Jump to content

Hvor mye bakkeklaring er nødvendig?


kimar
 Share

Recommended Posts

Hei lurte på om dere med litt erfaring her inne kunne si noe om hvor mye bakkeklaring som trengs og anbefales ved overlanding og hvor mye som trengs ved skikkelig offroad kjøring. Tenkte dette er fin info til til nybegynnere og noe jeg også lurer på som min Suzuki som har 19 cm under på laveste punkt. Hvordan er dette ved overlanding og lett terrengkjøring?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Det hänger ju mycket på hur känsligt det som sitter lågt är.

Min är ”ganska” låg, ca 26cm under diffarna om jag mins rätt, men det mesta är förstärkt och tål att slå i.

Då blir det bara jobbigt att komma loss när man slår i, eller fastnar men absolut inget jag blir orolig för, det smäller mycket under min Jeep vid offroad, till och med @Hanna har vant sig. ;)

Är det klena trösklar eller oskyddade oljetråg som sitter lägst så blir det ju något helt annat!! ?

Min personliga(så klart) åsikt, hellre skydd än höjd, om du skall prioritera säkerhet.

Gäller det att komma så långt som möjligt INNAN du fastnar så skulle jag vilja ha åtminstone 33” däck, gärna större och så höja tills de får plats.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Laveste punkt på min Suzuki (19cm) er en bjelke da denne har både IFS og IRS så diffene er høyt oppe og gjemt vekk. Har noe eksos som stikker litt nedenfor dette men ikke mye. Har ikke målt høyden til kanalene enda men disse er noe høyere enn laveste punkt mener jeg. Når det kommer til dekk så har denne som standard 215/70/16 som jeg får opp som ca 27 tommer? Så ikke så mye og skryte av og tror ikke det er mulig og få på 33 på denne men burde da mulig gå opp litt i dekk størrelse? Kan legge ved et bilde av bil og som dere ser så er denne veldig flat under.

4Jrorqd.jpg?1

Link to comment
Share on other sites

Ja det er jo det viktigste og kjøre med hodet men også kjenne bilens sine begrensninger tenker jeg Suzukien er mest egnet til lett terrengkjøring og skogsveier vil jeg noe mer så må jeg nok finne en annen bil. Og så den du linket til kjedelig slikt og enda mer som du sier når en er på langtur og oftest i mitt tilfelle alene og langt fra folk.

Link to comment
Share on other sites

21 timmar sedan, kimar sade:

Hei lurte på om dere med litt erfaring her inne kunne si noe om hvor mye bakkeklaring som trengs og anbefales ved overlanding og hvor mye som trengs ved skikkelig offroad kjøring. Tenkte dette er fin info til til nybegynnere og noe jeg også lurer på som min Suzuki som har 19 cm under på laveste punkt. Hvordan er dette ved overlanding og lett terrengkjøring?

Fundera på om du inte kan ta beslutet att din bil är utmärkt för overlanding - och håll dig till det. Då har du en utmärkt bil och mycket glädje, helt utan bekymmer eller trasiga delar undertill i många år.  Overlanding är ju vanligen grusvägar eller asfalt, med någon enstaka jord eller gräsyta emellanåt  :-)   En eller annan kvist kan förekomma på marken där man kör, men vanligen sitter de istället kvar på träden och REEEEEEEEPAR lacken...  Dock inga våldsamma skador av dessa  :-) 

God tur

  • Like 2
  • OMG 1
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Enig med Ove - Overlanding handlar ju inte så mycket om offroad - det är ju resan som skall vara målet. 

Att vi tar ut svängarna ibland och uppsöker lite stökigare vägar har ju inte så mycket med just Overlanding att göra, det är nog mest för att vi kan ( utan att vara klysete/ dryg ) och för att få lite variation.

Min käre bror, som väl är den med flest hack i bältet vad gäller Overlanding som jag känner, väljer hellre en annan väg än att riskera bilen.

Jag personligen gillar att det inte är bilen som sätter begränsningar för var jag kan köra, oavsett Overlanding eller inte. Det är ett val jag tog efter att ha rullat ca 100 mil skogs/ träskväg i Ryssland med en relativt orginalt utrustad bil. Det gick helt ok men en liknande resa idag hade varit skonsammare för både mig och bilen.

Mina 2 cent.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, CampForCer skrev:

Fundera på om du inte kan ta beslutet att din bil är utmärkt för overlanding - och håll dig till det. Då har du en utmärkt bil och mycket glädje, helt utan bekymmer eller trasiga delar undertill i många år.  Overlanding är ju vanligen grusvägar eller asfalt, med någon enstaka jord eller gräsyta emellanåt  :-)   En eller annan kvist kan förekomma på marken där man kör, men vanligen sitter de istället kvar på träden och REEEEEEEEPAR lacken...  Dock inga våldsamma skador av dessa  :-) 

God tur

Godt sagt! Og du har rett i det men blir fort i tvil her inne om hvordan kjøretøyet bør være da det er mange med modifiserte biler og kan være vanskelig og vite hva som egentlig er nødvendig. Men spørs om jeg ikke bare skal slå meg til ro med bilen slik den er.:)

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, Wiberg skrev:

Enig med Ove - Overlanding handlar ju inte så mycket om offroad - det är ju resan som skall vara målet. 

Att vi tar ut svängarna ibland och uppsöker lite stökigare vägar har ju inte så mycket med just Overlanding att göra, det är nog mest för att vi kan ( utan att vara klysete/ dryg ) och för att få lite variation.

Min käre bror, som väl är den med flest hack i bältet vad gäller Overlanding som jag känner, väljer hellre en annan väg än att riskera bilen.

Jag personligen gillar att det inte är bilen som sätter begränsningar för var jag kan köra, oavsett Overlanding eller inte. Det är ett val jag tog efter att ha rullat ca 100 mil skogs/ träskväg i Ryssland med en relativt orginalt utrustad bil. Det gick helt ok men en liknande resa idag hade varit skonsammare för både mig och bilen.

Mina 2 cent.

Jeg leste om den Russland turen du har link til og det var veldig bra skrevet og likte det veldig! Har selv litt lyst til slike turer må bare ha mot til det og en mer robust bil. Og skjønner gleden ved og ha en bil hvor det er sjåføren som setter grensen og ikke bilen og muligheten til og kjøre nesten overalt. For ta Suzukien som en start så oppgradere om jeg vil mer.:)

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Jeg har 20cm til diffklokka som laveste punkt, etpar cm til opp til akslingen.

I kveld har vi vært og utforsket en skogsvei, og det er den desidert tøffeste veien jeg noen gang har kjørt. Og det tilhører sjeldenhetene at det blir så tøft. På lange turer med overnatting kjøres det aldri så hardt, man skal jo hjem igjen også. Men hvis du kjenner på at bilen begrenser deg veldig, finnes det liftkit. Det syns jeg du slo litt fort fra deg. ?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, iknutis skrev:

Jeg har 20cm til diffklokka som laveste punkt, etpar cm til opp til akslingen.

I kveld har vi vært og utforsket en skogsvei, og det er den desidert tøffeste veien jeg noen gang har kjørt. Og det tilhører sjeldenhetene at det blir så tøft. På lange turer med overnatting kjøres det aldri så hardt, man skal jo hjem igjen også. Men hvis du kjenner på at bilen begrenser deg veldig, finnes det liftkit. Det syns jeg du slo litt fort fra deg. 1f609.png

Jeg føler ikke enda at bilen begrenser meg men blir jo i tvil om hva en egentlig trenger når en ser på bilparken her inne på forumet. Og når det gjelder Suzukien så har jeg kommet frem til etter denne tråden at den holder for bruken nå og heving blir ikke noe da har lest mye om dette på disse og denne utgaven av Grand Vitara tåler heving dårlig de er heller ikke særlig robuste så vil bare ødelegge den ved tøffere bruk. Tenker at det er viktig og ha i tankene hva et kjøretøy er konstruert for og tøff bruk utenfor vei er ikke noe denne utgaven av Grand Vitara er konstruert for.:)

Link to comment
Share on other sites

Den tåler nok ikke heving noe dårligere enn noen annen biltype. :)
Men det er klart: den kommer jo aldri til å bli en gammel landcruiser, uansett hvilke mods man gjør. En lett heving (2") gjør at du kan ha litt mer ro i sinnet når du ser at det stikker opp noen steiner midt i veien mellom hjulsporene, og idet du kjører av grusen for å finne en gresskledd camp. Jeg sier ikke at det gjør at du kommer til å herje bilen i stykker i et grustak.
Omtrent midt i mellom ligger veien til Nirvana. ❤️

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Nødvendig? Må være et av de svenske ordene jeg ikke forstår? men en overlander trenger lift kit, roof rack, grab bag, maxtrax, vinsj, recovery gear, hijack, air jack, survival gear, wheel spacers, walkie talkie, cb-radio, air deflator, kompressor, jerrycan, rooftent, bullbar, oversized weel carrier, longrange tank, osv

Kan jo også bruke en helt vanlig bil, ta med sovepose og et telt. Men det synes jeg er litt femi? 

 

  • Like 1
  • Haha 1
  • Happy tears 4
Link to comment
Share on other sites

44 minutter siden, iknutis skrev:

Den tåler nok ikke heving noe dårligere enn noen annen biltype. :)
Men det er klart: den kommer jo aldri til å bli en gammel landcruiser, uansett hvilke mods man gjør. En lett heving (2") gjør at du kan ha litt mer ro i sinnet når du ser at det stikker opp noen steiner midt i veien mellom hjulsporene, og idet du kjører av grusen for å finne en gresskledd camp. Jeg sier ikke at det gjør at du kommer til å herje bilen i stykker i et grustak.
Omtrent midt i mellom ligger veien til Nirvana. 2764.png

Godt sagt. Hoved problemet med disse er at hjuloppheng osv er som på en personbil og veldig pinglete og hvordan det er laget er ikke heller helt egnet for heving. Har lest mye på div Suzuki forum og er en enighet at 40 mm er max på disse men selv da gir det problemer. Også driter jeg ikke penger så med tanke på hva et hevesett koster så vil jeg heller bruke pengene til noe annet som kanskje en bil til som er mindre femi som pilten sier. :)

Edited by kimar
Link to comment
Share on other sites

18 minutter siden, pilten skrev:

Nødvendig? Må være et av de svenske ordene jeg ikke forstår1f609.png men en overlander trenger lift kit, roof rack, grab bag, maxtrax, vinsj, recovery gear, hijack, air jack, survival gear, wheel spacers, walkie talkie, cb-radio, air deflator, kompressor, jerrycan, rooftent, bullbar, oversized weel carrier, longrange tank, osv

Kan jo også bruke en helt vanlig bil, ta med sovepose og et telt. Men det synes jeg er litt femi1f914.png 

 

Jepp og luksus fellen neste haha. Skal jeg være ærlig så er Suzukien litt femi ja lysten på en skikkelig manne bil som skriker jeg har hår på brystet og bruker helga i skogen til og jakte elg med bare nevene og spise den rå er VELDIG sterk.

  • Haha 2
  • Happy tears 3
  • OMG 1
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators
37 minuter sedan, pilten sade:

Kan jo også bruke en helt vanlig bil, ta med sovepose og et telt. Men det synes jeg er litt femi1f914.png 

 

 

13 minuter sedan, kimar sade:

lysten på en skikkelig manne bil som skriker jeg har hår på brystet og bruker helga i skogen til og jakte elg med bare nevene og spise den rå er VELDIG sterk.

Essensen av Overlanding mina herrar ?

  • Haha 3
  • Happy tears 4
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
1 timme sedan, kimar sade:

Godt sagt. Hoved problemet med disse er at hjuloppheng osv er som på en personbil og veldig pinglete og hvordan det er laget er ikke heller helt egnet for heving. Har lest mye på div Suzuki forum og er en enighet at 40 mm er max på disse men selv da gir det problemer. Også driter jeg ikke penger så med tanke på hva et hevesett koster så vil jeg heller bruke pengene til noe annet som kanskje en bil til som er mindre femi som pilten sier. :)

Då är det kanske bara rejält däckmönster som är rätt väg. Gör trotts allt en hel del när det kommer till sliriga spår och hala gräsmattor. 

Går det att öka en aning i höjden på dem är det ju aldrig fel.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 minutter siden, Lars 9k skrev:

Då är det kanske bara rejält däckmönster som är rätt väg. Gör trotts allt en hel del när det kommer till sliriga spår och hala gräsmattor. 

Går det att öka en aning i höjden på dem är det ju aldrig fel.

Nye sommerdekk og felger trenger denne så blir til og velge noen skikkelige dekk ja. Har ikke bestemt meg for hvilket dekk enda men holder på med det. Felgene blir iallefall stålfelger.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

12 minutter siden, Lars 9k skrev:

Leta efter A/T dekk i din dimension, fundera på om du kan ha 15” fälgar, hänger ju på bromsarna. Där hittar du nog bäst utbud i ”små” dimensioner.

Minste felg dim på disse er 16" så har ikke så veldig lyst til å gå noe mindre. Men i Norge så kan vi bare endre 5% på dimensjonen fra standard dimensjon så jeg bruker http://www.dekkalkulator.com/  mye. Standard dimensjon er 215/70R16 så lurer litt på dimensjon 205/80R16 da det er lovlig og vil gi 2,5 cm høyere bakkeklaring.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

8 minutter siden, kimar skrev:

Minste felg dim på disse er 16" så har ikke så veldig lyst til å gå noe mindre. Men i Norge så kan vi bare endre 5% på dimensjonen fra standard dimensjon så jeg bruker http://www.dekkalkulator.com/  mye. Standard dimensjon er 215/70R16 så lurer litt på dimensjon 205/80R16 da det er lovlig og vil gi 2,5 cm høyere bakkeklaring.

Gir dessverre bare den halve økningen i klaring, dvs ca 1.2cm.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

15 minutter siden, Gaup skrev:

Hjul basen har nog större betydelse än höjden nästan kolla in Suzukisar är ju som att se en ratatosk  springa i grenverket....

Ja det er jo også noe at akselavstand er kort på disse så det hjelper nok også. Må beklage men ratatosk  springa i grenverket skjønner jeg ikke mye av? Ikke google heller.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...