Jump to content

Eurotrip 2019, tips för att hitta vägar


andrem
 Share

Recommended Posts

Hallå!

Ny på forumet så ber om ursäkt ifall snarlika frågor blivit ställda förut. Jag o sambon skall iväg på en 3-4 veckors trip i vår Jeep. Har, även tidigare trips, haft svårt att hitta vägar som är svåråtkomliga för vanliga personbilar samt vägar man kan slå upp tält på (vi har taktält).

Hur gör ni för att hitta? Vad använder ni ute på vägen för att hålla en rutt osv? Själv har jag använt google maps men då satellit bilderna brukar vara rätt gamla så brukar det vara mycket som är igenvuxet.

Generell fråga också, hur ses taktält i de olika länderna? Vad går de under för regler? Får man taktälta en natt vid sidan om en bergsväg t.ex trots att "wild camping" är olagligt i väldigt många länder.

Tack på förhand :)

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Camping förbjuden innebär ju tyvärr just det i alla länder utom Sverige, Norge, Island och Finland (med vissa restriktioner) dock är det förhållandevis billigt att campa på campingplatser. Bryr man sig inte om bekvämligheter utan bara behöver en plätt att parkera så brukar det landa på €10.

Grusvägar är ofta enskilda och ofta privatägda och man kan mer eller mindre utgå ifrån att all form av terrängkörning är förbjuden. Det är avsevärt lättare dock i gamla östblocket och baltländerna det ligger någonstans mitt emellan totalförbjudet och ej fastställd allemansrätt och brukar i stort sett aldrig vara ett problem, undvik städerna dock i vanlig ordning.

Kartappar så har jag testat det mesta och finner Galileo oslagbar, har du ios i padda eller telefon så går du via denna länk och får detaljerade kartor som även fungerar i offlineläge plus att det finns terrängkartor för hela Europa. Premium kostar ett par tior och sedan inte mer.

http://inivildmarken.se/forvandla-din-smartphone-till-en-palitlig-gps-for-friluftsliv/

Eftersom Galileo sätts i offlineläge så följer den inte rutter om du kör bil då platsprecisionen släpar efter. Dock får du alltid en precis punkt på var du är så när som på en 10 meter. Går du med Galileo så hinner den med att hålla koll på var du är som jämförelse.

Edited by Magnus Lorentzon
Link to comment
Share on other sites

8 minuter sedan, Magnus Lorentzon sade:

Camping förbjuden innebär ju tyvärr just det i alla länder utom Sverige, Norge, Island och Finland (med vissa restriktioner) dock är det förhållandevis billigt att campa på campingplatser. Bryr man sig inte om bekvämligheter utan bara behöver en plätt att parkera så brukar det landa på €10.

Grusvägar är ofta enskilda och ofta privatägda och man kan mer eller mindre utgå ifrån att all form av terrängkörning är förbjuden. Det är avsevärt lättare dock i gamla östblocket och baltländerna det ligger någonstans mitt emellan totalförbjudet och ej fastställd allemansrätt och brukar i stort sett aldrig vara ett problem, undvik städerna dock i vanlig ordning.

Kartappar så har jag testat det mesta och finner Galileo oslagbar, har du ios i padda eller telefon så går du via denna länk och får detaljerade kartor som även fungerar i offlineläge plus att det finns terrängkartor för hela Europa. Premium kostar ett par tior och sedan inte mer.

http://inivildmarken.se/forvandla-din-smartphone-till-en-palitlig-gps-for-friluftsliv/

Jo, men gamla grusvägar upp till gamla fästningar, bergsvägar osv vet jag att det finns i frankrike/italien. Problemet är bara hur man hittar dem på kartan, vad är väg och vad är en stig syns inte alltid bra tycker jag.

Finns ju rätt många filmer där det åkts runt bland alperna på gamla grusvägar som inte direkt är i bra skick, kan inte tänka mig att dessa vägar är olagliga att åka på - isåfall bryter många mot lagen :o

Link to comment
Share on other sites

Nej nu missförstod du mig eller så var jag inte tillräckligt tydlig. Enskilda vägar syftade jag på, inte varenda väg som är grusvägar.

Galileo visar alla vägar och stigar men man får växla lite mellan kartorna ibland.

det framgår tydligt via grafiken vad som är vad.

Ladda ner och jämför med vad du har hemmavid och känner till så ser du hur det funkar.

Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Kolla denna angående appar och kartprogram samt var du hittar kartor.

Sen har vi en spårdatabas här på sidan - kräver premiummedlemskap. Där finns en god del spår här i skandinavien, mest Norge och Sverige.

Läs igenom tidigare resebrev från andra medlemmar så får du bra tips om vart man ska lägga turen och på vilka vägar.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har bläddrat igenom det mesta, tycker jag, svårtigheten är ju att hitta vägar generellt till lite dolda platser. För om jag gissar rätt så kommer campingar vara överfullt med husbilar/vagnar. Hade varit skönt att ha något avsides i bergen så man kommer bort från alla andra.

De flesta vill inte dela med sig av sina rutter, vilket jag förstår men hade gärna mottagit tips hur man ens har hittat vissa vägar. För som sagt, tycker det är omöjligt att se om en väg på en karta är för biltrafik eller bara en vandringsled.

Link to comment
Share on other sites

34 minuter sedan, Magnus Lorentzon sade:

Nej nu missförstod du mig eller så var jag inte tillräckligt tydlig. Enskilda vägar syftade jag på, inte varenda väg som är grusvägar.

Galileo visar alla vägar och stigar men man får växla lite mellan kartorna ibland.

det framgår tydligt via grafiken vad som är vad.

Ladda ner och jämför med vad du har hemmavid och känner till så ser du hur det funkar.

Ah det gjorde jag nog då. Skall ladda ner och testa. Tack för tipset!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Googlade lite fort och enligt https://www.husbilsklubben.se/forums/threads/nu-blir-det-hårdare-tag-i-spanien-vid-vild-camping.112721/ så kostar det 90Euro om man torskar i Spanien.

Så får man väl väga in sannolikheten om Sheriffen är på patrull långt upp på fjälltopparna. 

Vet att Fransmännen inte är helt glada i fricamping de heller. 

Sen kan det säkert variera från region till region i de olika länderna.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

13 timer siden, Wiberg skrev:

Så får man väl väga in sannolikheten om Sheriffen är på patrull långt upp på fjälltopparna. 

Vet att Fransmännen inte är helt glada i fricamping de heller. 

Jeg håper dette er regler for å unngå at folk sover på campingplasser utenfor butikker, kjøpesenter og nede ved stranden.
Folk som gjemmer seg bort i skogen eller på en eller annen fjelltopp faller kanskje utenom forbudet.

Hvis ikke har jeg fortsatt mye av Skandinavia å utforske enda. :D

Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

@iknutis & @kimar - europatur är fantastiskt på många måter så avskriv det inte bara för att det verkar krångligt i teorin. Att de, myndigheterna, är så stränga - eller påstått stränga - är ju för att befolkningstätheten är nått helt annat än här i Skandinavien. På kontinenten har man dessvärre en rätt sorglig attityd till søppel och hantering av det samma vilket givetvis bidrar till campingförbud runt omkring.

Den allemansrätt vi har ska vi vara väldigt rädda om och absolut inte ta som någon självklarhet.

Att ta in på campingar när man är på tur tycker jag har mer pros än cons även om jag också uppskattar vildcamping mer.

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Kunne hatt en Europa tur men da mest bare for og se og for ha gjort det. Men vet at jeg hadde mistrives og vil gå så langt som og si at jeg hater tett bebygde områder med høy befolkning. Jeg er Vildmarkstypen som trives best i øde og tynt befolkede områder.:)

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators
17 timmar sedan, iknutis sade:

Men jeg har veldig mange destinasjoner i Skandinavia jeg skal utforske også, så jeg har vel å gjøre en 10-20år fremover. 1f602.png

Så ser jag på det jag med :D .

Och då är det ju lov att investera också menar jag - om grejorna ska skrivas av på 10-20 år alltså :D .

  • Happy tears 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 13.1.2019 at 17.06, andrem sade:

Har bläddrat igenom det mesta, tycker jag, svårtigheten är ju att hitta vägar generellt till lite dolda platser. För om jag gissar rätt så kommer campingar vara överfullt med husbilar/vagnar. Hade varit skönt att ha något avsides i bergen så man kommer bort från alla andra.

De flesta vill inte dela med sig av sina rutter, vilket jag förstår men hade gärna mottagit tips hur man ens har hittat vissa vägar. För som sagt, tycker det är omöjligt att se om en väg på en karta är för biltrafik eller bara en vandringsled.

Hej,

Du skriver att ni skall ut "i Europa", kan ju vara många olika länder, så detta blir generellt vad jag upplevt genom åren.
Som @Polarbear redan påpekat så är fricamping förbjudet i större delen av Europa, sen kommer man nog undan med det både här och där, speciellt öster ut. 
Slå upp ett tält på random skogsväg i Polen, Estland eller annat "liknande" land är nog inga problem som helst, problemet är att hitta skogsvägen ... 

Ännu en gång, du anger inte vilka länder du avser att resa i, men du åker från ett av världens mest glesbefolkade länder och jag tycker redan här i västsverige att det kan vara lite småknepigt att hitta en avskild väg där jag skulle känna mig säker att inte störa/bli påkommen (det är ju som sagt inte lagligt att fricampa i de flesta länder).

Jag har bara fricampat i tre länder (förutom S, No och Fi), Ryssland, Albanien och Georgien. Det som är gemensamt för de resorna är de var guidade, någon hade varit där tidigare och rekat var man kunde köra och bo.
Att göra det på egen hand kostar nog mer än vad det smakar.
I Ryssland är det ju allmänt folktomt i de norra "skogsdelarna", men både i Albanien och Georgien fick vi besök på campingplatserna av nyfikna besökare. Dessa platserna låg lååååångt från allmänna vägar osv, dvs avskilt.
Poängen är att du kör rakt ut i skogen dit du tror att ingen kommer hitta dig (fast det kommer ju vara en bilväg, gjord av någon ;) ), men 100m från din camp bakom kullen ligger ett hus ... 
Hitta bra (fri-)campingplatser är svårt, speciellt om man vill röra sig lite längre sträckor under dagen.

Vill du köra terräng och inte träffa folk, stanna i Sverige, det finns sjukt mycket skogsvägar lätt tillgängliga och i norra Sverige kan du hålla dig gömd i veckor.

Vill du resa och uppleva någonting nytt, ta bilen och kör dit du vill, så kommer nog upplevelserna oavsett om du bor i skogen eller på en camping.
Du kan ju köra "i skogen" på dagen och bo på camping ändå, duscha av sig efter en hård dags körning kan ju inte vara fel?

Campingarna i de länder som jag varit i, har aldrig upplevts som överfulla och trånga, med kanske något undantag.
Däremot så finns det ju bra, mindre bra och sjukt dåliga campingar, undvik de senare :)

Som avslut, tror alla mina tracks (som jag sparat) ligger tillgängliga på internet, inget hemligt där inte ...

Lycka till med resandet!

 

 

 

  • Like 9
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...