Jump to content

Nissan Patrol Y61 2,8 med mera.


Johannes
 Share

Recommended Posts

Hejsan.

Är en 20 årig finsk bonnapöjk som har fått upp ögonen för overlanding iom. intresse för bilar, teknik och natur men även i behov av att ha terränggående fordon i arbete, mm.

Min terrängbilsdebut gjordes med en 4runner som jag hade i lite över ett år, körde en del offroad med den vilket resulterade i diverse bräckage och förbättringar. 4runnern byttes senare ut mot en Mercedes ML som jag hade behov av i stunden pga längre pendling till jobb. Fick snabbt nog av att ha en "finare" arbetsbil då de medförde saker som febrilt tvättande direkt den blev smutsig och dagar av sorg och bitterhet pga nån liten repa som kommit till, så jag sålde bort den efter ett halvår. 

Så nu efter att ha funderat fram och tillbaka på pickisar och landcruisers och diverse annat hittade jag till sist en Patrol i Gällivare. Jag har växt upp i baksätet på en Y60 så detta var som en barndomsdröm som gick i upfyllelse.

Patrolen hämtades hem och nu står hon på gården och väntar på registreras in i Finland och därefter får modifieringarna börja. ?

Bifogar lite bilder av föredettingarna

IMG_20180202_161913.thumb.jpg.86138ee35d6713f2ed9eca2973d1db4b.jpg20170602_233603.thumb.jpg.93104c31bbe2094d6808e999a37a6264.jpgIMG_20180731_113451.thumb.jpg.34cbffe71db6f8314f33455c187de695.jpgIMG_20180708_163629.thumb.jpg.74f61ac51442f520d7ecb67703729d08.jpg

Och till sist Patrolen, helt standard med allround-däck men tog sig nog bra fram där var 4runnern gått tidigare me 32" mud-terrain.

IMG_20181006_183824.thumb.jpg.33d99097fd14c22d74d1560ffcdfc730.jpgIMG_20180929_154652.thumb.jpg.20f057e8f0c39fc6e02d3cd6d24ebb94.jpgIMG_20180930_150027.thumb.jpg.5de52ce537eede56a31b67bff5747eb2.jpgIMG_20180929_142146.thumb.jpg.cabb8ec407644305b454b4502e630350.jpg

Planer för bilen:

-Byte av kofångare, rocksliders, pansar undertill

-hjul 35"?

-50-75mm höjning, höjning av stötdämparfästen

-belysning överallt

-inredning ska byggas som både servicebil och overlandorienterat

-takkorg, taktält

-vatten/luft intercooler, catchcan, vatten/meth insprutning

Och annat gott och blandat.

 

Synpunkter och tips på svaga punkter mm. tas varmt emot. ?

 

IMG_20181006_183911.jpg

Edited by Johannes
  • Like 9
Link to comment
Share on other sites

Kul!  Välkommen!   Roligt med fler ekipage och ägare från österled  :-) 

Det börjar bli många Pajero's nu.  Trevligt med bra blandning av kompetenta fordon, och olika mix av bakgrund, ombyggnad och erfarenheter att dela vid lägereldarna framöver  :-D 

Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, CampForCer sade:

Kul!  Välkommen!   Roligt med fler ekipage och ägare från österled  :-) 

Det börjar bli många Pajero's nu.  Trevligt med bra blandning av kompetenta fordon, och olika mix av bakgrund, ombyggnad och erfarenheter att dela vid lägereldarna framöver  :-D 

Man tackar! Pajero? ??

Link to comment
Share on other sites

Patrolen blev lite ompysslad igår: blockerade EGR tills jag tar bort den helt och så ersatte den stora ljuddämparen under bilen med ett rakt rör, detta är också tillfällig lösning tills jag får färdigt min sommarbil så jag får utrymme i verkstaden. Då ska det blir 3" rostfritt med en ljuddämpare. ?

 

Sommarbilen: Mercedes w140 OM606 ca 400hk

IMG_20180911_231742.thumb.jpg.c6edd099b766622e9930030722be1bae.jpg

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

1 minutt siden, iknutis skrev:

Gjelder nok alle merker, uansett hvor de kommer fra. 1f600.png

Mulig men en god del kjøretøy ruster nesten ikke som min 1997 Volvo eller den røde 1990 Volvo jeg hadde så de kunne lagd de Japanske 4x4 like gode med tanke på rust. Det er Suzukien er godt eksempel på da den har nesten ikke rust.:)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Beställde snorkel, styrdämpare, pinjongaxelns tätning, manuella navlås och swivel rebuild kit i veckan. Får se när jag hinner montera dessa. ?

Ska även besikta bilen inkommande vecka, får se hur det går..

Fick iallafall grenrör, turbo och börjanet på 3,5" downpipe monterat på 606:an ?IMG_20181019_183834.thumb.jpg.3dcf402a122e7d4ac2faf56a51bcfef1.jpg

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Börjar luta mot 35x12.50 BF-Goodrich All-terrain KO2. Någon som kör me 15" Jack wheeler fälgar? Prisvärda? 

Någon som vet var ramnummern är på dessa bilar? Hittades inte vid besiktningen, gick inte igenom pga även andra småfel också så har lite småfix att göra. ?

Link to comment
Share on other sites

Jag har haft sådana. Billiga, men prisvärda om man får bra ex. Slå upp dem i balansmaskin direkt när de är köpta så du ser om de är runda/vinda direkt. Mina var fina och fungerade bra. 

Tror @blackstream har haft dålig erfarenhet av dem, minns jag fel? 

Edited by JohnE
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, Johannes skrev:

Börjar luta mot 35x12.50 BF-Goodrich All-terrain KO2. Någon som kör me 15" Jack wheeler fälgar? Prisvärda? 

Någon som vet var ramnummern är på dessa bilar? Hittades inte vid besiktningen, gick inte igenom pga även andra småfel också så har lite småfix att göra. 1f601.png

 

y61vin.png

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

7 timmar sedan, JohnE sade:

Jag har haft sådana. Billiga, men prisvärda om man får bra ex. Slå upp dem i balansmaskin direkt när de är köpta så du ser om de är runda/vinda direkt. Mina var fina och fungerade bra. 

Tror @blackstream har haft dålig erfarenhet av dem, minns jag fel? 

Jo, mina va inte bra

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det blev 35" all-terraindäck och jack wheeler fälgar till sist. I höjningsväg är jag intresserad av 3" iom. jag tycker det ser lagom ut med 35" hjul. Men det känns som att det "går över gränsen" och medför att mycket ska köpas extra och göras justerbart. 

Har förstått att det behövs längre bromsslangar, höjning av distribueringsventilen för bakbromsarna och korrigering av castervinkel fram. Panhard? Nåt mer?

Någon här som gjort en 3" höjning här som vill dela med sig av saker som behöver åtgärdas? Några tillverkare man bör undvika/titta på?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Såja, nu har framaxeln fått lite kärlek. Lite krångligt att ta mycket bilder när man har vaselin på händerna hela tiden så här kommer lite osammanhängande bilder.

IMG_20181113_182901.thumb.jpg.68888ceb766bfdd0a52298b998383ad2.jpg

Inte konstigt att ena sidan var glapp vid kungstappen, övre lagret var sopslutIMG_20181113_183650.thumb.jpg.5e3d662fc31ae0e2e55538418c8c3c90.jpg

I med nya lager.IMG_20181113_182303.thumb.jpg.494d020288a08e8413d4b4ef25eac913.jpgIMG_20181113_185045.thumb.jpg.89021c8bc7fbc2d974c27e4973d8a40f.jpgIMG_20181113_190639.thumb.jpg.0432b073f5ac149936f22efdcaff15b8.jpg

Nya frihjulsnav.IMG_20181113_182339.thumb.jpg.e774c3a488def4a8505f8892c7c96a7e.jpgIMG_20181113_235219.thumb.jpg.ea2551784bc29ebde849d2a5b4f3a77d.jpg

Byte av pinjongaxelns tätning, trångt.IMG_20181113_221637.thumb.jpg.5d6c3ce7eebe8585e004e8faec9971d8.jpgIMG_20181113_222953.thumb.jpg.b2b60ccda305eadcc6ee54ce20edd8ad.jpgMercanIMG_20181108_205904.thumb.jpg.e15d022d5c3341e118c88b608affd344.jpg

  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...