Thony

Thony's resor och bilder

10 inlägg i detta ämne

Kommer att lägga mina bilder på resor här med med mera.

Vi åkte ut och övernattade på ett nytt ställe som jag hittat(ingen bom :) för att plocka höstkantareller, på kvällen före så grillade vi plus ett par öl och en stor eld, det var en stjärnklar himmel fullmåne riktig fin kväll bara njöt... tyvärr så glömde jag kameran hemma men fick en bild från morgonen då frun hade sin mobil med sig,  vi trodde att vi skulle få plocka svamp, men så skulle det inte bli....årets första snö kom under natten.

20181027Nära Trollegater.jpg

• Like 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 hours ago, Filip Gustafson said:

Härligt!

Hur har ni löst det med värme? Eller det har inte blivit så pass kallt ännu? :)

Hej!

Jag funderade mycket på värmen först körde vi med värme ljus men det blev mycket kondens inne,  sen har jag funderat på Diesel värmare, solceller mm, problemet är om vi ska vara ute flera dagar så måste vi ha stor batteribank på grund av att vi måste ha medicinsk  utrustning med oss då, så enda lösningen  var  en Honda Generator  eu2200i som vi köpte, plus ett oljefylt elelement på ca 500-600 watt, med denna lösning så är det ca 20 grader inne i vagnen vid 0 gradigt väder, vi kör  elementet på halvfart och Hondan kör då ca 11 timmar på ca 3,6 liter, Hondan går så tyst att i bland när jag har vaknat på natten så trodde jag någon tagit Hondan för den hördes knappt ca 15 meter bort bakom en sten.

Kopplade själv in en Husvagns Kontakt syns lite på höger sida bredvid stödbenet blå kontakt, bilden är från samma plats som bilden ovanför men jag var själv ut denna gång, det var då jag hittade denna plats, man får plats med flera bilar här och det är ganska plan mark, men lite dåligt med ved, finns döda träd att såga om man har rätta grejer med sig, finns även en sjö ca 300 meter fram för bilen, fiskekort vet ej. Inte allas långt från Trollegater.

IMG_20181019_165754.jpg.08bae02ae715323f0e10101aa4deb255.jpg

Vägen fortsätter framför bilen, rekade en gång med vagnen på kopplad inte så mart, vägen delar på sig jag höll till vänster  vägen var inte så bra höll på att växa igen och smal ingenstans att vända med vagnen körde ca 500-600 meter kom till en lite plats där jag kunde vända det fans även en gammal skogs huggar vagn där, vågade sen inte köra längre på grund av för lite mark frigång med forden samt visste inte om jag kunde vända någonstans.

IMG_20181019_165822.jpg.8ac56729792a9350d81f1450beab4a06.jpg

Tyvärr bilden är lite suddig men där bakom vagnen syns stenen inte alls långt bort.

Det blev ett långt svar som spårade ur lite....

• Like 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Efter mycket funderingar så blev det en försenad julklapp, beställde från Tyskland det gick fort 7 dagar så var paketet hemma :)

744640184_MinjulklappGordinger.thumb.jpg.ddefdbfe9f09994ab549c8b8468ae75a.jpg

Gordinger Markis + Rum 2*2 meter

1417940362_Gordingerfsten.jpg.fecfcfb964fd6f3ba644fa7f0b15e7d7.jpg

Fästen monterat i fredags, som ni ser på bilden så sitter takräckena kanske för mycket i mitten på takrälsen kanske måste såga ut två fyrkanter, så att jag får ut takräckena, men kanske hållbarheten minskar för mycket

Hittade inga takfästen som klarade hela höjden på takrälsen, tacksam för förslag.

1452525314_fstenGordinger.thumb.jpg.47cd5eba028a246b84a166a78f4f20d1.jpg

Vet inte om jag ska ha fästena så långt ut eller om de ska vara närmare taket.

Vad tror ni blir bäst.... 

Redigerad av Thony
  • Like 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag förstår inte riktigt din fråga, eller om de är flera. :(

Varför kan du inte sära längre på dina lasthållare(om det behövs), svårt att se om något sitter i vägen. Var det till det du menar att du skall såga till distanser/fyrkanter?

Sen har jag mina rostria fästvinklar för markisen neråt, men det är ju din önskade totalhöjd på markisen/tältet som får styra det.

Angående hur långt ut markisen skall hamna, dvs hur långt ut markisfästena skall sitta, styrs det ju av hur långt ut du behöver få tältet/markisen för att tältväggen skall gå fri från sidan och skärmen på husvagnen.

Komplettera gärna din text så kanske jag förstår bättre! 

Redigerad av Lars 9k

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 hour ago, Lars 9k said:

Jag förstår inte riktigt din fråga, eller om de är flera. :(

Varför kan du inte sära längre på dina lasthållare(om det behövs), svårt att se om något sitter i vägen. Var det till det du menar att du skall såga till distanser/fyrkanter?

Sen har jag mina rostria fästvinklar för markisen neråt, men det är ju din önskade totalhöjd på markisen/tältet som får styra det.

Angående hur långt ut markisen skall hamna, dvs hur långt ut markisfästena skall sitta, styrs det ju av hur långt ut du behöver få tältet/markisen för att tältväggen skall gå fri från sidan och skärmen på husvagnen.

Komplettera gärna din text så kanske jag förstår bättre! 

719119362_Gordingerfsten.jpg.db97370ae1b09918a6b698c0ac806d86.jpg

jag menar där de gula ringarna är så blir höjden på Takrelingen högre så fästena som håller takräcket inte räcker runt takrälsen, så min fråga kan man såga ur en bit i Takrälsen ca 2 cm på höjden eller på verkar det hållfastheten för mycket. som högra fästet sitter nu så kan jag inte öppna takluckan helt.

jag satte mina fästen uppåt för då hamnar markisen runt 2 meter upp, men jag får testa sen när jag är ute.

jag tänkte om jag har markisen så nära husvagns väggen som går kanske jag jag slipper få regn/snö i mellan tält o husvagn, men kanske hjulhus mm är i vägen, får prova mej fram undrade bara ur ni andra hade gjort

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu förstår jag bättre! :)

Skall du bara belasta railsen med markisen som väger 10-15 kg så TROR inte jag det skall vara något problem att göra hack för dina fästen. 

Avseende hur tight du skall ha markisen så är det ju lite som du skriver, man får pröva sig fram.

Det speciella med din markis är att om du avser använda den som ”tält” vill du ha ut den rejält för att få väggen fri från vagnen och därmed få så stor volym som möjligt på tältet. Så har jag det med mitt undertält till taktältet.

Skall den vara markis vill du ju däremot att det skall vara så tätt som möjligt mot husvagnen för att slippa få in regn och rusk från den sidan.

Så återigen pröva och se hur ni kommer att använda prylarna.  

• Thanks 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
14 hours ago, Lars 9k said:

Nu förstår jag bättre! :)

Skall du bara belasta railsen med markisen som väger 10-15 kg så TROR inte jag det skall vara något problem att göra hack för dina fästen. 

Avseende hur tight du skall ha markisen så är det ju lite som du skriver, man får pröva sig fram.

Det speciella med din markis är att om du avser använda den som ”tält” vill du ha ut den rejält för att få väggen fri från vagnen och därmed få så stor volym som möjligt på tältet. Så har jag det med mitt undertält till taktältet.

Skall den vara markis vill du ju däremot att det skall vara så tätt som möjligt mot husvagnen för att slippa få in regn och rusk från den sidan.

Så återigen pröva och se hur ni kommer att använda prylarna.  

Det är nog som du säger man får prova sig fram, vi kommer nog använda mariksen mest som skydd mot regn o snö när man lagar mat ute, tältet köpte vi till för vi planerar en längre semester i år antingen norr ut i Sverige och Norge eller söder ut ner till alperna vi får se vad det blir.

om jag hinner så borde jag komma ut på en tur om två veckor lägger ut bilder då på hur det ser ut med markis o tält monterat.

• Like 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu