Jump to content

Nybörjare tips på bil.


Janne Gardek
 Share

Recommended Posts

Hej

Jag har precis börjat komma in på overlanding och mycke tack vare er på detta forum. 

Nu är min fråga på bil.

 jag har tre st att välja på men vet inte vilken av dom jag ska bygga vidare på, så vänder mig till er som har mer erfarenhet. Dessa bilar pga att dom står i mitt garage.

Porsche cayenne turbo 

Hummer h3 adventure 

Dacia Duster 4x4 

Tanken är att kunna åka på längre resor och med hela familjen 4pers.

Vet att ingen av dessa bilar är speciellt jätte vanliga i overlanding. 

Och om ni inte tycker dessa är något att ha vad rekommenderar ni då för runt 100k. 

Tacksam för hjälpen. En virrig overland nybörjare :)

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde faktisk valgt Dacia Duster av disse grunnen for det er at de er robuste og enkle kjøretøy (etter dagens standard) med velprøvd konstruksjon som eks at diesel motoren i disse kom i 2002/2003 og passerte 10 millioner produserte eksemplarer  i 2013. Deler til disse vil og også være mye enklere og få tak i vis du får problemer mens du er på tur. Og det finnes mye utstyr og få tak til disse da de er veldig populære andre steder enn Scandinavia. Et godt eksempel under (teksting kan fuske litt).

 

Legger også ved link til en av disse på tur i Afrika https://www.leisurewheels.co.za/roadtests-vehicle-guide/off-road-test-renault-duster-namib-dunes/

Men hvilken du vil velge må du se selv de andre er jo betydelig større biler og har mer komfort så det er jo noe det også.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Velkommen til forumet. :)

Det kommer jo helt an på behovet ditt, hvor lange reiser er det snakk om, og hvor mye plass trenger du feks.

Jeg ville nok ikke valgt den minste bilen til en familie på fire, men jeg trives med litt god plass. Jeg kjenner ikke spesielt godt til Dusteren, men såvidt jeg vet er den basert på Renault, og franske biler har jeg ingen gode erfaringer med.

Du skriver ikke noe om hvilken årsmodell de forskjellige bilene er. Gammel Cayenne feks, begynner å bli slitne med stort sett mye dyre deler. Ikke bruker den lite bensin heller, selv på fin kjøring.
Hummeren derimot, kom jo med tre relativt driftssikre motorer, koblet til helt kurante girkasser. Den har også grei størrelse innvendig, selv om ikke denne heller vet å bruke lite drivstoff. Den er også helt greit kapabel i terrenget, med rundt 70cm i vadedybde og 25cm bakkeklaring orginalt.

Skulle jeg valgt en av de tre, ville jeg valgt Hummeren.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vad jag har sett på Youtube så verkar Cayennen fullt kapabel för lite värre terräng, samt bör den dricka lite mindre soppa jämfört med en Hummer..?

Jag hade byggt på Cayennen. Jag var själv inne på att köpa en sådan för några år sedan, och minns att jag läste att man kan köpa delarna till Porschen på Audi (Q7), VW (Touareg) istället för hos Porsche så blir det mycket billigare. Finns trådar om detta på nätet. Lite som att köpa delarna till en SAAB på Opel, brukar vara billigare :D 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Filip Gustafson skrev:

Vad jag har sett på Youtube så verkar Cayennen fullt kapabel för lite värre terräng, samt bör den dricka lite mindre soppa jämfört med en Hummer..?

Cayennen har et helt ok 4x4-system, og med luftfjæring som de fleste har, får man litt bakkeklaring også.
Den er også veldig behagelig og kjøre. :) Dessverre er det ikke alle deler som går overens med Cayenne selv om q7 og Touareg har samme plattform. Mye (utenom ordinære slitedeler) er custom for Cayennen, og passer derfor ikke.
Nå vet jeg ikke hvor tørst Hummeren er, men sist jeg kjørte Cayenne på langkjøring (ca 50mil tur-retur) i 70km/t i snitt, brukte den 1,5liter på mila.

Det var en Turbo S fra 2012 eller sådär. Så den er veldig tørst.. Jeg syns jeg kjørte som en prest.

Link to comment
Share on other sites

On 2018-12-28 at 15:14, iknutis sade:

Cayenne har ett helt ok 4x4 system, och med luftfjädring som de flesta har, får du också en del frihöjd.
Det är också mycket bekvämt och kör. :)Tyvärr, inte alla delar sammanfaller med Cayenne även om q7 och Touareg har samma plattform. Mycket (förutom vanliga slitage delar) är anpassat för Cayenne, och passar därför inte.
Nu vet jag inte hur törstig hummeren är, men förra gången körde jag Cayenne på en lång resa (ca 50 mil tur) i 70 km / t klipp, den använde 1,5 liter i mila.

Det var en Turbo S från och med 2012. Så det är väldigt törstig. Jag tror att jag körde som en präst.

Åfan, jag har läst det, men man kan inte lita på allt man läser på nätet :)

Fördelen med Cayennen är att den inte är lika bred som Hummern. 

Link to comment
Share on other sites

Hade definitivt satsat på Dustern. Ja, en Hummer eller Porsche är ballare. Men ska du verkligen köra overlanding, och inte bara hyggeturer i Skandinavien så måste du tänka på hur lätt den är att laga och få reservdelar till. I västra Europa är det med reservdelar inget problem. Men så fort du kommer längre österut (och nu snackar vi inte Warsawa) så är Dustern trotts allt en ganska vanlig bil. Dock under märket Renault. Med taktält eller takbox/takkorg samt ev en heckpack så löser du alla ev problem med att få med prylar till en familj. Man klarar sig ju faktiskt att börja med samma utrustning som går ner i fyra vandringsryggsäckar. Sen finns det ju faktiskt släpvagnar också.

Hade jag bytt bil idag hade jag satsat på något mindre. Nu har jag en Hilux. Med en mindre bil typ en tvådörrars Wrangler hade det varit mer optimerat. Den hade varit lagom till småturerna. Kunnat lasta en massa med takkorg och heckpack. På de långa turerna som är max en gång om året så hade det fått bli en camping-/tältvagn eller liknande.

Vi är tre i famljen.

Prova att börja med det du har. Köp inget som inte går att flytta från den ena bilen till nästa om du ändrar dig. Då kan du känna efter på de tre bilarna du har. Porschen hade jag dock valt bort direkt om du inte har obegränsat med pengar och kan finna dig i att vänta på reservdelar i ett par veckor i Långtbortistan.

Är Duster den fyrhjulsdrivna varianten eller den tvåhjulsdrivna? Den fyrhjulsdrivna har ju en tämligen låg utväxling på 1:an och täcker ju upp de situationer där en Duster skulle behöva lågväxel. Har den inte det så får du ju fundera på om du ska köra på vägar som kräver 4x4. Jag har aldrig kört fast med 4x2. Bara med 4x4 och 6x6.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...