Jump to content

El-bil och Overlanding?


Wiberg
 Share

Recommended Posts

  • Moderators

I anledning till ett inlägg i @piltens garage ? 

Nu jævlar, eneste svenskt jeg kan, eller kan også skitt samma nu plåtar vi lite, lærte det på et fotokurs i Gøteborg med Lenart. 

Men det var jo denne linken jeg ville vise dere, så om noen år må dere overlande i en leaf, med roofrack og jerrycan 

https://www.tu.no/artikler/sverige-forbyr-fossilbiler-fra-2030/455859?key=QCHCi64T&fbclid=IwAR0v_s-F8XQURMN-LP-6c9JtTPPfTzBNN4na5q71RZwZfcwbn5ETPyfdtB0

Så kände jag att det kan vara läge att starta en tråd om ämnet El-bil och hur det kommer att påverka möjligheter för Overlanding framöver - ett rätt spännande tema tycker jag.

Gillar inte detta med " förbud ditt " och " förbud datt ". Om det finns vettiga alternativ kommer man att välja dem oavsett, hellre det än att med tvång fösa oss ombord på den där jävligt hysteriska miljöbussen ( jag är av princip emot all form för den slags ).

Jag bryr mig inte speciellt mycket om vad som driver min bil framåt och jag ser egentligen nästan bara fördelar med en elektrisk drivlina ( behov av spärrar försvinner, hysteriskt moment om det behövs etc ) men räckvidd då? Och laddningstid? Ska man ladda sitt herrejössesbatteri med solceller får man nog sätta av mer än en helg till sina expeditioner...

Nå, då har jag blåst ur bittelitegranna - kör debatt!!!  ;) .

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Det finns ju redan dem som kör t.ex Tesla som har med sig ett elverk för att ladda. Så möjligheten finns ju, tror inte dom kan förbjuda all typ av fossil förbränning bara sådär, det kommer aldrig att fungera.

Och att göra t.ex Sverige fossilfritt till 2030, dvs byta ut ca 5Miljoner personbilar (google siffra) på 11 år? Det kan inte vara bra för miljön det heller.

Jag tror att debatten om miljön kommer sakta ner lite framöver med tanke på utvecklingen vi har. Dessutom tar det ca 30 år för växthusgaserna att ta sig upp till Ozonlagret, och det har ju hänt en del de senaste 19 åren redan. 

Jag hade inte heller haft något emot att köra på EL när det gäller Overlanding. 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg tar forbudet mot og selge fossilt drivstoff først. Det tror jeg aldri kommer til og skje da lastebiler og landbruks maskiner kommer til og gå på diesel i lang tid fremover. Og det forbudet ville også føre til at alle kjøretøy som går på fossilt drivstoff blir verdiløse og kan bare kastes noe som vil gi store økonomiske tap hos enkelt personer og er ikke miljø vennlig og måtte kaste fult fungerende kjøretøy. 

Og når det kommer til elbil så har ikke jeg noe imot de og når de kommer med en med 4x4 god plass og 1000km rekkevidde og 2 tonn hengervekt så kunne jeg hatt en. Men det er en stund til at en slik kommer for salg og er enda lengre til jeg hadde hadde hatt muligheten til og kjøpe en. Så jeg kommer til og kjøre fossilt lenge etter 2030 og er nok mange som har det slik.

Det jeg tenker er dette er som for noen år siden da noen Svensker ville forby kjøretøy med 4 hjulstrekk da det ikke var miljøvennlig det forsvant fort og vi hørte aldri noe mer om det og det skjer nok med dette også. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg kan anbefale denne fra en av mine favoritt motor journalister som viser hvordan virkeligheten er basert på fakta. Advarsel han prater rett fra levra og er ikke særlig politisk korrekt.

 

Og er som han sier meste parten av dagens kjøretøy går på fossilt drivstoff og kommer til og gjøre det i lang tid fremover. Og olje trenger vi til alt mulig fra medisiner til bensin til plast og vi kan ikke velge hva vi kan få ut av et fat med olje vi får en viss prosent andel av bensin diesel osv ut av det uansett. Og til slutt som han sier og jeg er enig i folk må slutte og hate olje for hadde det ikke vært for olje så hadde ikke den moderne verden eksistert og vi hadde alle levd som på 1800 tallet enda og vi finner stadig på nye løsninger for og redusere utslipp.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, Filip Gustafson sade:

Och att göra t.ex Sverige fossilfritt till 2030, dvs byta ut ca 5Miljoner personbilar (google siffra) på 11 år? Det kan inte vara bra för miljön det heller.

 

Läste också en artikel om detta ämnet idag.

Förbudet skulle gälla nyförsäljning av fossildrivna fordon, inte förbud mot de fossildrivna fordon som finns i landet.

Förslaget måste ner i EU innan det kan tas beslut här hemma, tror inte att de övriga stora länderna kommer att godkänna ett totalförbud. Mer troligt kommer det bli svårare ekonomiskt att köpa en efter 2030.

Man undrar lite vad som hände med Audi och deras sk E-diesel och E-bensin som va aktuellt för ett par år sen. Syntetiska bränslen som skulle fungera i vanliga förbränningsmotorer. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Det som irritere meg litt, det er den ovenfra og ned holdningen disse politikerne har.

Å at det er bilister som blir skyteskiver, hadde de sagt at innen 2030 så skal vi redusere fly trafikken med 90% og bremse den økonomiske veksten. Da hadde de faktisk fått til et stort kutt. Men det å bare gå over til el biler, det er bare politisk spill. 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det er noe jeg lurer veldig på hvorfor må alltid bilister bli skyteskive og skyld i alt som er galt? Som du sier pilten hadde de kuttet flytrafikken så hadde det hjulpet mye og som en nær slektning av meg som er skikkelig opptatt av miljø til grad at eier ikke bil og spiser kål sier at det finnes langt mer forurensende ting en bil og bilkjøring. Jeg har vært inne på det om vi må kutte utslipp kan ikke vi alle få vår egen årlige kvote også regnes bilkjøring flyturer kjøp av gjenstander osv av det. Og siden de vet hvor mye alt forurenser så kunne de når en eks kjøper en ny tv trekke automatisk av kvota. Så kan en velge selv hva en vil kutte på om en må det hadde ikke det vært fornuftig? 

 

Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, Alvefridh sade:

Läste också en artikel om detta ämnet idag.

Förbudet skulle gälla nyförsäljning av fossildrivna fordon, inte förbud mot de fossildrivna fordon som finns i landet.

Förslaget måste ner i EU innan det kan tas beslut här hemma, tror inte att de övriga stora länderna kommer att godkänna ett totalförbud. Mer troligt kommer det bli svårare ekonomiskt att köpa en efter 2030.

Man undrar lite vad som hände med Audi och deras sk E-diesel och E-bensin som va aktuellt för ett par år sen. Syntetiska bränslen som skulle fungera i vanliga förbränningsmotorer. 

Aha, men om det skulle sluta säljas bensin/diesel bilar 2030 så skulle nog bränsle priserna gå upp ännu mer. 

Tror inte heller övriga EU kommer gå med på det, stora pengar i bil industrin.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg tidligere eid Tesla model S og E-golf, og nå har jeg en Ioniq. Og det er ingen problem med å bruke elbiler til vanlig.

En Rivian kunne jeg godt tenkt meg, rekkevidde på over 60mil, over en meter vadedybde, fire individuelle motorer for max moment og grep. God plass også.

https://www.tu.no/artikler/bekreftet-rivians-elektriske-suv-og-pickupkommer-til-norge/452382

Eneste ulempen er tiden det tar å fylle tanken, samt at det er lite fyllemuligheter i rurale strøk.

Hvis jeg hadde hatt en slik på høsttreffet, ville jeg satt den på lading når vi hadde shoppingrunden vår på Ringebu og hadde trolig hatt 50-60% som minimum på batteriet hele helgen. 

Link to comment
Share on other sites

En elbil är ju tom skitigare än en gammal cryssare  ...  ser man till matematiken bakom tillverkning av bil samt batterier särskilt så är det ingen höjdare för miljön...  har man en gammbil och håller den rullande så är det en stor besparing för miljön  ... sen detta med CO2 fattar inte att det finns folk fortfarande som går på den bluffen... (fört och främst så är det en gul stor sak på himmelen som styr värme och klimat här på jorden)  Med den vatten ånga som finns i atmosfären så har CO2 ingen som helst verkan på den globala sk uppvärmningen..

.(kan ge mig på att folk även kommer inse hur lurade de är inom de kommande åren när det gäller den sk uppvärmningen)  

ska man ta det från början så är CO2 en väsentlig gas för allt liv här på jorden och mängden speglar temperaturen av havet som innehåller i storleks ordningen femtio gånger mer CO2 än atmosfären (därför är allt snack om att CO2 försurar haven ytters falskt) och alla som gillar öl vet hur CO2 reagerar på värme..

Så ser ni en miljö fascist så ge på den djävulen en råsop av klass för sådana vetenskaps förnekare räknar jag som en landförrädare...  bättre kanske som förrädare till mänskligheten...

Edited by Gaup
  • Like 1
  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

I dessa tider vet man inte vad man ska tro. Ena veckan ska alla köra bensin, sen diesel, nu el. Vad blir det härnäst?

31 minuter sedan, Gaup sade:

En elbil är ju tom skitigare än en gammal cryssare  ...  ser man till matematiken bakom tillverkning av bil samt batterier särskilt så är det ingen höjdare för miljön... har man en gammbil och håller den rullande så är det en stor besparing för miljön 

Vilken som är smutsigast läser man artiklar om var varannan vecka nu känns det som. Den ena kommer fram till motsatta slutsatsen av den andra, hur ska samhället ställa sig till det?

Jag tror på att en äldre bil som hålls rullande längre ger en mindre påverkan för miljön än att byta ut.

Vi lever i ett konsumtionssamhälle. Allt ska vara så billigt som möjligt att det är inte ekonomiskt hållbart att reparera, släng och köp nytt istället. Och miljön får betala för detta.

Nu är jag inte så påläst i detalj om klimatpåverkan från människan. Såg iaf en intressant dokumentär om hur temperaturen på jorden gick upp och ner i cykler mellan istider, vilket är oundvikligt. Enda skillnaden är att människan påskyndar att nästa istid kommer fortare.

Rätta mig gärna om det är fel.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Tja du kan ju försöka men du kommer nog att inse att att vi som mänskligheten inte har mycket att sätta emot när det kommer till glaciation eller värme perioder... eller som vi säger natur katastrofer. (som bara är det normala i jordens historia) Ta bara Ejafjetlajökul och det va inte ett av de större utbrotten ...(Som släppte ut betydligt mer C02 än alla SUVár har gjort)

  Nu är vi på väg in ett nytt solminimum kommer nog att få namnet Eddie minimum så finns ju mindre smarta personer som tror att CO2 kommer att motverka det kommande minimum och de lär få se att de i nu närmare fyrtio åren av missade klimat prognoser är missade pga falsifierad sk "forskning" inte heller hjälper när solen varvat ner och Jordens magnet fällt är på kraftig nedgång..   

Edited by Gaup
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...