Linusp3

L200 - istället för motorcyklar

111 inlägg i detta ämne

20 timmar sedan, Linusp3 sade:

Najs!

Men hur funkar den? Sitter den som en flottör i toppen av tanken?

Ja den där modellen såg att vara nån flottörmodell men har nog sett sådana som bara är en sensor som känner av om där är vatten eller ej. Tänkte man skulle plasera sådana vid önskade nivåer på tanken o koppla dioder till dem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Johannes sade:

Ja den där modellen såg att vara nån flottörmodell men har nog sett sådana som bara är en sensor som känner av om där är vatten eller ej. Tänkte man skulle plasera sådana vid önskade nivåer på tanken o koppla dioder till dem.

Det kan ju vara en tanke, men det kan bli klurigt att montera den som indikator för låg nivå. Och behöver man två blir det ju redan 380:- dyrare än Biltemas lösning med både nivåindikator och mätartavla 😬

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
17 timmar sedan, Linusp3 sade:

Det kan ju vara en tanke, men det kan bli klurigt att montera den som indikator för låg nivå. Och behöver man två blir det ju redan 380:- dyrare än Biltemas lösning med både nivåindikator och mätartavla 1f62c.png

Jo, började konstatera detsamma för mig själv 😂

• Happy tears 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har inte gått vidare med nivåmätarinstallationen ännu, men jag kan recensera Biltemas nivåmätare för gasflaskor; den funkar inte! Alternativt handhavandefel, men jag tror inte det.

Det står i manualen, lite ospecifikt, ”sätt på gasen och vänta 10 min innan du kan läsa av nivån”.

30443AF5-57FD-44E4-B88E-BF80A0174F4D.thumb.jpeg.b05a9b404d97f2c0cdb94123995450c6.jpeg

Jag tänkte att det kan väl ändå inte vara så att gasen måste flöda i tio minuter innan nivån kan läsas av, så jag skruvade dit regulatorn men ”displayen” var helt svart på min 2012 Campingflaska. Och när jag tog loss den så visade det sig att det var lite si och så med möjligheten att prova på annan flaska... hälften av indikatorn sitter kvar på gasflaskan. Så varken pålitlig eller återanvändbar som det påstås i produktbladet!!

4B29270E-F249-4FF2-BDEC-93ED1EF3EB0F.thumb.jpeg.8c4a1af7f6e8428b91d7c8103b2308bc.jpeg

Jag kan även tipsa om deras stöveltork (84-096) som låter såhär första gången man startar den... tur att jag är typen som sparar kvitton!!

• Like 1
  • Angry 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

#1. Hmm...

Linus från Adventureriders?

#2. Lösningen för vattenproblemet är lika enkel som genial, när jag och en polare bestämde oss för att ta våra XT660s och dra till Atlasbergen i Marocko så funderade vi på lösningar för vatten. Nu visade det sig att vatten var hyfsat tillgängligt trots allt men utan att veta just det så la vi varsin utombordartank med bälgpump och bränslenivåmätare ifrån Biltema i botten på ena packlådan från www.därr.de och sidär hade vi en aldrig sinande ström vatten ifrån tanken. Vi hade alltid koll. 12 liters la vi i lådan men finns även i 24 & 29 liters...alla med avluftningsventil.

Att det är en tank ämnad för bränsle spelar liks ingen roll om man köper den ny ju.

Dessutom är de skitbilliga även med pump och nivågivare. Är man riktigt avancerad så kan man ju ta random flottör med mätare och få vatten nivån på instrumentpanelen, vi lyfte bara på innerväskan men det var ju på hoj.

Jag har lärt mig mycket i friluftslivet med och i det fallet man är osäker på vattenkvaliteten så la vi i fem små granuler bassängklor och två teskedar askorbinsyra per liter vatten. Kloret för att bakteriedöda och askorbinsyran för att elimenera klorsmak, funkar mumma. Grovvatten silas genom buff oavsett var man är på klotet.

https://www.biltema.se/bat/batmotor/bransletillbehor/bransletankar/bransletank-2000017706

• Like 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 28.12.2018 at 19.36, Magnus Lorentzon sade:

#1. Hmm...

Linus från Adventureriders?

#2. Lösningen för vattenproblemet...

... att det är en tank ämnad för bränsle spelar liks ingen roll om man köper den  ny ju.

1#. Jepp det är jag! Kul att se att du oxå finns här 😃

2#. Bra idé, men bör inte tanken (egentligen) vara av livsmedelsklassat material för att användas som vattentank? Tänker att ju varmare det är desto mer läskigheter släpper den ut i vattnet... säkert inget problem för två grabbar under en ”kortare” tur, men ska man leva med tanken sommar efter sommar veckovis åt gången och låta barnen dricka vattnet tar jag nog det säkra före det osäkra och köper en tank av annan plast än bensindunksplast. Helst skulle den varit av rostfritt, men jag hittade inte nån i rätt storlek.

Bra tips om vattenreningstabletterna, jag kör med ett gammalt lager militära klortabletter men de tar väl slut nån gång tänker jag!

Problemet med indikatorn är att tanken ligger helt dold ”under golvet” på flaket, så jag måste klura ut nån typ av extern mätning som inte tar för mycket utrymme... jag har fått flera goa tips här men tyvärr inget jag ännu nappat på.

• Thanks 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rostfri bränsletank modell racing? Avger ju inga emissioner.

Kul att det var du! Hoppas att vi träffas på någon sammankomst framöver!😁

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu