Jump to content

Lars Jeep Grand Cherokee ZJ Overlander(wannabee)


Lars 9k
 Share

Recommended Posts

  • Premium Member

Efter en lyckad luciakörning tyckte jag att det var tid att få lite egen stil på utseendet på Jeepen. Jag tyckte de guldfärgade linjerna och texterna var ganska tråkiga så efter julmaten blev det lite garagetid i mellandagarna :)

PIMP my JEEP :)

Här är inspirationskällan för färgsättningen, min racer, lite lättare och smäckrare än Jeepen men väl så jobbig att köra ;)IMG_0490.thumb.JPG.feed293a118520b53b3a486f26ac395e.JPG

Via en kompis, som även hjälpte mig med appliceringen, köpte jag folieringsplast som vi klippte till. Det blev rutmönster på sidorna, lite fält på kofångaren fram och lite andra fält på backspeglar och kofångaren bak.IMG_3146.JPG

IMG_3147.JPG

Linjerna på plastskydden lackade jag över. Först Biltema gul färg i botten och över det flouriserande gul.IMG_3149.JPG

Jag skaffade en vit grill som fick samma behandling.IMG_3148.JPG

Originaldekalerna togs bort och den gula linjen under fönstren täcktes av en smal remsa med folieringsplast.IMG_3193.thumb.JPG.cfcd1da0fbc2f834905fca2c900e3a12.JPG

Grillen på plats och även huven fick en bit folie.IMG_3150.JPG

Här står den någon vecka in i 2015, lite annan stil än innan! Kanske inte direkt diskret eller "combat tuff" men skiljer sig definitivt från mängden och lätt att hitta på parkeringen på stormarknaden ;)

Fast något saknades fortfarande!!IMG_3199.JPG

Här kommer en del av det som saknades. Nya däck i lite större storlek. Ökade från 255/70-16 till 265/75-16 , motsvarar knappt 32" vilket var ca 1" större diameter än tidigare. Samtidigt åkte originalfälgarna till samma firma som pulverlackade kofångaren och takräcket.IMG_3218.JPG

En träff han det också bli under tidig vår. Detta var i mars och då jag fortfarande inte hade fått hem mina fälgar från lackningen fick jag låna en uppsättning A/T däck av en kompis. Blött och lerigt som vanligt på detta område. Numera tvekade jag inte att ge mig ut i dynghålen.IMG_3382.JPG

Lite sämre bett än i de M/T däck jag hade tidigare på min bil.IMG_3397.JPG

Härifrån blev det vinschning.IMG_3398.thumb.JPG.52239d97cfef7ceea9f09f5ebc0f15c8.JPG

Inte lika ren och glänsande längre :)IMG_3375.JPG

Faktiskt rejält skitig, denna dag åkte jag och Hanna efter en snabb dusch direkt på middag. När vi stannade till på ett köpcentrum och klev ur vår "eleganta" bil, iklädda kostym och överrock respektive klänning och kappa fick vi VÄLDIGT förvånade blickar. Jag förstår inte varför ;)IMG_3376.JPG

Fast jag måste hålla med @munkensbilder det roliga med att köra i lera är inte värt skitjobbet att försöka få bilen ren efteråt! :(IMG_3403.JPG

Till sist kom de nylackade fälgarna hem.IMG_3422.JPG

Det tog ett tag att maskera 5 fälgar.IMG_3421.JPG

Efter maskering lackerade jag med samma gula Biltemafärg som jag använde på listerna.IMG_3423.JPG

Jag blev ganska nöjd med resultatet, min grundtanke var att få till fält som man ibland ser på brandbilar. Det vill säga fälgen indelad i 4 fält med varannan gul varannan svart i mitt fall. Fast brandbilarna brukar ha svart och vitt. Dock hittade jag inga fälgar där detta skulle bli snyggt. Så därför fick det bli denna färgsättning på originalfälgarna istället.IMG_3428.JPG

IMG_3429.JPG

I slutet av mars 2016 stod så till slut Jeepen färdigpimpad. Nog för att den fick en egen stil!!IMG_3431.JPG

 

Edited by Lars 9k
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Guest munkensbilder

En ölback i hörnet gör mekningen roligare. Finns en anledning till att jag hatar lera är det som du råkade ut för på din för övrigt trevliga semester. Leran kryper in i alla lager och bromsar. Nu har du visserligen skivbromsar bak men är det trummor så slits dom ner direkt av sanden i leran. Vet inte men jag antar att du har en fläkt på motorn och en elfäkt till AC bredvid. OM jag tyckt om att köra i lera hade jag bytt ut den motordrivna till en elfäkt via en brytare. Då kan man slå av fäktarna när man kör i vatten för att inte vispa upp skiten i motorutrymmet. Läste mycket byggtrådar förut för att få idéer til mitt egna bygge

kul kul...

Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
1 timme sedan, munkensbilder sade:

En ölback i hörnet gör mekningen roligare. Finns en anledning till att jag hatar lera är det som du råkade ut för på din för övrigt trevliga semester. Leran kryper in i alla lager och bromsar. Nu har du visserligen skivbromsar bak men är det trummor så slits dom ner direkt av sanden i leran. Vet inte men jag antar att du har en fläkt på motorn och en elfäkt till AC bredvid. OM jag tyckt om att köra i lera hade jag bytt ut den motordrivna till en elfäkt via en brytare. Då kan man slå av fäktarna när man kör i vatten för att inte vispa upp skiten i motorutrymmet. Läste mycket byggtrådar förut för att få idéer til mitt egna bygge

kul kul...

Jo lera är INGET kul efteråt. Att få in lera och vatten i startmotor, kontakter, generator osv kostar betydligt mer än det smakar. Jag försöker undvika de värsta och djupaste partierna, har ju inte ens en snorkel på bilen(ännu). Nu är tyvärr de områden vi disponerar i klubben rejält leriga stor del av året, så vill vi köra offroad, så har vi inte mycket att välja på. Alla har ju inte fina skogsvägar öppna för trafik runt hörnet. Sånt är liiite svårare att hitta i Skåne ;)

Angående fläkt och bromsar så finns elfläkt på önskelistan, tyvärr sitter det trummbromsar på de tidiga årsmodellerna av ZJ så jag är väl medveten om hur de slits. Fick justera bakbromsarna ett antal gånger under vår 400 mila tripp i samband med SOT 2016. 

Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Resten av våren hände det inte jättemycket med bilen. Jag tillverkade ett fäste för att slippa spänna fast reservdäcket med spännband på takräcket. Skar ut en 3mm plåt som det svetsades en rostfri M12 mutter på. Plåten skuvade jag fast i pressgängor som jag monterade på takräcket och sedan fästes hjulet med hjälp av en bit rostfri M12 gängstång, ytterligare en liten plåtbit, lite gummi och en egentillverkad "vingmutter". Då bilen inte går in i garaget med hjulet på taket så är stången bara på plats när däcket skall med, vilket i huvudsak är på långturer och vid offroadkörning.IMG_3409.PNG

Normalt är bara plåten monterad, även den är dock lätt att skruva av. På räcket syns även min "avancerade" hållare till highliften. Ett gäng faststripade remmar som jag spänner fast den med. Beroende på vad jag mer har på taket hamnar highliften på in- eller utsidan av räcket.IMG_4809.JPG

En ganska enkel konstruktion som fyller sitt syfte väl.IMG_4810.JPG

I april blev det dags för nästa "milstolpe" i min offroadkarriär, TÄVLING! Jag och Hanna hade tidigare genomfört licensutbildning och nu var det dags att prova att tävla i klubbens paradgren, Trial. Jeepen besiktigades och godkändes efter lite kompletteringar avseende skydd över batteriet. Det är bland annat krav på att pluspolen skall vara skyddad så att batteriet inte skall kunna kortslutas av huven vid en rullning. Jeepen fick sin vagnbok och är därmed godkänd som tävlingsbil, själv hade vi försett oss med heltäckande kläder och hjälmar. IMG_3458.JPG

Här är det @Per Pettersson som fastnat med sin "lekbil".IMG_3459.JPG

De tuffare klasserna klättrade bland småstenarna.IMG_3457.JPG

Min tävlingsdebut gick ungefär lika bra som första gången vi körde i skogen, vi vann INTE!! Tvärtom kom vi sist i vår klass och bilen gick sönder. Vänster främre drivaxel gav upp eller rättare sagt drivknuten av CV utförande brast och med bara bakhjulsdrift gick det överhuvudtaget inte att ta sig genom sektionerna. :(

 

Med ny drivaxel var det åter dags för lite trivsam träffkörning. Korvgrillning är obligatoriskt. IMG_3479.JPG

Som vanligt var det lerigt i skogen.IMG_3482.JPG

Fast vissa höll sig på de torra partierna. Denna Nissan var på plats för att ägarna skulle förbereda sig för kommande Afrikaresa. Vilken kan följas här: https://familjpaaventyr.com/resrutterna/ De passade på att träna och testa både sig själva och bilen på några träffar innan de skulle ge sig iväg söderut.IMG_3483.JPG

Även en del Danska vänner hittar över till våra träffar. Här förberedd på den viktiga fikan, britterna tänke till vid designen av framskärmarna, pefekt ställe att duka upp Teet!! ;) IMG_3481.thumb.JPG.68e9aeef1eebdd775577f2281bbdc486.JPG

Den här Jimnyn är en baddare på att ta sig fram, är bara kompletterad med en locker i bakaxeln och lite grövre däck. IMG_3484.JPG

Efter en vinters användande tyckte jag det var tid att plocka isär vinschen och se till att få den rejält insmord. Jag torkade bort allt gammalt "kinafett" och ersatte det med riklig mängd marinfett.IMG_3503.JPG

Nästa steg var att börja fundera på kommande lite längre turer som vi planerade genomföra under sommaren. Vi började alltså nu för första gången att tänka lite smått med inriktning mot Overlanding!! En ny utvecklingsfas var på väg för Jeepen!! :)

 

Edited by Lars 9k
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Våren fortsatte med mer träffkörningar där bilen tog sig fram riktigt bra nu. Vi vågade ta oss ann lite mer utmaningar än tidigare och det mesta gick bra. Här är en film från en av träffarna.

Jag hade dock lite problem med att hjulen tog i vid fullt inflex då jag bara monterat höjning men inte justerat infjädringsbegränsningen överhuvudtaget. Höjning i all ära men när de större hjulen rör sig fullt uppåt så tar de i innerskärmar, skärmkanter eller andra delar på bilen beroende på utformning i hjulhusen. Därför började jag spana efter lämpliga lösningar på detta. Jag hittade en puckhöjningssats med 2" höjning samt infjädringsbegränsningar både fram och bak.

IMG_3524.PNG

Denna gången gick det betydligt smidigare att montera höjning på bilen, Jag komprimerade fjädrarna med domkraft under axeln först och sedan släppte jag dämpare och bärarmar så att axeln i princip föll ner. IMG_3526.JPG

Nu monterades distanser som flyttade ner genomslagsgummina fram, längre genomslagsgummin bak samt ytterligare 2" fjäderpuckar. Total teoretisk höjning på Jeepen var nu fram 3" längre fjädrar + 2" puckar + 30mm puckar, bak fjädrar + 2" puckar. Totalt drygt 6" fram och lite mindre bak. Jag kan meddela att detta är långt ifrån sanningen! Mina höjningsfjädrar är inte längre i närheten av 3" längre, de är nog snarare originalhöjd numera. :(Gissa om nya fjädrar står på önskelistan??!!

Här ser man de dubbla puckarna eller fjäderspacers som väl är det korrekta namnet.IMG_3528.JPG

Edited by Lars 9k
  • Like 2
  • OMG 1
Link to comment
Share on other sites

Guest munkensbilder

Provsatt du bilen med hjälm innan tävlingen?? Själv gjorde jag aldrig det och fick panik vid starten. Jag fick inte plats. Tog en kniv och skar upp innertaket så det blev som en upp och nedvänd potta.

Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
14 minuter sedan, munkensbilder sade:

Provsatt du bilen med hjälm innan tävlingen?? Själv gjorde jag aldrig det och fick panik vid starten. Jag fick inte plats. Tog en kniv och skar upp innertaket så det blev som en upp och nedvänd potta.

Uppskuret innertak hmm, tur där var ett innertak ...., ;)

 

Nej det gjorde jag inte men då @Per Pettersson är ca 2dm längre än jag och hans fru som åker med på Trialtävlingarna är åtminstone 1dm längre än mig så var risken att jag skulle vara för lång minimal!! För Per är det däremot en helt annan sak, han har inte så mycket luft över!! ;)

 

 

Edited by Lars 9k
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Våren fortskred med lite småprojekt. Man kan ju använda en Jeep med vinsch vid trädgårdsarbete, det blir ju mycket roligare att rensa ogräs på det sättet.IMG_3559.thumb.JPG.b78f9a106115368da3bdfb4fdcc88691.JPG

Mina två leksaker fick posera tillsammans innan vi åkte iväg på ett motionslopp. Visst matchar de varandra bra!!IMG_3547.thumb.JPG.9c487489ae6295057abe2fea930dc060.JPG

 När vi var iväg och campade med bilen året innan så saknade jag en skyddad plats utanför tältet. Jag upptäckte också hur jobbigt det var att lasta i och ur bilen vid dåligt väder, prylarna blev blöta och det regnade in i bilen. Därför började jag läsa om markiser och fastnade till sist för en Gordigear 2x2m markis. Den fungerade alldeles utmärkt att  montera direkt på sidan av mitt takräcke.:)

IMG_3548.thumb.JPG.bc105ddbeaaea088980fa0759dd050a7.JPG

Första testet i trädgården.IMG_3562.thumb.JPG.3d5adb3fe433712f693ca6ff26c5c0ef.JPG

Lite mer pimpning hanns även med. Då jag kom över ett par"moderna" klarglasblinkers var valet inte så svårt, inte minst då de gamla var spruckna i fästena.IMG_3567.thumb.JPG.bffc4eb5d3113c6b8e503c92bd90ff40.JPG

Ett antal turer var planerade under sommaren 2016 och den första var upp till Motala för en liten cykeltur runt Vättern. Lagom tripp att testa tankarna kring hur vi skulle lasta bilen på bästa sätt framöver.IMG_3564.thumb.JPG.af768216574d9e8d20eed412ea428c18.JPG

Här var det perfekt med markisen då vi hade regn när det var tid att fixa till cyklarna på kvällen innan loppet.IMG_3590.thumb.JPG.1994ca869e364f75ef3191c24f6a1705.JPG

Vi kunde konstatera att det inte var så bra med en enkel kylelementskyl när man står på samma plats några dagar. Trots ett arrangemang med ett extra batteri kopplat till kylen så dog både kyl och batteri innan det var dags att köra hem. Därför efter lite frågor här på forumet så inhandlades en kompressorkyl.

IMG_3599.thumb.PNG.5c697c16c7001da15315b999ff51e213.PNG

IMG_3601.thumb.PNG.886d7db2e0e051321baf405d91945173.PNG

Första testet av kylen blev när jag och dottern tog en helgtur till High Chaparall för att beskåda Western Weekend.IMG_3619.thumb.JPG.62dcdd7468cdda3fa75de47041676774.JPG

IMG_3617.thumb.JPG.5d4e6a5266c0985c8746d304fce72c05.JPG

Dåligt väder med regn varje dag gjorde att jag valde en elplats och tog med en värmefläkt. Det var guld värt att kunna torka blöta kläder i yttertältet på nätterna samtidigt som den blöta luften hölls borta från innertältet.IMG_3620.thumb.JPG.39fb17540e2af57556dccb5531b7e5ee.JPG

Kylen fungerade perfekt och förutom att jag hade lite strul med spänningsfall i cigguttaget. Detta har jag dock redan skrivit om i kylboxtråden. 

Efter denna tur var nästa planerade utflykt 2,5 vecka med blandad offroadkörning på SOT och ren semesterkörning vidare norrut och in i Norge. Här står bilen färdiglastad med all utrustning inklusive en nylackad reservdunk på taket. ;)IMG_3650.thumb.JPG.27624b4586baa6dddc9cb2ee39aeb1e9.JPG

Denna tur skrev jag om här:

Innan  vi gav oss av köpte jag också en iPad mini, som jag laddade med ViewRanger, vilket  var ytterligare ett kanonköp. Möjligheten att se var man är på en 50 000 karta tillför mycket vid körningen. Samtidigt ger den möjlighet för planering och nedladdning av "spår" och platser. Rekommenderas varmt.

 

Edited by Lars 9k
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Guest munkensbilder

Känslan man får när en liten och enkel sak fungerar fungerar är skön. Det behöver inte vara det dyraste och finaste bara man gläds och njuter av livet. Dom saker man ändrar eller tillkommer efter byggets gång är sådana saker.

Kul kul...

Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Hmm.., vad säger ni, detta ämne förtjänar väl egentligen en egen tråd?!

Skall vi be moderatorn att lyfta ut diskusionen och skapa en Differentialspärrstråd?

Phuu.. undrar om jag stavade rätt ;)

 

Admin: Har startat egen tråd om diffspärrar under utrustning.

Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Här kommer en liten summering över en del grejor som jag inte fått med i de tidigare inläggen.

Vinschen köpte jag från FMV4X4, hittade ett erbjudande som omfattade vinsch, rep, linstyrare och fjärr för 6999kr.

Vinschen är inte speciellt snabb men gör sitt jobb. Jag valde knappt 4t dragkraft då jag ansåg att det trotts allt är nästan dubbla dragkraften gentemot vikten på min bil. En gammal tummregel är 1,5x bilens vikt. Behövs det mer kraft får jag koppla med brytblock. Genom att välja en lite mindre vinsch så blev den både billigare och framförallt lättare.IMG_2917.thumb.PNG.c6a5f9c04763cdbd8110481a5a3a74e1.PNG

Vikten var en av anledningarna till att jag även valde rep istället för vajer. Repet är ju dessutom betydligt trevligare och säkrare att hantera. Nackdelen är att det är känsligare för nötning och smälter ihop på trumman om det inte är tillräckligt hårt lindat vid kraftig belastning.

IMG_2913.thumb.PNG.7809db591adc38da14f4b87593892237.PNG

Jag kopplade också in en medföljande fjärtkontroll. Den STORA nackdelen med denna fjärr är att den har en fördröjning, vinschen går någon sekund efter man släpper knappen vilket inte är bra. En annan nackdel är att den ligger på samma frekvens som vissa fjärkontroller till billarm. Detta konstaterade jag på jobbets parkering då en kollega öppnade sin bil varvid min vinsh startade. Jag hade innan konstaterat att repet varit extremt hårt spänt trots det inte varit det när jag ursprungligen lindade upp det.

Detta medförde att jag kopplade in en huvudbrytare till vinschen. Brytaren har nu fungerat ett år, klassad för 350/500A dock inte BiltemakvalitetIMG_2916.thumb.PNG.a488debb5b1ade71619bb37c3342d62e.PNG

Ett annat problem jag haft var att styrservon gick varm vid terrängkörning. Vilket innebar att det i stort sett inte gick att vrida på ratten. Jag införskaffade därför en behagnad automatoljekylare för 250kr inklusive fäste och slangar. Den kopplades sen in på returen från styrservot och monterades med orginalfästena i fronten. Den ökade oljemängden och kylaren gjorde att styrservon fungerade betydligt bättre därefter! :)IMG_2966.thumb.JPG.3b3a6d94b81cfb9b0e879d4a5c7ebdd6.JPG

Edited by Lars 9k
Link to comment
Share on other sites

Guest munkensbilder

På utgående röret på servopumen sitter tryckfjädern. Om man stoppar dit en lämplig bricka så blir det mycket enklare att styra. Min 53kg tunga tjej rattade en miniratt med kula utan problem efter det.

Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Under vår sommartur körde vi några dagar tillsammans med ett norskt par med en "lätt modifierad" Jeep XJ. Förutom att bilen var en rackare på att ta sig fram och Markus en hejare på att renovera kardaner i fält så hade de taktält. IMG_2969.JPG.cc8ed26a88c80f639049f08a7198f3d0.JPG

Första kvällen som vi kom fram tillsamans så började vi med att fika lite. När jag och Hanna reste oss för att börja resa vårt tält så fortsatte de att fika. När vi efter ca 20min fått ner alla tälpinnar och tältet stod färdigt hämtade jag våra sovsäckar och Natosängar för att "bädda". Då reste de sig upp och gick mot sin bil. När jag bäddat klart och kom ut ur vårt tält efter ca 10 minuter då hade de gått och lagt sig!!! :)

 

Detta gjorde att vi ställde oss några frågor när vi kom hem efter sommarturen.

- Var det här så kul att vi skall åka ut igen?

- Vill vi lägga över 1h om dagen på att resa respektive riva tält när vi sett hur smidigt ett taktält är?

Svaren blev ja respektive nej! ;)

Därför beställdes ett taktält . Då vi varit nöjda med vår Gordigear markis samt jag läst nöjda recensioner på lite olika forum, bland annt här, så fick det bli ett Gordigear ERT01 med förtällt.

Monteringen gick mycket smidigt och passformen mot mitt takräcke  kunde inte varit bättre, ren tur men det skall man ju ha ibland!

IMG_4012.thumb.JPG.7eac3901c7f2581b38baea9db106faf2.JPG

IMG_4037.thumb.JPG.5796b305f5372cce6823d760d0f2e486.JPG

Tältet fick sitta på under nästa träff och prov-sovs senare under natten med gott resultat.

IMG_4040.thumb.JPG.446fd29cbfa095b47b04142b5792b7b3.JPG

IMG_4031.thumb.JPG.51bc6cf8189c806039e7fd322af3235d.JPG

Om detta går det att läsa här:

Nu hade Jeepen tagit ytterligare ett steg i sin utveckling! :)

Först Stureplans SUV, sen succesivt förädlad för att fungera offroad och nu så sakteligen även anpassning mot Overlandingfordon.

En spänande resa som bara börjat!

 

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
On 2017-03-09 at 6.18, Wiberg sade:

Bra skrivet Lars. Kul att se förvandlingen :) .

Kul att det uppskattas!

Förhoppningen är ju att det kan ge tips och inspiration fast egentligen vet man inte om det bara blir drygt.

Edited by Lars 9k
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

I september blev det först lite mer trädgårdsarbete, denna gång var det föräldrarna som behövde hjälp med att dra upp ogräs. ;)IMG_4080.thumb.JPG.03c675f7723c2c279b9b757afb33b224.JPG

Sen blev det lite uppdatering av extraljusen på taket. Efter lite flyttning så ersattes ett av mina 35w xenonljus av tre stycken 55w xenon. Ett spott i mitten och sen två flodljus och så de två 35:orna som blev kvar. Detta gav tillsammans med mina två kurvljus en ljusbild som jag var ganska nöjd med. Kablarna upp till de främre extraljusen har jag bara tejpat längs A-stolpen. Har bytt tejp två gånger på ett år.IMG_4090.thumb.JPG.cde8587f80c8a6c15ee869f1a5b7d457.JPG

IMG_4346.thumb.JPG.18dbab0a5c182eec05961ae076e84802.JPG

IMG_4347.thumb.JPG.17a2f8fdeeec8ee3e2855bf4bf1dc74e.JPG

I slutet av månaden var det återigen tid för träff och även denna gången åkte tältet på och vi avslutade med tältning.

IMG_4098.thumb.JPG.f66827a49df935331524b4175bd2d32a.JPG

Denna gång tillsammans med @Per Pettersson med fru som skulle inviga sitt nyköpta tält.

Viss nervositet för att något träd skulle komma för nära tältet då det sitter ganska nära yttersidan av bilen på ena sidan och på den andra är det markisen som sticker ut.IMG_4168.thumb.JPG.30dd3eed0495764fdb62be419d0772bd.JPG

Tur man har en sambo som lärt sig hantera vinschen.IMG_4169.thumb.JPG.b1b9da8395a887ef44b334e42a59c707.JPG

Det var fullt lass på takräcket då tältet och markisen fick samsas med åror och highlift. Djupt nersjunken front gjorde att vi valde att fästa trädstroppen högt.IMG_4170.thumb.JPG.cad545b33d68fccde43eff7ed40c2990.JPG

Utan vinsh hade det blivit kärvt att ta sig härifrån.IMG_4106.thumb.JPG.c8121992325df99abff7077d7db40b35.JPG

Kvällen avslutades med tältning och en trerätters middag. Detta var första gången vi även reste "förtältet". Kändes bra och ganska enkelt att sätta upp. 

Det var första gången @Per Pettersson reste deras nyinköpta tält.IMG_4114.thumb.JPG.42aaf1da489696e8a58ba3a2bb7297a3.JPG

IMG_4117.JPG

Middagen tillagades i ljuset av pannlampor.IMG_4102.thumb.JPG.34f4df53fb8e5c5ab2f8a2c7ffbeb535.JPG

Vacker solnedgång över sjön. En riktig trevlig dag med offroad, camping, god mat och gott sällskap. Vem behöver TV??!!IMG_4110.thumb.JPG.13049fc75b1f774bc08da32de8e8895e.JPG

Vi var mindre än 15 minuters bilkörning från @Per Pettersson vardagsrum men ändå i en helt annan värld. :)

Edited by Lars 9k
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators
2 timmar sedan, Lars 9k sade:

Kul att det uppskattas!

Förhoppningen är ju att det kan ge tipps och inspiration fast egentligen vet man inte om det bara blir drygt.

När någon bjuder så på sig själv så menar nu jag att det inte är drygt - du berättar bara vad du har gjort utan att vara belärande. Helt klart inspirerande :) . Keep it up Lars!

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Första halvan av oktober bjöd på lite mer träffkörning, denna gång i Hästveda som är ett väldigt trevligt område som jag varmt kan rekommendera!

Här var spåret lite för djupt vilket jag tidigt insåg, men@Per Pettersson menade på att det inte skulle vara några större problem. Han tog sig mycket riktigt igenom, 35:or och dubbla ARB ger lite fördelar ;)IMG_4147.thumb.JPG.5934fe3f5aaa3ba752580a4039039f87.JPG

Dock begick han misstaget att stanna liiite för nära, så ett (o)avsiktligt hjulspinn från mig medförde att såväl innsida framruta, instrumenbräda, säten och lite annat på hans bil fick en välförtjänt lerinpackning :) !!!!!!IMG_4148.thumb.JPG.1741730f9d89d123b016df3a5ded9b38.JPG

Nästa lilla utmaning var ett dike som jag trotts att fronten sjönk ganska djupt ändå kunde passera utan att vinschen behövde tas till hjälp.IMG_4150.thumb.JPG.0f3660f83a141d2b380ae4458422ec36.JPG

Hyfsat fäste för bakhjulen och en bra utformad kofångare och hasplåt gjorde att Jeepen pressade sig över utan att gräva ner sig för mycket.IMG_4151.thumb.JPG.699fc78e3257db82571772cce0ff22ae.JPG

Fast lerigt blev det!!IMG_4154.thumb.JPG.af6de784d6880aa559be4a0f37b5fb2a.JPG

Efter Hästveda var det åter tid för trialtävling i SORK:s regi. Denna gången ställde jag upp i en lite lättare klass, egentligen avsedd för rena standardbilar utan höjning. Min förhoppning var att banorna skulle vara lite snällare och att bilen därför skulle hålla lite bättre.

Första sektionerna gick bra.IMG_4180.thumb.JPG.830d1b23734df5659017c2dee51e4de6.JPG

En av portarna vad nere i en damm.IMG_4184.thumb.JPG.5e6eefb75d9bd16b3d404d1490f7bf73.JPG

Dock slutade även denna tävling med trasig drivknut vänstet fram, börjar bli lite tjatigt!! :(

Vi hade åtminstone kul så länge det varade och det tragikomiska var att även det andra tävlande ekipaget bröt på samma sektion. Den andra bilen slog hål på sumpen på automatlådan så oljan rann ut.

Så jag fick tillbringa eftermiddagen med att låna släpvagnsekipage från välvilliga klubbkompisar och först köra iväg min bil på ett släp och sedan låna ett annat ekipage och köra iväg med även den andra haveristen då han saknade rätt körkortsbehörighet. Fyra timmar senare hade jag kört Skåne runt och  lagom till tävlingen var slut var jag åter och kunde lämna tillbaka bil och släp. Sen blev det skjuts hem och vi hann precis fixa till oss så vi kunde vara med på den avslutande finalmiddagen som klubben arangerade.

Jag får nog fundera på om det skall bli några ytterligare starter i trial, hitintills är ju facit inte så lysande!!

 

 

Fast det är ju ganska kul .......... ;)

Edited by Lars 9k
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Guest munkensbilder

Du skriver om trasiga drivaxlar.... 

Detta verktyg använder jag när jag byter drivaxlar på "fält". En 1meter lång M10stång med fastsvetsad bricka för att rensa ur axelrören

P1030098.thumb.JPG.c24ec1419d4eb2102e077f22cd9d5071.JPG

 

Edited by munkensbilder
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...