Jump to content

Valpen min


sdt
 Share

Recommended Posts

 Fredrik heter jag, bor utanför Malmö och i mars 2018 hittade jag efter lite letande vad jag hade sökt ett tag. Innan min far för ca 3 år sedan köpte en Land Rover Defender var mitt intresse för offroadbilar noll och intet! Och även efter att han köpt den så fattade jag inte grejen. Det var inte förrän jag en dag provkörde den som något klickade och jag helt plötsligt förstod vad som var så häftigt med dem. Jag började då planera att köpa mig en egen bil, och funderade på vilken som i mina ögon var den coolaste offroadbilen. En Unimog stod högt på listan, men föll bort pga att de inte är anpassade att köra långt med samt att de nyare är för dyra och kräver lastbilskort. Storvalpen, C303 föll bort pga priset. Då återstod en modell...

Bilen som ska bli min och barnens "overlander" är en Valp C202 av 81-års modell. När jag köpte den var den ett rullande renoveringsobjekt och under året har mycket tid gått till att fixa bromsar, elsystem mm. Mycket körning har också hunnits med, mestadels kortare turer. Just nu planeras motorbyte och ombyggnation till skivbromsar. Motorn som ska i är från en Volvo S40 2,0T -00. 

Förhoppningen är att inom en snar framtid ha en bil som jag och ungarna kan ta ut på långa och kortare äventyrsresor sommar såväl som vinter.

 

Bild när jag transporterade hem den 

20180310_105333.jpg

20180503_180724.jpg

 

Ny förarstol från en Renault Clio

20180609_172852.jpg

 

Renovering av bromsar mm.

20180402_143104.jpg

20180420_201441.jpg

20180402_134956.jpg

20180317_142755.jpg

 

 

Elsystemet revs ut och ett nytt byggdes

20180506_184628.jpg

 

 

 

Rollad i ny skrud

 

20181015_153548.jpg

20181201_123607.jpg

20181017_074922.jpg

20180725_165254.jpg

 

När man har sålt kombin får Valpen rycka ut och köra husvagnen till vinterförvaring.

20181118_133451.jpg

 

Nya motorn urplockad

 

image.png

 

Edited by sdt
  • Like 14
Link to comment
Share on other sites

Tack så mycket Andreas!

Visst är de trevliga, detta är min första valp. En av de svagare punkterna på C202-orna var axlarna, men min bil har fått axlar från 903an, så det är inget problem här. Det innebär ju tyvärr då att den inte blir riktigt lika skön (om nu en valp kan vara skön) att åka på landsväg med.  Men det är ju ett lätt pris att betala för att få en bil som är bättre över stock och sten :)

 

Edited by sdt
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Hej och välkomen @sdt!

Kul med ytterligare en ”svenk klassiker”, här är ju några tgb sedan tidigare!

Vad skiljer C202 från 903:an? Är det ngt som är mer mot tgb11?

Axlarna till det sämre förstår jag av din text. Det lär väl inte heller sitta B18 i den, även om du nu skall byta.

Är det spärrar i axlarna, eller bara lamellbroms i bakaxeln som i 903?

Link to comment
Share on other sites

Tack Lars! 

C202an är inte en av de tidiga militära bilarna, utan tillverkades senare på licens i Ungern eftersom Volvo såg en fortsatt efterfrågan efter att produktionen av 903an lagts ner. Man ser det lättast på den lite spetsiga utbyggnaden på dörrarna. 

Exakt vad som skiljer på axlarna vet jag inte merän att de saknar diffbromsen som sitter i bakaxeln på 903an. Sen är bromsarna också annorlunda (och lite klyddiga) på C202an, något triangel-system som även finns på de tidiga Volvona, typ 140. Motorn är en B20, som går helt ok sålänge förgasaren och tändningen står rätt, men på hur många 40 år gamla bilar gör de det? :) (Min dricker ca 2L/mil, vilket nog säger något om förgasarens kondition)

Hoppas vi ses på någon SORK-träff om jag kommer ut nån gång, jag blev medlem direkt när jag köpt valpen. Det är så ruskigt långt till Osby eller Boarp bara :) 

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Igår råkade jag förresten ringa på en Blocket-annons...det händer förvånansvärt ofta. Så long story short; nu står det ett släp här som ska byggas om till offroadtrailer när det finns tid. Släpet är från 1955 men i bra skick. Den har bladfjädring, är obromsad och har en totalvikt på 600kg. Jag har inte bestämt ännu om jag ska bygga den som en offroad-husvagn, eller om jag ska ha ett taktält på den, eller om den bara ska agera kök och lastvagn. Vi får se helt enkelt. 

Saken är den att det ska finnas sovplats för mig och mina 2 barn (frun behöver vi nog inte bry oss om att göra plats till :) ). Valpen är lite för liten för att få plats 3st i, så alternativen är:

1. Taktält på valpen

2. Taktält på trailern

3. Sova i trailern

Tips och idéer mottages gärna!

 

6214612780.jpg

Edited by sdt
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg tenker litt selv på og bygge en henger til bruk under den kalde tiden og da en til og sove inni med varme. Det første jeg vil si etter og ha lest litt om dette er at du bør bruke en henger med fjæring da de uten fjæring kan ødelegge ting inni og bygger en et påbygg på de så kan det også ødelegges. Om denne ikke har fjæring så er det jo en mulighet til og bytte aksel til en med bladfjærer eller mer komplisert til spiral fjærer. Og om du ikke trenger brems og det går på bredden så kan en bak aksel fra en Vw Caddy mulig fungere om du vil gjøre dette billig da de har stiv aksel med bladfjærer. Det er det første jeg kommer på og når det kommer til påbygg så er fantasien grensen så det må du finne ut av selv hva du vil og jeg vil anbefale og kikke litt på youtube da er mange bra bygg der som disse under. Håper dette var noe til hjelp:).

 

Edited by kimar
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
2 timmar sedan, sdt sade:

Hoppas vi ses på någon SORK-träff om jag kommer ut nån gång, jag blev medlem direkt när jag köpt valpen. Det är så ruskigt långt till Osby eller Boarp bara :) 

 

Det får vi hoppas, till Boarp/Ask har du ju inte mer 55km så det är väl överkomligt.

Är Lussekörning till helgen, bara att titta dit!!

Pappa hade en ombyggd 9033 med lätt trimmad B20 innan han bytte till LC så lite vana vid dem har jag.

Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, kimar sade:

Jeg tenker litt selv på og bygge en henger til bruk under den kalde tiden og da en til og sove inni med varme. Det første jeg vil si etter og ha lest litt om dette er at du bør bruke en henger med fjæring da de uten fjæring kan ødelegge ting inni og bygger en et påbygg på de så kan det også ødelegges. Om denne ikke har fjæring så er det jo en mulighet til og bytte aksel til en med bladfjærer eller mer komplisert til spiral fjærer. Og om du ikke trenger brems og det går på bredden så kan en bak aksel fra en Vw Caddy mulig fungere om du vil gjøre dette billig da de har stiv aksel med bladfjærer. Det er det første jeg kommer på og når det kommer til påbygg så er fantasien grensen så det må du finne ut av selv hva du vil og jeg vil anbefale og kikke litt på youtube da er mange bra bygg der som disse under. Håper dette var noe til hjelp:).

 

Tack för tipsen! Jag har nog kollat på de flesta campers på Tuben :)  En som jag verkligen fastnat för är Do-Drop, minimal storlek men fungerande. En sån skulle man nog kunna bygga av släpet. Frågan är bara om det inte är mer praktiskt med en utility trailer med tält. Men jag gillar verkligen idén med en camper. 

Ang. släpet så har jag uppdaterat min tidigare post med mer info om det. Där är bladfjädring på det, så det ska nog funka bra att bara sätta på lite större hjul.  

 

 

 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Så bra den har bladfjæring da er den jo veldig egnet til dette. Noe som Do-Drop er det jeg har tenkt på om jeg skal bygge en henger. Men du kan jo også bygge en henger som                      Do-drop  hvor du kan ta ut madrass og div inni også bruke den som utillty trailer med taktelt så får du begge deler.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

11 timmar sedan, sdt sade:

...

Saken är den att det ska finnas sovplats för mig och mina 2 barn (frun behöver vi nog inte bry oss om att göra plats till :) ). Valpen är lite för liten för att få plats 3st i, så alternativen är:

1. Taktält på valpen

2. Taktält på trailern

3. Sova i trailern

Tips och idéer mottages gärna!

 

 

2 i valpen och 2 i Trailern

..och trailer med tak har otroligt många fördelar när det börjar att regna...

Link to comment
Share on other sites

Ja, det verkar vettigt. I nuläget känns det som att ett kantigt skåp på släpet med 3st sovplatser och lastutrymme under transport är det bästa. Jag tror inte att barnen vill sova ensamma i den åldern de är nu, men senare kan ju ungarna ta trailern och jag sova i valpen t.ex. 

Konstruktionsmässigt tänker jag formplyfa i botten och en svetsad ram i fyrkantsprofiler klädd med alu-plåt. På insidan limmar man sedan isolering och klär med någon skiva. Det blir vridsytvt och ändå en lätt konstruktion. På taket kan man sedan sätta räcke med vad man nu vill ha, campingdusch, taktält, kanot mm.

Här är en bild på hur jag tänker mig, men utan sluttningen framtill pga. enklare byggnation.

Hiker trailer.jpg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

19 timmar sedan, sdt sade:

...

Här är en bild på hur jag tänker mig, men utan sluttningen framtill pga. enklare byggnation.

 

spendera ett par tankar till dörren...

om du har den på baksidan blir den dammig...

om du har den på sidan blir den lerig...

naturligtvis beroende på vilka vägar du åker

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nu ska jag liva upp stämningen (i den mån det behövs) genom att dela med mig av ett misstag!

Jag har under en tid haft problem med att Valpen inte har laddat som den ska. Den har gått upp och ner, hejkon bejkon och jag har inte riktigt kunnat sätta fingret på vad som varit fel. De gamla kolen var slut så jag bytte dem, vilket hjälpte ett litet tag, men sen blev det sämre igen. Idag när jag började kolla på problemet igen hade jag motorluckan öppen samtidigt som jag startade motorn. Och döm om min förvåning när jag noterar att motorfläkten (remdriven) står stilla! Sekunden efter noterar jag att generatorhjulet står stilla! ? 

Sist jag hade av remmen, i något ärende som jag inte minns, har jag lyckats få på den på fel hjul på generatorn (som har dubbelhjul monterat). Detta har gjort att remmen inte linjerat och med tiden slitits så pass mycket att där inte längre fanns någon remspänning kvar, vilket i sin tur gjorde att den slirade. Jag trodde att man skulle höra om en fläktrem slirar, men ICKE! Den har varit tyst som en mus...eller i alla fall en kamel!

Därefter gick jag in i huset och vrålade till min fru: "14,6 volt!!!". Hon blev naturligtvis glad...NOT! Så kan det gå! ?

Vad har jag lärt mig? Kolla att remmen linjerar och åtgärda vid behov!

 

20181206_211527.jpg

Edited by sdt
  • Like 5
  • Haha 3
Link to comment
Share on other sites

Jaha...min första träff med SORK blev tillintetgjord idag när jag vaknade till sonens "pappa, jag behöver kräka" ?

Det här som skulle bli en så bra dag... Nåja, det är sånt som händer. Istället får jag väl pilla med Valpen. Igår kom adaptern till motorn, så det är ju inte det att det saknas saker att pyssla med. Här kommer en bild på den. Den är beställd av KL Racing och gör att jag kan montera valpens originallåda på 2,0T-motorn. 

 

20181208_073933.jpg

Edited by sdt
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Efter att offroad-körningen blev inställd för min del idag fick jag en hel dag att fundera och jag tror jag har kommit fram till vilken ordning saker ska göras. Tidigare har jag tänkt att jag skulle gå på motorbytet nu pga ett par anledningar. 
X Förgasaren på originalmotorn saknar choke, vilket gör bilen svår att använda nu när det börjat bli kallt. 
X Värmepaketet är dåligt och kupéfläkten för klen, vilket gör det jobbigt nu när det är kallt och regnar mycket. 
X Vindrutetorkarmotorerna jag köpte (eftersom originalen lagt av) är för klena, vilket gör det jobbigt nu när det regnar mycket. 

Jobbigt helt enkelt...

Tidigare var tanken att jag skulle göra motorbytet och samtidigt sätta i värmepaketet och vindrutetorkarna från S40n. Ett jobb som skulle ta ganska lång tid och bilen skulle vara obrukbar under en stor del av vintern. Men nu har jag alltså kommit på hur jag ska göra tror jag. 
Steg 1 blir, för att kunna använda bilen över vintern, att jag byter vindrutetorkare nu, då är inte regnet något problem. 
Steg 2 installerar jag värmepaketet från S40n och kopplar in det till originalmotorn, då är inte värmen/kupéfläkten något problem. 
Steg 3 blir att fixa förgasaren så den funkar hjälpligt. Jag har en känsla av att den ojusterade förgasaren är en stor anledning till väldigt hög bränsleförbrukning. 

Sen får man helt enkelt ta motorbytet till våren/sommaren eller när det nu kan bli tid för det. Sommaren är ju också en trevligare tid att mecka utomhus och avbrottet blir kortare än att ta allting på samma gång. 
 

Edited by sdt
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Ibland behöver man en kompis att bolla idéer med. Min kompis är Magnus. När jag berättade om mina planer att byta värmepaket var hans respons: "Har du provat att fixa det som sitter där?" Jag trodde inte att originalpaketet skulle vara så bra, men det var ju värt ett försök. 

Så det jag gjorde var att jag plockade ut värmeelementet och spolade igenom det med varmvatten samtidigt som jag skakade och bankade på det och efter ca 15 minuter var det bara klart vatten som kom ut. 

20181208_235930.jpg

20181209_132421.jpg

 

Värmen blev mycket bättre i bilen, men fläkten flåsar för lite så mycket av värmen kommer aldrig ut. För att lösa detta provade jag att montera en till fläkt utanpå fronten, men skrotade idén eftersom det skulle krävas för mycket jobb. Däremot åkte jag till Ahlsell och köpte fläktblad med större yta för att få fläkten att flytta på mer luft. Svarven fick jobba med att göra en adapter till de nya fläktbladen. Resultatet blev helt ok, men jag utesluter inte att jag i framtiden ändå kommer montera en till fläkt utanpå fronten. 

20181210_125014.jpg

20181210_133821.jpg

20181210_143447.jpg

20181210_144139.jpg

 

Sist men inte minst fick Valpen följa med och transportera hem vår julgran efter att vi huggit den. 

20181209_160342.jpg

Edited by sdt
  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

Biltema's radiator-rens fungerer utrolig bra for å rense slike, så det kan du prøve. Fyll på en flaske, deretter kokende vann og la det virke en stund før du skyller den. Ser også det er litt grønt på radiatoren, så du har muligens en liten lekkasje der og.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ok, bra att veta! Nu när jag vet hur man plockar ut elementet kan man göra det på 5 minuter. Ang. den gröna fläcken så trodde jag också att där var hål, men jag provtryckte det och det var 100% tätt. Kan ju klart vara sånt som inte visar sig förrän man kör med bilen, men än så länge inget läckage. Men jag får hålla ögonen på det helt enkelt.

Link to comment
Share on other sites

Typisk med grønn irr på kobber som har vært i kontakt med fukt. Trenger ikke være kjølevæske om ikke det er helt tett i fronten der, men på min Jeep var det tydelig at det hadde vært lekkasje en stund. Der var den grønn kun i bunn der det hadde vært fukt, resten av den var like fin. Din er jo grønn på siden, så vanskelig å si hva det kommer av. 

Link to comment
Share on other sites

Ja, valpen är ju inte precis tät :) Så det kan vara utifrån, men jag tycker också att det ser ut som läckage. Kan ju vara så att den tätat sig själv med skit innifrån. Fast då borde den ha börjat läcka när jag rengjorde den nu.

Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Funderar lite... sitter det bara ett värmepacket? Jag har FÖR mig att det satt ett eget för det bakre utrymmet i 903:an, men har ju så klart ingen aning om hur det är på dessa. 

Det är ju ganska stort oisolerat utrymme som skall värmas upp!

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...