Norlin Posted December 9, 2018 Share Posted December 9, 2018 Funderar en hel del på samma sak. Med tanke på var man köper (Kina) och min misstro på ärligheten på den data som presenteras blir det nog att satsa på höga värden och hoppas att dom når en bit. Men inte på rena fantasivärden. Någon data på lux, lumen eller candela att gå på? Watt säger ju bara vad den drar inte presterar. En annan sak som jag inte kan få ordning på är vad som händer när den lampa man monterat slutar fungera, kommer man hitta en ersättare som passar i hålet man redan har? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Linusp3 Posted December 9, 2018 Share Posted December 9, 2018 2 minuter sedan, norlin sade: ... vad händer när den lampa man monterat slutar fungera, kommer man hitta en ersättare som passar i hålet man redan har? Det grubblar jag oxå över... alternativet är att montera utanpåliggande! Inte lika snyggt men kanske smartare! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Norlin Posted December 9, 2018 Share Posted December 9, 2018 (edited) Eller köpa på sig ett reservlager. ? Kanske köpa från Kina ett lite större parti och ta smällen med moms och hanteringsavgifter kanske? Eller leta säljare innom EU? Ett litet samköp kanske? Har inga och vilhöver en 8-10 stycken... Edited December 9, 2018 by norlin Felstav och autocorrect. Men lämna ett par kvar Link to comment Share on other sites More sharing options...
Norlin Posted December 9, 2018 Share Posted December 9, 2018 Mer framtidssäkert att handla lokalt? https://www.qwlights.se/produkt/2-aurora-scene-light/ Eller https://www.umeaoffroad.se/index.php?main_page=product_info&products_id=553 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Administrators Andreas.E Posted December 10, 2018 Administrators Share Posted December 10, 2018 10 timmar sedan, Linusp3 sade: Jag har börjar snurra runt på nätet för att hitta nåt att fälla in i bakre kofångaren för att boosta backljuset och även kunna använda som arbetsljus när man ska sätta camp. Det finns ju en del som verkar fint på ebay och AliExpress, men jag har lite svårt att värdera hur stark lampa man bör satsa på... de minsta verkar ligga på 15-20W, vad är rimligt att satsa på för output? Det där är alltid en svår fråga, man får som regel det man betalar för. Men om man inte går för kända märken som oftast kostar otroligt mycket mer, så är jag ganska så säker på att det mesta kommer från samma region. Jag har upp genom åren privatimporterat en massa komponenter som fungerat helt tills jag personligen tröttnat eller bytt bil. Sista som jag monterat på min Jeep Wrangler är infällda led lampor på 70w.. och det är ganska så säkert runt det antalet watt. Sedan priset var så bra, beställde jag ett par extra ifall någon av enheterna slutar att fungera. 6 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Linusp3 Posted December 11, 2018 Share Posted December 11, 2018 On 9.12.2018 at 21.22, norlin sade: Mer framtidssäkert att handla lokalt? https://www.qwlights.se/produkt/2-aurora-scene-light/ Jag är för idén att stödja lokala handlare, men problemet är bara att om jag handlar från svensk butik så får jag betala 6ggr så mycket för lampan jämfört om jag köper direkt från Kina. Jag tror som Andreas att... 20 timmar sedan, Andreas.E sade: ...om man inte går för kända märken som oftast kostar otroligt mycket mer, så är jag ganska så säker på att det mesta kommer från samma region. Nästa fråga är om någon kan beskriva hur jag kan styra lampan dels från samma krets som backlyset (med separat matning från batteriet styrt via relä), dels via brytare bak på flaket när jag vill använda den som arbetsljus? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Linusp3 Posted December 15, 2018 Share Posted December 15, 2018 Det slutade med att jag beställde två små LED-ramper från Svensk ÅF för 99:- styck. Det var så bra pris att jag inte ens orkade leta reda på nåt från Kina, nu ska de bara komma så får jag se var (om) de passar på bilen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Norlin Posted December 15, 2018 Share Posted December 15, 2018 On 11.12.2018 at 4.12, Linusp3 sade: ... Nästa fråga är om någon kan beskriva hur jag kan styra lampan dels från samma krets som backlyset (med separat matning från batteriet styrt via relä), dels via brytare bak på flaket när jag vill använda den som arbetsljus? Åter igen funderar jag på det samma, om du vill kan jag publicera (när jag är klar)mina skisser å funderingar här. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Linusp3 Posted December 15, 2018 Share Posted December 15, 2018 5 timmar sedan, norlin sade: Åter igen funderar jag på det samma, om du vill kan jag publicera (när jag är klar)mina skisser å funderingar här. Mer än gärna Link to comment Share on other sites More sharing options...
Norlin Posted December 15, 2018 Share Posted December 15, 2018 (edited) Nu har vi lite "beror på" eller antaganden samt Disklamer att all inkoppling sker på egen risk, kopplingarna är inte testade eller använda av mig. Se det som ett förslag. Backljuset klarar av att dra ett relä. och bilens elsystem flippar inte ut. Om det inte fungerar få man fila lite till, inte olösbart det går. Strömbrytaren klarar den effekt som backljus/arbetsljus har. Annars får man ta ett relä till det åxå. Eller så lyckas jag fatta vad min vän experten menade. Att jag har inte glömt/missat något, vi kan kalla detta för en Peer Review så ifrågasätt och tyck till. En med relä. Sen så fick jag en återkoppling av en vän, som kan mer än jag om detta, att Citat dela drivning med "reläet"/transistorn med en dubbeldiod så sparar man en säkring och klarar sig med enkel brytare som får låg ström. Jag ska ta tag i det mer i detalj framöver. Fick även lite banner om hur man borde rita med potentialordning på Y-axeln och informationsflöde från vänster till höger på X-axeln. Mitt eget behov är att jag vill ha extra backljus men kommer troligen inte alltid att ha extra batteri..... Återkommer. Edited December 15, 2018 by norlin Stavfel. Saknade ord mm 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
pilten Posted December 16, 2018 Share Posted December 16, 2018 Kan også koble på en tre veis bryter bak. Så på bryter stilling 1 fungerer de sammen med ryggelysa, på 2 slått av og på tre som egne arbeidlys? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Norlin Posted December 17, 2018 Share Posted December 17, 2018 (edited) Provade tipset att rita med potentialordning på Y-axeln och informationsflöde från vänster till höger på X-axeln. Då blev det en så enkel så att jag nästan tvivlar på att den fungerar. Eller gör den inte det? Skillnaden mot tidigare schema är att nu går backljusen på bilens batteri vid backning och från AUX-Batteriet när man vill belysning "manuellt". Eddit, den blev för enkel och man kan kortsluta AUX batteriet om man har i backen och slår på brytaren. Gör inte såhär: *bild borttagen för att undvika misstag* Linusp3 sitter det LED backljus på bilen från fabrik? En "gammal hederlig" med lampor & ingen "trasig lampa varning" klarar sig nog utan relä. Beror på vad utgången till backlamporna klarar att driva. Edited January 17, 2019 by norlin 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Linusp3 Posted December 19, 2018 Share Posted December 19, 2018 On 17.12.2018 at 12.37, norlin sade: Linusp3 sitter det LED backljus på bilen från fabrik? En "gammal hederlig" med lampor & ingen "trasig lampa varning" klarar sig nog utan relä. Beror på vad utgången till backlamporna klarar att driva. Nä, det är vanliga glödlampor (2st 16W). Backljuset jag köpte är 18W, hur mäter man vad vanliga backlyskablaget klarar av att driva? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Norlin Posted December 21, 2018 Share Posted December 21, 2018 (edited) Utan tillgång till el-schemat till din bil skulle jag valt att använda ett relä, att belasta utgången med 50% mer last ligger troligen utanför specen på utgången. Och det går inte direkt att mäta upp, jo man kan belasta tills utgången slutar fungera, då vet man vad den klarar men det provet rekommenderas inte. Om det passar med en strömbrytare i närheten av det extra backljuset leta reda på en som klarar minst 3 Amper, fins en hel del som ligger på 10A och uppåt på Biltema. Välj gärna från båtavdelningen för bättre skydd mot fukt. Edited December 21, 2018 by norlin Link to comment Share on other sites More sharing options...
Linusp3 Posted December 25, 2018 Share Posted December 25, 2018 Sent julklappstips till er som behöver extraljus; 120W/7800 lumen för 349:- eller 126W/12600 lumen för 549:- hos Xenonhuset... passa på, vet inte hur länge mellandagsrean gäller!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Urban Posted December 25, 2018 Share Posted December 25, 2018 On 17.12.2018 at 12.37, norlin sade: Provade tipset att rita med potentialordning på Y-axeln och informationsflöde från vänster till höger på X-axeln. Då blev det en så enkel så att jag nästan tvivlar på att den fungerar. Eller gör den inte det? Skillnaden mot tidigare schema är att nu går backljusen på bilens batteri vid backning och från AUX-Batteriet när man vill belysning "manuellt". Linusp3 sitter det LED backljus på bilen från fabrik? En "gammal hederlig" med lampor & ingen "trasig lampa varning" klarar sig nog utan relä. Beror på vad utgången till backlamporna klarar att driva. Denna koppling blev inge bra. Om du ger backsignal (relät drar) samtidigt som brytaren är i läge på så blir det kortslutning av aux batteriet.. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Urban Posted December 25, 2018 Share Posted December 25, 2018 On 15.12.2018 at 18.31, norlin sade: Nu har vi lite "beror på" eller antaganden samt Disklamer att all inkoppling sker på egen risk, kopplingarna är inte testade eller använda av mig. Se det som ett förslag. Backljuset klarar av att dra ett relä. och bilens elsystem flippar inte ut. Om det inte fungerar få man fila lite till, inte olösbart det går. Strömbrytaren klarar den effekt som backljus/arbetsljus har. Annars får man ta ett relä till det åxå. Eller så lyckas jag fatta vad min vän experten menade. Att jag har inte glömt/missat något, vi kan kalla detta för en Peer Review så ifrågasätt och tyck till. En med relä. Sen så fick jag en återkoppling av en vän, som kan mer än jag om detta, att Jag ska ta tag i det mer i detalj framöver. Fick även lite banner om hur man borde rita med potentialordning på Y-axeln och informationsflöde från vänster till höger på X-axeln. Mitt eget behov är att jag vill ha extra backljus men kommer troligen inte alltid att ha extra batteri..... Återkommer. Denna fungerar bättre men har onödigt många komponenter, dubbelrelät är onödigt då plusmatning finns hela tiden fram till arbetslampan. Det räcker att sluta mot jord för att få det att funka. MEN, personligen föredrar jag att bryta matningen isf jorden. Anledningen är att spänning finns fram till förbrukaren hela tiden och kommer den kabeln ikläm på nåt sätt så blir det kortslutning. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Norlin Posted December 25, 2018 Share Posted December 25, 2018 Tyckte att den bliv lie väl enkel, vist tusan blir det kortslutet batteri om man har i backen och slår på brytaren. Tack Urban, det är därför man har peer reviews och alltid ska ta inlägg på foum med lagom nypa salt. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
blackstream Posted December 26, 2018 Share Posted December 26, 2018 Saltad och klar... 1 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Urban Posted January 2, 2019 Share Posted January 2, 2019 Ser kanon ut. Kände att jag bara hackade på @norlin utan att komma med ett motförslag. Din koppling @blackstream is da shit. 1 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Norlin Posted January 2, 2019 Share Posted January 2, 2019 Inget hack Urban. Som sagt man ska ifrågasätta på forum och jag vill bli ifrågasatt, särskilt när jag ber om det. Inre monologer blir man sällan klokare av, inte jag iaf. Hoppas Linusp3 får till något som funkar. 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pokerfjes Posted January 3, 2019 Share Posted January 3, 2019 Jeg skal selv koble opp BAD-ASS LED på min LC, men først bytter man ryggelyspære til en ny LED. Det gjør en stor forskjell, spesielt på aldrende biler med slitne ledningsnett ?. For de som er interessert i low-hanging fruit - https://www.ekstralys.no/ryggelys-led-cree?art=13078 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Linusp3 Posted January 3, 2019 Share Posted January 3, 2019 On 26.12.2018 at 14.20, blackstream sade: Saltad och klar... Snyggt schema helt klart! Skulle det gå att applicera din ritning på koppling mot enbart startbatteriet? Jag kommer inte alltid ha mitt aux-batteri i bilen... 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
blackstream Posted January 3, 2019 Share Posted January 3, 2019 1 timme sedan, Linusp3 sade: Skulle det gå att applicera din ritning på koppling mot enbart startbatteriet? Jag kommer inte alltid ha mitt aux-batteri i bilen... Japp, det är bara att koppla om matning från startbatteriet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
haakonbs Posted January 3, 2019 Share Posted January 3, 2019 Den 16.12.2018 at 10.44, pilten skrev: Kan også koble på en tre veis bryter bak. Så på bryter stilling 1 fungerer de sammen med ryggelysa, på 2 slått av og på tre som egne arbeidlys? Jeg har valgt denne varianten. Bruker Carling brytere som tåler 20ah så på led så har jeg droppet rele. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now