Jump to content

Att välja Overland fordon


MrWIB
 Share

Recommended Posts

Ursäkta världens längsta post, kunde inte stoppa mig själv tydligen. 
Fyll gärna på med egna tankar och funderingar kring detta, detta är ju inte facit, bara mina tankar och inget annat.
Skall fylla på med lite bilder också för att tydliggöra vad jag menar.
Länk till min bil som jag hänvisar till finns i min signatur.

Att välja Overland fordon 

Många som trillat in på overlanding och vill börja med detta har många frågor vilket fordon de bör välja och vilken utrustning man bör utrusta det med. 
 
Detta är mina tankar kring detta och hur jag har tänkt och resonerat när jag valde bil och utrustning till den. 

Till att börja med, alla vill alltid ha allt och gärna på en gång, det är en mänsklig drift tror jag, så detta handlar i stort hur man skall kunna begränsa sig till sina faktiska behov och kanske framför allt till sin budget. 
För hur mycket man än vill erkänna det för sig själv och andra,  är pengar, eller kanske bristen därpå, den största utmaningen för de flesta. 
För dem som inte har de problemen rekommenderar jag med en gång Earthroamer ? 

Jag har alltid tyckt det varit roligt att resa och speciellt friheten att resa med bil, stanna var man vill och köra dit man vill. 
Men jag reser gärna med flyg, båt osv bara det inte är charter (har givetvis gjort det med, men inte min kopp med te). 

Började med overlanding/camping (fast overlanding låter klart coolare än camping, även om jag har svårt att förklara skillnanden för en oinsatt ? ) lite försiktigt 2009 när vi inhandlat en Toyota LC, helt enkelt eftersom jag just kom från ett fruktansvärt förhållande med en Mercedes. 
Denna Mercedes fullständigt föll sönder bit för bit framför våra ögon, och jag nu ville ha den bästa bilen man kunde få! Det ironiska är att jag köpte Mercedes av just den anledningen :P 
Jodå, LCn gick sönder den med, men det var lite kärlek vid första ögonkastet. Min far vårdar den fortfarande ömt ? 

På semestern ville vi (jag?) se norden, varför inte upptäcka det vi har närmast. Inköp av billigt taktält från ebay, in med allt vi kunde få plats med där bak (mycket! saker får plats). Det mesta var billiga campingsaker från Jula/Biltema/Jysk. 
Körde runt norden (Swe, Fin, No hoppade över DK) under tre veckor och njöt, vad jag kommer ihåg, av tillvaron.  Fick blodad tand och bestämde mig för att "take it to the next level", dvs uppgradera bil och utrustning. 

Sen kom verkligheten ikapp, vi sålde LCn och jag började planera vilken bil jag behövde osv. 
Läste på forum och försökte bilda mig en uppfattning vad som faktiskt behövdes. 
För det är ju så här, ju mer pengar du lägger på bil och utrustning, desto mindre pengar att resa för, oavsett budget. 
Så vad behöver man faktiskt?  
För man köper ju bilen för att resa med, inte ha stående i garaget/uppfarten. 
Kloka människor säger att det bästa fordonet är det man har, bara packa och dra.  
Det finns många motorcyklister som kör runt världen och de har typ 10liter packutrymme, så vad man behöver och vad man vill ha är två väldigt skilda saker. 
 
Jag hade bestämt att jag skulle ha en Land Cruiser, helt enkelt för att den uppfyllde mina krav: pålitligt, kapabel i terräng redan som original, världsomspännande service (för jag hade planen att bila till Afrika, mer om det sen), rymlig nog för fyra personer med packning, (krock)säker, komfortabel för långa (800-1000km) körpass. 
Det tog ca två år innan jag kunde uppfylla min längtan att införskaffa min drömbil, en Toyota Land Cruiser 100 med automat, från Tyskland. 

Det var en del jobb att hitta den och bestämma sig för vad som var viktigt. 
Enligt en "samstämmig" overland-community så var ju manuell växlad bil ett måste! Vad händer om du tömmer startbatteriet och måste bogseras igång, går inte med automat. Tänk om startmotorn pajar och du måste bogseras igång? Går inte …  
Man skall helst ha en bil från tidigt 1900-tal för  fanns inte elektricitet och därmed inget på bilen kunde krångla. 
AC är ju inte bra, kan krångla och man upplever inte länderna på riktigt om man inte sitter och svettas med öppna fönster …  

Ja det finns många sanningar om overlandfordon och vad de bör och inte bör ha för egenskaper. 
 
Jag försökte hitta en manuell HDJ100, det finns knappt att uppbringa, så jag vände min blick till Frankrike, där de är relativt vanliga. Men att importera från Frankrike visade sig vara lite (mycket) jobbigare än från Tyskland. 
Efter lite efterforskning både på automater och bil-el så kände jag mig relativt säker på att det inte var det som skulle vara mina största bekymmer när det gällde bilens pålitlighet. 

Efter inköp av bilen, så var det dags att utrusta den. 
Var väldigt grön på detta och fick då välvillig hjälp från en person som både sålde och hjälpte mig att montera utrustningen på bilen. Utan ett riktigt garage så skulle vissa saker vara väldigt jobbiga, antagligen går det utan, men riktiga verktyg mm gör sådana jobb otroligt mycket lättare. Det var jobb nog ändå att få på allt. 
 
Innan man börjar utrusta sin bil bör man göra en lista på vart man vill åka och på vilka vägar. 
Overlanding-fordon är tänkta att köras på vägar och skall ha kapacitet att klara av dåliga vägar, ren terrängkörning är inte deras område. 
Och för att sätta det lite i perspektiv.  
Du har fem veckors semester per år, du viker fyra av dessa till overlanding.  
Familjen följer med och ni sätter av mot säg Rumänien.  
Att ta sig till Rumänien tar ganska många dagar om man inte bara sätter sig och pressar motorväg hela vägen, dvs när man kommer till Rumänien så har man en vecka någonting att köra runt och upptäcka landet innan man vänder hem igen.  
Vill man då "overlanda" så kör man småvägar, på asfalt kan man smälla av 200-300km även på mindre vägar, dåliga grusvägar kan man avverka 100km?, på skogsvägar kan man ägna en hel dag åt att ta sig 1km. 
Så vad vill man uppleva i Rumänien? Skogen eller själva landet? Väljer man landet kan man välja bort de värsta vägarna och därmed behöver inte bilen utrustas så mycket. 

En lista på vad jag har köpt och installerat på/i bilen och varför.  
Mitt mål vara att köra runt med bilen i Europa några år och sedan 2015 (femte ägande året) packa in familjen och köra ner alt skeppa ner bilen till Afrika och köra runt där under några månader. 
Jag hade möjligheten (dvs kapitalet) att utrusta den ambitiöst från början, men mycket av detta klarar man sig väldigt väl utan. 
Jag har skrivit ihop listan helt enkelt för att ni skall kunna se vad som kan vara bra för er och vad som inte är aktuellt över huvud taget. Troligtvis/förhoppningsvis kommer ni fram till att man klarar sig gott med ett minimum av saker.  

 

Longe range extratank. 
Jag ville ha lång räckvidd så en extratank inköptes (ca 15000kr och många timmars jobb att installera).  
Har jag behövt den? Ärligt talat, nej. Men det är sjukt skönt att slippa tanka så ofta ? 

ARB Bullbar. 
Bullbar för extraljus, radioantenn och winch (ca 16000kr och många timmars jobb). 
Köptes för att det ser coolt ut och man kan montera mycket bra saker i den. Förbättrar dessutom "offroadvinkeln" fram på bilen. 
I vissa länder är det dessutom alltid bra att visa att "min bil vinner över din bil", trist men en sanning. 
Behövt den? Nope, om man bortser från winchen men det kan man nog lösa på annat sätt tror jag. 

OEM fjädring 
Byte av fjädring till OEM (ca 8000kr?).  
En helt nödvändig uppgradering för att fixa den högre vikten och även höja den lite för bättre terrängegenskaper. 
Behövt det? Japp. För bättre komfort och bättre hantering av bilens ökade vikt. Terrängegenskaperna kan jag inte bedöma, troligtvis lite bättre. 

Kaymar reservhjulshållare (ca 10000kr?).  
Nödvändig eftersom extratanken tog upp platsen där reservhjulet suttit innan. Gör dessutom att man kan ha ett stort reservhjul, kan bli problem att få in sitt lite större hjul där annars. 
Behövt den? Ja, eftersom extratanken sitter där. 

Taktält Eezi Awn. 
Absolut bästa inköpt i hård konkurrens med Engelkylen. Gjort att vi kunnat bo där vi velat i komfort. 
Hade det gått utan? Självklart funkar marktält, men komfort enkelhet mm går inte att jämföra. 
Eftersom jag har "tvingat" med mig familjen så har jag velat se till att vi har det så bra som möjligt på resorna. 
Höjer antagligen bilens förbrukning med någon liter/100km 

Engel kyl 45 liter. 
Vill man vara någorlunda "off the grid" för några dagar eller helt enkelt inte ha möjlighet att köpa mat varje dag är en riktig kompressorkyl det absolut bästa man kan investera i. 
Smör, ost, mjölk, kött mm mm tycker bäst om att vara kallt och möjligheten att kunna stanna och äta när man behöver/vill kan inte överskattas när man är ute på tur. 

Lådsystem 
Vill man bara packa sin bil går det utan lådsystem. 
Skall man leva i/med sin bil i veckor och ta fram kläder, tandborstar, mat, köksutrustning mm mm är organisering av saker och ting ett måste för att inte bli galen. Resan 2009 lärde oss det ? 
Jag byggde ihop en enkel men för oss väldigt funktionell inredning till bagageutrymmet. Tips är att tänka efter före, mäta tre gånger och kapa en.  
Testkoppla all el innan slutgiltig installation och rita upp el-schemat för att enklare kunna koppla ihop allt rätt från början.  
Skall du dra kablar genom brandväggen, dra några extra på en gång, det kan spara mycket tid i framtiden. 

Förbrukningsbatteri  
För att kunna sova gott om nätterna med kylen igång, köra vattenkokaren på inverter osv så ville jag ha ett förbrukningsbatteri skilt från startbatterierna, speciellt då med tanke på att man inte kan bogsera/knuffa i gång en automatväxlad bil.  
Började detta med ett enkelt skiljerelä till batteriet men det är inte en bra lösning, mycket bättre är att idag använda en DC/DC-laddare. Ser till att hålla förbrukningsbatteriet laddat hela tiden och på rätt sätt. 
Behövs det? Bekvämlighets/försiktighets-grej, jag har två startbatterier så jag klarar mig nog gott på dem. Men förbrukningsbatteriet är dessutom en typ som klarar av laddas ur och upp bättre än ett startbatteri.  

Skidplates 
En ren säkerhetsåtgärd efter att ha kört på steniga vägar i Ryssland. 
Är det något som kan avsluta ens resa i förväg är det att köra på saker, mycket under bilen är relativt känsligt, därför extra skydd. 
Behövs det? Beror helt på var man skall köra. Vissa vägar i Ryssland, Albanien, Island och Georgien har gjort att jag känt mig glad att ha dem där.  Hade det gått ändå? Självklart, ger bara mig lite lugn. 

Det finns en oändlig uppsjö av bra att ha -, måste ha -, skönt att ha -, "look at me" - saker. 
Jag försöker faktiskt leva som jag lär och minska sakerna man har med sig. 
Förra året la jag ut allt ur bilen och gick igenom, kunde plocka bort lite i vilket fall ? 

När det kommer till köksutrustning mm så antar jag att det är av mindre vikt och betydelse, här väljer man ju väldigt lätt sin egen variant och det påverkar sällan resan på ett avgörande sätt. 
Men man skall aldrig underskatta ett bra kök! 

Nu har jag listat en hel del saker, där många av dem kostar många tusentals kronor och många många timmars jobb att installera, för att sedan säga: köp dem inte om du inte MÅSTE! 
För att ta exemplet med mina ambitioner att köra till Afrika. Bilen är utrustad för att klara det "any given day". 
Vad kostar det att utrusta bilen så? Säg 40 000-50 000kr. 
Skeppa alternativt köra bilen dit, ytterligare 40-50kkr. Kör du bilen så får man lägga några veckor på vägen och mycket bränslepengar, skeppar man ner bilen tillkommer flygbiljetter ToR. 
Då är det ca 100kkr som lagts innan du ens är där  äventyr. Lägg där till en hel del pappersarbete och osäkerhet med skeppning mm 
De pengarna kan man flyga ner till Afrika för, hyra en bil och köra runt i några veckor och slippa problemet med skeppning av bil, bilproblem på plats mm mm 
Hur slutade det för oss? 
Jag insåg att bila omkring med egen bil i Afrika kostar mer är det smakade för oss, så vi tog en vanlig safariresa ner med guide/chaufför. Fick se "allt" vi ville (Big Five osv) och en smak av Afrika, vilket gör att jag gärna återvänder, men även då utan egen bil ? 
 
Sensmoralen i detta? Börja försiktigt, se till att eventuell familj/partner är med på dina planer och börja utforska världen hemmavid. 
Det är lättare att sälja en omoddad bil och all utrustning du hänger på den har ett andrahandsvärde på 0kr om du inte har den extrema turen att hitta någon som är ute efter exakt det du säljer, och det har du inte! 
Vem vet, ni kanske ruttnar på det totalt efter några nätter i taktält …  

För att underlätta för mig själv har jag två konton, ett bilkonto där allt som har med bilen (service, inköp av roliga saker mm) går på, och ett resekonto, där resorna finansieras. 
Det får gärna flyta pengar från bilkontot till resekontot, men aldrig aldrig! den andra vägen. 
Bilen är ju endast ett medel att resa med, inte meningen med resan. 
Det gör att man lätt kan skilja på bilkostnader och resekostnader och se till att bilens kostnader inte går ut över resandet.  
Och då inser man lätt att ju mindre du behöver lägga på bilkostnader, ju mer kan man resa :) 

Ovan var ett långt avsnitt hur jag valde bil och varför, jag hade ett väldigt bestämt mål (Europa + Afrika) och hade hyfsad hum om mina förutsättningar (antal personer, lastbehov mm). 
Nedan följer lite hur jag funderar när jag tänker på att ev byta ut min Land Cruiser till något annat. Kan redan nu avslöja att det alltid slutar med att jag bestämmer mig för att behålla min LC och lägga pengarna på att resa istället.  
Ännu en gång, det bästa fordonet är det man redan har …  

Steg ett, hur många skall följa med? 
Väldigt avgörande för val av fordon och storlek på fordonet.  
Är man två är det oändligt av valmöjligheter, är man en barnfamilj med två, tre eller kanske tom fyra barn är valmöjligheterna betydligt mindre. 

Steg t, vilka länder skall jag besöka? 
Man skall väldigt långt öster ut, söder ut alternativt till Island innan man måste ha ett kompetent (läs lågväxel) 4x4 fordon för att köra på vissa av deras allmänna vägar.  
Skall man vara i väst/öst europa så funkar ju ett vanligt 4x4 fordon långt. 

Steg tre, vad för körning tänker jag mig? 
Man kan besöka alla länder i världen och antagligen bara köra asfalt (more or less).  
Vill jag köra mycket på småvägar, grusvägar, skogsvägar? 
Desto värre terräng, ju mer kompetent fordon. 

När man kommit så här långt så kanske man har en liten hum om vad man har för behov. Det gäller att vara någorlunda ärlig mot sig själv, alla vill ha en 8x8MAN Truck extra allt med egen satellit, men har man behov och framför allt, pengar, för det?  
Då gäller det att speca ner lite mer för att lättare kunna välja rätt. 

Räckviddsbehov? Skall du köra så hardcore att du kommer få bränslebrist eller kommer du alltid att ha en bensinstation inom räckvidd? 
Dieselfordon har bättre räckvidd men kostar å andra sidan mer i inköp och skatt. Funkar det med bensin?  
En annan sak är ju vissa länders nya avsky mot diesel, kommer man kunna köra in i städer med bilen? Är det ett behov? 

Terrängbehov? Ju mer terräng (dvs skogsvägar mm) man vill köra, desto hållbarare och mer utrustad behöver bilen vara. Man får även räkna med att bilen kommer att gå sönder/slitas vid sådan körning och därmed kräva både mer underhåll och reservdelar. 
En expeditionsbil väger alltid(?) lite för mycket och är därmed inte lämpad för riktig terrängkörning, därför bör man hålla sig borta från den värsta terrängen om man inte nödvändigtvis måste. Tänk - köra runt stenen, inte över den. 

Manuell eller Automat? 
Förutom att det vid den extremt lilla (beroende på bil?) sannolikheten att din startmotor pajar och du behöver bogsera igång din bil, så skulle jag valt automat.  
Ett urladdat startbatteri löses lätt idag med ett litet "Poweboost"-batteri, får plats i handskfacket. 
En automatlåda fungerar bäst både i tät stadstrafik som i svår terräng (vilket du skall undvika, men sitter man där så är det bäst med automat).  
Den lilla extra förbrukningen vägs upp av dess fördelar. 

Elsystem 
Av gammal hävd, här misstänker jag Land Rover vara skyldig till mycket med bristande kvalité, så skall eventuella expeditionsbilar helst vara mer eller mindre ellösa. De skall klara en EMP-våg utan att stanna ? 
Jag vill hävda att bil-el idag är så säkert att det inte kommer vara det som får dig strandsatt. Läs vilket rese-repotage som helst, det är inte pga bilens (original är kanske bäst att tillägga) elsystem som folk blir stående. Mycket brustna fjädrar, krånglande kylare, oljeslangar, servon, punkteringar mm mm som krånglar, men aldrig elen. 
Med andra ord, oroa er inte och köp en så modern bil som möjligt. Elsystemen i dagens bilar räddar liv (ABS, antilsadd mm). 

Ett större fordon kostar (för det mesta) både mer i inköp, drift, försäkring, vägavgifter, broar, färjor mm mm  
Å andra sidan är ett stort fordon säkrare och man kan ta med lite mer bekvämlighetssaker.  
Jag har många gånger sneglat på en liten terränghusbil, men det blir snabbt mycket extra pengar vid varje resa. Dyrare vägtullar, broavgifter, färjor jämfört med min nuvarande bil, plus att även en liten terränghusbil kostar en del extra att köpa in. Slutsatsen blir att hellre resa lite mer under lite enklare förhållanden än mindre och mer bekvämt. 
 

Som avslutning, alla har sina behov och drömmar och kan endast avgöra själv vad som är viktigt för dem.  
Ovanstående text är endast som en liten hjälp i att välja fordon/utrustning och ett sätt att tänka kring hela overland biten.  
Jag tror att många efter att ha läst diverse forum och tittat på Youtube känner att man måste ha en fullkittad LC200 XtraAllt för att ens kunna kalla sig overlander, om det nu är något man vill ? 
Om man vill ut och se världen med hjälp av ett fordon så tycker jag det bästa man kan göra är att bara bege sig med det man har.  
Har man inget fordon, så hoppas jag att ovanstående inlägg kan ge en del hintar hur man enklast väljer. 
Troligtvis kommer det sluta med att du kommer ha en Toyota Land Cruiser 100 Automat överst på önskelistan ? 

P.S. Ja, man bör välja fordon innan utrustning, men nu blev det i den ordningen, jag hoppas du kan ha överseende med det D.S. 
 

Edited by MrWIB
  • Like 16
  • Thanks 5
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

Tackar :)

Tänkte jag kunde förtydliga varför jag tycker man skall särskilja på offroading och overlanding, dvs köra runt stenen istället för över den. 
Helt enkelt för att köra över stenen kräver som redan nämnts en eventuellt en mer utrustad bil, men framför allt så utsätter man bilen för onödiga påfrestningar. 
Det är en sak att köra sönder något i skogen hemmavid, men gör man det i fel skog i fel land så kan det snabbt bli en ganska tråkig och kostsam utflykt. 
Samma tänk med "kör aldrig när det är mörkt", man skall undvika att utsätta sig för onödiga risker när man är långt hemifrån ?

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Eg må få tillate meg å vinkle dette på eit anna vis.

Eg sèl mykje av dette utstyret & ser det at individuelle behov ofte vert overskugga av kva enkelte har lest, høyrt eller trur. Det tykjer eg er skummelt.

Til 7. og sist brygger det å bygge & utruste ein bil, uansett fabrikat eller reisemål, ned til personlige preferanser & ikkje minst (eigne) kvalifikasjoner. Det er vesentlig forskjell mellom å reise fleire ilag eller å reise aleine lang vekkifrå allfarveg utan stor kontakt med omverdenen. Eg har kunder som reiser langt & som med ulike mellomrom tar kontakt for å få løyst ulike tekniske utfordringar eller berre få ein "2.opinion" når dei er utrygg.

Av dei beste reisebreva eg personlig har lest på mange år, er belgiske "Radio-Baobab" på Expedition Portal der dei kjemper seg gjennom DRC. Eit geografisk område eg grovt kan relaterte meg til. Så har doke ein ledig kveld & 2 kanner kaffe, les tråden på >80 sider. Uhyggelig bra skrevet & den tar også tak i dette med kostandar versus utrustning på ein grei måte.

Edited by SafariTec
korrigert skrivefeil
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Jag får instämma i hyllningskören @MrWIB, bra skrivet och ger en hel del bra vinklingar på vad som är "viktigt"!

Den stora frågan som endast den enskilde kan svara på är ju, VAD skall/vill jag göra med bilen. 

Sen är ju vägen till den "perfekta bilen för just mig" en stor del av resan, om än inte den viktigaste!

  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

I många fall är det med att köpa en färdigriggad bil det smartaste du gör. Många har byggt drömbilar som blir just det - drömmar. Då får man massor med utrustning med på köpet då marknaden för Overlandriggar är extremt smal. Nackdelen är att man kanske inte får det exakt som man vill med placering etc.

För ganska exakt ett år sedan så gick det en riktigt fullsmetad LC 100 för ca 200 000:-. Det var nästan gebortpris mtp allt av utrustning som följde med.

Som vid alla bilköp gäller det att kolla upp svgheterna med tänkt bilmodell och sedan göra en ordentlig besiktning av objektet. Känns det fel - walk away.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, Wiberg sade:

I många fall är det med att köpa en färdigriggad bil det smartaste du gör. Många har byggt drömbilar som blir just det - drömmar. Då får man massor med utrustning med på köpet då marknaden för Overlandriggar är extremt smal. Nackdelen är att man kanske inte får det exakt som man vill med placering etc.

För ganska exakt ett år sedan så gick det en riktigt fullsmetad LC 100 för ca 200 000:-. Det var nästan gebortpris mtp allt av utrustning som följde med.

Som vid alla bilköp gäller det att kolla upp svgheterna med tänkt bilmodell och sedan göra en ordentlig besiktning av objektet. Känns det fel - walk away.

Var hittar man de objekten, är det på forumens köp/säljavdelningar? Jag har bara sett enstaka expeditionsbilar på Blocket och Mobile.de... men jag kanske använder fel sökord? Finns fler "bilmarknader" på nätet som är värda att scanna av?

Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, Linusp3 sade:

På tal om overlandingfordon kontra offroadfordon; är det rimligt att köpa en offroadbil och köra expedition med eller är den för sönderkörd? Generellt alltså 1f60b.png

Beror nog väldigt mycket på vilken bil du tittar på, som med allt annat är det skicket som avgör. 
Problemet är väl att offroadbilarna oftast är byggda för just offroad, dvs mer höjda, större däck osv än vad overlanding behöver, inget som inte går att åtgärda men då kan man nog lika gärna börja med omoddad bil.

Ang att köpa färdigkittad overland/expeditionsbil så är det, det absolut mest ekonomiska. Sen kan man ju behöva modda om lite för att få den som man vill, men som nämts innan är andrahandsvärdet på modifieringar mm ganska nära noll på andrahandsmarknaden.
Många på blocket vill gärna ha ut vad de en gång lagt på bilen, men tror att få lyckas med det ... 
Antalet sådana bilar på blocket motsvarar nog antalet personer som håller på med detta i Sverige, därav även problemet med att få betalt. Ha is i magen och pruta :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@Linusp3 Det fanns en expeditionsutrustad LC 100 i somras till salu för 220,000 på blocket, den låg ute väldigt länge, men är borta nu.

 

Just nu är det bara några få som jag sett:

 

https://www.blocket.se/orebro/Nissan_Patrol_Y61_GR_3_0_di_74098870.htm?ca=11&w=3&last=1

 

https://www.blocket.se/alvsborg/Landcruiser_HDJ80_24v_74397366.htm?ca=11&w=3

 

Tips är att köra bevakning på Blocketappen, de kommer väldigt oregelbundet och som nämnts inte så vanliga.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Fina bilar bägge två. LCn tror jag var aktiv här på forumet ett tag?

Bägge var ju bra riggade med det mest essentiella. Vet inte helt hur marknaden är men de priserna ska väl gå att få ner antar jag.

Verkade som att det följde med ett släp till LCn oxå.

Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, Albatross sade:

Det svåraste är att hitta gränsen mellan "det behövs" och "jag vill ha".... och det är ingen synd om vågen lutar litet till "jag vill ha"

Absolut inte, jag är själv en riktig syndare (skulle aldrig få kasta första stenen ;) ), det jag hoppas få fram är att låt inte "vill ha"-sakerna hindra resorna :)

 

  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
2 timmar sedan, MrWIB sade:

Absolut inte, jag är själv en riktig syndare (skulle aldrig få kasta första stenen ;) ), det jag hoppas få fram är att låt inte "vill ha"-sakerna hindra resorna :)

 

Instämmer, åk hellre de första gångerna på camping i en Volvo istället för att INTE åka alls för att man saknar medel för den perfekta Overlandingriggen! ;)

Sen är ju för många av oss (män) utvecklingen av bilen en sorts "resa" med sin egen tjusning, men den kan med fördel växa fram efterhand som man lär känna sina egna specifika krav och behov.

Självklart inspirerad av de med mer erfarenhet och vana men fortfarande anpassat för just mina behov!

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

21 timmar sedan, Lars 9k sade:

Instämmer, åk hellre de första gångerna på camping i en Volvo istället för att INTE åka alls för att man saknar medel för den perfekta Overlandingriggen! ;)

Sen är ju för många av oss (män) utvecklingen av bilen en sorts "resa" med sin egen tjusning, men den kan med fördel växa fram efterhand som man lär känna sina egna specifika krav och behov.

Självklart inspirerad av de med mer erfarenhet och vana men fortfarande anpassat för just mina behov!

Såhär menar du;

 

IMG_3029.JPG

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...
  • 1 month later...

Tack för en ypperlig köpguide.

Det du skriver om budget och behov får mig att tänka på vad man vill ha och vad man behöver.

De gånger behovet har uppstått är när vi hamnat på vägar som inte är lämpliga för vanlig bil, där något med mer markfrigång och drivning på mer än 2 hjul vore lämpligt. Och vi tilltalas av att ha kök och sovrum med oss, fast inte i form av en klassisk husvagn. (Hur gör ni med toa? gräver ett hål eller kemtoa?) Lägg till budget och bränsleförbrukning så landar valet på en Nissan X-Trail (eller liknande) billig i inköp, billig i skatt, låg bränsleförbrukning, ja relativt Tex. Jeep Grand Cherokee.

Det var behovet, nu till vad vi vill, och det är en Land Rover Defender, den klassiska bilden av en expeditionsbil, men den ryms inom den berömda budgeten så något mellanting vore lämpligt och då kommer frågorna.

Vad missar jag med en AWD, hur begränsad blir man?

Vad vinner jag med en 4x4? Hur mycket dyrare blir resan bara genom besöken på tappen?

Vad kan man få om man budgeterar 30kkr för bil? Taktält, kylskåp, gasolspis känns prioriterat, kan man hitta det för 20kkr?

Vill ha en bil som fixar det vi råkade ut för senast vi var på resa,. En bil som fixar 1500kg släp utan att behöva BE. En bil jag slipper ställa av/på för att vägskatten är orimligt hög. En bil som man kan åka dit man har lust, när man har lust. En bil som klarar transportsträckor då Rumänien är ett återkommande resmål. En bil med AC.

Tacksam för alla tankar i ämnet, känner at jag behöver ett bollplank.

/Martin

 

Edited by norlin
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

On 2.9.2018 at 13.44, norlin sade:

Tack för en ypperlig köpguide.

Det du skriver om budget och behov får mig att tänka på vad man vill ha och vad man behöver.

...

 

Till att börja med, tack :)

Att råda andra vid bilköp gör jag inte, vis av mina egna misstag ;)
Men rent allmänt är väl regeln att ju mer man lägger på bilen, desto mindre i reparationer. 
Eftersom jag är insnöad på Toyota så tycker jag att en gammal hederlig LC90 med fuldieseln (125hk) borde funka (se det inte som ett råd, mer som en avvägning vad 30kkr kan ta dig).
Går dessutom att få någorlunda billigt, men skatt och förbrukning kanske straffar en duktigt, har ej koll. 
Blir dieselvarianten för dyr i drift (dvs skatt) kan man ju köpa bensinvarianten och betala mer per körd/km men mindre i stilleståndsskatt.
På en tot budget på 50, hade jag hellre lagt 40 på bil och 10 på utr. Bilen kostar mycket mer att uppdatera än vad utr kostar.
Taktält från Kina går nog att sälja utan större förlust ett år senare om man ångrar sig eller vill uppgradera. Gasolkök köper man "billigt" begagnat på blocket/tradera och ang kyl så funkar det ju utan kompressorkyl, då är man nere på någon hundralapp. Hellre det än att inte komma iväg :)

För att snabbt byta ämne, toalettbesök görs i skogen, på bensinstation, restaurang eller camping, man anpassar sig helt enkelt ;)

AWD (ex Passat 4 Motion, Volvo XC mfl) funkar nog till den mesta vägkörning (asfalt, grus och "lätt" skogsväg) man kan ta sig an, givetvis med undantag.  
Med en "riktig 4x4" bil (ex LC, LR, HiLux mfl)så kommer den "oftast" kommer med lågväxel, och då pratar vi skilda planeter i framkomlighet. 
Ihop med hyfsade däck så tar sig en 4x4 med lågväxel (och gärna någon låst diff) fram nästan vart som helst det finns någorlunda hjulspår. 

Har upplevt skillnaden på AWD och 4x4 själv, och det är som sagt olika världar när det blir lite "svår" terräng (AWD fastnade på en hal grästuva ...). 
Det finns givetvis undantag och motsats exempel på allt, så ta detta som fingervisning. 

Har själv upplevt vad Rumäniens "landsvägar" kan innebära, och vill du köra på dem är nog 4x4 med lågväxel och spärrar att rekommendera. 
Men det går ju (nästan) alltid att ta andra vägar till samma mål, så du kan nog klara dig med mindre. 

Som någon klok människa sa, när du kör i terrängen så vill du aldrig att bilen skall ligga på/nära 100% av sin kapacitet, kanske max 50%, annars kan det snabbt bli jobbigt och du sätter en stor press på dig själv som förare (ie minsta misstag från dig kan få förödande konsekvenser).

Tänk igenom allt en gång (till) och skriv ner dina "need to have" och "nice to have", väg av det mot budgeten, borde ta dig en bra bit på väg att hitta rätt fordon.

Blev du klokare? ?

 

  • Like 4
  • Thanks 3
Link to comment
Share on other sites

14 timmar sedan, MrWIB sade:

Blev du klokare?

Ja det blev jag. Om det hjälper är en annan sak.

 

3 timmar sedan, blackstream sade:

Äää, "Killgissa" budgeten och skriv en lista med "Villhöver" funkar ju oxå bra. Det är sen gammalt.

Villhöver,  viket underbart ord,  måste ju bara in i svenska akademiens ordlista.

De bilar jag tittat efter är:

  • Pajero Pinin
  • Pajero Sport
  • Grand Vitara
  • Grand Cherokee
  • Landcruser

Har jag missat något uppenbart alternativ?

/Martin

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

22 minuter sedan, Gaup sade:

Kolla in subaru..  de tar sig fram bra och har bra komfort..  dock inget om man tänker sig modifiera dem...  men på det hela bra bilar....

Får lägga ett öga däråt, hög WAF på Subaru så det är värt en titt, åt andra sidan har nog en Defender högsta WAF  i huset där jag bor... 

Tackar för tipset, skapat några blocketbevakningar så får vi se.

Jo jag har provkört en Jeep Grand Cherokee WK med V8 idag, kändes bra..

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...