Jump to content

Tur till Bosses eller däromkring 27-28/1-2018


Wiberg
 Share

Recommended Posts

  • Moderators

Halla,

Munken och jag tänkte oss en tur ut i skogen och sitta fast i snön nästa helg. Start på lördag, övernattning till söndag.

Område är inte bestämt men för enkelhets skull borde man sikta på Bosses eller Bjurtjärnskojan så man slipper rodda med tält och annat. Det är gott om både spår och snö just i de områdena :D .

Någon som är sugen på att bli med?

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Sugen ja, men ..... tyvärr är jag för lat för att köra upp dit. :(

Hur gör ni på sådan körning?

Min erfarenhet, som inte är så stor ang snökörning, är att i riktig och djup snä är ex M/T däcken bättre än vinterdäcken. Oftast högre och bredare dessutom.

Men för att ta sig säkert till körområdet på packade och isiga vägar är vinterdäcken ett måste!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det skulle vara riktigt roligt,

hoppas bara jag får ihop bilen tills dess, 

väntar på hjullager till bakaxeln då jag knäckte svetsdiffen så har jag fått renovera lite, stoppade i en original nu så får vi se fall den tar sig fram ändå, annars får jag luska i fall man ska försöka få i någon annan typ av diff senare.

hör av mig så fort grejorna kommer så jag vet fall jag hinner att få ihop bilen.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Bor ni inne i Bodegan?

Vi är seriöst sugna men har minst ca 7h till Torsby!

Även om vi startar kl 07 så är vi ju inte uppe förrän 2-3 tiden!! :(

Funderar på om vi kör på fredagen men då anländer vi ju mitt i natten.

Edited by Lars 9k
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

@Lars 9k Min erfarenhet vad gäller snökörning är att lågt lufttryck ( till tider extremt lågt lufttryck ) har mer att säga än mönster på däcken. Grova MT däck påstås gräva mer i snön än tex AT mönster men under de 4 år jag har kört i " mer-än-normalt-korkat-att-ge-sig-ut-i-djup " snö har denna teori blivit motbevisad gång på gång. 

Det är väl två skolor vad gäller snökörning - höga smala däck, gärna kompletterade med kätting eller den Isländska approachen. Jag är ivrig anhängare av den senare vilken baserar sig på att hellre flyta uppe på snön än att gräva sig igenom snön för att hitta fast underlag och därmed kunna ta sig framåt. Den Isländska skolan medför också att snödjupet aldrig kommer att vara det som stoppar dig - så länge du klarar att flyta uppe på snön ;) .

Att köra i riktigt djup snö kräver tålamod. Man bygger sin egen väg genom att sakta köra framåt och samtidigt vara väldigt uppmärksam. Minsta tecken på att något av hjulen vill spinna så är det stopp i maskin och backa tillbaka en liten bit. Sen är det på det igen, sakta sakta. På så sätt packar man snön under däcken och bygger väg. Olika typer snö kräver olika mycket uppmärksamhet. Blöt påsksnö skiljer sig markant från iskall " sockersnö ". Snö med olika lager skare i är väldigt utmanande och förrädisk etc etc.   

På en av vinterturerna vi var på förra året så kunde inte bilarna med orginalstorlek på däcken följa efter på en sträcka. Om vi hade släppt ner däcken till riktigt lufttryck hade deras markfrigång varit så begränsad att de hade hängt sig på buken. Om de hade kört in i spåret utan att justera lufttrycket hade däckens " footprint " varit så litet att de hade gått igenom spåren från bilarna som redan passerat. Då var snödjupet ca 80cm. Tung blöt snö på toppen av väldigt fluffig snö under. Thorstein och jag hade då ca 2-3 PSI i våra däck och ca 15-20cm markfrigång.

Vid all snökörning ska man komma ihåg att lägga i lågväxeln pga att bilen får jobba tungt. Framför allt om man har automat.

 

  • Like 4
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Se mitt tidigare inlägg, funderar!!

Skulle vilja köra ”lättlastade” dvs inte montera på tält och inredning.

Fundera på om vi skulle kunna hitta ngt ställe att sova över på längs vägen hmm ......,?

 

När beräknar ni köra in i området och varifrån? Har nog hittat övernattning kring Gbg på fredagen! :)

 

Edited by Lars 9k
Link to comment
Share on other sites

Guest munkensbilder

Hade tänkt åka fredag redan men vi skall isklättra i en gruva i stället. Därför  åker jag åker runt 9:00 på Lördag till Bosses och har med mej husvagnen med små hjul. Med fikapaus brukar det ta 4timmar till Bosses vilket innebär kl13. Tar med mej en Biltemakasse med ved som vanligt. Tänkte ta med mej en Thai wook som bas och bygga vidare med kycklingsfile mm. Har köpt mej en Muurikka som jag leker med. Åker hem kl 12 på söndag.

Blir det bara jag och Wiberg kan vi skjuta upp det.

 

Edited by munkensbilder
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Vi planerar nu för att komma. :)

Jag skall kolla på möjligheten att få med mig M/T däcken vilket i så fall kommer att kräva ett hjulbyte någonstans, någongång.

Vi försöker därför också resa ”lätt” så  plats för ”inomhusboende”  är nästan ett måste. Tar med Natosängar i så fall.

Charlottenberg kan säkert fungera bra, hur dags räknar du med att vara där?

Gemensam mat på lördag kväll?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Hej Lars! Jag är riktigt impad över att du och Hanna orkar ta turen :D .

Bra val att bara köra MT däck. Tar man det lugnt så funkar det utmärkt.

Jag kan vara på/ i C.berg vid ca 10. Då är vi oxå på Bosses vid 13 ( om inte det är galet mycket snö på småvägarna ). Jag tänkte handla i C.berg och då går det gärna 45-60min där. 

Vi kör givetvis gemensam middag på lördagen, vi kan ju kolla vad Munken har lust på ( han skriver nått om kycklingwok längre upp ).

Ved är bra, har vi tur så finns det lite där, har vi otur är det helt tomt. Ved behövs för trivseln i Bosses :) .

Ta med Muurikkan du. Lampor är bra att ha. Varmt att sitta på är skönt. Bord och stolar finns.

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
17 minuter sedan, CampForCer sade:

Attans!

Kids week...

Hade det varit helgen efter hade jag kommit med denna gång. Får bli next då...  väldigt sugen på att testa och köra fast med er i snön!!  Särskilt då man kunde få hjälp att komma loss...! 1f602.png

Kan inte telningarna åka bil?

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

47 minuter sedan, Lars 9k sade:

Kan inte telningarna åka bil?

Hahaha

jodå, men att sätta en 13 o en 15-åring i bil 50 mil enkel för att köra i snö o sova i camp/lavvo och sedan tillbaka skulle rimma ILLA med deras prioriteringar känner jag... ???? Tyvärr

Suicide...  hehe

  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
7 minuter sedan, CampForCer sade:

Hahaha

jodå, men att sätta en 13 o en 15-åring i bil 50 mil enkel för att köra i snö o sova i camp/lavvo och sedan tillbaka skulle rimma ILLA med deras prioriteringar känner jag... 1f648.png1f605.png1f605.png1f605.png Tyvärr

Suicide...  hehe

Kallas kvallitetstid med pappa!!

Bara att hänga på, vi beräknas  passera Gtbg ca 06. ?

Edited by Lars 9k
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Den ”enkla lilla” packningen blev montering av inredning med efterföljande lastning. Hanna tyckte att hon fick bättre koll på det sättet, så vad gör man ......., bara till att montera! ?

Efter lite support av @MFI9 så blev sen även Baofangen programmerad med ”rätt” VHF kanal.

Så snart är bilen åter klar för tur. :)

 

Edited by Lars 9k
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Skall vi ta med oss ngt till den gemensamma middagen på lördag @Wiberg, eller handlar du och vi delar kostnaden?

Hur fixar vi betalning i så fall, se till att ha kontanter eller?  För swish funkar väl inte för en ”norrman”? ;)

Vi tar med en säck ved och gott om lampor.

Edited by Lars 9k
Link to comment
Share on other sites

Guest munkensbilder

Har pratat med han som plogar vid Bosses. Från sista huset till bodegan är det ca 8km. Halva vägen har varit plogad inför rally för 2veckor sedan men det har kommit 50-60 cm snö sedan dess. Sen den sista delen har aldrig plogats så det blir då ca 70cm snö. Det betyder att det är helt orimligt att ta sig dit. Kom ihåg, nu pratar vi 8km och inte 800meter.  Det skulle ta 2timmar att ploga och kosta ca 2000kr. Hänger gärna på något annat....

Link to comment
Share on other sites

Guest munkensbilder

Som jag tidigare skrev. Det handlar om 8km och inte om 800meter. Finns inte en chans. Men min Cherokee och full gas så skulle jag flyta på´snön men det handlar fortfarande om 8km och inte 800meter

 

Edited by munkensbilder
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Mitt förslag är att vi möts i Charlottenberg eller Torsby ca när vi har avtalat. Jag tar med lavvon, den rymmer 3-4 pers utan problem. Då vi har alternativt boende om vi inte kommer oss fram till någon stuga. Sen bestämmer vi oss för ett område vi vill kolla närmare på - det verkar iallafall inte vara brist på snö i området :D .

Var passar det bäst att mötas för gänget och till vilken tid?

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...