Jump to content

MrWIB
 Share

Recommended Posts

On 2017-09-18 at 8.39, Henrik sade:

Finns en nackdel med tältet det blir vått på insidan vid ingången

Det har James Baroud åtgärdat! De har numera en markis med hål i och en tunnel upp i tältet. Vi får se hur smidigt det är... Jag återkommer med rapport senare för det är 12 veckors leveranstid och jag beställde tält, markis och tunnel idag. :)

image.png.70e1f1a042f186166da5fbdf4baff459.png

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Hej allihopan. Jag lånar denna tråden också om jag får så lov. Mitt taktält kom nyss på posten och det är dags för installation. Jag har en L200 Double cab och använder "camping kåpa" av plåt som är pålagd från fabriken. Jag hade alltid i mina tankar den syn om att installera tältet så att det öppnas bakåt ut över flaket så att en del av tältet fungerar som ett litet tak och som man kan sitta under och kocka middag, med den fördelen att alla grejer finns nära till hands på flaket. Men nu är saken den att jag kommer behöva modifiera en del av de "rails" som håller fast tältet i bilen enligt tillverkaren om jag vill ha det så, och det verkar inte vara så vanligt att folk monterar dem på det sättet, enligt vad man ser på internet, utan monterade så att de fälls ut till sidan av bilen. 

Dessutom har jag blivit orolig för att kåpan inte ska hålla nu också,eftersom jag i förbifarten såg en australiensare som hade förstärkt sin kåpa när jag försökte finna svar på detta via youtube..

På taket sitter det redan en korg.

Har någon erfarenhet om för och nackdelar av dessa olika sätt? 

Tack,

Björn

 

Link to comment
Share on other sites

Jag har inte haft tältet bakåt men ser framför mig att det blir precis så mycket regnskydd att det regnar ned i springan där bak. Vet ju inte hur din kåpa eller taktält ser ut men gissningsvis hamnar tältet en bit framåt på bilen och när baklämen är öppen så blir det inte så mycket regnskydd kvar. På min bil med mitt taktält skulle jag få lite mindre än 40 cm regnskydd. Om du inte skissat upp det än så kan det ju vara en bra grej. Jag har själv funderat på att göra en liten markis av tältduk och tältpinnar som man kan sätta upp väldigt snabbt när man bara ska stanna till och koka kaffet, då orkar man inte fälla ut stormarkisen.

Leta reda på kåpans maxlast, vissa kåpor tål väldigt lite, andra mer.

 Vore kul att följa utvecklingen med lite foton, inte så många pickisbyggen på forumet.  

Edited by blackstream
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Tack för svar. Detta var faktiskt till stor hjälp. Mitsubishi återförsäljare i tromsö säger att kåpan borde hålla 80kg (när bilen är i rörelse antar jag).Var ut med måttband och dina gissningar var rätt. Det blir inte så mycket regnskydd trots allt. Borde kanske börja fundera på en markis jag också. Har byggt bilen runt det endamål att åka Downhill/mountainbike, isklättra, paddla, åka splitboard/snowboard, köra motorcross i områden; Karleby - tromsö - narvik- riksgränsen - Åre - Järvsö  i stora drag. Så min bil har inte möjligheten i nuläget att bli byggd som en fullfjädrad overland bil, pga brist på utrymme med all utrustning och en 40kg hund kompanjon.. Det är pga detta men egentligen behöver två :) . Snorkel är nyligen pålagd. Efter ett litet missöde i kilpisjärvi där jag dränkte motorn.. 

IMG_20180221_115526.jpg

IMG_20180221_115413.jpg

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Fet bil, ser ut att lukta äventyr. Man har väl inte levt livet om man inte dränkt en motor? (Tyvärr kvar på min bucket list)

Jag kan rekommendera att kolla maxlast (japp rörelse, typ krock) med kåptillverkaren, bilhandlarens "borde" kan ju va lite risky. Dom har säkert köpt den av typ alpha top, flex top eller liknande.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Hei jeg skal nå kjøpe meg mitt første taktelt og etter og ha lest litt og kikket på flere typer så har jeg funnet ut at jeg vil ha et som dette https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=102287749&fks=102287749 da ønsker et som er enkelt og slå opp og ned og liker denne typen taktelt. Jeg har ikke råd til de dyreste merkene men et som i den annonsen altså rundt 15.000 kr. Smartlager as i Larvik som er nærme meg er utsolgt så har pratet litt med Profftelt as i Stjørdal og de får nå et slik og han skal kontakte meg i morgen og får da sett bilder av det. Bakdelen ved og kjøpe fra de er at jeg ikke får sett på teltet og mulig må forhånds betale før sending noe jeg ikke helt liker. Teltet i annonsen virker jo også bra men blir mye kjøring for og hente. Så har dere noen gode råd og noe jeg bør tenke på ved kjøp?  Tips meg gjerne også om andre slike telt det eneste er at det ikke bør være mer enn 130 cm bred og mulighet til og få det så raskt som mulig.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

13 timer siden, Wiberg skrev:

Den annonsen du linkar till kan jag gå i god för. Vi var och hämtade ett nytt tält hos dem för exakt en uke sedan. 

@Andreas.E  var väldigt nöjd med tältet, kolla i hans garage så ser du hur det ser ut.

Hei takk for tipset ble kjøp av dette teltet takket være det veldig hyggelig selger og teltet virker veldig bra og var så heldig og få kjøpt det siste han hadde. Men er sliten nå etter nesten 9 timer og 600 km med kjøring. Skal få sett mer på det i morgen og få kjøpt lastholdere på mandag så kan få satt det på bil da. Når det gjelder lastholdere er Biltema noe bra eller bør jeg kjøpe Thule? For jeg vurderer og kjøpe disse https://www.biltema.no/bil---mc/laste-og-trekke/lasteholdere/lastholder-for-takreling-2000023103  og ha 4 stk under takteltet.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, Andreas.E skrev:

Lasthållarna från Biltema fungerar dom, men regeln säger att man får vad man betalar. Räkna med rost efter ett år eller så.

 

Ja er mulig det men tror jeg prøver. Da de koster ikke mye og kan laste mer på de en Thule og de blir bare brukt om sommeren så burde ikke ruste så mye da.

Edited by kimar
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Den 8.7.2018 at 8.18, Andreas.E skrev:

Lasthållarna från Biltema fungerar dom, men regeln säger att man får vad man betalar. Räkna med rost efter ett år eller så.

 

Jeg kjøpte de og de kommer til og ruste raskt ja da rørene er ubehandlet firkant rør i stål med ei tynn olje hinne på. Så kommer til og kjøpe noe bedre til neste år.

Fikk også satt på takteltet moro gleder meg til første overnatting.

LeFeopx.jpg?1

 

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Jeg fortsetter og låne denne tråden. Gleden over det nye takteltet har nå forsvunnet da det virker som det ikke er mulig for meg og slå dette i sammen alene. Har prøvd i timesvis i dag og kommer ingen vei når jeg drar ned den ene siden etter og ha dradd ned den andre så hever den sammenslåtte seg opp igjen og dette skjer vær gang. Dette er samme typen telt og her kan han jo legge den den ene siden også den andre uten at den sammen slåtte kommer opp. 

I bruksanvisningen min så står det at den ene siden skal dras ned også låses fast dette er ikke mulig da mitt telt når dradd ned blir slik. 

JhVemsK.jpg?1

Dette kan også skje at det kommer ned skeivt

d5Vp9Hy.jpg

Håper dere kan komme med noen råd her da er helt fortvilet over dette 

  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

  • Administrators

Lite struligt var det, men sån är der oftast med nya prylar innan man finner en teknik som fungerar.

Jag upplevde det samma, men trycker bara den delen bakåt (alltså den delen som flyttade sig fram) och så låste jag den. Tänker att det säkert går lättare med tiden och när dämparna fått jobbat lite.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

22 minutter siden, Andreas.E skrev:

Lite struligt var det, men sån är der oftast med nya prylar innan man finner en teknik som fungerar.

Jag upplevde det samma, men trycker bara den delen bakåt (alltså den delen som flyttade sig fram) och så låste jag den. Tänker att det säkert går lättare med tiden och när dämparna fått jobbat lite.

Nå fikk jeg det til takket være deg så takker så mye! Var redd for at det var noe galt med teltet med tanke på hvor enkelt de på youtube slås ned men da var det bare meg som var problemet heldigvis. Jeg gjorde det da slik at jeg står på bak støtfanger drar ned teltet holder det nede med en arm holder meg fast med en arm og skur det inn med hodet til låsene går på det fungerte! Så håper dere slipper mer mas fra meg nå om dette teltet:)

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
16 minuter sedan, kimar sade:

Nå fikk jeg det til takket være deg så takker så mye! Var redd for at det var noe galt med teltet med tanke på hvor enkelt de på youtube slås ned men da var det bare meg som var problemet heldigvis. Jeg gjorde det da slik at jeg står på bak støtfanger drar ned teltet holder det nede med en arm holder meg fast med en arm og skur det inn med hodet til låsene går på det fungerte! Så håper dere slipper mer mas fra meg nå om dette teltet:)

Nej du @kimar!! Så lätt kommer du inte undan, nu väntar vi på recension om hur skönt det är att sova i! ;)

Lycka till nu!!! ? 

Edited by Lars 9k
  • Like 1
  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

4 minutter siden, Lars 9k skrev:

Nej du @kimar!! Så lätt kommer du inte undan, nu väntar vi på recension om hur skönt det är att sova i! ;)

Lycka till nu!!! 1f44d.png 

Ha ha da gjør jeg det da skulle bare fått impregnert teltet først? 

Og takk:)

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Hola!

siden det allerede finnes en Taktelt-Tråd så hiver jeg meg på her. James Baroud teltet blir nok litt heftig i pris. har ikke helt slått det fra meg, men et telt til 1500,- er jo litt mer spiselig for familien enn et til 40.. Nå selger "Profftelt" i norge dette teltet. Tipper dette teltet selges under flere navn, men er det noen her som har erfaring med billige hardshell telt? jeg skjønner at det ikke kan måle seg med et James telt eller lignende, men er det totalt idiotisk å gå på noe sånt som det her?

(nå anser jeg meg selv som nevenyttig, så jeg kan jo evt. forbedre det hvis det er håp..)

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=124047807

tt.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

26 minutter siden, Håvard skrev:

Hola!

siden det allerede finnes en Taktelt-Tråd så hiver jeg meg på her. James Baroud teltet blir nok litt heftig i pris. har ikke helt slått det fra meg, men et telt til 1500,- er jo litt mer spiselig for familien enn et til 40.. Nå selger "Profftelt" i norge dette teltet. Tipper dette teltet selges under flere navn, men er det noen her som har erfaring med billige hardshell telt? jeg skjønner at det ikke kan måle seg med et James telt eller lignende, men er det totalt idiotisk å gå på noe sånt som det her?

(nå anser jeg meg selv som nevenyttig, så jeg kan jo evt. forbedre det hvis det er håp..)

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=124047807

tt.jpg

Jeg er nybegynner på telt men kjøpte nå på lørdag mitt første som er likt dette og denne var også et jeg vurderte. Det jeg ikke liker med denne er at den holdes sammen med tau/stropp når er slått sammen den jeg har har metall lås. Det ser ikke ut til og være noe på innsiden av taket min har stoff trekk på helle innsiden av taket. Liker også ikke fargen med det at denne på en varm sommer dag nok blir veldig varm min er hvit/grå. Det jeg liker er at duken til døren kan holdes oppe med to stenger og det kan ikke min. Kvaliteten er nok sikkert helt grei men skulle jeg krysset jordkloden og bodd i et taktelt over lang tid så hadde jeg kjøpt noe dyrere. Men dette er mine tanker jeg kjøpte dette men han er nå utsolgt dessverre https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=102287749

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

25 minutter siden, Per Pettersson skrev:

FEL!

Man tältar på vintern också. Extra enkelt om man har taktält. :)

Jeg er ikke så glad i kulde og fryse og ha det ukomfortabelt  skal jeg på tur skal jeg kose meg og ha det fint. :)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...