Jump to content

Only the fantasy is my limit.


Guest munkensbilder
 Share

Recommended Posts

  • Premium Member
2 timmar sedan, munkensbilder sade:

Xj'n är fortfarande outstanding i sin klass så det vore synd att skrota. Men hjulupphängning och axlarna är för veka för extremkörning. Kan köpa en RR P38 för 3000kr där databoxen gett upp. Tänkte flytta över hela paketen. = skiftnycklar och axlar. ELLER INTE...

Är de axlarna ”bättre”?

 

Link to comment
Share on other sites

Guest munkensbilder
1 hour ago, Lars 9k said:

Är de axlarna ”bättre”?

 

Defenderns axlar är rejält bättre och färdiga spärrar. Dessa är bättre men vet ej hur mycket. Därför har jag fortfarande inte köpt bilen. Svårt att få reda på det åxå då det sällan är folk som pressar en P38 i skogen. Dom ställer oftast sina bilar på en sten och fotograferar....

Förutfattade meningar. Jag vadå???? Databoxen är omprogramerad 2 ggr för ca 5000kr utan att fungera. Annars tror jag det är en bra diesel att ha i Pajeron.

Edited by munkensbilder
Link to comment
Share on other sites

P38 er ikke Defender, men Range Rover. Den har ikke mekaniske sperrer, men viskose. Ved litt aktiv kjøring blir den så tykk at det i praksis oppleves som låsing. Men siden du skriver at du kunne tenkt å ha motoren i Pajeroen, er det sikkert en P38 med BMW M51 på 136hk du ser på? :)

Link to comment
Share on other sites

Guest munkensbilder

Nu har jag provkört min dieselvärmare. Värmer upp hela snickerier utan problem skall prova nya verkstan i morgon. 2800kr med importskatt.

IMG_20180117_194247.thumb.jpg.62b1863bfce11f39fcbdc258084054cc.jpg

IMG_20180117_194235.thumb.jpg.38e012c940da249e9e7d530fb6c230e7.jpg

 

Link to comment
Share on other sites

Lite avis på att ha ett snickeri på gården?, trevligt att den fungerade så bra till ett så bra pris.

Det ska jag tippsa grannen om till hans verkstad?? Ett bra komplement till vedeldningen,

hur lång tid tog det att värma upp snickeriet?

Link to comment
Share on other sites

11 timmar sedan, Andreas sade:

Ett bra komplement till vedeldningen,

Munken har nog bättre koll men det känns billigare i inköp med en gasolkanon om man ska ha det som komplementvärme. En gasolkanon bränner ur fukten fint. Men jag antar att dieselvärmaren är billigare i drift. 

Edited by blackstream
Link to comment
Share on other sites

Guest munkensbilder

Problemet med kanonen är avgaserna. Själv blir jag förstörd i halsen om jag har kanonen på för länge. Kanonen går på timer från 6:00 till 7:30 och jag börjar jobba kl 8:00. Då det följer med en bränslepump så behöver inte sugsidan vara lång.

Link to comment
Share on other sites

Guest munkensbilder

Har inte haft tid att provköra en längre stund. Den låter ganska mycket och avgasrör blir väldigt varmt. Men varmt som fan blir det. En 2Kw låter nog minde. Vill inte yttra mej mer än att för mej duger den. 

Link to comment
Share on other sites

Guest munkensbilder

När man hittat en svag punkt på sin bil/Pajero kommer man bara tänka på denna, därför gjorde jag något som Ingenjören borde gjort från början. Svetsade dit ett vinkeljärn och genomgående skruv/mutter. Nu kan det inte bli brytningar. Sen dök det upp ett annat problem när den tinade upp över natten. När taktältet är fällt samlas det vatten i pressen och det var en skada i den så det droppade/rann vatten in i bilen.  Nu är visserligen nytt tälttyg beställt och skall bytas men en "mössa" på hela skiten behövs och jag har min solcell...

DSC_7554.thumb.JPG.21e31666249ea2d62a1355edb792f5d9.JPG

Fick lite abstinens så jag tog in min WJ och tinade upp. Ut och gasade lite, helt jävla underbar 1meter plogvall från stillastående var inga problem. DSC_7583.thumb.JPG.c891dc70f82254467479a0958cf6c957.JPG

Då bilen stått i flera månader tog jag ur batteri. Denna snabbkontakt har jag på alla mina fordon. Plugga i och hjälpstarta.DSC_7585.thumb.JPG.f7876f03ce7eb0118236a79d14c7339c.JPG

66cm frigång bakom bakhjulet, tog bort en balk för ännu högre. Dragkroken bort.DSC_7586.thumb.JPG.6e056fcc661af270932051277675051c.JPG

63cm markfrigång framför framhjulet. Är ganska nöjd med min vinschstötfångare.DSC_7587.thumb.JPG.63e69eeebed3bc9800d86389207cd5ae.JPG

Håller på och tillverkar en adapter till ett sportluftfilter. Våga vägra snorkel.....DSC_7588.thumb.JPG.27cea994a2782de35d9e4f78775a321e.JPG

Edited by munkensbilder
Link to comment
Share on other sites

Guest munkensbilder

Att renovera fönster är varken roligt eller bra betalt men det ger mat för dagen och bensin till nästa resa till Bosses. 8st fönster motsvara 16st bågar och tar mej en vecka att göra. 

_MUK0906.thumb.JPG.f9d2b06224e84fbad866b70c85bffb8f.JPG

Har nu kör min värmare ca 40 timmar på 4 dagar och det har gått åt ca 10L diesel.  Den värmer lätt upp min 200m3 lokal från -5 till ca 18 grader. Kör direkt från reservdunken då jag inte har velat/orkat göre klar min låda. 40tim a' 5kw motsvarar ca 200kr. 10L diesel kostar 150kr. Dieseln får jag dra av hela summan men elen får jag endast dra av 1/2 summan då elen delas med min bostad. Helnöjd. 

_MUK0904.thumb.JPG.3a2a18163e98210e09f523587fd4b1b2.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest munkensbilder

Har ingenting med Overlanding att göra mer än att jag fick åka länge på oplogad väg för att ta mej till gruvan.

Har varit här 20tal ggr och hittar nya saker varje gång. Vi var nere under jord i 9timmar och jag har varit här över 100timmar.

 

Link to comment
Share on other sites

Guest munkensbilder
5 hours ago, Lars 9k said:

Vackra bilder, vad är tempen där nere?

Jag trodde inte att det blev minus när man kom ner en bit under jord men det ser ju frusit ut på en del av filmen. 

I en gruva Bredvid Carl är det is året runt. 10tals meter tjock. Lika dant är det på många andra gruvor. När det är flera öppningar ner så det blir drag kommer kall luft ner i gruvan och det fryser rejält så det inte hinner tina på sommaren. I denna gruva var det kallare i gruvan än ovan jord då det varit minus 20-25 grader i en vecka och berget blivit kallt. I salar utan ventilation är det plussgrader. Dvs ventilation i en gruva is ingen ventilation inte is.

Link to comment
Share on other sites

Guest munkensbilder

Tisdag kväll 22:00. Man ligger i soffan fet som en gris efter ätit mat och ett par öl, då kommer man på att man stötdämparen bak är trasig och det är sista kvällen men kan åtgärda detta. Bara att kliva i arbetskläderna igen och gå ut. Har en komplett körbar Pajero på parkeringen men den står i 1meter snö så gå ut dit är uteslutet.

Övre fäster hade gått sönder och den vek sig så även undre fästet lossnade. Vinkla öglan rund igen, spänna fast i pressen samt Svetsa. DSC_7618.thumb.JPG.18df032cce2d4542e9391072abd24e34.JPG

Svetsa övre fästet, en sprutflaska vatten till hands och kyla gummit med.DSC_7621.thumb.JPG.554efffb19719856051f80ff93a11916.JPG 

30min senare var det klart. Vinschlinan var blöt så jag lindade av hela på tork över natten och efter det är bilen redo, husvagnen tar jag in för att tina i morgon.DSC_7625.thumb.JPG.3c532d12ad0db2cccf4ae30453d32806.JPG

 

 

Edited by munkensbilder
Link to comment
Share on other sites

On 2018-02-11 at 12.23, munkensbilder sade:

Har ingenting med Overlanding att göra mer än att jag fick åka länge på oplogad väg för att ta mej till gruvan.

Har varit här 20tal ggr och hittar nya saker varje gång. Vi var nere under jord i 9timmar och jag har varit här över 100timmar.

Wow!!   Spännande, intressant - och sjukt läskigt!!  Är det inte stor risk för ras, särskilt när det fryser och frostspränger?   Läääääskigt...!!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...