Jump to content

L200 - istället för motorcyklar


Linusp3
 Share

Recommended Posts

20 timmar sedan, Linusp3 sade:

Najs!

Men hur funkar den? Sitter den som en flottör i toppen av tanken?

Ja den där modellen såg att vara nån flottörmodell men har nog sett sådana som bara är en sensor som känner av om där är vatten eller ej. Tänkte man skulle plasera sådana vid önskade nivåer på tanken o koppla dioder till dem.

Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, Johannes sade:

Ja den där modellen såg att vara nån flottörmodell men har nog sett sådana som bara är en sensor som känner av om där är vatten eller ej. Tänkte man skulle plasera sådana vid önskade nivåer på tanken o koppla dioder till dem.

Det kan ju vara en tanke, men det kan bli klurigt att montera den som indikator för låg nivå. Och behöver man två blir det ju redan 380:- dyrare än Biltemas lösning med både nivåindikator och mätartavla ?

Link to comment
Share on other sites

17 timmar sedan, Linusp3 sade:

Det kan ju vara en tanke, men det kan bli klurigt att montera den som indikator för låg nivå. Och behöver man två blir det ju redan 380:- dyrare än Biltemas lösning med både nivåindikator och mätartavla 1f62c.png

Jo, började konstatera detsamma för mig själv ?

  • Happy tears 1
Link to comment
Share on other sites

Jag har inte gått vidare med nivåmätarinstallationen ännu, men jag kan recensera Biltemas nivåmätare för gasflaskor; den funkar inte! Alternativt handhavandefel, men jag tror inte det.

Det står i manualen, lite ospecifikt, ”sätt på gasen och vänta 10 min innan du kan läsa av nivån”.

30443AF5-57FD-44E4-B88E-BF80A0174F4D.thumb.jpeg.b05a9b404d97f2c0cdb94123995450c6.jpeg

 

Jag tänkte att det kan väl ändå inte vara så att gasen måste flöda i tio minuter innan nivån kan läsas av, så jag skruvade dit regulatorn men ”displayen” var helt svart på min 2012 Campingflaska. Och när jag tog loss den så visade det sig att det var lite si och så med möjligheten att prova på annan flaska... hälften av indikatorn sitter kvar på gasflaskan. Så varken pålitlig eller återanvändbar som det påstås i produktbladet!!

4B29270E-F249-4FF2-BDEC-93ED1EF3EB0F.thumb.jpeg.8c4a1af7f6e8428b91d7c8103b2308bc.jpeg

 

 

Jag kan även tipsa om deras stöveltork (84-096) som låter såhär första gången man startar den... tur att jag är typen som sparar kvitton!!

  • Like 1
  • Angry 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

#1. Hmm...

Linus från Adventureriders?

#2. Lösningen för vattenproblemet är lika enkel som genial, när jag och en polare bestämde oss för att ta våra XT660s och dra till Atlasbergen i Marocko så funderade vi på lösningar för vatten. Nu visade det sig att vatten var hyfsat tillgängligt trots allt men utan att veta just det så la vi varsin utombordartank med bälgpump och bränslenivåmätare ifrån Biltema i botten på ena packlådan från www.därr.de och sidär hade vi en aldrig sinande ström vatten ifrån tanken. Vi hade alltid koll. 12 liters la vi i lådan men finns även i 24 & 29 liters...alla med avluftningsventil.

Att det är en tank ämnad för bränsle spelar liks ingen roll om man köper den ny ju.

Dessutom är de skitbilliga även med pump och nivågivare. Är man riktigt avancerad så kan man ju ta random flottör med mätare och få vatten nivån på instrumentpanelen, vi lyfte bara på innerväskan men det var ju på hoj.

Jag har lärt mig mycket i friluftslivet med och i det fallet man är osäker på vattenkvaliteten så la vi i fem små granuler bassängklor och två teskedar askorbinsyra per liter vatten. Kloret för att bakteriedöda och askorbinsyran för att elimenera klorsmak, funkar mumma. Grovvatten silas genom buff oavsett var man är på klotet.

 

https://www.biltema.se/bat/batmotor/bransletillbehor/bransletankar/bransletank-2000017706

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
On 28.12.2018 at 19.36, Magnus Lorentzon sade:

#1. Hmm...

Linus från Adventureriders?

#2. Lösningen för vattenproblemet...

... att det är en tank ämnad för bränsle spelar liks ingen roll om man köper den  ny ju.

1#. Jepp det är jag! Kul att se att du oxå finns här ?

 

2#. Bra idé, men bör inte tanken (egentligen) vara av livsmedelsklassat material för att användas som vattentank? Tänker att ju varmare det är desto mer läskigheter släpper den ut i vattnet... säkert inget problem för två grabbar under en ”kortare” tur, men ska man leva med tanken sommar efter sommar veckovis åt gången och låta barnen dricka vattnet tar jag nog det säkra före det osäkra och köper en tank av annan plast än bensindunksplast. Helst skulle den varit av rostfritt, men jag hittade inte nån i rätt storlek.

Bra tips om vattenreningstabletterna, jag kör med ett gammalt lager militära klortabletter men de tar väl slut nån gång tänker jag!

 

Problemet med indikatorn är att tanken ligger helt dold ”under golvet” på flaket, så jag måste klura ut nån typ av extern mätning som inte tar för mycket utrymme... jag har fått flera goa tips här men tyvärr inget jag ännu nappat på.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag snubblade över ett ”underkörningsskydd” från Antec för 400:- hos Rindab, kunde inte hålla mig från att köpa det när det kostade mindre än 20% av ursprungligt pris! Även ett winschfäste slank ner i varukorgen med det i sammanhanget blygsamma priset 1790:- och samma rabattsats!

400E0E10-F55A-4F75-94AE-4F035CD9A248.thumb.jpeg.924071907c5067910ddbe06c213111d9.jpeg

 

Tanken är kanske inte att jag i första hand ska montera winsch (även om ”behovet” kanske senare uppstår) men jag gillar tanken att skydda fronten av bilen från att knocka i hårda saker... och det är bra att ha nåt att hänga extraljusen i :)

Den installationen får dock vänta tills det blir lite varmare då jag jobbar i ouppvärmt garage!

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Nu har jag lyft över solcellen till förrådstaket där den får underhållsladda bilens batterier över det som eventuellt är kvar av vintern. Kul att se att panelen ger 14,4V ladd en regnig februaridag ??

B859F8BA-9F54-4DFD-9BAC-9071F5CA928B.thumb.jpeg.a9233cb4dc2761c72f534d1bf2b46dd3.jpeg

 

2D884DDD-2D56-4A75-95B5-DFA3A63BE8A5.thumb.jpeg.a2b5a31f580ba8b3a5de6c0ff58b1be6.jpeg

Edited by Linusp3
  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jag köpte nån typ av gummifärg för att liva upp de trista railsen på kåpan (och för att senare även att användas runt fönstren där bak).

9FC78247-8F70-4D04-BEB8-5AB843415137.thumb.jpeg.24a0dc2cb2c50689c951889c54bff377.jpeg

I väntan på bättre väder där man kan ha åtta hål i karossen några timmar utan att regnet flödar in bestämde jag mig för att testa färgen på ett par paneler inne i bilen som oxå slitits med åren. 

D1DAF372-CF44-4AAB-A922-723983392C5D.thumb.jpeg.cdc3ce23c198ffe64bb2fbf9e0d04075.jpeg

E3522C1E-0B65-448F-B581-7AA52B2AF5C2.thumb.jpeg.961ab2f50481d1a34ab7130d1788901e.jpeg

Färgen kom ganska ”grovt” trots att jag hade skakat burken ordentligt länge, och först var jag inte så nöjd med resultatet, men efter att det hade fått torka till ordentligt såg det bättre ut.

B2E4FB0E-0BC3-40A0-A556-558A86050B3D.thumb.jpeg.45fabf4279a2499cd55aa2c299145ed6.jpeg

Vid nära granskning ser man mycket porer i färgen, men den täcker bra och på lite avstånd syns det inte alls.

BAA58014-CCC4-4623-80B3-7CD875279738.thumb.jpeg.7dc45a5313c3c3e4591b86215954b661.jpeg

Bättre resultat än innan iallafall. Hur det håller i längden vet jag dock inte... men för lite quickfix funkar det mer än väl. Och om hållbarheten på färgen kommer i närheten av Plastidip som jag haft på min motorcykel fem år och fortfarande ser alla tiders ut så är det ju bra!

0E139247-DEDB-47FD-AF62-F9E5419E4C5D.thumb.jpeg.7bd803f7f055701bc5949e66a8ff918f.jpeg

  • Like 4
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jag tog mig för att montera en LED-ramp för ett litet tag sedan.

IMG_9498.thumb.jpg.32c0bed10b2c413c625a46b5f5433560.jpg

 

Biltemas extraljusfäste för regplåten fick borras om för att passa hålbilden för bilens skylthållare. Den enda rostskyddsprimer som fanns hemma var röd, men det kommer ändå inte synas.

IMG_9501.thumb.jpg.7048c9e55c0f7691385fcb64656dc0eb.jpg

 

Rampen på plats.

IMG_9504.thumb.JPG.4419b5348a90a55ed13895e6dee914d7.JPG

 

Jag tänkte donera Xenon-ljusen till V70:n, men när rampen var på plats och jag började skruva på dem visade det sig att fästena rostat fast till den milda grad att de skulle gått sönder istället för att kommit av i ett stycke... så nu har bilen dubbelt extraljus :)

Bilens skylthållare döljer snyggt infästningen för rampen, så ingen bara kommer och skruvar loss den i farten!

IMG_9515.thumb.jpg.a816bcbb795df82690bb6d586888edbd.jpg

 

 

Till Xenonljusen satt ett gammalt relä skruvat rätt i batteriboxen, jag tänkte att det går ju att göra snyggare!

IMG_9488.thumb.JPG.0524b9e2c59a64a435e2ff407df54647.JPG

 

Jag ogillar hängsäkringar rätt på kabeln, så jag böjde till ett litet bläck och gjorde en station för relä och säkringar. Ganska nätt om jag får säga det själv!! 

IMG_9521.thumb.JPG.5cd71670b8c21966c17e5a9a9b195825.JPGIMG_9597.thumb.JPG.fbc958a26c75b139a1d3cc7557f6bb9a.JPG

 

 

 

Edited by Linusp3
  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Säg det som inte får plats i en V70? Fem stora hjul går in iallafall!

FCEEAF37-4137-4484-BBE6-58CF526A5CE1.thumb.jpeg.3cbe18e0512f193032e870a2feb6f5b8.jpeg

 

Bra skillnad. Nu återstår bara att byta de där ledsna hjulmuttrarna mot nåt svart snyggt! Och hitta centrumkåpor... tips någon?

79297CF0-8119-4362-B32B-CA40F558842E.thumb.jpeg.f8944c977a0d13534207f98c4af6c877.jpeg

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

På väg hem från helgens äventyr hände nåt tråkigt; på motorvägen i omkörningsfil tappade motorn plötsligt all kraft och servicelampan tändes. Efter att vi tagit oss in till vägkanten och startat om bilen gick den som den skulle en stund innan problemet upprepades, men med flera omstarter tog vi oss iallafall hem. Enda verkstaden som hade tid inom tre veckor var vår lokala Mekonomen som snabbt konstaterade att wastegaten till turbon gett upp och byte av turbo rekommenderades. Jag har hittat ett ställe som kan renovera turbon, men det är bara ett par tusenlappar billigare än att köpa ny och inga garantier gäller, så det får nog bli att slanta upp :( Det blev ett litet hål i semesterkassan där!

  • Sad 7
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Linus, på min 120 så sitter det ett stag från nån motor på turbon som kan fastna om man inte smörjer det. Tror att det åstadkommer liknande fel. Finns det inget Mitsubishiforum där gubbarna vet/ kan nått om motorer?

Litar väldigt lite på verkstäder när det kommer till motorer. De kan inget om motorn, byter bara delar. Har många trista exempel på det tyvärr.

Entusiastforum vad gäller märken och modell, det är vägen att gå tror jag. 

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Er ikke dette et entusiastforum?

Nå kjenner jeg ikke inngående til L200, men gjorde et kjapt søk og hvis du har motorkode 4D56 (2.5, 136hk) er det mulig å kun bytte wastegate på den. I wastegaten et det et membran, og det kan ryke slik at den ikke greier å justere trykket (vakumstyrt).

Her er noen i Australia som har opplevd det samme;

https://www2.pajeroclub.com.au/forum/showthread.php?t=9090

Å bytte hele turboen pga dette er litt overkill. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, iknutis said:

Komplett bilidiot. :)

Her er Workshop Manual som viser hvordan du kan teste om membranet i wastegaten er gåen.

15 INTAKE AND EXHAUST.pdfFetching info...

Tusen tack för den länken! Var kan jag få tag på resten av manualen 😉

 

Jag har tagit hem bilen, tänkte förutom membranet även kolla det @Wiberg tipsar om; ifall den där ”waste gate actuator rod” rör sig eller om det kan vara att den kärvar som ställer till det... eller om någon av vacuumslangarna läcker.

 

Wastegaten går inte att få tag i som separat del, och även om det gick måste den tydligen kalibreras mot turbon så det går inte att byta rakt av.

 

Meeen på väg hem från verkstaden kom ett annat fult ljud från motorn; drivremmen till AC:n ligger och slirar. @iknutis har inte den delen av manualen som beskriver hur man byter remmarna liggandes någonstans?

Edited by Linusp3
  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

Nei dessverre, det har jeg ikke. 😀

På 4m41-motoren er det;

Ta av plastshroud over viften

Ta av viften (4bolter’ish)

Løsne dynamoen og fjern reimene på den

Løsne strammehjulet til AC reimen og ta av den

Gjort på 40minutter.

Har skjønt det er trangere på L200 og det skrives på nett at mange tar bort slanger og luftfilterboks for å komme til skikkelig. Ellers er det strammehjul som må slakkes på denne motoren også, for å få reimen av og på.

 

Du vil ikke legge ut bilde av turboen og wastegate?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

55 minutes ago, iknutis said:

Du vil ikke legge ut bilde av turboen og wastegate?

Det är i gen större nytta, jag har ingen möjlighet att ta ur dem ur motorn... men om det är av värde kan jag givetvis fota dem där de sitter?!

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...