';

Overlanding: Rally Sweden 2016

Overlanding: Rally Sweden 2016

Resan för min del startade onsdagen den 10/2 med en transport sträcka från Oslo till Karlstad. Allt som behövs inför en sådan här resa var packat och klart. Mat, vatten, sovsäck, en extra sovsäck och dubbla värmare lastat in i bilen. Väl framme i Karlstad blev det middag tillsammans med Niclas Kleve och Claes Hellsten med medföljande dryckesvaror. Torsdagen gick reveljen kl 07:00 i Karlstad och det sista lastades inför avmarsch mot Torsby. Jan Erik Nilsson och Kalle Lindblad anslöt sig till kolonnen

För mig som kör en modern bil rullade det på i ett behagligt 70-80km/t tempo, där spisen i Patrolen höll sig runt 1500 varv/min. Utan några större händelser kom vi fram till Torsby där vi bunkrade det sista vi behövde av både mat och bränsle inför resan vidare upp mot Röjdåfors. Snön kom först till syne ett par kilometrar från Röjdåfors där vi så svänger in till höger för att efter någon mil komma fram till Svenshöjden där vi skulle slå läger för natten. Detta visade sig vara enklare sagt än gjort, då vägar som vi sedan tidigare rekat nu var stängda med bom inför rallyet. Dom av oss som hade med snöskoter passade på att göra några provåk på vägarna i området, och efter en stund kom markägaren förbi och kunde informera oss att vi fint kunde få slå läger inne på hans mark.

Fredag går startskottet för Rally Sweden ute i själva skogarna och SS 3/8 Röjden är en av dom sträckor som körs då. Det mesta av denna sträckan gå inne på Norsk sida, men sträckan avslutas några kilometrar inne i Sverige. Efter frukost knatade vi ut i skogen väl klädda och genom tätt snödrev. Fördelen med väderomslaget i dagarna för rallyet, är att det var mycket enklare att ta sig fram genom skogen med snö upp till knäna och inte höfterna. Någon kilometer in på sträckan från mål, hittade vi en perfekt plats för att se bilarna flyga förbi. Har du varit på rally, så vet du att det går fort, riktigt fort, men sedan dom reducerat antall bilar på grund av vädret, tog det dessvärre inte så lång tid för det var tid att ta sig ner igen.

Kursen sattes tillbaka mot Torsby och så vidare ner mot Lysvik för sträckorna SS 12/16 Vargåsen. En förtrupp från Arvika innehållande flera bilar var redan på plats och kunde rapportera att väglaget var en smula halt. Den sista backen upp mot lägret på Ingemarssätter är ganska brant, och traditionen tro, stod det ett par bilar i starten av backen för att vänta på att kunna köra upp. Det skall tilläggas att en bil tillhörande ett kamera team från wrc inte klarat backen och låg i diket en bit upp i backen. Gruppens tyngsta fordon, Niclas Ural körde först och kom sig hela vägen upp till toppen. Det samma gjorde dom flesta av våra fordon. Min Patrol med dubbade 35″ däck hade heller inga problem, men värre var det för våran Sugga som fick möte. Men efter lite om och men, kom den sig upp för backen för egen maskin. Markägaren i området har ju varit med om den här cirkusen i alla år, och stod mer eller mindre klar till att dra upp folk som inte klarade av att hålla sig på vägen, vilket det Engelska kamera teamet nog var glada för.

12717446_10153580166883472_961607589065653571_nOverlanding.nu medlemmarna Robert Forslund, Peo och Malin Hvalgren hördes över 27mhz bandet ut på kvällen när dom navigerade sig genom dom Värmländska skogarna. Sedan Ingemarssätter ligger såpass högt kunde jag se Roberts ledljus på sin Landcruiser flera kilometrar innan ankomsten till själva lägret. Kvällen gick till att etablera läger och inte länge efter spreds lukten av middagar och brasa genom skogen. Nu hade jag en plan om att sova i mitt taktält, men sedan värmaren inne Niclas Ural hade tackat för sig natten mellan torsdag och fredag, flyttade jag in med min tilltänkta värmare. Dom riktigt hårda vikingarna på den här träffen var Robert, Peo och Malin som sov ute i tält utan värme. Honnör och heder! (Det vankas viking pris på nästa resa)

Lördag sparkade rallyet igång på Vargåsen. Temperaturen genom natten låg på runt 10-12 minus och snön hade fallit tätt. På grund av väderomslaget tidigare i veckan, var det mindre folk att se runt vårt läger. I 2015, och på samma plats, kunde man både se och höra snöskotrar och atv´r komma igenom skogen så tidigt som kl 04:00 och helt fram till rallyet startade. I år kom den första runt kl 07:00. Men, stämningen var på topp, och vi fick se ett mycket fint rally genom hela dagen.

Planen vidare var att bryta upp halva lägret, där Overlanding.nu deltagarna skulle köra vidare till nästa sträcka som gick på söndagen. Men sedan arrangören beslutat att strycka denna, bestämde vi oss för att vara kvar tillsammans med resterande. Kvällen och natten till söndag gick till vad det brukar i skogen. Gott humör, god mat, fina samtal och kanske lite mycket att dricka men allt traditionen tro.

Söndag bröts lägret kl 09:00 och lägerplatsen lämnades lika ren och fin som för vi kom, dock med våra däckspår i snön. Overlanding.nu reste in på den körda rally sträckan och satte sedan kursen ner mot Sunne. Ett par mil söder om Sunne bröt jag med reseföljet och satte kursen tillbaka mot Norge.

Allt i allt var detta en riktigt trevlig resa, även om innehållet i Rally Sweden blev mindre. En glad nyhet kom över radion på söndagen. Rally Sweden har signerat för tre nya år med FIA/WRC, så nu siktar vi in oss på en ny resan i 2017.

(Den här resan arrangeras inte av Overlanding.nu, utan av mina vänner i Värmland. Ett stort tack till er alla, och för att vi har det som himla trevligt.)

Andreas Eriksson

Administrator och en av ägarna till Overlanding.nu. Jag äger en Jeep Wrangler JK som jag använder till resor långt som kort.

There are 2 comments on this post
  1. Carl
    februar 17, 2016, 3:15 pm

    Mycket trevligt reportage!

    • Andreas Eriksson
      februar 17, 2016, 3:20 pm

      Nästa ut på Overlanding.nu är kommande träffar och resor 🙂

Leave a reply

You must be logged in to post a comment.