.se/tillbehor/luftspaltsmatta/luftspaltmatta.html

In the description they write that you should have the air-mat extend beyond the ends, is that what others have done or just enough for the floor? 

 

/Todd.

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • Premium Member

Som jag tidigare skrivit om i denna tråd så började kardborrbanden på vårt Gordigeartaktält att ge upp under sommarens resa. Jobbigast var de spännen som håller ner tältet innan man lägger på kapellet. Vi har därför bytt ut kardborren mot metallspännen och pistolhakar. 

IMG_7101.thumb.JPG.490637c8ee6b2f8b0fc7c02495af9147.JPG

Denna lösning blev stabil och fungerar ganska bra istället för kardborren.

  • Like 4
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...