Jump to content

All Activity

This stream auto-updates

  1. Today
  2. Det var jo ikke bare moro..
  3. Okay, lite kan vi få gjort. Renaulten har ett larm, det är bra. Larmet har sensorer för rörelse i kupén, de tär åxå bra om man inte har en Ian. Då måste man både komma ihåg att inaktivera det interiöra larmet och lyckas med konststycket att göra det. Då denna Renault inte har en normal nyckel utan en plastbit som inte behöver lämna byxfickan. Så för att inaktivera interiöra larmet måste man stoppa den i bilhållare. Och utföra en tändning till/från 3 gånger, gå ur bilen och låsa med fobben varvid bilen piper 3 gånger för att bekräfta. En operation som brukar ta 2-3 gånger när man väl kommer ihåg att man ska göra det. För när man glömmer så hinner man precis in i affären innan Ian's närvaro/rörelse har startat larmet och det är inget som Ian uppskattar. Så hur löser man så man slipper detta spektakel varje gång man lämnar Ian i bilen? Med en avbitartång och ett glatt humör? Eller med 2st "vad dom nu heter" Som man har för att dämpa ex, skåpsluckor med. Lätt att applicera och lätt att demontera. Men var ska då dessa appliceras för att "permanent" stänga av rörelser i kupén delen av larmet? Jo här. På sensorn som sitter på A-stolpen. Jo den sitter där. Nackdelen med denna nästan osynliga förändring är att man i framtiden riskerar missa att dessa ramlat loss då de inte är tänkta att sitta i solvärmen som de nu kommer att bli utsatta för. Överväger att utsätta dessa för en svart tuschpenna, kanske hjälper att se deras närvaro. Om inte annat så lär deras frånfälle höras. Lösningen är nu provad i ½ dag utan sol och än så länge fungerar allt som tänk. Nästa sak för att göra fransosen mer bruksvänlig är blåtand, inte Harald utan den tekniska lösningen. En enkel adapter som pluggas in i bilradions AUX ingång, men här har den franske ingenjören givetvis valt sin egen lösning på gränssnittet, ingen vanlig 3.5mm plugg utan en ren audiofila lösning med RCA. Adaptersladd tänkte jag först men sen såg jag en färdig lösning på djungelsidan. Den kom ju till och med med en försäkring på 10A. Nåväl denna lite mer permanent installation kräver lite mer rörlighet än vad jag för närvarande lyckas prestera. Men så snart som värmen i blå hallen slagits på och undertecknad känner sig tillräckligt akrobatisk så kommer det att ryka nåra plastbitar i Renaultens inredning. Om jag inte blivit aldeles justerad av att försöka fixa varför bagageluckan på Subarun inte går att öppna. Vad jag förstår så innebär det att genom baksätet krypa under lastgallret hitta ett litet plastlock som vid demontering ska avslöja en mekanism för att öppna bakluckan. Sen ska man ta reda på om det är knappen, kablarna eller låskistan som bråkar. Ser verkligen fram emot det denna akrobatisk övning, kanske läge för en ny film?
  4. Ett citat från Douglas Adams. "For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen." Jo något har hänt, men inte i garaget. Jag har blivit fodervärd till mammas Renault Grand Scenic, en 7 sitsig dieselbrännande fransos som behöver lite kärlek. Kanske redan innan den säljs De övriga 3 har mestadels stått, ja miatan har helt bestämt sig för att vägra starta och har därmed ockuperat garaget tillsammans med en gul 2-hjulig italienare som tjurar i ena hörnet. Utanför garaget står ett stort och braigt släp som väntar på ny belysning och en besiktning. Lite mer i skymundan står ett litet släp och väntar på fortsatt återuppbyggnad. Kan stå några redskap för gräsmattan som åxå behöver översyn. Båda.... Och för att avrunda det hela har jag nedkommit med en form av ryggskott som tillåter hundrastning och stillasittande. Det var nog det hela, jo jag behöver hitta ett nytt jobb åxå. Så full koll på läget. Tackar som frågar.
  5. Yesterday
  6. @Hanna får sätta foten över hålet och hålla emot!
  7. Last week
  8. Hva skjer i garasjen Norlin? Det nærmer seg ny overlanding-sesong OG det er meldt rekordvarm sommer i Skandinavia i år.
  9. Spännande med äldre bilar, fördelar som att kunna göra kreativa lösningar gör det hela mer avslappnande. Borde göra något liknande, har numera 4 fordon att underhålla. (3+1 då jag är fodervärd åt mammas Scenic)
  10. Jeepen ”klar”! Fälgarna var inte så snygga, tydligen har någon sten tuggat där den kommit åt. Trösklarna på denna sidan svetsades i fjor och var i stort sett fria från rost. Knappt ens ytrost men en hel del skav och skavanker. Dock hittade jag ett rosthåll i golvet på passagerarplatsen. Det får svetsas senare i år när @Benjamin Kastlund tar tröskeln, men så länge fixades det så här. Syns ju inte under mattan ändå! 😇 Förutom vaxning och bättring passade jag också på att fixa till hjulbultarna med ett lånat gängsnitt, även några av muttrarna fick en behandling med gängtapp. Vi råkade skada någon bult när vi gjorde framnaven och sen har muttrar i sin tur tagit stryk. Vaxad och uppsminkad på väg ner till kompisens lyft och smörjning, nu får den vara bra nog till @Hanna och nästa helg.
  11. Helgen 27-28 april är det tävling, träff och matlagning på Offroadbanan i Osby. På lördagen är det trial i Skånecupen samt träffkörning på banan. På kvällen lagar @Hanna med stöd av @Malin Nygren och @Magnus Nygren mat över öppen eld. Klubben bjuder på maten för de som hugger i under söndagens fortsättning, då det skall röjas nya spår på Offroadbanan. För mer info: http://www.sork.org
  12. Vänstersidan vaxad, hjulhus rostskyddade och trösklar sminkade. Nästan som ny, om än med ”viss” patina. Tejp och body över, fint som snus tills denna sida kan bli svetsas på samma sätt som den andre blev i fjor. Gäller att ligga i, någon skall ju ut och laga mat om en vecka!
  13. Earlier
  14. Och för dålig grund gas!
  15. Anbefaler deg å prøve Brunox epoxy på steder med litt rust og bart metall, før du har på lakk over. Det har jeg brukt siste året på alle mine små reparasjoner og det bremser mer enn de såkalt rusthemmende grunningene man ellers får kjøpt. https://www.thansen.se/bil/olja-och-kemi/karosseri-rep./brunox-epoxy-spray-400ml/n1227180036/pn-238232555 Obs på at den må tørke 6-12 timer alt etter temperatur.
  16. Nu är ljusen fixade med nya jordpunkter och lite nya kablar. Då sommaren står för dörren, (klippte gräset igår) är det dags för den traditionella sminkningen av grise.., Jeepen menar jag. Rejäl tvätt förra veckan och sen är det borstning av rost och smink/body över det. Förebilder.. Här får det tejpas i väntan på kirugi! Blemor Acne…. Maskering Även fälgarna har tagit stryk, märkligt! 🙄 Nästa gång bör denna sidan vara fixad.
  17. Inte Spam, blir bara mer nyfiken, lammeldiff fram!? Men en liten tråd vore ju inte fel för oss som varken har ansiktsbok eller instamatic…..
  18. Ähh @Lars 9kfår skylla på mig. På insta säger du, får göra ett försök att kika där.
  19. @Norlin Nej, jag har allt tänkt göra en, har ägnat sjukt många timmar på både min XJ och min WJ men det mesta finns på min Instagram som är öppen, kolla in @heartstreams på insta. : ) Sorry än en gång Lars.. 🤣
  20. Har jag missat din garagetråd @heartstreams?
  21. I Lars sine tråder er nok både xj, zj, wj, jk og andre velkomne. Det finnes hyggelige folk i alle bilmiljøer, både Land Rover, Toyota med flere. Men de som kjører Jeep, de deler noe unikt. Ja, jeg er også fortsatt på jakt etter Jeep.. igjen.
  22. Kul att höra! Börjar få ordning på min.. Ska ha den som alternativ till xjn när den nu ska få lite kärlek.. En 02 4.7HO Overland. Lamelldiff i fram och bakaxel, 32" BFG MT. Sorry Lars för spam..😁
  23. Orginale WJ er helt rå offroad. 😀
  24. Offroadtur i Hästveda. I lite småmulet väder drog vi norrut. Planen var att möta Johannes i Höör men redan i Gamla Boo fick vi syn på dem i backspegeln. I Höör fylldes det på både bensin och förnödenheter. (Om nu ett flak Cola räknas som förnödenheter!) Väl på plats i Hästveda möttes vi av ganska många bilar på parkeringen. Efter det sedvanliga förarmötet klockan 10 drog vi till skogs. Det blev fort spännande mellan träd och över ofärdiga träbroar som var superhala. Här lyckades inte @Benjamin Kastlund bror Love ta sig runt trädet i Jimnyn, hann tyckte det var för trång när han skulle följa efter pappas JKU..!! Trångt blev det allt, åtminstone på ena sidan av Sukkan! Här var det en annan Suzuki, tidigare byggd av Kastlunds, denna skickade röksignaler framför en något större Jeep. Hmm, svårt när nosen står emot dikeskanten. Hästveda bjöd som vanligt på trevliga och varierande spår. Det myckna regnandet gjorde att många spår var betydligt blötare än vanligt. Här kom vi nästan upp, det fick bli vinschen sista biten. I detta blöthålet gick det bättre. Det här bygget var imponerande, jag tror jag sett den som Challengebil för några år sedan. En ZJ på tgb-11 portalaxlar, upphängda på ”skiftnycklar” från Rover, hydroassist styrning. Axlarna skodda med 40” däck över en kaross med utanpåliggande bur. Vinsch både fram och bak och dessutom reggad som ombyggt fordon och gatlegal. Stundtals var det gott om fastkörda bilar i skogen, det var både mjukt och halt på många ställen. Vid 12 var grillen klar och det smakade gott med käk! På området genomförde även SORK årets första tävling i Trial-cupen med såväl svenska som finländska deltagare. Här en av ”spindlarna”. På eftermiddagen hängde en kille i en nästan standard WJ på oss. Med en vinsch försedd bil framför och en bakom gick det bra. Här doppade Love nosen rejält, svårt att komma åt vinschlinan när den är begravd. Men med lite hjälp bakifrån kunde han komma åt sin vinsch och ta sig över diket. Lite senare var det min tur att råka ut för ont om plats mellan träden. Här trodde @Hanna att det gick bra ändå till vi gled på stenen. Resultatet blev en ny bula i sidan, denna gång på bakdörren, surt och lite tråkigt men rutan höll åtminstone. Efteråt kunde vi konstatera att Johannes lyckades med exakt samma sak på detta ställe i fjor, han gled in i samma träd och fick också en bula i höger bakdörr. Det var ett rejält gäng Danska Landrovers på plats, de körde en orinteringsbana, där de skulle stämpla kontrollerna från bilarna. Bland dem fanns bland annat @Jesper Løwe som oväntat kom fram och hälsade ute i skogen. Vid 16 drog vi åter hemåt efter en trevlig tur, nästan hela och fullt fungerande.
  25. För att den "vanliga vägen" jag tar var lerig och det såg relativt torrt ut där... 😶
  1. Load more activity
×
×
  • Create New...