Jump to content

Däck


blackstream
 Share

Recommended Posts

Den här bilen stod bredvid mig på parkeringen igår. Tänkte skriva en arg lapp men hade ingen penna eftersom bilen jag har är helt tom, jag hade tejp. 

Vi lägger mycket tid och tanke på att ha säkra bilar men känns lite hopplöst med medtrafikanter som den här. Vi får hoppas att inget händer... 

IMG_20170812_134519_654.jpg

  • Like 1
  • Sad 5
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Däck...  Så hade jag ju en fråga om däck - såg rubriken och kände att "Här måste ju topic vara riktigt"...

Hur tänker man om man uppgraderar bilen till ex 31-33", med 2" liftkit och sedan planerar köra på vintern?

Kör man på samma däck/hjul året om, eller blr man skifta till std dubbdäck i mindre dimension om man använder bilen som sin DD?  Känner att det kan bli halkigt med M&S däck o grovt mönster på halkiga asfaltvägar.   Eller tänker jag fel? ??

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Jag kör numera på BF Goodrich Mud Terrain som är skurna - seipade på Norska - dvs mycket fint skurna tvärs över slitbanan. Det ger ett ok grepp på de flesta underlag med blankis som undantag.

Det går att få tag på dedikerade vinterdäck i den storleken du funderar på Ove och kan vara förnuftigt beroende på vart du skall etc. Med det sagt, i Göteborg med omnejd är väl odubbat ett val så gott som något och då kan man ju värdera MT eller AT med seip. Det finns antagligen lika många meningar om detta som det finns bilägare, jag har kört många mil på vintern med den typen däck jag har nu och de enda gångerna jag svettas lite är just när jag kommer ut på ren blankis. Men så länge man tänker på hur tung bilen är och kör därefter så menar jag att det funkar.

  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Du tenker riktig, mud og AT dekk er ikke vinter dekk. Men de kan brukes. Å funker som regel veldigt bra første året. 

Selv kjører jeg AT dekka så lenge som mulig, men blir det skikkeli vinter, eller jeg skal mye over fjellet så legger jeg om til piggdekk. De er litt mindre enn 33" er rundt 31,5" 

Det som er ålreit med skikkelige vinter dekk, å da helst med pigg. Er at bilen sitter godt i svinger, så man holder grei fart selv om det er litt glatt. 

  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, Ove Cervin sade:

...

Kör man på samma däck/hjul året om, eller blr man skifta till std dubbdäck i mindre dimension om man använder bilen som sin DD?  Känner att det kan bli halkigt med M&S däck o grovt mönster på halkiga asfaltvägar.   Eller tänker jag fel? 1f62c.png1f648.png

Tror det är General Tires "General Grabber AT2" som är vintergodkända i Sverige, inga andra AT eller MT däck vad jag vet.
Men personligen skulle jag aldrig köra annat än "riktiga" vinterdäck (gärna dubbat), både för egen och andras skull och för att försäkringen inte gäller om du inte har godkända däck (in Sweden that is). 
Det är väl bevisat bortom allt rimligt tvivel att sommardäck tappar mycket bromsförmåga osv vid så "mycket" som +7C och det omvända gäller för vinterdäck.
YT ref 1
YT ref 2
Kan finnas bättre videos där ute, men dessa kom upp först och visar lite vad jag vill ha fram.

Hade personligen satsat på smala vinterdäck (235 el 245 kanske?)

  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

BF goodrich All-Terrain KO2 från 2017 har fått "Bergstopp/snöflinga" märkning! :-) och vad jag har förstått är detta däck godkänt som vinterdäck i EU, men STRO har ännu inte lagt till det på sin lista :-( så därför är det inte godkänt här.

Jag hade bestämt mig för detta däck redan sen innan att ha som standard däck, men ska testa hur det fungerar på vintern.

  • Like 1
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Intressanta synpunkter - tack alla.

yes - I'm well aware of summer tires at winter...  hehe.  Not ideal...

Finns det verkligen så få vintergodkända sulor i Svedala??!!  Illa...  Får kolla vidare på det.

Alternativet är ju, som nämndes ovan, att köra på separata hjul på vintern. Bästa grepp-alternativet så klart.

Min fundering är då hur bilen "ser ut" med std storlek på vinterhjul när bilen är höjd 2-2,5" ?

Ser den ut att stå på styltor? ? Eller kan det vara acceptabelt? Har redan original 18" dubbade jag fick med bilen, även om de nog bara klarar en säsong till.

Vill ju helst komma fram till Bosses Bodega om jag lyckas få med sambon på tanken med 45 mil dit.  Då vill man ju helst komma fram, med rätt däckval... Hehe

Link to comment
Share on other sites

Haha fint däck det där:) Utan ståltråden som sticket ut är det perfekt för att kör i sand med.

Personligen skulle jag satsa på säkerhet före något annan om bilen ska rulla som DD. Utmaningen blir ju så klart om man vill ha en däck under vintern som både ger maximal säkerhet men även erbjuder bra framkomlighet utanförvägen. Om man väljer dubbat så begränsar man sig att köra igenom Tyskland bla. Om din bil är över 30år så finns det inget krav på vinter godkända däck i Sverige!

Sajpning verka vara ett bra alt. även för vinter godkända AT däck. Men det verkar var omöjligt att hitta någon som sajpar däck i Sverige. någon som har tips?

 

Lista på godkända http://www.stro.se/information/vinterdack/personbil/

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Mina KO2 TA (med snöflinga) är inte sajpade och det är faktiskt inte speciellt bra grepp på våt asfalt. Jag hade dom på Pajeron tidigare, tyckte det va bättre grepp då än det är nu på Hiluxen. Hiluxen är lite lätt, inga prylar på än, så fjädringen är lite studsig. Kan bero på det? Jag kommer kasta på mina Nokian Hakka med dubb till vintern, smala rackare 245mm, bilen börjar nästan rulla bakåt när man bromsar.

  • Like 3
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

24 minuter sedan, blackstream sade:

Mina KO2 TA (med snöflinga) är inte sajpade och det är faktiskt inte speciellt bra grepp på våt asfalt. Jag hade dom på Pajeron tidigare, tyckte det va bättre grepp då än det är nu på Hiluxen. Hiluxen är lite lätt, inga prylar på än, så fjädringen är lite studsig. Kan bero på det? Jag kommer kasta på mina Nokian Hakka med dubb till vintern, smala rackare 245mm, bilen börjar nästan rulla bakåt när man bromsar.

Hakka ÄR alltid Hakka!  Perfect for grip.    Men har du samma omkrets på vintersulorna då, för jag antar att du har stora hjul på sommaren med dina KO2 TA ?

Link to comment
Share on other sites

7 minuter sedan, Ove Cervin sade:

för jag antar att du har stora hjul på sommaren med dina KO2 TA ?

Kan man tro. Men jag har "större" på vintern, 265/65/17 BFG (30,6") och 245/75/17 Hakka (31,5").  BFGna är typ originaldimension, både på Pajeron som jag hade och Hiluxen nu. 

Man jag har inte haft Hakka däcken på Hiluxen än, så det blir spännande och se om det kommer spruta stänkskydd och plastdetaljer när jag provar?

Edited by blackstream
  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
On 7.9.2017 at 11.54, Jah sade:

 

Personligen skulle jag satsa på säkerhet före något annan om bilen ska rulla som DD. Utmaningen blir ju så klart om man vill ha en däck under vintern som både ger maximal säkerhet men även erbjuder bra framkomlighet utanförvägen. Om man väljer dubbat så begränsar man sig att köra igenom Tyskland bla. Om din bil är över 30år så finns det inget krav på vinter godkända däck i Sverige!

Sajpning verka vara ett bra alt. även för vinter godkända AT däck. Men det verkar var omöjligt att hitta någon som sajpar däck i Sverige. någon som har tips?

 

Lista på godkända http://www.stro.se/information/vinterdack/personbil/

Så var det nya saker på gång - i Sverige, för nästa vinter (2019-2020)

Den gamla definitionen på vinterdäck skrotas, likaså listan från STRO.

Nu kommer snöflinge-märkning bli krav.

"Transportstyrelsen med förslag och definitioner
https://www.transportstyrelsen.se/globalassets/global/regler/remisser/vagtrafik/tsf-2009-19/konsekvensutredning-remissversion-tsfs2009-19.pdf

---

Artikel i pressen:

Citat

Transportstyrelsen föreslår en ändring av definitionen av vinterdäck inför nästa säsong, 2019/2020. Då räcker det inte längre med märkningen M+S utan vinterdäcket måste vara märkt med "alptopp/snöflinga", den så kallade 3PMSF-märkningen.

Syftet med ändringen är att förenkla för bilägaren men det innebär också att många som kör med M+S däck året runt måste skaffa nya vinterdäck. Parallellt med ändringen upphör däckbranschorganisationen STRO att ge ut sin lista med godkända vinterdäck. STRO-listan dras in 1 januari 2019.

I Sverige har vi idag en vinterdäckslag och vinterdäck definieras enligt Transportstyrelsens författningssamling TSFS 2009:19:

"3 § Med vinterdäck avses i dessa föreskrifter däck som särskilt framtagits för vinterkörning och som är märkt M+S, M.S., M & S, M–S, MS eller 'Mud and Snow'."

Det är alltså två saker som ska uppfyllas: vinterdäcken ska vara märkta med någon av M+S kombinationerna men vinterdäcken ska också "särskilt framtagits för vinterkörning". Det räcker alltså inte enbart med M+S märkningen. M+S däck med hög däckprofil och grovt mönster är vanliga på till exempel pickuper och arbetsfordon.

Benämningen "särskilt framtagits för vinterkörning" är något som däckbranschen kommit överens om internt, i STRO. Transportstyrelsens förslag för ny definition av vinterdäck innebär att STRO-listan med godkända vinterdäck spelat ut sin roll.

För att få märkningen alptopp/snöflinga måste däcken genomgå tester och prestera ett visst drivgrepp på snö. En del M+S däck är även märkta med alptopp/snöflinga (3PMSF), men långt ifrån alla. 

Den nya definitionen av vinterdäck ska börja gälla 1 april 2019. Om Transportstyrelsens remiss går genom – vilket är högst sannolikt – innebär det att en del bilägare inte kan använda sina M+S däck nästa vintersäsong.

Fördelen med Transportstyrelsens nya definition av vinterdäck är att det förenklar för bilägaren. En snabb kontroll av märkningen på däcksidan är allt som behövs.

Tyvärr finns det också flera nackdelar med den nya definitionen. Märkningen med alptopp/snöflinga, 3PMSF, innebär att många däck blir godkända på vintern trots att de egentligen inte är framtagna för nordiska förhållanden och inte presterar speciellt bra under en svensk vinter. Merparten av "året-runt-däcken" som säljs nere på kontinenten är märkta med alptopp/snöflinga.

Här i Sverige har året-runt-däcken nästan inte sålts alls, eftersom däckbranschen och STRO valt att inte godkänna dessa som vinterdäck. Ett självpåtaget "förbud" som alltså upphör att gälla 1 april 2019.

STRO-listan med godkända vinterdäck har funnits i nästan två decennier. Då kan man tycka att definitionen av ett vinterdäck borde testats av domstol. Men varken STRO eller de däcktillverkare vi varit i kontakt med känner till något domstolsfall.

Med detta sagt om juridiken kvarstår frågan om det är lämpligt att använda åretruntdäck, märkta med alptopp/snöflinga, på både sommaren och vintern.

Vi publicerade nyligen ett test med åretruntdäck som visade överraskande bra prestanda, betydligt bättre än däckens rykte. Men det är stora skillnader mellan däcken och man ser tydligt hur däcktillverkarna tvingats kompromissa mellan de olika egenskaperna. Det finns inget däck som är "perfekt" på både sommaren och vintern.

Här på auto motor & sport ger vi samma råd som vi alltid gjort: sommardäck är bäst på sommaren och vinterdäck är bäst på vintern. Med vinterdäck menar vi då dubbdäck, dubbfria nordiska vinterdäck och de så kallade mellaneuropeiska dubbfria vinterdäcken (kallas även kontinentaldäck).

Det finns ingen "sommardäckslag", vilket är synd då flertalet av de dubbfria nordiska vinterdäcken får en lång bromssträcka på sommaren – speciellt på våta vägar. Det är inga små skillnader, vi pratar om upp till 50 procent längre bromssträcka med nordiska dubbfria vinterdäck jämfört med bra sommardäck.
 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, CampForCer said:

Vi publicerade nyligen ett test med åretruntdäck som visade överraskande bra prestanda, betydligt bättre än däckens rykte. 

Intressant, både regeländringarna och citatet här. Någon som vet vilket däck och/eller vilket test? 

Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
42 minuter sedan, Alvefridh sade:

Då kan man snart köra lagligt med BF goodrich A/T ko2 då 1f600.png

Den typen är inte med i STRO listan, men godkänt i ex Tyskland som vinterdäck

Är där M+S och ”snöflinga” på dem?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

9 timmar sedan, CampForCer sade:

Perfekt ju!! Snöflinga...!!  :) 

... innan jublet utbryter... prova att bromsa i en brant nedförsbacke med snö/is eller slask... jag gjorde det och valde att köpa "ordentliga" vinterdäck (Bridgestone Blizzak) eftersom jag ofta åker in i Alperna (för att åka skidor), med de måste man byta tidigt på våren efersom de smälter som camenbert i solen när det börjar bli varmt

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Albatross said:

... innan jublet utbryter... prova att bromsa i en brant nedförsbacke med snö/is eller slask... jag gjorde det och valde att köpa "ordentliga" vinterdäck

Exakt en sådan situation fick mig att dumpa mina dubbade General Grabber AT2'or. 

Nerförsbacke jag ofta åker i, som slutar med en stoppskylt och korsande huvudled med skymd sikt, ca 10-15km/h då jag vet att den kan vara lurig, händer absolut iiiiingenting när jag bromsar. Långsamt lååångsamt rullar bilen neråt med ylande abs. En Volvo V90 swishar förbi 50cm framför bilen strax innan jag seglat över korsningen utan någon som helst kontroll. 

Bacondäcken åkte kort därefter ut på Blocket. 

  • Thumb up 1
  • OMG 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...