Jump to content

Norge tur i December, alternativt i April


Filip Gustafson
 Share

Recommended Posts

Hej,

Jag har planer att ta ledigt 17 dagar över Jul och Nyår och tänkte då sticka iväg på en tur i Norge. Jag gillar vintrar lika mycket som somrar så snön är ingen problem. Jag känner mig inte riktigt redo för att köra över mot södra Europa ännu, och tänkte därför stanna "nära" hemmet. Alternativt så tar jag Sverige över Jul/Nyår och Norge i April över Påsk. 

- Någon som gjort en sådan tur?
- Jag bor i Skåne, vi har nästan aldrig snö. Hur är det i Norge runt den tiden? Har varit i Oslo ett par gånger på vintern, men aldrig utanför.
- Kommer det ligga 2 meter snö på alla grusvägar? Med andra ord, kommer det vara jättesvårt att hitta campingplatser som inte är 10 meter från en Europa väg? :)
- Hur är det med att campa, är det likt Sverige med allemansrätten?
- Vilken karta är den bästa eller mest prisvärda för grusvägar m.m i Norge? Är den i så fall kompatibel med t.ex Viewranger?
- Övriga tips om Norge?

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

- Någon som gjort en sådan tur? Nope :)
- Jag bor i Skåne, vi har nästan aldrig snö. Hur är det i Norge runt den tiden? Har varit i Oslo ett par gånger på vintern, men aldrig utanför. Ofte veldig mye snø, men ingen garanti før du kommer litt opp i høyden.
- Kommer det ligga 2 meter snö på alla grusvägar? Med andra ord, kommer det vara jättesvårt att hitta campingplatser som inte är 10 meter från en Europa väg?  Kort fortalt: ja. Tilogmed folk som skal på fjellet og gå på ski sliter med å finne parkeringsplasser. Grusveier brøytes sjelden om vintern, mange er stengt av bom og de fleste er stengt med snø.
- Hur är det med att campa, är det likt Sverige med allemansrätten? Stemmer, fritt å campe.
- Vilken karta är den bästa eller mest prisvärda för grusvägar m.m i Norge? Är den i så fall kompatibel med t.ex Viewranger? Norgeskart eller www.norgeskart.no er fin og gratis. Viewranger er også god i Norge.
- Övriga tips om Norge? Beste månedene er mai og september; verken mygg eller turister er på plass da. :D

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

On 14.11.2018 at 14.03, iknutis sade:

- Någon som gjort en sådan tur? Nope :)
- Jag bor i Skåne, vi har nästan aldrig snö. Hur är det i Norge runt den tiden? Har varit i Oslo ett par gånger på vintern, men aldrig utanför. Ofte veldig mye snø, men ingen garanti før du kommer litt opp i høyden.
- Kommer det ligga 2 meter snö på alla grusvägar? Med andra ord, kommer det vara jättesvårt att hitta campingplatser som inte är 10 meter från en Europa väg?  Kort fortalt: ja. Tilogmed folk som skal på fjellet og gå på ski sliter med å finne parkeringsplasser. Grusveier brøytes sjelden om vintern, mange er stengt av bom og de fleste er stengt med snø.
- Hur är det med att campa, är det likt Sverige med allemansrätten? Stemmer, fritt å campe.
- Vilken karta är den bästa eller mest prisvärda för grusvägar m.m i Norge? Är den i så fall kompatibel med t.ex Viewranger? Norgeskart eller www.norgeskart.no er fin og gratis. Viewranger er også god i Norge.
- Övriga tips om Norge? Beste månedene er mai og september; verken mygg eller turister er på plass da. :D

Tack för infon. Känns som att kanske inte Norge är det bästa alternativet då. Funderar dock på om man skulle köra Sverige/Norge lite blandat. Går ju en mängd vägar mellan gränserna.

Tack! :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Som @iknutis skriver så är det svårt att få till vettig körning här i Norge vintertid. Faktum är att det att köra på oplogade vägar räknas som körning i utmark vilket är förbjudet (!).

Men om du vill ha äventyr så ska du bara passa på väderrapporten och ta en av de många fjällpasseringarna när det blir snöstorm - se bara till att komma upp på fjället innan de stänger det ;) .

Norra Värmland, Dalarna och vidare nord är relativt säkra kort för fina vintervägar med möjlighet till att få köra oplogat och hitta fina, undangömda camps. Tror även den norska sidan av gränsen kan bjuda på det samma men utan " blessing " att köra på det oplogade då.

Kom ihåg minst två värmekällor, ylle närmast kroppen, bra sovsäck, snöskyffel, bra skor. Vi vill ju inte förlora äventyrsugna forummedlemar ;):) . 

  • Like 4
  • Thanks 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Wiberg said:

Men om du vill ha äventyr så ska du bara passa på väderrapporten och ta en av de många fjällpasseringarna när det blir snöstorm - se bara till att komma upp på fjället innan de stänger det ;) .

Det där är en kul idé som jag har tänkt på i några år! En - som jag valde att kalla det - kolonn-körnings-jakt. Spendera en vecka eller nåt på ovädersjakt i norska fjällen, och leta efter så många halvstängda fjällövergångar som möjligt och åka så många kolonnkörningar som möjligt. ??

Fick idén när jag arbetade uppe vid Filefjell för ett par år sedan. Blev isolerade i oväder ett par gånger. De flesta av mina kollegorna hatade när det hände, så jag antar att jag är lite vrickad ?

  • Like 3
  • Haha 2
  • Happy tears 2
Link to comment
Share on other sites

Ontopic: Vill man se mycket snö i Norge är slutet på maj början på juni perfekt, lite variation beroende på hur vintern varit, de flesta fjällövergångarna öppnas med V8-snöslungor vid den tiden ungefär. 

Den här bilden är från 25e maj för några år sen. 

_20181116_113602.thumb.JPG.b606292c79ce11916aef974c8b69cd1c.JPG

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

On 16.11.2018 at 10.21, Wiberg sade:

Som @iknutis skriver så är det svårt att få till vettig körning här i Norge vintertid. Faktum är att det att köra på oplogade vägar räknas som körning i utmark vilket är förbjudet (!).

Men om du vill ha äventyr så ska du bara passa på väderrapporten och ta en av de många fjällpasseringarna när det blir snöstorm - se bara till att komma upp på fjället innan de stänger det ;) .

Norra Värmland, Dalarna och vidare nord är relativt säkra kort för fina vintervägar med möjlighet till att få köra oplogat och hitta fina, undangömda camps. Tror även den norska sidan av gränsen kan bjuda på det samma men utan " blessing " att köra på det oplogade då.

Kom ihåg minst två värmekällor, ylle närmast kroppen, bra sovsäck, snöskyffel, bra skor. Vi vill ju inte förlora äventyrsugna forummedlemar ;):) . 

Tack för infon,

Det får väl bli en Värmland, Dalarna tur då, och hoppas på att man inte hamnar mitt bland alla jägare :D

Link to comment
Share on other sites

Hej Filip!

Jag ska troligen upp till Älvdalen runt den 21-22 dec har sökt ledighet för den 27-28 dec men ej fått svar än.om jag inte får ledig så måste jag hemåt den 26 dec tidigt.

så om du funderar på en tur uppåt så kan jag visa lite runt i ödemarken där omkring med lite övernattning i naturen. Älvdalen ligger nära Norska gränsen så om du vill fortsätta dit så tar det inte långa stunden. jag  har släp så räkna med 5.5-6 timmar upp om det låter intressant så hör gärna av dig.

Thony

Link to comment
Share on other sites

On 21.11.2018 at 21.20, Thony sade:

Hej Filip!

Jag ska troligen upp till Älvdalen runt den 21-22 dec har sökt ledighet för den 27-28 dec men ej fått svar än.om jag inte får ledig så måste jag hemåt den 26 dec tidigt.

så om du funderar på en tur uppåt så kan jag visa lite runt i ödemarken där omkring med lite övernattning i naturen. Älvdalen ligger nära Norska gränsen så om du vill fortsätta dit så tar det inte långa stunden. jag  har släp så räkna med 5.5-6 timmar upp om det låter intressant så hör gärna av dig.

Thony

Tjena Thony, 

det låter som en idé. 

Jag har fått ledigt, men funderar på om jag kanske ska spendera några dagar hemma och fokusera på inredningen i bilen också. Så 21-26 dec låter rimligt. Jag tänkte köra in om Norge också, kanske specifikt på julafton. Jag har inga problem med att hålla 80km/h hela vägen :D

Link to comment
Share on other sites

On 11/22/2018 at 9:33 PM, Filip Gustafson said:

Tjena Thony, 

det låter som en idé. 

Jag har fått ledigt, men funderar på om jag kanske ska spendera några dagar hemma och fokusera på inredningen i bilen också. Så 21-26 dec låter rimligt. Jag tänkte köra in om Norge också, kanske specifikt på julafton. Jag har inga problem med att hålla 80km/h hela vägen :D

Hej Filip.

Tvärr så har jag inte  fått svar om ledigheten en. men jag slutar kl 1330  den 21/12 kanske kan flexa lite på tiden, men upp ska jag. så det är bara trevligt med resesälskap.

vi kan ju höras framöver och planera lite när vi vet att resan blir av.

min e-mail adelnero@telia.com

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...