Jump to content

Driftsäkerhet för elektrisk aktivering av lågväxel


Alvefridh
 Share

Recommended Posts

Hej gott folk

I mitt jakt på ny overlanding rigg så har jag sett många modeller med aktivering av lågväxel via knapp/vred istället för spak. Har själv varit lite skeptisk till detta efter min Ford Explorer Sport från 1997 som inte alltid ville gå i och ur. Med min Geländewagen kändes spaken som mer driftsäker. 
Detta är säkert mycket beroende på biltillverkare, men bör man undvika detta generellt eller strunta i vilket?

Någon här som kör med elektrisk aktivering och hur upplever ni tillförlitligheten på detta?
 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag har det på min outlander även om jag inte har just lågväxel. Jag väljer framhjulsdrift, elektroniskt styrd S-AWC var antispinnen är urkopplingsbar eller konstant fyrhjulsdrift. Farsan har en Mitsu Pajero som funkar likvärdigt fast med just lågväxel och spak men spaken till trots är även den elektroniskt styrd. Pajeron har bakhjulsdrift, fyrhjulsdrift, lågväxel och diffspärr men saknar elektronisk S-AWC som är ett svårförklarat men otroligt bra system som jag upplever det. Framförallt om bilen används 90% till vardagskörning som i mitt fall. Det sitter på Outlander, Outlander PHEV och Lancer Evolution.

Outlandern en 2008 har vi haft i ett år och nyligen besiktigat UA, jag har bytt olja en gång efter 1500 mil på vår 2,4 Mivec bensin. Otroligt driftsäker i mina ögon och jag letade runt bland många bilar innan jag valde denna. Jag har aldrig hört om problem med driften på bilen men däremot om CVT lådan som jag valde bort. Finns lite smågrejor som stör men det har Mitsubishi ändrat på de nyare årsmodellerna och jag har vant mig. Ett rejält plus är att bilen får lasta 620 kg då den är sjusitsig och slänger man ut nödsätet bak mellan besiktningarna kan man lasta ytterligare 50 kg men då faller väl regelverket.

Man fick leta rätt bra efter höjningssats till bilen men det finns och då höjer man 75 mm fram och 80 mm bak vilket räcker länge. Funkar till 2007-2016 men inte till PHEV. (Laddhybriden)

Mer om S-AWC systemet kan du läsa här:

https://www.mitsubishi-motors.com/en/innovation/technology/library/s-awc.html?intcid2=innovation-technology-library-s-awc

C4AE4FEE-489A-4B62-8E7E-9E3EC23FE57D.jpeg

D7CECBE0-1CC6-43F0-9578-4BFC01210C1A.jpeg

Edited by Magnus Lorentzon
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Så är det.

Gör som jag och syna marknaden rejält och leta upp det som passar dig och dina behov, min bil var tvungen att passa vardagen med. Därefter synar du just ditt val i sömmarna så att du inte köper något silikonat eller fuskservat skrot.

Det finns gott om objekt på marknaden men också många hugade mer eller mindre vältaliga säljare. Är man osäker, ta med någon som vet, det gjorde jag och har sparat mycket pengar på det så bara att tuta och köra nästan 2000 mil på ett år är faktiskt svärfar ’Leddes’ förtjänst, han är av den gamla skolan och kan sina saker!? Bilmek & båtmek.

Edited by Magnus Lorentzon
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators
On 14.1.2019 at 12.13, CampForCer sade:

Alla Toyota LC från sent -90tal har väl elektrisk om jag inte har fel.

Fel Ove. 90 och 120 har en härlig spak att röra i oljan med, även till den lilla växellådan :D . 

  • Like 1
  • OMG 1
Link to comment
Share on other sites

Nå er det jo engang slik, alt som kan gå istykker. Går istykker. 

Om det er en spak/vaier som ryker, eller om det er et ledningsbrudd/gremling i systemet. Så går det jo å fikse, personlig synes jeg det mekaniske er lettest og enklest. Både å fikse og vedlikeholde. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

11 timmar sedan, Wiberg sade:

Fel Ove. 90 och 120 har en härlig spak att röra i oljan med, även till den lilla växellådan :D . 

Hmm...  OK  ?   hehe

Varje gång jag hör ordet lågväxel, eller "andra växellådan" kommer jag direkt ihåg minnet från en dag i 14-års ålden när jag jag körde traktor åt en bonde. Stod med traktorn och en stor j_vla plog i en korsning och fick motorstopp (HUR kan man ens få det med en traktor...??!!).  Sedan fick jag inte igång motorn på traktorn, hur jag än försökte. Bonden stod längre fram med annan traktor o plog och såg att jag inte kom iväg, men kunde inte komma till undsättning då han hade sitt ekipage och inte heller kunde vända. Svettig satt man och drog i alla spakar och inget hände...   ...tills jag kom ihåg att lågväxellådan måste ligga i neutral för att starta...  suck  :-) 

 

  • Happy tears 2
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Pajero från Gen3 har "elektronisk spak", så även min. Sitter en spak i bilen, men det är elkablar och solenoid'er till lådan. Min har fungerat oklanderligt, men har läst om några som har behövt byta solenoider när det strulat. Finns väl både fördelar och nackdelar med "riktiga" spakar. Driftsäkerheten är säkerligen bättre på dem, men komforten ökar med knappar eller elektroniska alternativ. Mindre vibrationer och ljud in i kupén. Färre karossgenomföringar. Å andra sidan ökad komplexitet... 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...