Jump to content

En rød Jeep wrangler jk


pilten
 Share

Recommended Posts

Hei allesammen, ble medlem av forumet deres jeg. Og etter å ha lest igjennom endel garasjer og overlanding tråder, så må jeg vell bygge min egen garasje. Moro å bla tilbake å se etterhvert som bilen utvikler seg. 

Bilen er en 2009 mod jeep wrangler unlimited 2.8 diesel.

Old man emu fjærer og dempere som gir et godkjent løft på 5,5 cm forran og 5,6 cm bak.

Nå står det på bfg mud dekk, med dim 285 75 r16, lurer på om de blir byttet til 255 85 r18 bfg at? 

men nok tekst, nå noen bilder. 

IMG_20170215_152700_321.thumb.jpg.ca36c82c15d11719237a800ebea398ba.jpg

2017_0319_14071100.thumb.jpg.3535254d4bd96825a7521c7802cde79b.jpg

Første modd var å sause den inn med saue olje, altså fluid film pixlr.thumb.jpg.32ab822f7bc6035af8893f5c160e7c1d.jpg

Og så første grubling, montere snorkel eller ikke montere snorkel?pixlr_20170309140720503.thumb.jpg.819d7ccc91c51f20f76cf049e5413af5.jpg

 

Litt tanker om hvordan jeg vil ha den etterhvert. 

http://theroadchoseme.com 

Litt sånn som det lurer jeg på, men først blir det ut med varebil vegg nå i mai. Så får vi se åssen det utvikler seg. Har også en softtopp, så må prøve litt toppløs kjøring før jeg bobiler den. 

Edited by pilten
  • Like 12
Link to comment
Share on other sites

26 minutter siden, Albatross skrev:

Hvordan er luft tilstrømningen til motoren med et slikt zyklon filter, kontra en ram topp? Grunnen til at jeg vurderer snorkel, er at jeg vil ha inn rein kald luft. Har kjørt med en obd2 leser, å ser at inn luft temp ligger rundt 30 grader. Men det kommer nok av at jeepen henter luft inne i motorrommet, helt oppe ved panseret. Så hvis jeg snorkler jeepen, vil jeg få inn kald ren luft. Iallfall det jeg håper, å skal bli moro å se på obd dataen etter snorkel er montert. Er jo bare et lite snitt i panseret, resten er bolt on

Edited by pilten
Link to comment
Share on other sites

46 minutter siden, Wiberg skrev:

Välkommen Pilten! Kul att du har hittat hit :D . Finns inte Fotovogna og HiLuxen kvar längre?

Då vet vi ju att det blir en massa fina bilder här i garaget oxå ;) .

Joda de finnes de også, hiluxen er nylig eu godkjent. Men fotovogna skal selges, har gått 415 tusen km nå, og jeg ville ha noe nyere å bygge overlander av. 2017_0220_16445600.thumb.jpg.aab6e1601bdeb264fbe5fa0b62a88a7f.jpg

Også er det jo litt kjekt med to røde biler da? 

Har lest igjennom endel garasjer og tråder her inne, så jeg må få blitt med dere på en tur engang. Har bestilt meg sånn walkie talkie, eller cb radio eller hva det er det heter. Fant link her inne. Iallfall da trenger jeg litt hjelp og info på hvordan slikt fungerer, kan jeg feks. bruke den til å snakke med en lastebil? Altså hvis jeg er på vei over en fjellovergang og møter en trailer som kommer fra fjellet. Kan jeg da kalle opp han for å høre åssen føre og slikt er? 

Å litt skryt til forumet, for det er veldigt brukervennlig. 

Edited by pilten
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

23 timmar sedan, pilten sade:

Hvordan er luft tilstrømningen til motoren med et slikt zyklon filter, kontra en ram topp?....

Jag märker ingen skillnad...men jag känner mig tryggare när jag åker på en dammig grusväg och har någon framför mig

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Albatross skrev:

Jag märker ingen skillnad...men jag känner mig tryggare när jag åker på en dammig grusväg och har någon framför mig

Da får jeg jo føre opp en slik på shopping lista også da. Blir dyrt dette.

Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Smart och snygg men .... har du original upphängning/montering på reservhjulet ska du nog vara försiktig. Gångjärnen på dörren tål ju inte för tunga reservhjul!

På bilden sitter det ju lite stadigare monterat.

Link to comment
Share on other sites

jag var skengravid med den här

http://thelongranger.com.au/jeep/wrangler/jk/

(68l) ett tag. Men på grund av priset (>2500 $ eller €) tog jag avstånd... tills vidare.

Men med ett par aluminiumprofiler och litet annat ditt och datt kann du snabbt skruva ihop en massa nyttiga saker:

28658165ca.jpg

"tvättmaskinfötter" för att ta bort vikt ifrån bakdörren

28658166vw.jpg

28658167dc.jpg

28658168xu.jpg

28658169ms.jpg

blir billigare än AEV-tanken vid reservhjulet

denna passar alltid någonstans:
http://www.ebay.de/itm/Kanisterhalterung-fur-20L-Blechkanister-Metallkanister-Kraftstoffkanister-/132001869323?hash=item1ebbecae0b:g:0~cAAOSw5cNYKFO5

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Lars 9k skrev:

Smart och snygg men .... har du original upphängning/montering på reservhjulet ska du nog vara försiktig. Gångjärnen på dörren tål ju inte för tunga reservhjul!

På bilden sitter det ju lite stadigare monterat.

Etter det jeg har googlet meg frem til, så skal døra klare det uten noe form for forsterkning. Men det blir jo fort ca 50 kg ekstra. 

Det jeg liker med den tanken, er jo at du fyller lett over i tanken på bilen uten særlig søl. Jerry kanner funker det også, men synes alltid det blir litt søl. 

En sånn longrange tank hadde jo vært best, men blir fort kostbart. Hvis ikke noen kjenner noen som kan lage et par da? 

 

Legger ved litt youtube film, så har dere noe å se på til kaffen. 

 

Edited by pilten
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

11 timer siden, SafariTec skrev:

SafariTec kan lgjennom vårt FrontRunner-agentur levere 48l ekstratank ifra viss ønskelig.

Merk; Passer KUN biler med automat & det må bereknes leveringstid då disse ikkje ligg på lager i Europa.

Send meg gjerne ein PM v behov

Er det sånn tank som monteres under bilen? På førersiden? Har du eventuelt et bilde av den? 

Link to comment
Share on other sites

Den 27.3.2017 at 11.46, SafariTec skrev:

Takk for det, sjå korrespondanse

Fått disse MT`ane seipa?

Nei de er ikke seipa, har lyst til å bytte dem med bfg at ko2 dekk. Men når den er godkjent på 285 75 r16 kan jeg da kjøre 255 85 r16 eller må jeg kjøre på den dimmen som står i vognkortet?

Og så lurer jeg litt på å montere vinsj, men veit ikke helt om jeg vil ha i krybbe, eller fast i fangeren. Har firkant feste bak, så hadde jo vært kjekt å kunne brukt vinsjen både forran og bak. Men står vinsjen i fangeren, så tar den jo ikke opp noe plass inne i bilen. 

Har dere på safaritec slik krybbe og firkant feste til fronten? 

 

Å sånn plutselig fikk jeg montert snorkel? 

 

2017_0328_16591700.thumb.jpg.b95eb907d4a93917303660b63db60e51.jpg

2017_0328_17000100.thumb.jpg.522f6983c455ed7c1ef8da523343b71a.jpg

2017_0328_17003500.thumb.jpg.92fd15640d6e532528645f01aa95969a.jpg

Og det var et tydelig bedre bunndrag. Sjal bli moro å få målt litt forbruk. 

Edited by pilten
Måtte legge til litt bilder
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Hei

 

SafariTec (lager-)fører vinsjer JA :-)

4-Kant fester og / eller fangere fører vi også.

Eg vil vel kanskje sei at den største fordelen med å ha vinsj "laust" er at den kan taes inn i hus når den ikkje er ibruk. Ulempen "på tur" er at den enten "heng og sleng" i 4-kantfestet sitt eller at den ligg baki og tar opp plass. Skal den ligge baki MÅ den sikres skikkelig. Sjølv med plasmatau & lrybbe nærmer du deg 35kg ++ & det er  ein massiv klump som fèr veggimellom om uhellet (Gud forby) inntreff.

Det finnes desverre intet fasit-svar for&imot 4-kant-feste. Dette blir ein diskusjon om kven som liker mora & dattera....& kan diskuteres til man blir både trøtt & sulten.

I utgangspunktet er bilden din godkjent med 245/75R16

Dekkdimensjionen du oppgir (såfremt innført i vognkort) er OK & ca 8.5% større enn originalt.

255/86R16 er reint reknerisk ikkje 1% mindre enn din oppgitte alternative dimensjon. Kjører du med disse, hadde eg nok valgt å få dette innført som alternativ dimensjon i vognkortet ditt så du slepp evindelige diskusjonar med meir ved ein utekontroll fks. Snakk med SVV, innimellom er dei medgjørlige :-0

Edited by SafariTec
Retta skrivefeil
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...