Jump to content

Sigicon.se taktelt - erfaringer? Fortelt?


J8Vidar
 Share

Recommended Posts

  • Premium Member
9 timmar sedan, J8Vidar sade:

Hei, har et Sigicon taktelt til låns, og har opplevd at det blir fort vått under madrass ved regn. Har de bra rykte/kvalitet ? Får man tak i fortelt, og er de lik andre merker? 

Står en hel del en bit ner i denna lite längre tråd om taktällt.

Dock skall man beakta att det nog sålts flera olika varianter av tält från Sigicon med lite olika kvalitet och utförande.

 

Edited by Lars 9k
Link to comment
Share on other sites

Jag vet inget om Sigicon utan uttalar mig rent generellt om taktält.

Det är VÄLDIGT vanligt att det bildas kondens under madrassen på de flesta taktält. Vad jag kunnat läsa mig till (och egen erfarenhet)så är det också tydligare när det regnar/är kallt/fuktigt ute.

Så mitt förslag är att testa genom att lägga typ denna under för att se om det verkligen kommer från regn? https://www.outdoordays.se/camp/luftspallts-madrass

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
On 26.6.2018 at 9.22, Fredde-GBG sade:

Jag vet inget om Sigicon utan uttalar mig rent generellt om taktält.

Det är VÄLDIGT vanligt att det bildas kondens under madrassen på de flesta taktält. Vad jag kunnat läsa mig till (och egen erfarenhet)så är det också tydligare när det regnar/är kallt/fuktigt ute.

Så mitt förslag är att testa genom att lägga typ denna under för att se om det verkligen kommer från regn? https://www.outdoordays.se/camp/luftspallts-madrass

Nu skaffat ett sådant skydd för vårt tält  :D

Upplevde en hel del kondens under tidigare resa.  Får se om detta nu gör skillnad. Vårt tält är ett 140cm och mattan passade perfekt, för 599kr.  Att tänka på kan vara att ett sådant madrasskydd/luftspaltsmatta även väger en hel del. Faktum är att denna matta väger kring 5-6kg

072D909C-68B9-42B2-B5B8-34EB9D9A0E2E.jpeg

CC493D52-6A0E-44C6-AC6E-E8A700E72C32.jpeg

9E15EFCD-616F-4E1A-AA8B-D05B4A0DA3D1.jpeg

Edited by CampForCer
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

5 timmar sedan, CampForCer sade:

Nu skaffat ett sådant skydd för vårt tält  :D

Upplevde en hel del kondens under tidigare resa.  Får se om detta nu gör skillnad. Vårt tält är ett 140cm och mattan passade perfekt, för 599kr.  Att tänka på kan vara att ett sådant madrasskydd/luftspaltsmatta även väger en hel del. Faktum är att denna matta väger kring 5-6kg

072D909C-68B9-42B2-B5B8-34EB9D9A0E2E.jpeg

CC493D52-6A0E-44C6-AC6E-E8A700E72C32.jpeg

9E15EFCD-616F-4E1A-AA8B-D05B4A0DA3D1.jpeg

Snyggt!

Ge gärna feedback på hur det funkar. Denna vecka kör vi Lavvo, så taktältet är bara i reserv.

 

WhatsApp Image 2018-07-15 at 22.51.12.jpeg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
On 16.7.2018 at 11.27, CampForCer sade:

Nu skaffat ett sådant skydd för vårt tält  :D

Upplevde en hel del kondens under tidigare resa.  Får se om detta nu gör skillnad. Vårt tält är ett 140cm och mattan passade perfekt, för 599kr.  Att tänka på kan vara att ett sådant madrasskydd/luftspaltsmatta även väger en hel del. Faktum är att denna matta väger kring 5-6kg

 

 

 

Hur funkar mattan?
 

Link to comment
Share on other sites

13 timmar sedan, Fredde-GBG sade:

Hur funkar mattan?
 

Fungerar utmärkt!  Enda två sakerna som spelar roll är att mattan väger ett par kilo, som påverkar taklast och att lyfta upp tältet. Andra saken är att man bör/måste kapa mattan i två "ark" som vardera täcker en golvdel i tältet då det annars fungerar dåligt när man öppnar/stänger.

Jag delade mattan med en mattkniv och skruvade fast den i golvet på tältet mha skruv o brickor. Nu ligger allt still och glider inte ut när man fäller tältet  :-) 

Jag fick dock TVÅ mattor när jag köpte av ngn anledning.  Är ngn intresserad så finns den extra mattan här, oanvänd, för 300kr

Edited by CampForCer
Link to comment
Share on other sites

On 11.2.2019 at 13.04, CampForCer sade:

Fungerar utmärkt!  Enda två sakerna som spelar roll är att mattan väger ett par kilo, som påverkar taklast och att lyfta upp tältet. Andra saken är att man bör/måste kapa mattan i två "ark" som vardera täcker en golvdel i tältet då det annars fungerar dåligt när man öppnar/stänger.

Jag delade mattan med en mattkniv och skruvade fast den i golvet på tältet mha skruv o brickor. Nu ligger allt still och glider inte ut när man fäller tältet  :-) 

Jag fick dock TVÅ mattor när jag köpte av ngn anledning.  Är ngn intresserad så finns den extra mattan här, oanvänd, för 300kr

Jag köper den gärna!!! ?

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...