Jump to content

Valpen min


sdt
 Share

Recommended Posts

Helt rätt @Lars 9k och @Carl! Om jag minns rätt satt det även det i C202orna, om de hade bakre säten. Men min bil är en pickup från början och skåpet har blivit ditmonterat i efterhand. Så på min bil finns inget bakre paket. MEN! Jag planerar att sätta dit ett eftersom jag ska montera stolar där bak och det främre paketet inte orkar hålla värmen i hela bilen på vintern. Så kan ju ungarna själva bestämma vilken temp de vill ha när de åker med. 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

@Carlja, jag har beställt en Webasto-kopia på Ebay, men tanken var att den bara skulle användas när man står stilla. Känns bökigt/dyrt att köra på den alltid. Fast det är det kanske inte...Man kanske ska börja med att installera den och använda för värme även under körning, så kan man ju se om man vill installera ett vanligt värmepaket i framtiden.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Sist jag var ute och sladdade med Valpen i snön så hände något med vänster framhjul. Plötsligt låste sig bromsen och jag var tvungen att backa för att den skulle släppa. Sen hände samma sak igen. Och igen. 

Så nu blir det skivbromsar! 

Jag har bestämt mig för att använda oken från min S40 donator. Tanken är att jag ska svarva/fräsa en 10mm platta som bultas i axelns centrum och som har fästöron för oket. Enda "problemet" är att jag behöver flytta ut skivan 3mm. Det tänkte jag lösa genom att antingen svarva en spacer som läggs mellan centrumet och bromsskivan, alt att svarva en liten ring som läggs på innan navet och därigenom flyttar ut hela navet med 3mm. 

Jag tycker det lutar åt att flytta ut hela navet, någon som har några tankar eller idéer att komma med?

 

20190128_212517.jpg

20190128_212522.jpg

20190128_212525.jpg

20190128_213816.jpg

20190128_213825.jpg

20190128_213830.jpg

20190127_202803.jpg

20190128_211741.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Tack! Trevligt att höra! Det har ju onekligen sina fördelar att kunna göra saker själv. Fast en av nackdelarna är att man tenderar att alltid göra det själv bara för att man kan. Ibland önskar jag att jag var bättre på att betala andra för att fixa saker. Serva bruksbilen t.ex. Eller byta till vinterdäck. 

Sen tror jag generellt att folk är lite för försiktiga med att prova för att man har bestämt sig för att man inte är händig. Man måste våga prova, det är så man utvecklas och utökar sin kunskap. Visst, sen handlar det om att ha rätt verktyg också. Och en komplett verkstad kostar ju lite. 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Men se där blev det ju ett misstag! Efter att jag svarvat en spacer till navet så upptäckte jag att navet inte var helt intryckt i bromsskivan. Hela hjulbulten gick inte igenom skivan utan bara den gängade delen. Så efter att ha borrat upp hålen i skivan märker jag nu att problemet är värre än vad jag trott innan. Ny plan! För att lösa problemen tänker jag mig en 4-stegsraket: 

1. Svarva en 7-8mm spacer innanför bromsskivan

2. Fräsa av lite material på bromsokets infästningsytor

3. Byta till något längre hjulbultar

4. Svarva en ca 10mm spacer  som flyttar ut fälgen för att oket ska gå fritt från fälgen

 

20190129_223528.jpg

20190129_223915.jpg

20190129_224139.jpg

20190129_223510.jpg

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

En fundering, var hamnar belastningen mellan hjulet och axeln. 

Det vill säga vad är det som ändras avseende den tekniska infästningen/överföring av last när du monterar spacern mellan nav och skiva?

Hoppas du förstår hur jag menar!

Edited by Lars 9k
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Bra fråga. Jag har funderat en hel del på det. Navet sitter som original, så jag ser inte att krafterna där kommer förändras nämnvärt. I princip blir ju skillnaden i kraft på navet samma som om man monterade en 15-20mm spacer, och det tycker jag nog att hjullagret och trumpeten ska klara. Den andra kraften som ändras är att det blir lite mer vridkraft på hjulbultarna vid bromsning eftersom skivan är utflyttad. Men att den ökade kraften skulle skjuva av 5st 14mm bultar tror jag inte mycket på. Det är ju i stort sett friktionen mellan navet, spacern och skivan som tar upp den radiala kraften från bromsning. Hjulbultarnas uppgift är ju bara att skapa trycket för att hålla samman grejorna axialt så friktionen  uppstår. 

Lite svårt att förklara i text, men där är mina tankar kring hållbarheten. 

Edited by sdt
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Jag kör själv med hjulspacers på 32mm vilket inte gör mig speciellt orolig när jag kör.

De flesta av våra höjda bilar har ju ändrade ET eller hjulspacers, för att få plats med de större hjulen. Vet att vissa anser att ändrat ET är snällare än spacers men i min värd spelar det ingen roll, du flyttar ju ut belastningspunkten längre från lagret i båda fallen. 

Tänkte mer på om navet omsluter axelröret eller om drivaxelns ingrepp ändras, men jag tror nog du har beaktat det som förändras.

Lycka till med konverteringen!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Med tanke på de bredare däcken och fäljarna så är säkert ET ändrat med 50-80mm per sida jämfört med original. Så visst lever hjullagret och axelröret en hårdare tillvaro än om bilen var original. Men inget ändras som sagt när det gäller centrumet eller drivaxeln, så det bör kunna funka tycker jag. 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Och där ändrade jag mig igen :) 

Efter lite funderande tyckte jag att det kändes klyddigt med 4 steg. Så jag satte helt sonika svarven i arbete att ta fram en bromsoksadapter med offset. Det tog en kväll, så var själva svarvdelen av jobbet klart. Det som återstår nu är att borra hålen för infästning, fräsa/slipa bort onödigt material samt att fästa in oket. Jag är inte 100% säker på att detta är den slutgiltiga lösningen, men det känns bra såhär långt tycker jag. 

Jag kommer fortfarande få ha en spacer för att flytta ut fälgen så oket går fritt, men det kan jag leva med tycker jag. Alternativet och en framtida lösning är att byta till alu-fälgar. De brukar ha plats för ett bromsok. Men det går som sagt att göra i framtiden. 

Jag fick även gjort ett par sandstegar av en Jula-lastramp som jag köpte för ett tag sedan. (Friggeboden har också blivit städad) Produktiv helg!

 

 

20190203_214620.jpg

20190203_224644.jpg

20190203_224648.jpg

20190203_224757.jpg

20190203_224804.jpg

20190203_114326.jpg

20190203_115856.jpg

  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Nja, problemet är ju att man har motorluckan i mitten bakom framstolarna, vilket tar en del av utrymmet på golvet. Men man kan nog säga att man kanske skulle kunna sova 2 vuxna i bilen om man stack in fötterna under baksätet (som inte är byggt ännu). Men eftersom planen är att det är jag och 2 barn som ska använda den så får det nog bli vanligt tält utanför bilen innan jag har byggt min mini-husvagn. Och mellan poolbyggen, motorbyten och livet i övrigt vet jag inte när jag skulle kunna få tid till det :) 

Så kort sagt, det blir nog tält den närmsta tiden.

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Lite mer har blivit gjort och med lite tur känner jag att där ska sitta fungerande skivbromsar fram efter helgen. Det slutade med att jag yxade bort det sista materialet på adaptrarna med vinkelharryn (eftersom det var lättare än att röja bort allt skit som stod runt fräsen och sen köpa ett rundmatningsbord). Adaptrarna är nu provmonterade och lackade. Jag fick beställa nya skruvar eftersom originalskruvarna var något för korta. Inte helt lätt att hitta 3/8 UNF-skruvar i Grade 8-kvalitet, men Centry.se hade så jag beställde ett gäng så jag har några extra. 

Det ena bromsoket jag tog från donatorbilen var nästan nytt, men det andra är ganska rostigt, så jag tror att jag får åka och köpa ett nytt ok. Å andra sidan verkar både kolv och ok glida lätt så det kanske funkar hur fint som helst. Vi får se!

 

20190228_182806.jpg

20190228_205230.jpg

20190228_211446.jpg

Edited by sdt
  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

On 28.1.2019 at 22.09, sdt sade:

Sist jag var ute och sladdade med Valpen i snön så hände något med vänster framhjul. Plötsligt låste sig bromsen och jag var tvungen att backa för att den skulle släppa. Sen hände samma sak igen. Och igen. 

Så nu blir det skivbromsar! 

 

 

Ja, så var tanken! 

Så idag fixade jag den sista monteringen och där sitter nu fungerande skivbromsar på valpis. Så j-a nöjd. Provkörningen gick utmärkt och bromsarna funkade kanon!

Problemet är bara att när jag lägger i 4-hjulsdriften så finns problemet med att framhjulet/framhjulen låser sig. Min bedömning att det var bromsarna som var problemet var alltså fel. 

Efter lite funderingar har jag kommit fram till att en/flera av följande saker måste vara fel:

1. Diffen fram har rasat

2. Fördelningslådan har rasat

3. En eller båda drivaxlar fram låser sig. 

 

Inte så kul med andra ord, men det här får man ju fixa. Min tanke nu är att om jag monterar bort mellanaxeln fram så kan jag lokalisera problemet bättre. 

Återkommer med info när den finns. Till dess håll till godo!

 

20190302_162922.jpg

20190301_221646.jpg

20190302_150252.jpg

20190302_150323.jpg

20190302_150346.jpg

20190302_155100.jpg

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Snyggt jobbat! Trist skit med eventuellt diffhaveri men med hjälp av en kamrat så borde du väl kunna eliminera dig fram till problemet? 

Tänker bil på bock och någon som står utanför och kollar hjulen under tiden du rör i oljan?

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Visst är det tråkigt, men allt går ju att lösa.

Jag plockade bort främre kardanen idag och utan den består ändå problemet när frihjulsnaven är inkopplade (4x4). Så det innebär att vi kan stryka fördelningslådan, den är frisk. Nästa steg blev att hissa upp framvagnen. Med hjulen i luften och frihjulsnaven inkopplade går det utmärkt att snurra hjulen. Det andra framhjulet snurrar då på motsatt håll, precis som det ska. Diff-funktionen fungerar alltså utan anmärkningar. Det verkar också som att drivaxlarna är felfria. Där är inga missljud eller liknande utan bara jämn, bra diff-verkan. Då är den ingående medbringaren i diffen nästa sak att prova. Den sitter fast. Inte ens med tillhygge går den att rubba. Jag kan alltså inte snurra runt diffen via den ingående axeln. Njet! Nada! NO! Vi har alltså isolerat problemet. Diffen är kass! 

Då dyker ju funderingarna på vad som kan vara fel upp. Det låter konstigt i mina öron att lagren skulle ha skurit utan att man har hört missljud. Jag har heller inte hört några andra knakanden eller liknande så det hela är lite förbryllande tycker jag. Om diffen skulle gått torr tycker jag också att man skulle ha hört något. Nästa steg blir så att riva av locket och leka doktor (ähum, inte sån doktor) helt enkelt. Jag ska försöka hinna med det imorgon. 

Nu har jag ju aldrig meckat 4x4-axel innan, så om ni har några tips och tricks är ni hjärtligt välkomna med dem. 

 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Skönt att du isolerat felet och att du har ett tydligt verifierarat fel!

Sa du inte tidigare att du ”backade loss” låsningen några gånger.

Kan det vara något som lossnat och ligger i kläm/låser inne i diffen.

Men det är ju märkligt att hjulen snurrar fint!

Ser med spänning fram emot vad du hittar när du lossnar på diffkåpan!

Gör det försiktigt och kan du inte tömma/suga ur den innan, så låt några skruvar sitta kvar löst medan du bänder upp kåpan, så du slipper få ut all oljan över dig.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Helt rätt. Jag är också inne på att det ligger något och klämmer inne i diffen. Ska bli riktigt intressant faktiskt. 

Bra tanke med bultarna...i den mån där finns någon olja överhuvudtaget :) Spännande!

Link to comment
Share on other sites

Det behövdes inte mycket försiktighet när man plockade den kåpan. Den lilla oljan som fanns i diffhuset ser ni på botten på en av bilderna. Min gissning är att föregående ägare som meckade en del med axlarna har glömt bort att där inte var olja i diffen när jag köpte bilen. Eller så har han berättat för mig att där inte var olja och jag har glömt bort det under de 3 månaderna det tog innan jag hade bilen körklar. Hur som helst är det OTROLIGT dumt av mig att inte ha kollat oljan i diffarna. På en av bilderna ser man att lagret på pinjongen har havererat. Där är nån ring som ligger lös och rullarna ser ut att ligga lite snett. Så de lagren måste helt klart bytas. 

Frågan är hur de två huvudlagerna mår. Som jag ser det finns det en chans att de klarat sig, eftersom de snurrar mycket långsammare än pinjonglagerna. 

Men nu till fortsättningen. Det kan ju ta ett tag att få tag på nya lager och ev andra delar. Finns det några hål i min tankebana om jag tänker att jag kan plocka ut axlar, diff och kardan och köra bilen med 2-hjulsdrift medan jag väntar på delar och fixar problemet? 

Om det är någon som sitter inne med svar tar jag tacksamt emot. Jag har som sagt aldrig meckat med sånt här förr :)

 

 

20190304_183451.jpg

20190304_183400.jpg

20190304_183428.jpg

20190304_183443.jpg

  • OMG 1
  • Sad 2
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...