Jump to content

Suzuki Vitara 1.4s Allgrip


016
 Share

Recommended Posts

Dags att lägga upp en tråd om min softroader  

Efter att i många år levt och rest med en Saab 900 T16 med tillhörande Toppola var det dags att gå vidare här i livet. 

Planen var att det ersättaren skulle bli en Toyota Hilux eller en Subaru Outback, men av en händelse blev det en fabriksny Suzuki Vitara 1,4 Boosterjet Allgrip istället! 
Mer om varför det blev som det blev står i denna tråd:

Bilen är i dagsläget inkörd och den funkar både som dagistaxi och resekamrat. Lite mindre och snällare än jag hade tänkt mig, men det gör sitt jobb rätt bra. 

Jag har även börjat fundera på uppgraderingar. Listan ser ut som följer:

När det kommer till campinglivet använder jag mig av ett vanligt tremannatält samt Trangia 27 som är gaskonverterad eller ett tvålågigt primuskök. Lätt och funkis.
Funderingar på RTT finns såklart men än så länge funkar det med dagens setup :)

IMG_4289.JPG

 

VitaraS.JPG

 

Resor:
Vildmarksvägen 2019

Edited by 016
  • Like 10
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Mini-uppdatering.

Har köpt en extrafälg till bilen så jag kan ha med mig reservhjul i rätt storlek.

Såg även att Front Runner börjat sälja cargo roof rack kit till Vitara LY! Mmm... va sugen jag blev!

 

suzuki_vitara_sidekick_2016_.jpg

krsv002t.5.jpg

Edited by K.I.S.A
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, Polarbear sade:

Jag hittade lastkorg på Ebay för 1500 spänn som jag klämmer på takräcket. Det duger till mig 119x120/140/160 cm.

Har också tittat på de som finns på ebay, men Front Runners variant är så smutt ? 
Eftersom jag redan har takräcke kommer jag köra på det med ekonomiska varianten, men drömma bör man ... ;) 
 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Det börjar bli dags att beställa nya AT-däck till sommarens äventyr.  Eftersom bilen rullar mest på asfalt och grusväg så tänkte jag använda mig av mina 17" originalfälgar. Tänkte att jag skulle sikta in mig på 215/60r17 (original dim. är 215/55r17).

Eftersom jag inte har några erfarenheter när det kommer till AT-däck så skulle jag vilja ha hjälp av er som har koll.

Är det någon som kan rekommendera ett robust och slitstark däck i denna "softroader dimension"?

 Har kollat på följande däck:
 General GRABBER AT3,
 Falken Wildpeak A / T 01,
 Toyo Open Country A / T +

Är det något av ovanstående däck som verkar vettigt? 

 

 
 
 

 

Edited by K.I.S.A
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Det är snart dags för årets första semesterresa. 
Höga kusten (Ö-vik med omnejd i vanlig ordning) och Vildmarksvägen står på agendan.

Eftersom bilen är rätt liten och hela familjens "bits and bobs"  måste få plats så köpte jag mig en billig takbox som jag tänkte ha till tält, stolar och övrig campingutrustning. 
Valet föll på Biltemas 400L takbox. Med tanke på priset så får vi väl se om den håller ihop och rymmer allt jag planerat att ha i den. :D


 

400L.jpg

Edited by K.I.S.A
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

39 minutes ago, Andreas.E said:

Riktigt god tur!

Jag har använt Biltemas box i flera år och det fungerar hur fint som helst, så borde inte vara något problem det :)

Tack för det 👍

Var och packade upp den på lunchen. Kvaliteten känns inte alls så dålig som priset anspelar.

Ska ta och montera den efter jobbet och självklart skall den pimpas med ett par overlanding.nu klistermärken :D
 

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, Wiberg said:

Då blir den värd guld :D !

Har du läst vår RR om Vildmarksvägen? Finns förhoppningsvis nått tips att plocka upp där.

Och god tur! :) .

https://www.overlanding.nu/vildmarksvagen-med-overlanding-nu-270-mil-med-hostgladje/

 

Har läst den och kommer att skumma igenom den igen. Många bra tips.  

Håller på att planera rutten i detta nu och lutar mot att vi åker vecka 29. Alltså det är sjukt var peppad man blir av att planera resor. Trots att det i detta fall bara handlar om att resa inom Sveriges gränser ☺️

Edited by K.I.S.A
  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Vildmarksvägen avklarad. Fantastisk resa med fina vägar, vyer, människor m.m.  

Allt gick, mer eller mindre, som planerat. Däremot hade gärna varit ute på vägarna några fler dagar men man kan inte få allt här i livet 😁

Det blev ca. 2350km och bilen drog i snitt 0,72 l/milen. Helt okej med tanke på nya däcken, takbox och full packning. 

Tänkte ev. skriva en liten reseberättelse när jag kommit tillbaka till jobbet (fixar inte skriva med min iPad). 

Om det är någon som är intresserad av fler bilder så finns det på Instagram

0B12D9F4-B44E-4BE5-BAC1-2E9985BF8D6F.jpeg

05D100F9-179E-4B8F-B387-003511E271AB.jpeg

EEA33A47-2F55-4EC8-BDA8-830C9664EEF4.jpeg

Edited by K.I.S.A
  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
11 hours ago, K.I.S.A said:

Det blev ca. 2350km och bilen drog i snitt 0,72 l/milen. Helt okej med tanke på nya däcken, takbox och full packning. 

Tänkte ev. skriva en liten reseberättelse när jag kommit tillbaka till jobbet (fixar inte skriva med min iPad). 

Klart vi vill läsa resebrev, men ”fixar inte skriva med min iPad” hrm...... jag skriver bara på iPhone😂....

Du har inte funderat på att komplettera din riggning med en markis?

Under de första åren körde vi med markis och marktält och bara den uppgraderingen, att ha ett skyddat område att käka och sitta på, när vi ändå campade intill bilen var stor.

Sen dess hat det ju hänt lite till men ........ 😎

Edited by Lars 9k
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, Lars 9k said:

Klart vi vill läsa resebrev, men ”fixar inte skriva med min iPad” hrm...... jag skriver bara på iPhone1f602.png....

Du har inte funderat på att komplettera din riggning med en markis?

Under de första åren körde vi med markis och marktält och bara den uppgraderingen, att ha ett skyddat område att käka och sitta på, när vi ändå campade intill bilen var stor.

Sen dess hat det ju hänt lite till men ........ 1f60e.png

För min del handlar det mer om att jag har två små barn här hemma som gärna vill ha paddan eller min uppmärksamhet 😉

Får sätta mig ner och skriva ihop några rader när tillfälle ges.

Markis ligger faktiskt på min önskelista, så det kommer nog inhandlas inom en snar framtid. 

  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

Efter senaste resan upptäckte jag att däcken skickar upp stenar på sidan, precis där ”rugged-pack-listerna” ska sitta. 

Efter lite googlande så beställde jag en uppsättning lister från Suzuki U.K. Ibland är det lite väl lätt att beställa saker till bilen! 🙄

Art.nr.990E0-54P07-000

 

 

ABEF9380-BEBD-4096-8FB5-A9AA449B6796.jpeg

  • Like 3
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...