Jump to content

Rounding Baltic Sea, 2019


Per Pettersson
 Share

Recommended Posts

Hustrun och jag har satt ämnesraden för 2019. Vi ska runda Östersjön. Om det bara ska bilas eller om vi eventuellt ska nyttja ngn färja och alternativa resvägar är under utredning och bestäms slutgiltigt typ "strax innan vi måste välja höger eller vänster". Resdatum är inte heller satt men beräknas till ngn gång under sommarhalvåret. :)

Finns det fler som planerar för de trakterna?

Alla tips och trix mottages tacksamt! 

Edited by Per Pettersson
  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 4 weeks later...
  • 3 weeks later...

Ta kontakt med Johan’ Jonkko’ Grönholm på BR bikers för bra tips om rätt vägar i Finland, Ryssland och Baltikum det är en bekant till mig. Han bor på svenska sidan i Pargas och pratar således just svenska.

Maila honom via deras hemsida, telenummer och privat mail vågar jag inte lämna ut utan lov.

Tänk på att utesluta Kaliningrad, hela provinsen är en enda stor militärförläggning så det är omöjligt att få visum dit.

http://www.brbikers.com/crew/

Edited by Magnus Lorentzon
  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Nu börjar det närma sig!
Tillverkade precis resedokumentationen. ( @Wiberg, det tog 15 minuter...) :) 

Innehåller nyttig info för varje land såsom:

  • Ungefärlig restid om man håller sig till spåret.
  • Vad som gäller vid camping. (Tyskland är dötråkigt...)
  • Vad som gäller för körning på grusväg och "Off track". (Tyskarna visar igen att det nog mest blir en transportsträcka.)
  • En översiktskarta över spåret.

Nya fräscha GPX-filer är inlagda i Google Maps tillsammans med en mängd POI'ar och uppdaterade kartor laddas ner i plattan för att sen också få GPX-filerna.

Kul notis: Om vi följer tänkt spår slaviskt så beräknas restiden bli ca 31 dagar.
Jag tror vi tar en och annan genväg under resans gång. Hustrun ska vara hemma igen om 4 veckor. Jag kommer då att släppa av henne hemma och sen ta en vecka extra själv.

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

  • Administrators

Från www.naf.no (Norsk då, så om du litar på det är ju en annan fråga)

  • POLEN: Det kreves ikke Grønt Kort
  • LITAUEN: Det kreves ikke Grønt Kort
  • ESTLAND: Det kreves ikke Grønt Kort
  • LATVIA: Det kreves ikke Grønt Kort
Link to comment
Share on other sites

En liten rapport då och då har jag hört att ngn vill ha. :)

Blåser rejält och duggregnar lite då och då hör på kvällskvisten men vi sitter säkert. 👍

IMG_20190701_222458.thumb.jpg.f5cd7c23f9863b0e6ada28177eea7aa7.jpg

Den blå punkten uppe till vänster (i bilden nedan) är där vi befinner oss över natten.

Screenshot_20190701-225626.thumb.jpg.b6269b033559114fa5c464228c67c6a3.jpg

De blåa strecken är TET-spåret. Hittills bara asfalt förutom en liten stump i DK där gruset visade sig i ca 3 km. Ska bli bättre i nästkommande länder! Vi ska fortsätta på spåret mot sydost imorgon bitti. :)

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Rapport för gårdagen...

All heder åt killen som lagt TET-spåret i Tyskland! Varit på rull i två dgr och kommit knappt öster om Berlin... Vi har kört på vägar stensatta under medeltiden, cementvägar från ww2, små grusvägar där bara vi och enkelspåriga fordon likt cyklar, motorcyklar och hästar tagit sig fram och spår som inte ens nyttjats av TET-åkare på väldigt lång tid. Vi tog beslutet att gena direkt till gränsövergången till Polen där spåret fortsätter när vi vaknar.

Med god vilja kan man se spåret som går in i buskarna. Ja, vi fortsatte framåt.Screenshot_20190702-192857.thumb.jpg.c04a5468ef72febbffd5426993d1d462.jpg

Cementväg... Skakar något otroligt i hela bilen när man kör här.Screenshot_20190702-193007.thumb.jpg.e65f9a5a2a9dbb52d66a4b3e9f1c9a3d.jpg

Här vände vi... Vi tog det beslutet innan vi åkte att inte köra där skyltar eller bommar stoppar framfarten. Fick backa några hundra meter innan det gick att vända. :)Screenshot_20190702-193045.thumb.jpg.53017c62085e89824d019f435d7071e2.jpg

Körde över ett par broar där vi tänkte på äventyret med @Hanna och @Lars 9k och den där tanten som var så glad och lycklig...Screenshot_20190702-193140.thumb.jpg.139f1e692782ce636caf64733aeeafda.jpg

Några kilometer väg bestod av kullersten som hade gjort vilken tandläkare som helst lycklig. Och mitt i ingenstans på vägen ligger det ett litet palats... Skitfint! Undrar vilken bil de har där om de pendlar till jobbet..?Screenshot_20190702-193346.thumb.jpg.6605e1aa9c85d159814909e754514353.jpg

  • Like 9
Link to comment
Share on other sites

Idag blir det två bilder. Vi skulle ju ta oss direkt till Polen idag. Inte längs TET-spåret men iaf på småvägar. Autobahn är bannlyst...

Vägen gick via Malchow. En väldigt fin stad. Gav en väldigt hemtrevlig känsla. För att vara en stad. :)Screenshot_20190703-193452.thumb.jpg.3bc0b7beeb0802c7935e2d16dd327740.jpg

När vi stannade och fikade tyckte vi det lät lite mer än vanligt från bakvagnen. En snabb titt och jag konstaterade att fjädrarna hade gjort sitt. Visste att de inte var högkvalitativa men trodde lite mer än så här om dem. Lasten vi har tog död på dem i förtid. :) Hittade en verkstad snabbt och lätt som kan fixa och har fått offex.pl att express via Ups skicka nya, bättre grejer. Imorgon siktar vi återigen på Polen!Screenshot_20190703-152332.thumb.jpg.9c0b2897c64582759693509608b5364f.jpg

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
1 hour ago, Per Pettersson said:

Körde över ett par broar där vi tänkte på äventyret med @Hanna och @Lars 9k och den där tanten som var så glad och lycklig...Screenshot_20190702-193140.thumb.jpg.139f1e692782ce636caf64733aeeafda.jpg

 

Ja tänk dig henne på barsk tyska!!😂

Det där TET ser ju spännande ut!! 

Trist att fjädrarna sjönk så pass kraftigt, hoppas de nya kommer att funka bättre, sen är nog ett par luftbälgar grejen.

Ha det gott och fortsätt rapportera!!

Edited by Lars 9k
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, iknutis said:

Har hørt det om RC tidligere at det er billig, men ikke bra. Hvilken type går du for nå?

og skifter du bare bak foreløpig?

 

Ser ut som en flott tur så langt, magiskt terreng. 

Ja, du har rätt. RC är knappast att rekommendera men jag fick fjädrarna så gott som på köpet när jag köpte bärarmarna. Deras X-modell på bärarmar är ok. Ställbara, smörjbara och renoveringsbara. Hoppades dock att fjädrarna skulle klara iaf en säsong. :)

Det jag fick tag i nu är Rubicon Express progressiva fjädrar.

  • Like 2
  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

Sitter här och funderar om det per automatik blir förseningar och s*tans strul när mitt namn står som mottagare..? Det kom inget paket idag och enligt trackingen så ligger paketet fortfarande nu ikväll och sen tidigt igår morse kvar i Warszawa. Har nu samma evinnerliga tjat med UPS som man brukar ha med Postnord där hemma. Vi betalade det dubbla för frakten mot vad fjädrarna kostar för att få dem idag. Med all rätt är jag ganska pissed off just nu.

Vi har tagit beslut att sträckköra genom Polen om fjädrarna kommer imorgon för att komma ikapp i den obefintliga planeringen. Man kan ju faktiskt ta en "långhelg" och köra TET Polen om man fortfarande känner för det efter den här resan. Om de inte kommer imorgon så hinner det bli måndag... 

Till alla fraktbolag som har noll känsla för den lilla kunden: Måtte ni få analklåda och T-rex armar allihopa!

Edited by Per Pettersson
  • Like 3
  • Haha 1
  • Sad 3
  • Angry 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Trist, med transportstrul!!☹️

Det där med att rep stjäler tid har vi ju tyvärr lite erfarenhet av sen tidigare.

Kan ju bero på att vi inte kör To..ta enligt vissa. 😉

Håller tummarna att det dyker upp imorgon!

Hälsningar från ett regnpaddrande taktält vid Mölleröd!

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...