Premium Member Lars 9k Posted July 16, 2018 Author Premium Member Share Posted July 16, 2018 Funderar lite på mitt förbrukningsbatteri, det har nu stått på laddning i över ett dygn, när jag mätt spänningen på det under laddningen har det legat på 12,6V och indikerat halvladdat. Ikväll efter ca 30h indikerade laddaren fulladdat bateri och spänningen var 13,3V. Enligt manualen till en snarlik laddare skall den i läge snöflinga ladda med 12,6V i ca 8h för att sedan gå upp till 14,7V i 20h. Därefter skall laddspänningen succesivt sänkas för att sedan göra en analys. Tror inte min äldre laddare har alla stegen men spänningarna borde ju vara snarlika. Då tycker jag att spänningsnivåerna hitentills känns lite låga liksom de gjort under hela vår resa! Det får stå på fortsatt laddning över natten och sen kopplas ur. Sen skall jag försöka hämta en analysater till i morgon eftermiddag och testa det när det fått vila några timmar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
CampForCer Posted July 17, 2018 Share Posted July 17, 2018 Vad var anledningen att köra på ”Snowflake” ? Stod det inte ngt i manualen om att det var för laddning under vinter/låga temp? Link to comment Share on other sites More sharing options...
MFI9 Posted July 17, 2018 Share Posted July 17, 2018 11 minuter sedan, CampForCer sade: Vad var anledningen att köra på ”Snowflake” ? Stod det inte ngt i manualen om att det var för laddning under vinter/låga temp? Klippt från ett annat forum, inte jag som skrivit och det är en bra summering : Vid stadigvarande kallare omgivningstemp än +5° laddar jag i läge snöflinga 14,7V. Den något förhöjda laddspänningen är till för att temperaturkompensera eftersom det vid kyla krävs högre laddspänning för att batteriet ska uppnå normal spänning.Enkelt eller hur!..?Jag förutsätter därför att även underhållsladdningen vid snöflinga ger 14,7V i laddspänning eftersom det fortfarande handlar om att temperaturkompensera.Vid långvarig underhållsladdning, typ flera månader, så laddar jag alltid i normalläge 14,4V därför att jag kan inte vara säker på att tempen är stadigvarande kallare än +5°C.(Men om det då trots allt är kallare än +5° så når jag inte riktigt upp till normal batterispänning. Det får jag leva med!)Enligt min uppfattning kan inte CTEK laddaren vara "för liten" = kan inte ge för lite Ampere. Om man använder en modell med mindre kapacitet så tar det bara längre tid att ladda ett batteri som har högre kapacitet Ah (Amperetimmar), men spänningen blir till slut densamma.Annars är det något annat fel. Sannolikt fel på batteriet eller att man har en rejäl strömtjuv. Det är ingen idé försöka inbilla sig att det skulle gå snabbladda/"tokladda" med snöflinga. Laddaren ger inte mera Ampere utan det enda som händer är att den fortsätter ladda lite längre tid, då den passerar 14,4V så går den inte ned till underhållsladdning utan den fortsätter upp till 14,7V, vilket alltså INTE rekommenderas vid normal temperatur (kolla gärna med batteritillverkaren!) 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted July 17, 2018 Author Premium Member Share Posted July 17, 2018 1 timme sedan, CampForCer sade: Vad var anledningen att köra på ”Snowflake” ? Stod det inte ngt i manualen om att det var för laddning under vinter/låga temp? Därför att AGM batterier med fördel laddas med högre spänning. Framgår även av CTEK i-bok 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
CampForCer Posted July 17, 2018 Share Posted July 17, 2018 1 timme sedan, Lars 9k sade: Därför att AGM batterier med fördel laddas med högre spänning. Framgår även av CTEK i-bok Ahaaa!! Great! Det fanns inte med i min manual, till en CTEK 3600 Bra att veta. Borde då även gälla mitt GEL-batt.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted July 17, 2018 Author Premium Member Share Posted July 17, 2018 19 minuter sedan, CampForCer sade: Ahaaa!! Great! Det fanns inte med i min manual, till en CTEK 3600 Bra att veta. Borde då även gälla mitt GEL-batt.... Kolla instruktionsboken till just din laddare, de utvecklar ju tekniken på laddarna hela tiden. 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted July 17, 2018 Author Premium Member Share Posted July 17, 2018 (edited) Testade batteriet i kväll. Enligt provaren är det ”Bra batteri” så det är väl inte läge för att reklamera det. Kommer att testa det någon gång till och sen får jag väl se hur det fungerar när jag väl byggt om kablaget. Edited July 17, 2018 by Lars 9k 6 Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohnE Posted July 19, 2018 Share Posted July 19, 2018 On 7/17/2018 at 9:10 PM, Lars 9k said: Testade batteriet i kväll. Enligt provaren är det ”Bra batteri” så det är väl inte läge för att reklamera det. Hmm, det var ju "synd" att batteriet var bra. Då är felet någon annanstans. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted July 19, 2018 Author Premium Member Share Posted July 19, 2018 23 minuter sedan, JohnE sade: Hmm, det var ju "synd" att batteriet var bra. Då är felet någon annanstans. Joo! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted July 24, 2018 Author Premium Member Share Posted July 24, 2018 (edited) Har nu fått igen Jeepen från verkstaden där den stått sen vi kom hem från vår tur till Alperna. Det visade sig trots allt vara bakhjulslagret som orsakade packboxhaveriet. På Dana 35 axlarna löper bakhjulslagret direkt på drivaxlarna och med tiden slits härdningen ner, då nöter lagret snabbt ner axeln. Tung last och långa körpass kan nog fresta lite extra. Så här såg drivaxeln ut. Enligt min tes så skall man ju om möjligt, passa på att uppgradera om man kan och det är rimligt (mycket flytande gräns) Då jag fick erbjudande om en begagnad WARN-sats, där man bygger om bakaxeln med andra drivaxlar, utflyttade lager och frihjulsnav, så slog jag till. Fördelen med denna ombyggnad är att axlarna är något starkare och avlastade, vilket dels innebär att lagerytan är ändrad samt att vid ett axelbrott åker inte bakhjulet av, vilket annars är fallet på dessa axlar. Vidare kan jag med hjälp av frihjulsnavet och avplockad kardan koppla bort drivningen på axeln helt och hållet och därmed köra med bara framhjulsdrift. Som extra bonus ingick i detta begagnade kit även en ombyggnadssats till skivbromsar så jag blev även av med trumbromsarna bak och fick istället skivbromsar som fungerar betydligt bättre vid lerbad! Jag måste dock borra upp centrum på mina fälgar för att få plats med frihjulsnaven. Än så länge så kör jag med lånade fälgar och däck som är @Per Pettersson respektive @Pål. Lite smått med 31” men bättre -ET! Här syns frihjulsnavet som sticker ut. Det verkar som differientalen och lammeldiffen klarade turen trots lite olja och dessutom stundtals motorolja, allt verkar fungera som det skall!! Edited July 25, 2018 by Lars 9k 12 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted July 27, 2018 Author Premium Member Share Posted July 27, 2018 Har nu även själv varit över Öresundsbron och inspekterat eventuellt oljespill. Jag lyckades dock inte hitta de spår som @MFI9 sade sig ha skådat. ? Såg dock denna buss med rejält Maggiolina på taket. Sen blev mina fälgar fixade. Med bistånd av klubbkompisen Göran har samtliga centrum borrats upp med en 70mm hålsåg. Med avplockade däck gick fälgarna upp i pelarborrmaskinen. På de bakre spacerna svarvades centrumen upp till 71mm. Däcken la vi sedan på för hand med däckjärn. Lite svettigt innan alla 5 hjulen var återställda men det var lättare än vad jag trodde. Till sist åkte hjulen på bilen igen och det var inte jättemycket av frihjulsnaven som stack ut. Får se om jag balanserar dem senare då det nu är helt random hur däck och fälg hamnat. Tyckte dock inte att det blev påtagligt sämre i de hastigheter som jag kör. 10 Link to comment Share on other sites More sharing options...
MFI9 Posted July 28, 2018 Share Posted July 28, 2018 7 timmar sedan, Lars 9k sade: Har nu även själv varit över Öresundsbron och inspekterat eventuellt oljespill. Jag lyckades dock inte hitta de spår som @MFI9 sade sig ha skådat. Den senaste tidens kraftiga och ihållande regn har nog sköljt bort spåren.... ?? 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted July 28, 2018 Author Premium Member Share Posted July 28, 2018 (edited) Vad gör man när termometern visar på nästan 30grader inomhus när man kommer hem på natten? ? Jo, har man en packad Overlandingbil på gårdsplanen, fäller man ut taktältet och går och lägger sig där istället. Som vanligt är klockan ca 01:00! Edited July 28, 2018 by Lars 9k 5 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted July 30, 2018 Author Premium Member Share Posted July 30, 2018 (edited) Svågern skulle säga stopp och det gjorde han, men kanske lite sent! ? Nu har det beställts lite nya delar till garaget Denna var ganska sliten. En ny är på väg. Edited July 30, 2018 by Lars 9k 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted August 17, 2018 Author Premium Member Share Posted August 17, 2018 (edited) Innan det blev tid att fixa pannhardstag mm hann det dyka upp lite annat. Förra helgen när vi var ute på Bjärehalvön började bromspedalen att ta allt längre ner. En första kontroll visade på låg bromsvätskenivå och en tur under bilen avslöjade läckage från ena främre bromsoket. Detta blev åtgärdat i tisdags genom byte av tätning och damask. En noggrannare kontroll avslöjade att även det andra oket läckte från bromskolven. Så idag blev även det ”renoverat”. Av med oket och ur med tätringen. Kolven fick vi ut genom att försiktigt pumpa ut den via bromspedalen samtidigt som kompisen lirkade ut kolven. Genom att spärra pedalen när den var en lite bit nertryckt förhindrades bromsvätskan att passera ut genom huvudcylindern. Innan återmontering glödgades kopparbrickorn som satt vid bromsslangen, för att få dem mjuka och därmed täta bättre. Ny tätring och bälg. Den gamla tätningen var fortfarande hel, men betydligt styvare än den nya. De nya gummidetaljera smordes in med bromskolvsfett innan de monterades. Nu får vi hoppas att det håller tätt ett tag åtminstone. Edited February 7, 2020 by Lars 9k 8 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted August 25, 2018 Author Premium Member Share Posted August 25, 2018 I veckan som gick blev det monterat Air-lift på Jeepen. Det blev ett projekt i ”Görans garage”. Efter att ha plockat ur inredningen plockade vi ner bakaxeln så vi kunde plocka ur fjädrarna. Den extra 30mm puckhöjningen som jag monterade innsn alpresan plockaes bort. Bälgarna stoppades i och slangen monterades. Slangarna drog vi sedan upp genom golvet och påfyllningsnipplarna drogs bak till lucköppningen. Efter lite mätande kom vi fram till att vi fick ha lite olika tryck på respektive sida. En första provkörning påvisade klart stabilare köregenskaper och höjden blev helt ok. 9 Link to comment Share on other sites More sharing options...
CampForCer Posted August 26, 2018 Share Posted August 26, 2018 Wow!! Grymt jobbat där. Den Jeepen har snart alla delar utbytta, eller fixade på ngt sätt Blir kul att kika på framöver. Nu klarar bilen även lådsystemet, utan fler hål att borra 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted August 26, 2018 Author Premium Member Share Posted August 26, 2018 (edited) On 8/26/2018 at 2:03 PM, CampForCer said: Wow!! Grymt jobbat där. Den Jeepen har snart alla delar utbytta, eller fixade på ngt sätt Blir kul att kika på framöver. Nu klarar bilen även lådsystemet, utan fler hål att borra Fast det här gick sådär...... Tyckte den var klart spänstigare att köra direkt efter de kommit i men redan när vi kom upp till Osby verkade den ena bälgen vara tom på luft. När jag sedan efter körningen skulle höja trycket så hände ingenting i någon av bälgarna!!? Så här såg det ut när jag kollade här hemma. ? De verkar ha gått ut mellan fjädervarven när fjädern flexat ut och sedan kommit i kläm vid infjädring. Kan vara att jag hade för lite luft i dem men jag tror egentligen inte det. Får ta mig en funderarare då jag vekligen vill få till det här! Edited January 6, 2020 by Lars 9k 1 7 Link to comment Share on other sites More sharing options...
CampForCer Posted August 26, 2018 Share Posted August 26, 2018 Neeeej!! Vad trist!! Pengar åt skogen, och likaså arbete. Hoppas du får ordning på dem. Går det att ersätta bälgarna till vettig kostn? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Albatross Posted August 28, 2018 Share Posted August 28, 2018 On 26.8.2018 at 0.13, Lars 9k sade: ... Efter att ha plockat ur inredningen plockade vi ner bakaxeln så vi kunde plocka ur fjädrarna.... du glömde att måla difflocket gult 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted August 28, 2018 Author Premium Member Share Posted August 28, 2018 1 timme sedan, Albatross sade: du glömde att måla difflocket gult Inte mycket lönt på en bil som är så låg att klumparna ständigt släpar i leran!! 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted August 29, 2018 Author Premium Member Share Posted August 29, 2018 Ibland är det skönt att ha FEL! Ikväll plockade jag ner ena bakfjädern och lirkade ur en av de pysande luftbälgarna. Bara för att konstatera att den nog är HEL!!? Jag är inte 100% säker, då jag fick fylla den med tryckluftsmunstycket direkt i slangen, men den verkade hel. I så fall är det slangen som skadats när bälgen flyttat sig i sida. Nu får jag plocka av och kolla den andra sidan också. Hållet tummarna för att den också klarat misshandeln och att det även där är slangen som läckt. I så fall finns de ju hopp om att det skall gå att fixa, om vi bara kommer på en bättre lösning med slanginfästningarna. Fortsättning följer!! 8 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Pettersson Posted August 29, 2018 Share Posted August 29, 2018 19 minuter sedan, Lars 9k sade: Ibland är det skönt att ha FEL! Är du inte rätt van..? ? 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohnE Posted August 30, 2018 Share Posted August 30, 2018 (edited) Fy vad skönt att de verkar hela! Jag tittade på sådana airbags för nåt år sen och då vill jag minnas att det fanns "skyddspåsar" av något slag för att skydda mot klämning av bag'en. Det kanske hade varit smart. Ska göra en snabb googling! Edit: Det var "high pressure sleeves" jag tänkte på. Om man använder högt tryck i airbagsen (aka mycket last) så rekommenderade de att ha dessa sleeves runt dem, se bilden. Osäker på om du skulle ha nytta av liknande dock. Felet var ju solklart klämd slang och då hade inte dessa sleeves hjälpt till speciellt mycket ändå! Edited August 30, 2018 by JohnE 4 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted August 30, 2018 Author Premium Member Share Posted August 30, 2018 Tar gärna en länk @JohnE! Allt som förstärker är av godo, problemet att de kommer att krypa ut vid flex kvarstår nämligen nog även om de höll för det denna gången. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now