Jump to content

Trans Euro trail


Polarbear
 Share

Recommended Posts

Innan jag skadade ryggen så älskade jag att bröta med motorcykel och bedrev väl i princip Overlanding fast på hoj.

Jag kom därför att tänka på att det finns ett litet äventyr som man kan kliva på var man vill i Sverige och ner i Europa.

Vissa partier av sträckan är inte framkomliga med bil då det rör sig om enkla stigar men till i alla fall 80% ska det inte vara några problem.

Info om TET med nedladdningsbara GPX filer finns på hemsidan.

Jonas Bergh som bor i Kävlinge i Skåne håller i den svenska delen är en god vän till mig och undrar man över vissa sträckor så tar vi kontakt med honom för specifik info, han har koll.

 

Följ länken:

 

https://www.transeurotrail.org/sweden/

C5E84FA1-D0F8-44A1-B27E-357147D5E8F2.jpeg

3B78842E-6A1A-461A-BAD3-A26DB5A8A45A.jpeg

8F7C471E-4597-48EF-8986-F8A6A28BCC26.jpeg

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg har sett litt på youtube om denne i Sverige og liker det jeg ser. Men er en ting jeg lurer på når jeg leser på nettsiden så står det at kan oppleve booby traps langs denne av misfornøyde lokale stemmer det virkelig? For finner ikke noe om det på nett og har vondt for og tro det.

Link to comment
Share on other sites

13 minuter sedan, kimar sade:

Jeg har sett litt på youtube om denne i Sverige og liker det jeg ser. Men er en ting jeg lurer på når jeg leser på nettsiden så står det at kan oppleve booby traps langs denne av misfornøyde lokale stemmer det virkelig? For finner ikke noe om det på nett og har vondt for og tro det.

Exciting! I'll take pictures of the boobs if I see any... ? 

Skämt åsido. Jag blir inte helt förvånad om det händer. Man får nog vara restriktiv på vilka spår man väljer att köra när man är på plats. Är det många som kör och ngn stackare irriterar sig och inte tycker det är allmän väg så tenderar många att bli irrationella.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 minut sedan, kimar sade:

Men er mesteparten av denne på allman vag? For her i Norge er ofte slike veier privateide.

Det behöver inte vara allmän väg för att du enligt lag ska få köra på den. Utmärkt på karta och inga förbudsskyltar eller bommar så ska det vara fritt fram. Tyvärr inte alltid markägaren är medveten om detta 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 minutt siden, Per Pettersson skrev:

Det behöver inte vara allmän väg för att du enligt lag ska få köra på den. Utmärkt på karta och inga förbudsskyltar eller bommar så ska det vara fritt fram. Tyvärr inte alltid markägaren är medveten om detta 

Skjønner det er da greit og vite takk!

Link to comment
Share on other sites

Oftast är det väl så att de vägar som inte är allmän väg är enskild väg och i nästan alla fall får du köra på dem, undantag brukar enbart göras om vägen är infart till boningshus. Vissa vägar bommas ändå men det är oftast den enskilda markägaren som gör det då och det har sällan stöd i lagen men ingen bryr sig.

Bommar kan dock också låsas i samband med jakt MEN då ska detta tydliggöras. Likaså får man som svensk medborgare köra på militära övningsfält om man håller sig till vägarna i området, dock kan man söka tillstånd för att även köra i terrängen men endast på då tilldelade områden som markeras på karta. Ingen vill med gott samvete köra utanför markerade områden då de är fulla med blindgångare...

OCH är bommen stängd in till övningsfältet så är det självmord att åka in då bommen är stängd då av en anledning.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Enskild_väg

Edited by Polarbear
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...