Jump to content

Vandrartråd - YouTube


Andreas.E
 Share

Recommended Posts

Bland alla ”ryss-filmer” tycker jag ändå att denna har en viss poäng ang framkomlighet i djup snö.

Flera olika bilmodeller och därtill de flesta med standarddäck och utan modifieringar/höjning.

Hur klarar de sig...?  Nja....

Onekligen får den enda ”grova” bilen rycka ut många gånger och dra loss. Men den är å andra sidan både höjd och har närmast traktordäck.

#Geländewagen

#LC200

#Patrol

#RangeRover

 

Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Snökörning är en egen konst är min spontana kommentar. Det tog mig två år och rikligt med snöskottande för att bli så trygg på det så att jag numera ser på snö som en hygglig utmaning och inte ett hinder.

En av de vassaste snökörarna jag känner hävdar att det är endast två saker som betyder nått: Lufttryck och tid ( som i att inte stressa ). 

Nu snackar vi sådana mängder snö att bilen, oavsett hjulstorlek/ markfrigång, inte når ner till fast mark och framdriften kräver att man bygger egna spår och flyter uppe på snön.

Vid väldigt lätt puder eller där snömängden är så pass liten/ låg att det går att spinna sig ner till fast mark, och fortfarande behålla markfrigången, gäller andra regler.

Men det med att inte stressa gäller alla typer snökörning då det utsätter motor och drivlinan för djävulsk påfrestning. Alla vet ju hur det gick för någon på Vinterträffen som vägrade lyssna på goda råd... 

  • Happy tears 1
Link to comment
Share on other sites

18 timmar sedan, Wiberg sade:

Men det med att inte stressa gäller alla typer snökörning då det utsätter motor och drivlinan för djävulsk påfrestning.

Hur översätter man det till ryska i kommentarsfälten på Tuben...?    Just försiktighet och tid verkar inte har gått hem i de ryska körlektionerna...  :-D 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Denne har ingen ting med overlanding og gjøre så håper det er greit at jeg legger den ut her da dette er en av mine favoritter fra youtube og får meg alltid i godt humør av og se denne. Han er 112 år nå i 2018.'

 

Edited by kimar
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

On 11/8/2018 at 10:09 PM, iknutis said:

Ble liggende og se på denne i kveld;

De har bra innhold, kule biler og bra kommentarer. Masse kameraer og de bruker bilene for det de er verdt.

Veldig imponert over D-maxen og fremkommeligheten.

Sjukt coola ställen det finns ändå. Hade varit trevligt att ta ett par år tjänstledigt och ta en sväng runt jorden eller så ?

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
2 timer siden, kimar skrev:

Har funnet enda en kanal jeg nå følger. De har solgt alt og skal bare reise en stund fremover ser frem til når de kommer til Alaska hvor de er på vei til i denne serien

Istemmer. Kan bli litt mye naturfilming og prating til tider, men bra produksjon.

Til min store overraskelse er det ingen som har linket til Grizzly'n Bear enda:
https://www.youtube.com/channel/UCL7OqeJnHWiJUMl3vjIN_1Q/videos

Han er fra Australia, hun fra Frankrike. Har også kvittet seg med alt og reiser nå rundt i Europa. De driver også med fjellklatring, og er vel kanskje en av de mer underholdende youtube-kanalene jeg vet om akkurat nå. Dronefilming, offroading, overlanding osv. Her får man alt fra klesvask og matlaging til fastkjøring i ørken.

De kjører Land Rover Defender 130 :)

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...