Jump to content

Lars Jeep Grand Cherokee ZJ Overlander(wannabee)


Lars 9k
 Share

Recommended Posts

  • Premium Member

Funderar lite på mitt förbrukningsbatteri, det har nu stått på laddning i över ett dygn, när jag mätt spänningen på det under laddningen har det legat på 12,6V och indikerat halvladdat.

925BF39F-13AE-49C6-9EEB-449D21961108.thumb.jpeg.0dff91317756660fa2e6f0ccf23090c2.jpeg

 

Ikväll efter ca 30h indikerade laddaren fulladdat bateri och spänningen var 13,3V.

9096BE18-435D-438F-BC73-B379D5F265AA.thumb.jpeg.a75061319e2bafda3c47156cf14c8e84.jpeg

 

1638498D-FF7F-43B5-9066-0EDC8EDFC38C.thumb.jpeg.5bbf13dc3ce6104f306656a9bbb0bf15.jpeg

Enligt manualen till en snarlik laddare skall den i läge snöflinga ladda med 12,6V i ca 8h för att sedan gå upp till 14,7V i 20h.

Därefter skall laddspänningen succesivt sänkas för att sedan göra en analys.

Tror inte min äldre laddare har alla stegen men spänningarna borde ju vara snarlika.

095B403D-7BD3-49CB-8C61-518BD2AD9866.thumb.png.1b013731ebd5280c0d5eb5a50942c3b7.png

Då tycker jag att spänningsnivåerna hitentills känns lite låga liksom de gjort under hela vår resa!

Det får stå på fortsatt laddning över natten och sen kopplas ur.

Sen skall jag försöka hämta en analysater till i morgon eftermiddag och testa det när det fått vila några timmar.

 

 

Link to comment
Share on other sites

11 minuter sedan, CampForCer sade:

Vad var anledningen att köra på ”Snowflake” ?

Stod det inte ngt i manualen om att det var för laddning under vinter/låga temp? :/

Klippt från ett annat forum, inte jag som skrivit och det är en bra summering :

Vid stadigvarande kallare omgivningstemp än +5° laddar jag i läge snöflinga 14,7V. Den något förhöjda laddspänningen är till för att temperaturkompensera eftersom det vid kyla krävs högre laddspänning för att batteriet ska uppnå normal spänning.
Enkelt eller hur!..?
Jag förutsätter därför att även underhållsladdningen vid snöflinga ger 14,7V i laddspänning eftersom det fortfarande handlar om att temperaturkompensera.

Vid långvarig underhållsladdning, typ flera månader, så laddar jag alltid i normalläge 14,4V därför att jag kan inte vara säker på att tempen är stadigvarande kallare än +5°C.
(Men om det då trots allt är kallare än +5° så når jag inte riktigt upp till normal batterispänning. Det får jag leva med!)

Enligt min uppfattning kan inte CTEK laddaren vara "för liten" = kan inte ge för lite Ampere. Om man använder en modell med mindre kapacitet så tar det bara längre tid att ladda ett batteri som har högre kapacitet Ah (Amperetimmar), men spänningen blir till slut densamma.
Annars är det något annat fel. Sannolikt fel på batteriet eller att man har en rejäl strömtjuv.


Det är ingen idé försöka inbilla sig att det skulle gå snabbladda/"tokladda" med snöflinga. Laddaren ger inte mera Ampere utan det enda som händer är att den fortsätter ladda lite längre tid, då den passerar 14,4V så går den inte ned till underhållsladdning utan den fortsätter upp till 14,7V, vilket alltså INTE rekommenderas vid normal temperatur (kolla gärna med batteritillverkaren!)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
1 timme sedan, CampForCer sade:

Vad var anledningen att köra på ”Snowflake” ?

Stod det inte ngt i manualen om att det var för laddning under vinter/låga temp? :/

Därför att AGM batterier med fördel laddas med högre spänning.

Framgår även av CTEK i-bok

 

0C987588-6D90-493E-9EFB-637A37AF91B1.png

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, Lars 9k sade:

Därför att AGM batterier med fördel laddas med högre spänning.

Framgår även av CTEK i-bok

 

0C987588-6D90-493E-9EFB-637A37AF91B1.png

Ahaaa!!  Great!

Det fanns inte med i min manual, till en CTEK 3600

Bra att veta.  Borde då även gälla mitt GEL-batt....

Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
19 minuter sedan, CampForCer sade:

Ahaaa!!  Great!

Det fanns inte med i min manual, till en CTEK 3600

Bra att veta.  Borde då även gälla mitt GEL-batt....

Kolla instruktionsboken till just din laddare, de utvecklar ju tekniken på laddarna hela tiden.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Testade batteriet i kväll.

Enligt provaren är det ”Bra batteri” så det är väl inte läge för att reklamera det.

Kommer att testa det någon gång till och sen får jag väl se hur det fungerar när jag väl byggt om kablaget.

061A691C-6396-4145-A54D-025BE8CFF144.thumb.jpeg.7fe3148fdffa59ed3737167ab881c110.jpeg

Edited by Lars 9k
  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

On 7/17/2018 at 9:10 PM, Lars 9k said:

Testade batteriet i kväll.

Enligt provaren är det ”Bra batteri” så det är väl inte läge för att reklamera det.

Hmm, det var ju "synd" att batteriet var bra. Då är felet någon annanstans. :-|

Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Har nu fått igen Jeepen från verkstaden där den stått sen vi kom hem från vår tur till Alperna. 

Det visade sig trots allt vara bakhjulslagret som orsakade packboxhaveriet.

 På Dana 35 axlarna löper bakhjulslagret direkt på drivaxlarna och med tiden slits härdningen ner, då nöter lagret snabbt ner axeln. Tung last och långa körpass kan nog fresta lite extra.

Så här såg drivaxeln ut.

5F133DC6-7418-4759-81EF-710FDC85B378.thumb.jpeg.d1feda59b7b1b5adfaa391931d351f81.jpeg

 

Enligt min tes så skall man ju om möjligt, passa på att uppgradera om man kan och det är rimligt (mycket flytande gräns) ;)

Då jag fick erbjudande om en begagnad WARN-sats, där man bygger om bakaxeln med andra drivaxlar, utflyttade lager och frihjulsnav, så slog jag till.

FB4176CB-E0B5-4707-9E84-522F88D62D92.thumb.png.657afa0991698a2a8b18b54703f8690d.png

 

Fördelen med denna ombyggnad är att axlarna är något starkare och avlastade, vilket dels innebär att lagerytan är ändrad samt att vid ett axelbrott åker inte bakhjulet av, vilket annars är fallet på dessa axlar.

Vidare kan jag med hjälp av frihjulsnavet och avplockad kardan koppla bort drivningen på axeln helt och hållet och därmed köra med bara framhjulsdrift.

Som extra bonus ingick i detta begagnade kit även en ombyggnadssats till skivbromsar så jag blev även av med trumbromsarna bak och fick istället skivbromsar som fungerar betydligt bättre vid lerbad!

Jag måste dock borra upp centrum på mina fälgar för att få plats med frihjulsnaven.

Än så länge så kör jag med lånade fälgar och däck som är @Per Pettersson respektive @Pål.

Lite smått med  31” men bättre -ET!

28234E3F-E103-43A8-8D68-083B86CA64CC.thumb.jpeg.bd43f99ebb76bf90646c20272e3c44bb.jpeg

 

Här syns frihjulsnavet som sticker ut.

218ADB36-502F-43A2-AFFE-1ABC0F85FA1D.thumb.jpeg.f4647c93a7ca783b03e5643d70f22658.jpeg

 

Det verkar som differientalen och lammeldiffen klarade turen trots lite olja och dessutom stundtals motorolja, allt verkar fungera som det skall!!

Edited by Lars 9k
  • Like 12
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Har nu även själv varit över Öresundsbron och inspekterat eventuellt oljespill. Jag lyckades dock inte hitta de spår som @MFI9 sade sig ha skådat. ?

Såg dock denna buss med rejält Maggiolina på taket. 

C3C16B00-BC92-420A-A657-A55CFE212C9F.thumb.jpeg.16ef553164244c6a6b9dcbbd6e905228.jpeg

 

Sen blev mina fälgar fixade.

Med bistånd av klubbkompisen Göran har samtliga centrum borrats upp med en 70mm hålsåg. Med avplockade däck gick fälgarna upp i pelarborrmaskinen. 

E0A8C643-E860-4C6F-8E72-B6B6F50F9059.thumb.jpeg.2af377014cc3017a6a9fd378d0c6edd2.jpeg

 

På de bakre spacerna svarvades centrumen upp till 71mm.

Däcken la vi sedan på för hand med däckjärn. Lite svettigt innan alla 5 hjulen var återställda men det var lättare än vad jag trodde.

6C71E469-2C98-4FB6-883D-9AF664673302.thumb.jpeg.19a0c46fc2422c36c928418349c7ec94.jpeg

 

Till sist åkte hjulen på bilen igen och det var inte jättemycket av frihjulsnaven som stack ut.

5C941AE7-68A7-4D8C-B3AA-353160335C69.thumb.jpeg.0b3136118110d658ec7e118b66fefab6.jpeg

 

Får se om jag balanserar dem senare då det nu är helt random hur däck och fälg hamnat.

Tyckte dock inte att det blev påtagligt sämre i de hastigheter som jag kör.

  • Like 10
Link to comment
Share on other sites

7 timmar sedan, Lars 9k sade:

Har nu även själv varit över Öresundsbron och inspekterat eventuellt oljespill. Jag lyckades dock inte hitta de spår som @MFI9 sade sig ha skådat. 1f61b.png

 

Den senaste tidens kraftiga och ihållande regn har nog sköljt bort spåren.... ??

  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Vad gör man när termometern visar på nästan 30grader inomhus när man kommer hem på natten? ?

DB956A1D-D8A8-4CC5-84D8-84C3EEE08C2F.thumb.jpeg.03f9b695b4aecd5c7af6206f091a51b8.jpeg

 

Jo, har man en packad Overlandingbil på gårdsplanen, fäller man ut taktältet och går och lägger sig där istället. ;)

865D9185-8DBB-40ED-A2C7-65AB97EA460F.thumb.jpeg.6045b0219a2144ecea208b8b62e82787.jpeg

Som vanligt är klockan ca 01:00!

Edited by Lars 9k
  • Like 5
  • Haha 3
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Svågern skulle säga stopp och det gjorde han, men kanske lite sent! ?

6EF2623D-55E4-4B7E-B690-BB21D8B9EAB2.thumb.jpeg.1947392137790fadd278bc818c702eac.jpeg

 

Nu har det beställts lite nya delar till garaget

Denna var ganska sliten.

CA2F5C73-4949-4BB1-9172-2E9F61789462.thumb.jpeg.efd2291d118ca72bdd34d35c19de36de.jpeg

 

En ny är på väg. :)

EE08F860-727B-40EF-A6DE-59D82E37980B.thumb.png.344202baeaef1c7cf6e918d6cea73e70.png

Edited by Lars 9k
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • Premium Member

Innan det blev tid att fixa pannhardstag mm hann det dyka upp lite annat.

Förra helgen när vi var ute på Bjärehalvön började bromspedalen att ta allt längre ner. 

En första kontroll visade på låg bromsvätskenivå och en tur under bilen avslöjade läckage från ena främre bromsoket. Detta blev åtgärdat i tisdags genom byte av tätning och damask.

En noggrannare kontroll avslöjade att även det andra oket läckte från bromskolven.

Så idag blev även det ”renoverat”.

Av med oket och ur med tätringen. Kolven fick vi ut genom att försiktigt pumpa ut den via bromspedalen samtidigt som kompisen lirkade ut kolven.

29159D6C-D0D2-46FF-BF37-9CC687D0AAEF.thumb.jpeg.63aee9f4010a222878b5ed786ddfa83a.jpeg

 

Genom att spärra pedalen när den var en lite bit nertryckt förhindrades bromsvätskan att passera ut genom huvudcylindern.

Innan återmontering glödgades kopparbrickorn som satt vid bromsslangen, för att få dem mjuka och därmed täta bättre.

0DFE6282-06D1-46C3-A255-6FBF1E071D47.thumb.jpeg.506438a26e4f4eaff415b623d6ff8bdf.jpeg

 

Ny tätring och bälg.

523C60E6-96E4-46B4-A3CA-F1D3CDCC49C6.thumb.jpeg.52c6875b5e227a03545ff007111c9dbc.jpeg

Den gamla tätningen var fortfarande hel, men betydligt styvare än den nya.

De nya gummidetaljera smordes in med bromskolvsfett innan de monterades.

Nu får vi hoppas att det håller tätt ett tag åtminstone.

Edited by Lars 9k
  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

 

 

I veckan som gick blev det monterat Air-lift på Jeepen.

05E42CC4-21D3-4F35-8713-B9B8D5889CA9.thumb.jpeg.90d9dfa8728aae6d27827f4d3e2c529e.jpeg

 

Det blev ett projekt i ”Görans garage”. Efter att ha plockat ur inredningen plockade vi ner bakaxeln så vi kunde plocka ur fjädrarna. Den extra 30mm puckhöjningen som jag monterade innsn alpresan plockaes bort.

F3A7C84A-0CCF-435C-9206-75DFF527B4B7.thumb.jpeg.65708e50e402ed8cf7de1646e21f1a8b.jpeg 

 

Bälgarna stoppades i och slangen monterades.

E7EC3D2F-5ECC-4E29-AAB0-3787F2DF1BF3.thumb.jpeg.e365d4cd47971d3681cc13a4b0ba5384.jpeg

 

Slangarna drog vi sedan upp genom golvet och påfyllningsnipplarna drogs bak till lucköppningen.

336AE00D-8EEC-41AD-8FA7-786D512BA525.thumb.jpeg.7fbb843a419dd22617f55c9ac406f9bf.jpeg

 

Efter lite mätande kom vi fram till att vi fick ha lite olika tryck på respektive sida.

EC7B8C8E-893B-44B7-B9D2-1DFF7140F78C.thumb.jpeg.cbf29b7fbc72e41ddb482dc0b1f302f0.jpeg

 

En första provkörning påvisade klart stabilare köregenskaper och höjden blev helt ok.

D5D9075F-6AF0-40FE-8DAC-54D40559A2BA.jpeg

  • Like 9
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
On 8/26/2018 at 2:03 PM, CampForCer said:

Wow!! Grymt jobbat där.

Den Jeepen har snart alla delar utbytta, eller fixade på ngt sätt :D 

Blir kul att kika på framöver. Nu klarar bilen även lådsystemet, utan fler hål att borra :) 

Fast det här gick sådär...... :(

Tyckte den var klart spänstigare att köra direkt efter de kommit i men redan när vi kom upp till Osby verkade den ena bälgen vara tom på luft.

När jag sedan efter körningen skulle höja trycket så hände ingenting i någon av bälgarna!!?

 

Så här såg det ut när jag kollade här hemma. ?

De verkar ha gått ut mellan fjädervarven när fjädern flexat ut och sedan kommit i kläm vid infjädring.

Kan vara att jag hade för lite luft i dem men jag tror egentligen inte det.

Får ta mig en funderarare då jag vekligen vill få till det här!

A9E07202-D25B-41C7-8DD9-E93D7913F67B.thumb.jpeg.af08fe0127b202b746fa7f809aa359a0.jpeg


E5921D79-65DA-4E76-9981-153E327E4C99.thumb.jpeg.fb18504a4f81ad6962890f42706971d2.jpeg

 

Edited by Lars 9k
  • OMG 1
  • Sad 7
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Ibland är det skönt att ha FEL!

Ikväll plockade jag ner ena bakfjädern och lirkade ur en av de pysande luftbälgarna.

Bara för att konstatera att den nog är HEL!!? 

69740052-32B5-49BA-8568-9DA8708FAA66.thumb.jpeg.ce2e8add731ed164b1b0053c6d01649f.jpeg

 

Jag är inte 100% säker, då jag fick fylla den med tryckluftsmunstycket direkt i slangen, men den verkade hel.

I så fall är det slangen som skadats när bälgen flyttat sig i sida.

Nu får jag plocka av och kolla den andra sidan också. Hållet tummarna för att den också klarat misshandeln och att det även där är slangen som läckt.

I så fall finns de ju hopp om att det skall gå att fixa, om vi bara kommer på en bättre lösning med slanginfästningarna.

Fortsättning följer!! ;)

 

 

  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

Fy vad skönt att de verkar hela! Jag tittade på sådana airbags för nåt år sen och då vill jag minnas att det fanns "skyddspåsar" av något slag för att skydda mot klämning av bag'en. Det kanske hade varit smart.

Ska göra en snabb googling! 

 

 

Edit: Det var "high pressure sleeves" jag tänkte på. Om man använder högt tryck i airbagsen (aka mycket last) så rekommenderade de att ha dessa sleeves runt dem, se bilden. Osäker på om du skulle ha nytta av liknande dock. Felet var ju solklart klämd slang och då hade inte dessa sleeves hjälpt till speciellt mycket ändå! 

Image.jpeg.045cfca6154a48245053eec3aa07d534.jpeg

Edited by JohnE
  • Like 4
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...