Jump to content

Julbord 2016


Recommended Posts

On 2016-10-10 at 22.59, Andreas.E sade:

Jag tänkte göra en liten vrid på detta med hur man kan anlända på fredagen (med mindre det blir en jätte konvoj från Oslo)

Under veckan kommer jag att lägga ut tre olika spår som alla leder fram till där vi skall ha julbordet (från väst,öst, och söder). Det betyder inte att man måste köra dessa, men man kan göra det om man vill ha lite mer äventyr än bara stora vägar fram till målet. 

Formatet blir i GPX

GPX? Nått som en iPhone klarar å dechiffrera? ?

Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Kort om julbordet då - Eriksson kommer att presentera GPX filer till de som evt inte kör i karavanen från Oslo. Exakt tid för när karavanen lämnar Oslo är just nu lite osäkert - de som har önskemål bör ju göra sig hörda med tanke på avresetid.

Tidigare har vi alltid suttit ute och både kockulerat och ätit. Nu har vi hittat Bosses Bodega - en fantastisk stuga med fin eldstad och plats till lätt 40 man! Det gör att vi kommer att kunna ha Julbord inomhus vilket borde göra det om möjligt bättre än tidigare år!

Sover gör man fortfarande i tält, husvagn eller hur man nu löser det.

Bosses Bodega ligger ca 2,5 timmar från Oslo, inte väldigt långt från Torsby.

Programmet blir ca så här:

- Fredag - anlända Bosses Bodega, rigga camp, äta något ( every man for him self ), de som har extra mycket energi att bränna tar en tur - Eriksson har massor med spår att välja ibland. Om vi har tur så är bara det att komma fram till Bosses ett jobb i sig själv - de plogar inte vägarna i området :) .

- Lördag - sen frukost/ brunch - tur till Torsby för de som ska handla på Systemet. Kocken ska oavsett dit för att handla till kvällens Julbord - de som vill röja på egen hand gör det. Retur till camp och Julbordsförberedleser, eventuellt en tur innan Julbord.

- Söndag - senare frukost än Lördag och efter många om och men - retur hem :) .

Världens hårdaste Julbord - vill du verkligen missa det?

20160909_131646.jpg

20160909_131634.jpg

20160909_131655.jpg

20160909_131604.jpg

20160909_131555.jpg

Vi jobbar dessutom med att få dit en kubik eller två med ved så vi slipper det problemet - det medför att " träffavgiften " kan gå upp med en hundring eller så. Dvs 100-150 för mat plus vad veden kommer på.

Nu glädjer vi oss till Julbord va? :) .

 

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • Premium Member

Efter moget övervägande har jag kommit fram till att det är för långt att köra drygt 120 vintermil för en helg. Även om jag är övertygad om att det skulle vara greit att träffa er alla och @Wiberg har lockat med att bjuda på glögg!!!

"Skånesektionen" satsar nog istället på ett eget litet julbord i det fria samma helg,  ?  mer om detta i en egen tråd.

 

 

 

Edited by Lars 9k
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • Moderators

Det är ingen frist för anmälan Kjetil men om du ska köra ihop med någon från Oslo så är det bra att veta att du kommer.

Plats finns det i massor och det är först på Lördag vi har gemensam middag vilken vi handlar till samma dag - där av ingen frist att anmäla sig.

Vi har snackat lite om när det passar för folka att åka, jag tror vi kommer att ha två avgångar - en tidig och en efter normal arbetstid. 

Vad tycker andra deltagare och när passar det eventuellt för er att åka?

Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Det är inte omöjligt att jag tar mig fri då med för att hantera logistiken runt Julbordet - säkra att det går att ta sig fram längs vägen och att veden kommer på plats bland annat.

Vi ska publicera GPS koordinater och en gpx fil så att det ska gå att hitta till platsen även för dem som kommer senare.

Det kan vara bra att veta att det är väldigt dåliga mobilförhållanden på platsen vi ska till - all osäkerhet med tanke på navigering till Bosses Bodega bör därför vara avklarad länge innan man beger sig iväg. Radio i bilen är ett stort plus.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Då det kanske kräver lite mer planering än vid tidigare turer så presenterar jag platsen för årets Julbord lite tidigare än normalt.

För de av er som klarar av att knappa in GPS koordinater så är de som följer:

N60 26 18.4 E12 46 04.0  i WGS84 ( detta är Garmins default ).

För de av er som vill köra efter google maps så ligger länken här också ( kan vara smart att tanka ner lokalt område för det är väldigt dålig mobiltäckning som sagt ):

https://goo.gl/maps/rSBBpPSgrM42

För de av er som vill ha en GPXfil från Svulrya, Norge så ligger den här:

Svulrya till Bosses Bodega.gpx

 

Per dags dato är det ca 20-talet gubbz and gummz som kommer fördelat på ca halvparten bilar. MEN då är det en hel månad kvar innan vi ska dit - jag tror vi blir fler jag :) .

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Vet inte om jag vågar mej på en lång tur med jeepen än, har ju bråkat en del med den i det senaste. "bytt motor 2 gånger" Sen har jag inte fått på taktältet än heller. och sova ute i vanligt tält på marken blir nog för kallt för min rygg å lederna.

13 bilen har sålts till förmån för nästa lastbil.

Men jag skall till grannskapet för att inskaffa nästa lastbil , Så om jag får det att klicka kan jag dyka upp och besöka er.  Man måste ju chansa i bland, och med annan motor, nybyggd fördelningslåda, vinsch stötfångare med vinsch på, samt lite bättre däck mm så kanske den tuffar upp och tillbaka

Sov en natt i Bosses bodega i höstas, riktigt fint ställe,

Tips ta "lilla" vägen ner till älven då ser ni en ok bäverdamm precis vid bron. hyddan ligger naturligtvis uppströms en bit, där får ni kämpa om ni skall åka bil fram :)

Men det finns en vändplan med plats för några fordon vid bron, så fötterna får ta er mot hyddan.

 

 

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Nu är det bara en vecka kvar :) .

Eriksson och jag snackade lite igår och vi kom fram till följande:

 - Vi, Eriksson och jag plus eventuellt andra, reser från Alnabru 12.00-12.15 på fredagen. Vi kör via Sockervägen till Charlottenberg där vi handlar lite innan vi via mindre grusvägar tar oss till Bosses Bodega. Tidsåtgången blir då ca 2 timmar till Charlottenberg, 1 timme handling, 2 timmar till Bosses vilket ger en ETA 17.00 på Bosses Bodega. Detta till upplysning för de som vill köra alternativa tider och vägar.

Utrustning som är bra om folket kan ta med för att öka trivseln i Bodegan:

- Lyktor i alla former - olje, parafin, LED, gas etc. Det är ganska mörkt inne i Bodegan.

- Sittunderlag - bänkarna är rätt kalla oavsett hur mycket man eldar.

- Presenningar - vi ska försöka täta en del otätheter i Bodegan ( dörren bland annat... ) för att ytterligare kunna tillgodogöra oss värmen från all veden vi ska elda.

- Silvertejp - det är ett par fönster som ska lagas...

Lördagens utflykt blir från Bodegan via småvägar/ traktorspår ner til Torsby där vi handlar och returnerar Bodegan. Avresa när folk är klara och eventuella dagstursresenärer har anlänt.

Om deltagarna kan anmäla här i tråden om de åker med från Alnabru eller väljer att köra själva så vi får en överblick på antalet deltagare och därmed kan se om vi saknar någon - mobilnätet är alltså totalt frånvarande på Bosses Bodega.

Denna informationen blir tillgänglig även på NLCK.no samt på FB.

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

14 minutter siden, Wiberg skrev:

Nu är det bara en vecka kvar :) .

Eriksson och jag snackade lite igår och vi kom fram till följande:

 - Vi, Eriksson och jag plus eventuellt andra, reser från Alnabru 12.00-12.15 på fredagen. Vi kör via Sockervägen till Charlottenberg där vi handlar lite innan vi via mindre grusvägar tar oss till Bosses Bodega. Tidsåtgången blir då ca 2 timmar till Charlottenberg, 1 timme handling, 2 timmar till Bosses vilket ger en ETA 17.00 på Bosses Bodega. Detta till upplysning för de som vill köra alternativa tider och vägar.

Utrustning som är bra om folket kan ta med för att öka trivseln i Bodegan:

- Lyktor i alla former - olje, parafin, LED, gas etc. Det är ganska mörkt inne i Bodegan.

- Sittunderlag - bänkarna är rätt kalla oavsett hur mycket man eldar.

- Presenningar - vi ska försöka täta en del otätheter i Bodegan ( dörren bland annat... ) för att ytterligare kunna tillgodogöra oss värmen från all veden vi ska elda.

- Silvertejp - det är ett par fönster som ska lagas...

Lördagens utflykt blir från Bodegan via småvägar/ traktorspår ner til Torsby där vi handlar och returnerar Bodegan. Avresa när folk är klara och eventuella dagstursresenärer har anlänt.

Om deltagarna kan anmäla här i tråden om de åker med från Alnabru eller väljer att köra själva så vi får en överblick på antalet deltagare och därmed kan se om vi saknar någon - mobilnätet är alltså totalt frånvarande på Bosses Bodega.

Denna informationen blir tillgänglig även på NLCK.no samt på FB.

 

 

Å som vi gleder oss! Tror ikke vi kan dra fra Fredrikstad før ca 15.00. Så ca kl 1615-30 i Oslo. (hmmfrrr, mitt i køen.....) 
Du får sende over koordinater Jon! 

Link to comment
Share on other sites

  • Moderators
1 timme sedan, Dracan sade:

Å som vi gleder oss! Tror ikke vi kan dra fra Fredrikstad før ca 15.00. Så ca kl 1615-30 i Oslo. (hmmfrrr, mitt i køen.....) 
Du får sende over koordinater Jon! 

Koordinater, GPX och Google Maps ligger här i tråden Dracan.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...