Jump to content

El försörjning


Thony
 Share

Recommended Posts

Funderar en hel del på samma sak. Med tanke på var man köper (Kina) och min misstro på ärligheten på den data som presenteras blir det nog att satsa på höga värden och hoppas att dom når en bit. Men inte på rena fantasivärden.  

Någon data på lux, lumen eller candela att gå på? Watt säger ju bara vad den drar inte presterar. 

En annan sak som jag inte kan få ordning på är vad som händer när den lampa man monterat slutar fungera, kommer man hitta en ersättare som passar i hålet man redan har?

 

Link to comment
Share on other sites

2 minuter sedan, norlin sade:

... vad händer när den lampa man monterat slutar fungera, kommer man hitta en ersättare som passar i hålet man redan har?

 

Det grubblar jag oxå över... alternativet är att montera utanpåliggande! Inte lika snyggt men kanske smartare!

Link to comment
Share on other sites

Eller köpa på sig ett reservlager. ?

Kanske köpa från Kina ett lite större parti och ta smällen med moms och hanteringsavgifter kanske?

Eller leta säljare innom EU?

Ett litet samköp kanske?

Har inga och vilhöver en 8-10 stycken...

Edited by norlin
Felstav och autocorrect. Men lämna ett par kvar
Link to comment
Share on other sites

  • Administrators
10 timmar sedan, Linusp3 sade:

Jag har börjar snurra runt på nätet för att hitta nåt att fälla in i bakre kofångaren för att boosta backljuset och även kunna använda som arbetsljus när man ska sätta camp. Det finns ju en del som verkar fint på ebay och AliExpress, men jag har lite svårt att värdera hur stark lampa man bör satsa på... de minsta  verkar ligga på 15-20W, vad är rimligt att satsa på för output? 

 

Det där är alltid en svår fråga, man får som regel det man betalar för. Men om man inte går för kända märken som oftast kostar otroligt mycket mer, så är jag ganska så säker på att det mesta kommer från samma region. Jag har upp genom åren privatimporterat en massa komponenter som fungerat helt tills jag personligen tröttnat eller bytt bil.

Sista som jag monterat på min Jeep Wrangler är infällda led lampor på 70w.. och det är ganska så säkert runt det antalet watt. Sedan priset var så bra, beställde jag ett par extra ifall någon av enheterna slutar att fungera.

IMG_20181206_163637.thumb.jpg.bc7d7bb2c54ca933c022e1c17c9d1b33.jpgIMG_20181206_163717.thumb.jpg.e7804e60ac241943887d5e086896e83b.jpg

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

On 9.12.2018 at 21.22, norlin sade:

Mer framtidssäkert att handla lokalt?

https://www.qwlights.se/produkt/2-aurora-scene-light/

 

Jag är för idén att stödja lokala handlare, men problemet är bara att om jag handlar från svensk butik så får jag betala 6ggr så mycket för lampan jämfört om jag köper direkt från Kina.

Jag tror som Andreas att...

20 timmar sedan, Andreas.E sade:

...om man inte går för kända märken som oftast kostar otroligt mycket mer, så är jag ganska så säker på att det mesta kommer från samma region.

 

Nästa fråga är om någon kan beskriva hur jag kan styra lampan dels från samma krets som backlyset (med separat matning från batteriet styrt via relä), dels via brytare bak på flaket när jag vill använda den som arbetsljus? 

Link to comment
Share on other sites

On 11.12.2018 at 4.12, Linusp3 sade:

...

Nästa fråga är om någon kan beskriva hur jag kan styra lampan dels från samma krets som backlyset (med separat matning från batteriet styrt via relä), dels via brytare bak på flaket när jag vill använda den som arbetsljus? 

Åter igen funderar jag på det samma, om du vill kan jag publicera (när jag är klar)mina skisser å funderingar här.

 

Link to comment
Share on other sites

Nu har vi lite "beror på" eller antaganden samt Disklamer att all inkoppling sker på egen risk, kopplingarna är inte testade eller använda av mig. Se det som ett förslag.

  1. Backljuset klarar av att dra ett relä. och bilens elsystem flippar inte ut. Om det inte fungerar få man fila lite till, inte olösbart  det går.
  2. Strömbrytaren klarar den effekt som backljus/arbetsljus har. Annars får man ta ett relä till det åxå. Eller så lyckas jag fatta vad min vän experten menade.
  3. Att jag har inte glömt/missat något, vi kan kalla detta för en Peer Review så ifrågasätt och tyck till. 

Backljus-med-arbetsljus.png.4a5dea3e08a3db592a7f1671a47e9c5b.png

En med relä.

Backljus-med-arbetsljus-1.png.05b4ceb0d02814623aea11d9ffe9ad18.png

Sen så fick jag en återkoppling av en vän, som kan mer än jag om detta, att

Citat

dela drivning med "reläet"/transistorn med en dubbeldiod så sparar man en säkring och klarar sig med enkel brytare som får låg ström.

Jag ska ta tag i det mer i detalj framöver. Fick även lite banner om hur man borde rita med  potentialordning på Y-axeln och informationsflöde från vänster till höger på X-axeln.

Mitt eget behov är att jag vill ha extra backljus men kommer troligen inte alltid att ha extra batteri..... 

 

Återkommer.

Edited by norlin
Stavfel. Saknade ord mm
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Provade tipset att rita med  potentialordning på Y-axeln och informationsflöde från vänster till höger på X-axeln.

Då blev det en så enkel så att jag nästan tvivlar på att den fungerar. Eller gör den inte det? Skillnaden mot tidigare schema är att nu går backljusen på bilens batteri vid backning och från AUX-Batteriet när man vill belysning "manuellt".

Eddit, den blev för enkel och man kan kortsluta AUX batteriet om man har i backen och slår på brytaren.

Gör inte såhär: 

*bild borttagen för att undvika misstag*

Linusp3 sitter det LED backljus på bilen från fabrik? 

En "gammal hederlig" med lampor & ingen "trasig lampa varning" klarar sig nog utan relä. Beror på vad utgången till backlamporna klarar att driva.

Edited by norlin
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 17.12.2018 at 12.37, norlin sade:

Linusp3 sitter det LED backljus på bilen från fabrik? 

En "gammal hederlig" med lampor & ingen "trasig lampa varning" klarar sig nog utan relä. Beror på vad utgången till backlamporna klarar att driva.

Nä, det är vanliga glödlampor (2st 16W). Backljuset jag köpte är 18W, hur mäter man vad vanliga backlyskablaget klarar av att driva?

Link to comment
Share on other sites

Utan tillgång till el-schemat till din bil skulle jag valt att använda ett relä, att belasta utgången med 50% mer last ligger troligen utanför specen på utgången.

Och det går inte direkt att mäta upp, jo man kan belasta tills utgången slutar fungera, då vet man vad den klarar men det provet rekommenderas inte.

Om det passar med en strömbrytare i närheten av det extra backljuset leta reda på en som klarar minst 3 Amper, fins en hel del som ligger på 10A och uppåt på Biltema. Välj gärna från båtavdelningen för bättre skydd mot fukt.

 

Edited by norlin
Link to comment
Share on other sites

On 17.12.2018 at 12.37, norlin sade:

Provade tipset att rita med  potentialordning på Y-axeln och informationsflöde från vänster till höger på X-axeln.

Då blev det en så enkel så att jag nästan tvivlar på att den fungerar. Eller gör den inte det? Skillnaden mot tidigare schema är att nu går backljusen på bilens batteri vid backning och från AUX-Batteriet när man vill belysning "manuellt".

Backljus-V2.png.15273eec5927684c4e313f14f12b5e99.png

Linusp3 sitter det LED backljus på bilen från fabrik? 

En "gammal hederlig" med lampor & ingen "trasig lampa varning" klarar sig nog utan relä. Beror på vad utgången till backlamporna klarar att driva.

Denna koppling blev inge bra. Om du ger backsignal (relät drar) samtidigt som brytaren är i läge så blir det kortslutning av aux batteriet..

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

On 15.12.2018 at 18.31, norlin sade:

Nu har vi lite "beror på" eller antaganden samt Disklamer att all inkoppling sker på egen risk, kopplingarna är inte testade eller använda av mig. Se det som ett förslag.

  1. Backljuset klarar av att dra ett relä. och bilens elsystem flippar inte ut. Om det inte fungerar få man fila lite till, inte olösbart  det går.
  2. Strömbrytaren klarar den effekt som backljus/arbetsljus har. Annars får man ta ett relä till det åxå. Eller så lyckas jag fatta vad min vän experten menade.
  3. Att jag har inte glömt/missat något, vi kan kalla detta för en Peer Review så ifrågasätt och tyck till. 

Backljus-med-arbetsljus.png.4a5dea3e08a3db592a7f1671a47e9c5b.png

En med relä.

Backljus-med-arbetsljus-1.png.05b4ceb0d02814623aea11d9ffe9ad18.png

Sen så fick jag en återkoppling av en vän, som kan mer än jag om detta, att

Jag ska ta tag i det mer i detalj framöver. Fick även lite banner om hur man borde rita med  potentialordning på Y-axeln och informationsflöde från vänster till höger på X-axeln.

Mitt eget behov är att jag vill ha extra backljus men kommer troligen inte alltid att ha extra batteri..... 

 

Återkommer.

Denna fungerar bättre men har onödigt många komponenter, dubbelrelät är onödigt då plusmatning finns hela tiden fram till arbetslampan. Det räcker att sluta mot jord för att få det att funka.

MEN, personligen föredrar jag att bryta matningen isf jorden. Anledningen är att spänning finns fram till förbrukaren hela tiden och kommer den kabeln ikläm på nåt sätt så blir det kortslutning.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, Linusp3 sade:

Skulle det gå att applicera din ritningkoppling mot enbart startbatteriet? Jag kommer inte alltid ha mitt aux-batteri i bilen...

Japp, det är bara att koppla om matning från startbatteriet. 

Link to comment
Share on other sites

Den 16.12.2018 at 10.44, pilten skrev:

Kan også koble på en tre veis bryter bak. Så på bryter stilling 1 fungerer de sammen med ryggelysa, på 2 slått av og på tre som egne arbeidlys? 

Jeg har valgt denne varianten. Bruker Carling brytere som tåler 20ah så på led så har jeg droppet rele.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...