Jump to content

Lars Jeep Grand Cherokee ZJ Overlander(wannabee)


Lars 9k
 Share

Recommended Posts

  • Moderators

Det där tipset har jag oxå provat med lyckat resultat. Bilen ska vara genomvarm och på Toyan ska man även öppna expansionskärlet ( blir lite söl men då kommer luften ut i alla fall ). Sen fyller man på kylarvätska och njuter av värmen i bilen :D . 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • Premium Member

Har börjat beta av lite småplock på ”att göra listan” innan jag tar tag i några lite större projekt.

Idag bytte jag åter bronsbussningarna i ett av gångjärnen på förardörren.

Ett ganska enkelt jobb somnjag beskrivit tidigare.

Lossa skruven i centrum på dörrkontakten, lossa hela döttrn med gångjärnen och sen är det bara att trycka ut sprinten.

Anledningen till att bronsbussningarna slits upp och sen ramlar bort är att de roterar i hålet istället för att låta sprinten rotera i bussningen.

Därför testade jag denna gången att låsa bussningarna med Loctite, gänglåsning.

Först avfettning med bromsrengöring, därefter på med Loctite och avslutningsvis smörjning med kedjeolja till MC.

1952A3A0-4407-4B15-8D14-D20C6921142C.thumb.jpeg.38fd9e2da757360d5ea373c3aa31c9bd.jpeg

 

Bussningarna fungerar både för sprinten och som mellanlägg mellan metallytorna i gångjärnen.

4A90F6D3-DF96-448E-8EFF-F367528265CF.thumb.jpeg.35039282273d58e7d88958483c6c6606.jpeg

 

Innan montering torkade jag bort överflödet.

3AE436D7-8B31-4C91-8C40-88072BCC6F64.thumb.jpeg.33128bd17e05309ccf439d219cfcf125.jpeg

 

 Nu får jag hoppas att det håller ett tag!

Edit: har fått påtalat att jag borde använt ”bussningsmontering” istället och det är ju så klart helt riktigt, men sådant hade jag inte hemma.

Edited by Lars 9k
Lagt till produktlänk
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Idag åkte M/T däcken på inför nästa helgs träffkörning.

Tittade lite på frihjulsnaven i bakaxeln varav det ena trilskar och inte vill frikoppla.

Det kommer nog att bli ett inlägg om de där naven framöver då det just nu finns lite att göra med dem.

Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Medan Jeepen står i kompisens garage för fixning av lite diverse kring bakaxeln så har det (inget samband med @Per Pettersson ?) beställts nya hjul.

Tryckte på köp-knappen för en uppsättning 35x12,5” Bf Goodrich M/T KM3.

De skall ta plats på nedastående fälgar efter att fälgarna har ”snyggats” till lite!

CF48AA79-DB6D-46B4-9111-E654FDC84ED9.thumb.jpeg.3621a7c7a6285f9d25618d038cf223bf.jpeg

  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

Oi såpass! Håper du kan skrive litt om KM3-dekkene når du får prøvd de. Jeg har kjempelyst på dette dekket selv, har enda til gode å lese noe negativt om de.

Enkelte påstår at de er like gode eller bedre enn K02 på absolutt alt, inkl slitasje og støy.

Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Jag har ju kört två omgångar med KM2 tidigare så det skall bli intresant att se om jag märker någon skillnad relaterat till mönstret.

TROR jag kört ca 2-3000mil på de jag har nu, återkommer när jag kollat och de är nu nere på 9-10mm och börjar bli lite mer ljudliga än tidigare.

Återkommer med recension. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Spännande med KM3 däck! Precis som @iknutis har jag heller inte läst något negativt om dem.

Vet att det är svårt att hitta någon i Sverige som seipar men det är det garanterat värt om du får till.

Undrar hur de beter sig vid extremt låga luftmängder med sina förstärka sidoväggar? Spännande med hur du upplever dessa Lars.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

On 21.2.2019 at 1.01, Lars 9k sade:

Medan Jeepen står i kompisens garage för fixning av lite diverse kring bakaxeln så har det (inget samband med @Per Pettersson 1f602.png) beställts nya hjul.

Tryckte på köp-knappen för en uppsättning 35x12,5” Bf Goodrich M/T KM3.

De skall ta plats på nedastående fälgar efter att fälgarna har ”snyggats” till lite!

 

Ska bli kul att se 35or på den @Lars 9k! Blir nog ett monster med dem på :D

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

On 2/21/2019 at 1:01 AM, Lars 9k said:

Tryckte på köp-knappen för en uppsättning 35x12,5” Bf Goodrich M/T KM3.

De skall ta plats på nedastående fälgar efter att fälgarna har ”snyggats” till lite!

CF48AA79-DB6D-46B4-9111-E654FDC84ED9.thumb.jpeg.3621a7c7a6285f9d25618d038cf223bf.jpeg

Grymt! Ska bli riktigt fränt att se! 

Ett tips är att skaffa en liten momentnyckel. Mina gamla hemmagjorda beadlock-fälgar gick fint att dra åt "på känn" men med dessa var det svårare. Blev alltid några skruvar som satt halvlöst och så. Slutade med att jag skaffade en ny momentnyckel, 5-30nm från Bauhaus till bra pris. Blev mycket lättare så. 

24nm är lagom åtdragningsmoment för de där M8-skruvarna ?

DSC_0928.thumb.JPG.c6dafeabfbce499b61bccf1639034314.JPG

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Jag nämde ju tidigare att det blev lite garagetid för att fixa mina ”nya” avlastade axlar med frihjulsnav.

Jag konstaterade tidigare i höst att det ena frihjulsnavet inte gick att koppla ur.

När jag i samband med montering av sommardäcken plockade av frihjulsnavet reagerde jag på att det läckte ut transmissionsolja och att det var transmissionsolja i navet istället för fett.

DA52C07A-CA88-45F8-872D-474F6407EE1B.thumb.jpeg.7d31be5484b41fa91e0cad927415f49a.jpeg

 

Detta kändes inte rätt och efter lite konsultering så var slutsatsen dåliga packboxar någonstans längre in på drivaxeln.

Därför blev det ett besök i Görans garage och demontering av såväl frihjulsnav som lagerhubbar under onsdagen V8.

Efter en del slipning och infettning fungerade det trilskande frihjulsnavet åter som tänkt. Här hittade vi också en trasigt plaststyrning där plastbitarna delvis kommit i kläm.

Insida av frihjulsnav där vi slipade vassa slitagekanter på klackarna.

635D244A-00ED-495D-9C81-E0DE7D960BA1.thumb.jpeg.64080d10c06c7667bc20c466f4a6ba67.jpeg

 

Småtrasiga delar som satt innanför vredet. Denna styr in och urkoppling av navet.

AA36DB9B-7691-4ECB-BED5-7F411999A4DE.thumb.jpeg.674abf2a0f45f1b68fdcc636c131ddef.jpeg

 

Oljeindränkta handbromsbckar med begränsad funktion.

BC719149-5E74-450D-98E3-7F86A3328770.thumb.jpeg.a5e88915f654dc8a8f4b1adb14fc3124.jpeg

 

7F7C6C75-5145-4A64-9A51-55A0D7F5F4E5.thumb.jpeg.64580412ba48a8c2c0b61afa37f75669.jpeg

 

Defekt packbox som skulle tätat runt drivaxeln.

72E3EA37-68A3-407C-A2C9-65E6AA61FAFC.thumb.jpeg.9a8671b04f6f70d6a6f99dee193e7093.jpeg

 

Googlad produkt efter avläsning av beteckning på packboxen. 

AE4566B8-7738-40B5-8CB8-3BE7070E5382.thumb.png.d254645fc9d666b67ad9c33ea24ad6c8.png

 

Packboxen ovan samt ytterligare en som tätade på baksidan av lagerhubben beställdes på torsdag morgon och utlovades finnas för avhämtning fredag lunch i Malmö.

Mycket riktigt, 11:39 ringde de och medelade att packboxarna var på plats.

Här syns lagerhubben som är skruvad i ändan av axelröret. Koniska rullager istället för ett lager inne i axelröret som löper direkt på drivaxeln.

0B49B223-0502-4371-8AAD-37A373287EE0.thumb.jpeg.4a48d149f6b2b38ca8321a91c147e8cf.jpeg

 

22:30 rullade jag hemåt för att packa Jeepen inför lördagens offroadkörning med SORK.

Nu med nyjusterade väl infettade hjullager och nya handbromsbackar.

Edited by Lars 9k
  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Fick hem däcken i måndags, fälgarna är också på väg, dock med Post Nord så ............

Det här skall bli lite spännande, lite större än nuvarande hjul! ?

Men med dessa på Jeepen skall förhoppningsvis inte Hanna mobba mig för att hjulen ser små ut!?

DFD0ABA9-1B5F-4E69-9B61-ACCB44F57313.jpeg

16EC8A10-F5C9-4616-9F4A-5111937F68DF.jpeg

  • Like 8
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Lite inspirerad av @Wiberg så har diverese  kemikalier tagits fram för att snygga till lacken på Jeepen.

8D6F1705-2D8C-4C65-A6FE-B94ECB197219.thumb.jpeg.f9b29792ee53ac94f90f4c21321115c1.jpeg

 

Det är gott om repor och blemor efter uppvaktning av träd och annat i skogen men efter rubbing, polish och vax, på vissa ställen föregått av svart lack, så ser det ganska okay ut.

8CED69E7-74AB-480C-8E6D-656D0D503DBF.thumb.jpeg.e61087089438301e7bcb4a65a35c3598.jpeg

 

Har några kvadratmeter plåt och annat kvar......????

  • Like 9
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Nja... du vet det där med ”fort” är ju inget jag eftersträvar, till @Per Pettersson förtret.

Med det känns ju åtminstone jäkligt härligt när man väl rullar ut den på våren efter en sådan plastikoperation! :)

 

Edited by Lars 9k
  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Det har mest putsats och fejats i garaget sista tiden, men igår kom fälgarna, så idag var det tid att fixa till dem lite.

Svarta ytteringar på beadlocksen, hmm skall det vara så.....

1E17D80A-206F-488D-BB3F-9E36755A0597.thumb.jpeg.98b1530e04be9789b178d02018d7f96d.jpeg

 

Nej, det blev till att tvätta av dem och sen börja måla dem, ............ silver!

D9C36C71-F7F5-4C76-AD08-0DA446998002.thumb.jpeg.428978ce7f17c28c8dba349160ae0fda.jpeg

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
22 hours ago, Per Pettersson said:

Grundfärg för att ambulansfärgen ska fästa eller..? 1f60e.png

Rätt så @Per Pettersson, fast det visste du ju nästan sen innan. ?

I kväll blev ringarna gula och  vanliga ”silvriga” skruvar beställda, istället för de guldfärgade som följde med.

Med gläntad port och munnskydd blev jag inte fullt så ”hög” som igår och dessutom startade inte heller brandvarnaren. Undrar om det var lite väl dimmigt i garaget igår!?

Egentligen skulle jag vilja ha svarta M8x25, men några sådana som inte är av moddellen som rostar direkt, har jag inte hittat. Tar gärna emot tips!

8C555FC8-FCC0-49E8-97A7-6B5D724EBB26.thumb.jpeg.0aabf829a3beb3a239952c4e5175a84d.jpeg

 

Imorgon skall däcken och fälgarna förhoppningsvis bli hjul.

Edited by Lars 9k
  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...