Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation since 05/27/2022 in all areas

  1. Tenkte og lage en liten worklogg på Sprintern jeg kjøpte for halvannet år siden. Er en 2003 Sprinter 313 4X4 med "lavserie" og diff-sperre bak, har brukt den som dragbil og bobil i et år. Har på den tiden innsett at div løsninger ikke er optimalt når det gjelder for eksempel seng som bare er 1m bred, Kjøkken som bare var rot, og det elektriske anlegget i bodeln som også var bare rot og ikke hadde et isolert "bo batteri" som gjorde at man tappet ned start batteriet. Så nå er det full ombygging av det som ble nevnt over, og mere 😊 Litt bilder fra annonsen da jeg kjøpte den. Kommer med en oppdatering om ikke så lenge da det er gjort litt siden jeg kjøpte den, og kanskje litt bilder fra div turer 😎 mvh Sindre fra NordNorge
    10 points
  2. Heisan hopsan Vi bor 2 mil syd om Hirtshals, Nordjylland, Danmark. Vi har masse plads til overnatning, base for ture, en kop kaffe og kanskje en dusj Kontakt her, eller på 0045 26 44 10 99. Mvh Peter og Nina.
    8 points
  3. 8 points
  4. I had to pimp my ride, someone said!🙄😆 Before After
    7 points
  5. Efter lite meck så var prototyp (men ack så permanent) slidern klar! Om än lite för nära stolen, men det får gå ett tag iallafall (läs troligen förevigt) Jaja! Dags för lite bilder! Skitnöjd! Utöver att det somsagt blir lite nära stolen, så jag fått flytta fram den något hack från normalposition, men i en defender ska det vara trångt har jag hört så! Nu skulle jag bara vilja ha något bord vid fönstret där bredvid, likt Rough Parts "sandladder bracket" Fortsättning följer med resten av interiören!
    7 points
  6. stage 1 new, better tyres.
    7 points
  7. Så blev det tillslut ett resebrev https://www.overlanding.nu/vartraff-2022-regnet-som-aldrig-kom/?fbclid=IwAR2e_7zxc3F5L8uDoALvIlql8fg0AojncYyezyoFCUpcQ98OmFrblLTIJyQ
    6 points
  8. Bosnien och Hercegovina BiH startade storslaget med Sarajevo för att få lite jobb gjort. För er som minns historielektionerna så minns ni säker att en av moderna tidens mest inflytelserika händelse hände i Sarajevo. Franz Ferdinand skjuts i Sarajevo och det kickstartade första världskriget. Det är alltid roligt när man reser med en 4x4 eller motorcykel och glider upp till väletablerade/lyx hotell och parkerar framför tillsammans med alla lyxbilar och sedan trampar in i lobbyn med leriga skor och utan att ha duschat senaste dagarna från att ha campat. Detta var fallet i Sarajevo. BiH är det landet där ärren från kriget var mest synlig. Mer om det senare i posten. Efter några dagar med traskande i Sarajevo så var det dags att åka vidare till Mostar, en häftig stad som tidigare var gamla frontlinjen i kriget. Ärren från kriget syns tydligt på många byggnader i Mostar. Efter ytterligare några dagar i Mostar fortsätter resan ut på landsbygden. En sak man inte får glömma när man reser i BiH är att det fortfarande finns massor med landminor. Det innebär att all "off road" är bara att glömma, man bör hålla sig till etablerade leder och följa skyltning. Landskapet är häftigt, men utseendet bedrar. Skylten indikerar att det är minfält. Denna vägen gick rakt igenom ett minfält (vägen var röjd). Vidare upp på ett berg på väg till första lägret Första lägret Inget klår lite grillat Lämnar lägret och utsikten över sjön jag campade vid. Blev ingen bild på sista lägret i BiH. Men detta är sista bilden från BiH innan jag tog en snabb sväng förbi Kroatien på väg hem. Blev en långkörare från Ljubljana till Rostock på en dag senare och hem till Sverige. The End! Skall vid senare tillfälle försöka skriva ner min reseberättelse på en pågående USA till Argentina resa, ni får hålla koll på forumet så kommer det säkert snart.
    6 points
  9. För övrigt har jag uppmanat ynglingen att starta en egen tråd eller två här på forumet. Men jag kastar in lite bilder från hans senaste tur med taktält på ”traktorn”. Bennes Sukka Egenbyggd traktor av en Suzuki Jimny som jag visat lite tidigare. Används för offroad och numera också för Overlanding sen han byggt en egen takplattform. Tur sensate dagarna efter avslutad skola (9:an).
    6 points
  10. Så var det dags för den årliga nervositetsdagen - kontrollbesiktning 🫢 Stod o väntade på min tid, solen sken. Noterade en anställd som verkade vara igång med en registreringsbesiktning av en importerad Jaguar. När han var klar med denna, och råkade gå förbi där jag stod, frågade jag om han ville svara på en kort fråga. Inget problem 👌🏻 Pratade om den, för mig, irriterande o onödiga ”tredje sätesraden”. Den som aldrig är monterad och ligger på en hylla i garaget… 🫢 Han sa, som vi vet, att sådana normalt måste vara monterade vid kontrollbesiktningen för att godkännas då bältena skall testas osv. Jo, tack - tyvärr…. I know… 🫢 Han öppnade och kollade bak i LC’n och konstaterade att här finns det inga säten, och ”ja, du har ett lastgolv”. Sedan sa han att det finns undantag, beroende på hur bilen ursprungligen är registrerad! ”Om du kommer med till disken vid kassan så skall jag kolla hur den är registrerad”. Nervös….. Skall han ”ange” mig för sina kollegor nu när jag skall kontrollbesikta…? 🫢 Min bokade tid är exakt nu. Var det korkat att ställa frågan… hmm Ja, kanske…? Väl vid datorn sa han att min bil är registrerad som personbil med karosserikod ”AF”, dvs ”EG-typgodkänd Personbil med karosserikod AF”. Innebörden av denna kod är ”Antal passargerarplatser och tillhörande säten får vara färre än registrerad uppgift.” Jag behöver alltså INTE vara nervös för att sista sätesraden ligger på en hylla i garaget!! TACK ✅✅✅👍🏻 🥂🥳 I övrigt var kollegorna senare glada och positiva till en LC som hade både repor och skit under naglarna - dvs tydligt nyttjats utanför asfalten. Godkänd efter 5 min 😀👌🏻✅
    6 points
  11. Nu har vi hämtat bilen i Stockholm. Det blev en grön 2015 Subaru Forester, vi är båda väldigt nöjda. 😁 Stort tack allihopa för alla tips och åsikter! Bilder kommer framöver.
    6 points
  12. Del 1 - Förberedelser En presentation kanske är bra sätt att börja, jag heter Gustaf och är född och uppväxt i Stockholms området. Jag har alltid älskat att resa och träffa folk och har turen att kunnat göra det mycket. Har innan detta galna åtagande rest en hel del. En av de mer nämnvärda är en Balkan resa med min Jeep. I en klassisk "en lång historia kort" mentalitet skall jag nu korta ner något som skedde över flera månader till en kortare text. Året var 2018, jag verkade i Kalifornien, USA som systemutvecklare i IT-mecca Silicon Valley (San Francisco Bay area, hem till Facebook, Google, Apple med flera.). Reste mellan Sverige och USA med jämna mellanrum och saknade ett eget fordon i USA, lånade ofta en bil av en nära vän men önskade något eget. Körde mest en BMW X3, alternativt en Cadillac Sedan De Ville (-76 om jag inte minns fel). Nedanför kullen ligger Stanford Universitet. Hängde till och från med lokala Jeep klubben (även om jag inte hade en Jeep i USA). Jag är längst till höger i bild. Redan långt innan hade drömmen om att köra USA till Argentina på två hjul varit huvudämnet i dagdrömmar under långa och tråkiga affärsmöten. Efter mycket läsande fram och tillbaka på nätet så stod jag där, precis dragit betalkortet, knappat in min pin och signerat avtalet och får mina nycklar till min helt nya Suzuki V-Strom 650xt -18 med 0 miles. Stolt grabb med sin nya hoj. Resan hem från butiken: Njuter av kusten på en liten dagsutflykt: Träffar en annan Svensk och bränner runt lite i bergen, han körde en BMW 1200: Förberedelserna för resan började på en gång, mycket behövdes förberedas. Motorcykeln är fullt kapabel av att köra hela resan original, men jag är lite över 2m lång och väger därefter. Sedan finns det lite praktiska saker som kan vara skönt att ha, som packväskor och extraljus. Hade aldrig tidigare rest med hoj, så någon resa var passande för att värma upp mig för hur det skulle fungera. Natt-bild tagen av @adv_driven : Lite sammanplock av bilder från tiden i Kalifornien: Besöker moderskeppet: Varför en V-Strom 650 och inte något annat? Varför valde jag en Suzuki V-Strom 650? Jag tycker att det utan tvekan är den bästa hojen för jorden-runt resor som säljs idag. Visst är de nya 1L+ "äventyrs" hojarna gulliga, men de passar inte för jorden runt resor om man inte har en support bil som Long way round grabbarna. En full kittad BMW 1250GS ADV kostar mer än vad en normal person i Honduras tjänar i sin livstid, lycka till att hitta reservdelar eller specialverktyg som fungerar. V-Strom 650 säljs överallt, varje liten by har en Suzuki verkstad samtidigt är den modern nog att leverera 70hk och har antisladd och ABS. Förberedelser av hojen Några uppgraderingar behövdes göras, inte minst fjädringen på grund av min storlek. Listan går att göra lång beroende på hur i detalj jag skall gå. Men kort så byttes fjädringen, väskor monterades hasplåtar och skydd samt lite extra soppa dunk. Full spec finns här. Har ni några frågor så är det bara fråga på!
    5 points
  13. Färdigt resultat efter att @Benjamin Kastlund avslutat. Så fort jag fick hem den bar det dags att riva av bakhjulen för att fixa parkeringsbromsen inför besiktningen. Rejält slitna backar, de håller inte mer än ett år när man envisas med att fylla trummorna med lera stup i kvarten. Men med nya backar tog bromsen, nu återstår att se om det är tillräckligt bra.
    5 points
  14. Ja, det var ju ett tag sedan man uppdaterade här… det har hänt en del grejer. Lampor är monterade på bullbaren, närmare bestämt 3 x W-light W9 Phoenix på 144w styck, dessa levererar 1 lux på nästan 1600m (uppmätt av Prestandabelysning.se). Mer ljus för pengarna är nog svårt att hitta och jag rekommenderar dessa lampor alla dagar i veckan! Om ni behöver uppdatera er belysning så snacka med Henke på Prestandabelysning, mycket kunnig & hjälpsam. En liten ledslinga från Lightforce gör det även lättare att hitta hem i mörkret efter några öl. Fälgarna har lackats och blivit klädda i Falken Wildpeak AT3W i 265/70-17. Hittade även en lös fälg för reservhjul, men denna får lackas vid senare tillfälle. Med hjälp av farsan så har V 1.0 av en kylmontering samt batterihållare för baksätet skruvats ihop, samt ett låsbart fack för känsliga ting gömt under. Fick även tag på ett begagnat men aldrig monterat höjningskit från OME, med förstärkta fjädrar fram för bullbar & vinsch. Och ”när jag ändå var där” så beslöt jag mig för att ge bakramen och flaket lite kärle k. Så just nu sitter jag och väntar på lite bussningar som ej var med i höjningskitet, och skissar samtidigt på ett enkelt lådsystem för flaket. Förhoppningsvis är bilen ute och rullar om 2 veckor!
    5 points
  15. Montera Eibach höjningsfjädrar, bak Lite mecktid igen. Ikväll kom de bakre på plats. Efter att vi lossat innerskärmarna var det ganska enkelt att komma till skruvarna (utv torx) och lossa dem. Nertill var det några kablar, krängningshämmarstaget, de nedre skruvarna som skulle loss och även här var det utvändig och invändig torx. För att spänna ihop fjädrarna hade vi @Per Pettersson kvarlämnade fjäderspännarsats som var riktigt kanon, Biltemas ”dyraste” riktigt kraftig och effektiv. Pressa ihop fjädern lite, sen lossa muttern på stötdämparen med en lös hylsa samtidigt som stötdämparaxeln hölls fixerad med en insexmejsel. Totalt tog det oss några timmar att bak. Resultatet då…? Jo som förväntat, något högre än tidigare, knappt 30mm olastad skulle jag säga. Framtiden får visa hur det skiljer med last. Nu har jag köpt ett helt sett så de främre kommer också att monteras men annars vette tusan om jag inte skulle rekommendera att bara byta bak för att få lite marginal vid last. Vill man kan man ju kombinera med en distanshöjning på 1,5” fram och bak.
    5 points
  16. En liten film som jag har gjort och önskar att fler vill vara med nästa gång vi ska ha matlagning.
    5 points
  17. Airbag felet har fortfarande inte kommit tillbaka så verkar ha gjort susen. Har gjort några tillägg i elinstallationen. River i den gamla installationen och monterar in en säkringsrad samt 2st till reläer. De 2 reläer som redan satt där är till kompressor och ventilen till diffspärren dessa har haft gemensam säkring vid batteriet. Nu blir det lite annorlunda. Så här blir det allt med egen säkring förutom kompressorn som bara blir avsäkrad vid batteriet. De andra reläerna och deras säkringar matas av samma som kompressorn. Vad ska de 2 nya reläerna då driva? Det ena ska mata en liten alu låda på väggen. Där i sitter 3st motstånd och en termostat. Det är egentligen gjort för att matas med 24V och då hålla fukten borta ur verktygslådor på lastbilar och ger då 100W På 12V så blir det inte riktigt så mycket när jag testkört i bänk. Hoppas att detta ska ta bort tendensen att det bildas kondens på väggar och tak under hösten. Det som fattas nu är en knapp i hytten för av o på. Tänkt att den ska gå över tändningen precis som kompressor och diffspärr. Det andra som tillkom var några blixtljus. Har ibland haft önskan att ha det i samband med att man jagat och fått stanna på vägen för att agera vägvakt så inte hunden springer uppe bla. Lär inte nyttjas jättemycket i dagsläget men typisk bra o ha sak när man väl behöver dom. Till de främre ljusen var jag tvungen att dra en ny kabel. Den drog jag längsmed chassibalken och stripsade i de jag dragit sen tidigare. Gick upp med kabeln vid brandväggen sen runt batterilåda och under säkringslådan och sen fram vid kylaren och ut med den där. Börjar få lite rutin på att riva inredning nu. Den nya knappen fick en matning bakifrån det batteriet jag har i skåpet. Då kan jag köra blixtljuset utan tändningen på. Då jag sen innan redan dragit en 5x0,75 kabel för styrström och bara nyttjat 2st sen innan. Så fanns det 2st lediga kablar för blixtljusen och 1st för värmaren. Så den installationen gick smidigt. Rocksliders och vinschfästet behövde också lite kärlek efter 2 respektive 1år utan någon form av bättring av färg. Sliders var värst. Konstant sprut från däcken och skrap från stenar o skit. Dessa målades när de var nya med 2k epoxigrund sen 2k toplack. Vinschfästet har klarat sig mycket bättre. Däremot har vinschen tagit lite stryk av stenskotten. Vinschfästet målades med sprayburk när det var nytt. Först Zinkgrund och sen Mattsvart 1komp färg. Bara på några ställen har det gått igenom zinkgrunden. Vet ju vad jag kommer använda i framtiden på utsatta ställen iallafall. Stålborste på skruvdragaren torka rent med en trasa med breakclean och sen spraya på några lager halvmatt svart. Nu klarar sig det ett tag till. Ska man bara hinna med ut och åka lite också.
    5 points
  18. Detta behöver jag visst också!🤪 DESSA vet JAG absolut att JAG behövde!
    5 points
  19. Inkoppling släpvagnskontakt Jeep Renegade Med fästet monterat var det tid för nästa steg, koppla in elen. Jag borrade ju och drog in kabeln i bagaget tidigare, men det där med inkoppling gjorde jag inte färdigt, då jag insåg hur mycket jobb det skulle bli. För att koppla in kablarna och montera styrboxen var det bara till att börja plocka bort plastpanelerna. Jag började med de här runt lucklåset, vilket var helt onödigt, de kan sitta kvar. Däremot behöver de tre torx skruvarna på insidan av panelen tas bort. Liksom lastöglorna vars skruvar gömmer sig under kåpor. Sen var det ”bara” till att bända och dra tills mittenpanelen lossnade. I detta fallet höll clipsen och även fästena i panelen. Nästa steg var att lossa den övre panelen på vänstersidan, av med de två pluggarna på ömse sidor av fönstret. Där under satt insexskruvar. Återigen försiktigt och oroligt bändande innan panelen lossnade. Även denna höll, men några clips gick sönder. Bottendelarna av clipsen satt kvar. Nu kom jag åt tre torxskruvar som satt i överkant på den nedre panelen. I nederkant var det laststöglan som skulle bort. Sen åter dra och lirka försiktigt, några av fästpunkterna kom man åt genom att lyfta ut panelen lite och sen bända med clipsmejseln. Några clips satt även här kvar men gick att lirka loss. Sen skulle jag hitta en plats för boxen som krävs för att plocka canbusssignalerna och förstärka dem till släpvagnskontakten. Den krävde även konstant 12V. Bakom den här plåten under den bakre elcentralen fanns det plats. Här fanns det även tillgång till konstant 12V efter min tidigare omkoppling av eluttaget. Signalerna skulle tas genom att skarva in kablaget på respektive kabel till bakljusen. Först mätte jag fram vilka kablar som ledde vilken signal. Enligt anvisningen behövde jag inte koppla in mig på bakljusen om dess spänning understeg 4-6V, vilket mina gjorde. Så det enda som skulle kopplas var höger respektive vänster blinkers samt ett bromsljus. Ändå ganska bökigt, jag använde de medföljande crimpblecken men ett annat alternativ hade varit att löda. Placering av boxen bakom plåten. Den medföljande säkringshållaren för boxen stripade jag fast vid elcentralen. Här hade det varit snyggare med en säkringshållare som gått att snäppa fast i befintlig central, men det blev tillräckligt bra. Kabeln över till högersidan fick gå längs bakkanten av bagaget där den hamnar under panelen. Det blev ganska stökigt i Lilljeepen med de lösa panelerna. Dock valde jag att inte lossa på högersidan då det gick att komma åt kablaget där ändå. Innan jag monterade ihop panelerna testade jag att det fungerade vilket det lyckligtvis gjorde. Ytterligare några clips gick sönder när jag skulle lirka loss dem innan återmonteringen. Totalt tog det kanske inte lika lång tid att koppla elen som att montera själva fästet men det tog mig åtskilliga timmar och ett gäng clips i reserv samt verktyg för att demontera clips är ett måste. Avslutningsvis en bild på lite ”bra att ha grejer” i Lilljeepen.
    5 points
  20. Klarte å sette fast kassevogna også jeg, gjett hvor forbanna frua ble? Hu ble enda mere forbannet når jeg ikke ville gå å finne en bonde. Men etter 1,5 timer med flittig bruk av Kina maxtrax så fikk jeg den løs. Ble ikke noe bilder av den fadesen, turte rett å slett ikke å så fant vi et fjellbever hjem, utroligt sjeldent men nå blir det snart litt jeep pimping igjen, har en slik bøyle som skal stå rundt vinduet. Å så må dørene av🤔
    5 points
  21. Montenegro del 3 av 3. När jag vaknade dagen efter utforskade jag lite i direkta omgivningen kring sjön. Därefter bar färden vidare mot gränsen med Bosnien & Hercegovina. Dagen började vackert. Men allt eftersom jag kom ner från höglandet till lägre höjd blev vädret sämre. . Resan fortsatte mot gränsen till Bosnien & Hercegovina, bilden är tagen bara någon kilometer från gränsen. Så nära gränsen att det faktiskt blev lite problem, jag fortsatte på en väldigt liten grusväg som såg ut att den skulle leda till rätt, hade inte planerat att lämna Montenegro och korsa gränsen än. Men denna vägen tog mig lite för långt, så långt att jag hamnade i ingen-mans landet mellan länderna. Blev en spännande diskussion med Montenegros gränsvakter för att förklara att jag aldrig lämnade landet och behövde passera. Allt löste sig och jag valde en etablerad camping plats nära gränsen. Efter en liten stund började regnet hälla ner. Då passade det bra med lite film i tältet. Härnäst kommer Bosnien & Hercegovina
    5 points
  22. Dag 2, Midsommartur till Segelstorpsstrand Midsommarafton bjöd på fortsatt underbart sommarväder! För att balansera maten började vi med en runda längs stranden innan @Hanna startade brödbak. Brödbak på G Sen blev det såklart ett par vänder till stranden för avsvalkande dopp. Avsvalkande var verkligen ordet för även om det var rejält varmt i luften hade inte havet riktigt hängt med. Någon hade bestämt att det skulle lekas lite. ”Hämta ett verktyg ” ät havrefras mer ert verktyg ” Att öppna och äta kexchoklad med vantar var bara lite enklare. Sen skulle vi bygga ett torn med hjälp av minimarshmallows och tandpetare. Det gick sådär! Midsommarmat…. Nöjda firare Kvällen avslutades med en liten skål Jordgubbar.
    4 points
  23. Med lite smärre ”att tänka på” gick det bra. Två år till nästa gång! 😃
    4 points
  24. 9-10 Juli, Gröntjärn - Enåsen gruvan - flataklocken med start i Hudiksvall. Tanken är grupering på Biltema i Hudiksvall vid 9.30 och avgång 10 mot Gröntjärn där vi tar lunch. Middag och övernattning sker vid Enåsen gruvan, sen dag 2 bär det iväg till flataklocken där bland annat resturangen står öppen fram till 17.00 och här blir det avslut. Den lagda rutten är ca 30 mil och majoriteten av sträckan är ej rekad, så överraskningar kommer längs vägen för alla. Om man vill komma upp redan på fredag för att inte behöva åka så tidigt på lördag så finns det ett lämpligt ställe att övernatta vid en sjö i närheten. Skicka ett PM för mer info om den. Nedan har ni info om dom olika platserna. Gröntjärn https://www.lansstyrelsen.se/gavleborg/besoksmal/naturreservat/grontjarn.html?sv.target=12.382c024b1800285d5863a885&sv.12.382c024b1800285d5863a885.route=/&searchString=&counties=&municipalities=&reserveTypes=&natureTypes=&facilities=&sort=none Enåsen gruvan https://hogdalsbygden.se/enasengruvan/ Flataklocken https://munkbysjon.se/sveriges-mittpunkt/ Länk till facebook evenemanget https://fb.me/e/4ZEHPMmOm
    4 points
  25. Tur att det är någon som handlar saker som jag behöver i min LillJeep! Kom med posten idag.😍 En liten magnet också monterad sedan är det bara att montera på lämplig plats bilen. Åh nej, Volvon är inte avyttrad än!😆
    4 points
  26. före och efter liftkit, är en väsentlig skillnad ändå. har nå breddare liggandes också, får se om jag får nå tid över för dom också.
    4 points
  27. Dags för besiktning, eller… det var ett tag sedan. Men väldigt mkt jobb istället för fritid har gjort att bilen har fått stå ett tag. Idag blev iaf mittenljuddämparen bytt. Den gamla var rätt rostig både här och där. Fick även hem orange toningsfilm som jag tänkte ha på stenskottsskydden/breddfilter på extraljusen, så efter att ha mekat avgassystem så folierade jag mina filter. Dimljusen åkte med utav bara farten
    4 points
  28. Kromad centrumkåpor och om jag ser rätt även nya ventilhattar? Ordning och reda måste bara tillägga hur jäkla bra dedär hjulen ser ut på bilen!
    4 points
  29. Nu är visserligen Gummistövlarna testade men framförallt blev Batery Sense monterad idag. Känns trotts allt som att vi får lite bättre koll på statusen på startbatteriet. Extra viktigt intill det tillkommer ett dedikerat förbrukningsbatteri. Sen kompletterades skuffen, efter lite bearbetning av skumplasten blev där även plats med en domkraft, nu saknas bara ett reservhjul…
    4 points
  30. Pingsttur 4/6-5/6-2022 dag 1 Idag bar det av på ytterligare en korttur i närområdet. Med kanoten på plats på släpet och bilen lastad körde vi en bit söderut. Riktigt fint väder, äntligen börjar sommarkänslan komma. Massor av grodyngel i det grunda vattnet. Sen bar det ut på sjön. En knölsval som tog vårt besök med ro. En kvarn skymtade över vassen. I vassen stod det en hel del vackra svärdsliljor. Det var även massor av olika slags trollsländor, både ensamma och i tandem…. Då fiskelyckan inte var något vidare satsade vi mer på paddling och totalt blev det en tur på 2,5h i kanoten. I en grund del av sjön stod det ganska många stora fiskar och ”solade”, jag är inte säkert men kan det vara brax? Även näckrosorna var på väg att börja blomma. Efter så många timmar på sjön var det definitivt tid för fika, dags att tända brasan. Lunchen blev grillad korv, fungerar ju i alla lägen! Eftermiddagen bjöd på lite mer fiske med lika ”lyckat” resultat som förmiddagen, minimalt med sjögräs men ännu mindre fisk, ett perfekt fiskedrag. Då det vankades gäster till middagen fick det sen bli matlagning. Vilket gick lättare med en god flaska Innis & Gunn! Muurikkan levererade som vanligt. Och kompletterat med grillen blev det super. Efter en suveränt god och trevlig middag började solen gå ner över sjön. Nu sitter vi vid elden och lyssnar till en total kakafoni med grodor nere från sjön.
    4 points
  31. Igår fick jag gjort något jag bävat för länge. Olje o filterbyte på automaten samt justering av bromsbanden i lådan. Byte av olja och filter var si så där 10-15000 mil sedan jag gjorde och banden har jag aldrig justerat. Första steget var redan det lite stökigt, för att komma åt tråget måste skydden bort. Då skyddet under automatlådan är svetsat i växellådsbalken måste balken också bort och lådan pallas under. Skydd för automat med smått krokig växellådsbalk, väger bly men skruvarna släppte enklare än befarat. Skyddet för fördelningslådan sitter också i balken och behövde tas av. Lite extra barlast visst… Växellådspacketer var rejält tungt och behövde pallas under. Självklart duschade jag mig själv med automatväxelolja, den kommer aldrig där man tänkt sig!! Magneten hade en del partiklar på sig och lite skit var det i tråget, men jag tror inte det var något alarmerande för en låda som rullat 40 000mil. Nästa steg förutom filterbyte var justering av bromsbanden. Den ena justeringen sittet under filtret och den andra på utsidan av lådan. Ganska trixigt då justerskruven (som är fyrkantig, först skall spännas med 8Nm, för att sedan på den inre, släppas fyra varv innan låsmuttern skall spännas. Vi tillverkade en fyrkantshylsa av en mutter som vi bearbetade med Dremneln. Den yttre justeringen placerad på vänstersidan av lådan, sitter illa till vid kickdownen, även den skall dras med 8Nm, men sen släppas 3 och 5/8 varv. När justeringen var klar, skydden återmonterade, och oljan påfylld var det med en viss bävan jag la i backen. Men det verkade fungera bra och skorret som jag haft vid backning med kall låda verkade ha försvunnit. Så förhoppningsvis hjälpte justeringen så som jag hoppats det skulle göra.
    4 points
  32. Något hände i helgen, del 2. Det korta telefonsamtalet resulterade i en febril aktivitet i klädbyte, hundlokalisering (i soffan sovandes) och ilastande av underkörningsskydd. Vad orsakade då detta telefonsamtal strax innan arbetsdagensslut? Och varför denna frenetiska brådska? Det var Norlins hovmekaniker som på ingående samtal och medföljande fråga uttalat att "Just nu har jag tid, och 2 timmar framåt" Nåväl, i mekarvänliga kläder i en bil lastad med hund och delar kunde hovmekanikern besökas. Men då detta var ett jobb mot klockan glömdes det att föreviga den brottningsmatch som monteringen av skyddsplåtar innebar. Men det lär komma ett nytt tillfälle när olja och filter ska bytas, för det går inte att göra med plåtarna monterade... Ja vi får hoppas att det går lättare då. Det jag kan bidraga med en statisk bild, och en lite rörig Med tanke på hur mycket man fick modifiera och hur många fästen som inte passade så var tidsvinsten högst marginellt mot att göra egna. Sen var det en sak till...
    4 points
  33. Jaha, då har jag varit och hämtat något jag inte behöver!🤪
    4 points
  34. Efter att läst på lite om diverse brandsläckare fastnade jag för ett komplement som fått bra kritik. En burk FIRE FIGHTER monterades lättillgängligt på bakluckan. En överbliven flaskhållare från cykellådan monterades på insidan av luckan på en plats som är lätt nå när spisen är igång. Sen tidigare sitter det en 2kg pulversläckare under förarsätet och en 1kg på lastgallret men det känns vettigt att ha något snabbt greppbart vid spisen.
    4 points
  35. Dag 3, Midsommartur till Segelstorpsstrand Man kunde ana ett visst tema bland gästerna… Rena rama Overland campen!! Midsommardag gick i huvudsak i lugnets tecken. Lite häng vid havet så klart. Den här stack ute lite bland alla ”fina” elbilar på parkeringen. Gott badväder. Hanna fotograferade lite blommor. Resultat. Sen blev det en tur ut i naturen. Alldeles i närheten ligger Grevie Backars naturreservat. Det blev en promenad som var planerad till 3,5 km, men när vi gått närmare 2 insåg vi att ”någon” navigerat fel och att vi skulle ha vikt av 1km längre bak Fin utsikt över Skälderviken! Vi som fick gå tillbaka ”rätt” väg för att hämta bilarna, medan halva gänget gick till ICA, fick se lite mer intressant i skogen. Själv fick jag sen testat att köra elbil för första gången i mitt liv, kompisens Skoda Enyaq, klart trevlig bil, även om jag föredrar hans Wrangler!!
    3 points
  36. Instämmer fullständigt!! Känner dock att jag får fördela utgifterna så just nu är det ”tillräckligt ” bra.
    3 points
  37. @CampForCer har skrivit ihop ett riktigt trevligt reportage om vårträffen 2022 https://www.overlanding.nu/vartraff-2022-regnet-som-aldrig-kom/
    3 points
  38. Here we go again! Tid att riva ut lite mer av inredningen. I vanlig ordning får man börja vid taket för att loss plasten innanför trösklar och hjulhus. Det var hög tid att fylla på med lite ny plåt i övergången mellan de gamla trösklarna och mina fyrkantsbalkar. Även inne i hjulhuset var det kexigt även om det var helt på insidan.
    3 points
  39. Kanske lika bra att....?
    3 points
  40. Här kommer en ny reseberättelse. Kanske lite sen nu när det var i påskas. Det där med tid att hinna sitta och skriva, det tar tid. Men här kommer den... Påskrundan 2022! Idag blev det en tur till Jönköping in på Elmia mässan för att titta på fina bilar. Det är några år sen vi var där nu så det var kul att komma dit igen. Gå till denna Sway
    3 points
  41. Jepp, ingen feil på det elektriske. Har 6.5psi ut av tanken, 6.5psi ut av filteret. Og så faller det plutselig til 4, men ifølge flere engelske eiere går bilen også helt fint med 4psi på måleren. Så nå vet jeg ikke.. Ringer et verksted på mandag, hører om de har tid til å ta den inn. Tok også av innerskjerm foran på andre siden for å lete etter potensielle kabelbrudd; fant ingen og svært lite rust her også. De nye simmeringene på Urban’en holder tett. Helt ny dieselfilterbrakett med orginalt filter til discoen ble montert (uten effekt). I pinsen stjal vi konebilen og fylte den med det mest nødvendige og kjørte til Sverige. Savnen etter taktelt var stor. Når jeg kom hjem byttet jeg strammer på multireimen på Cruiseren. Og mellomaksel på Discoen.
    3 points
  42. Pingsttur 4/6-5/6-2022 dag 2 Hmmm fågelsång är överreklamerat!! Idag drog de igång innan fyra på morgonen. Hade det inte varit för att jag vill höra vad som händer runt bilen på natten när vi ligger ute så vete tusan om jag inte satsat på öronproppar. Hur som, dagens morgonbild. Frukostbestyren igång och vi samlar kraft inför dagens utflykt. Planen är att åter runda sjön men denna gången inte i kanot utan till fots. Matsäck är ju viktigt, @Hanna gjorde suveräna wrapps av rester av gårdens grillmat Sen bar det av, till fots….. En riktigt härlig sommardag. Kvarnen i från en annan vinkel än i går. Lite information om naturvården i området. Växtligheten står så tätt runt sjön att det är få ställen man faktiskt ser sjön ifrån. Vid västra kanten av sjön, ungefär halvvägs på vår promenad, fanns dock en fin yta med bord och utsikt över sjön. Dagens höjdpunkt! Sen var det bara till att fortsätta med nästa halva av varvet. Området är ganska varierat med såväl öppna betesfält som tät blandskog. Skog med MASSOR med mygg men också fullt med grodor och olika sorters fåglar. Ännu ett ställe med utsikt över sjön tillsammans med några kor. På ett av ställena vi passerade fanns det fullt med vinbärssnäckor. Efter 2,5h var vi åter vid camp, då hade vi gått knappt 10km, en precis lagom lång runda och det gick åtminstone fortare än när vi gick på snöskor i vintras. Totalt sett en trevlig korthelg precis runt knuten hemmifrån.
    3 points
  43. Beställdes från Junker Slides från Tyskland! Kändes riktigt gedigna. En 200kg 1200mm lång och en 100kg 700 lång! Säljes i par! Faktiskt ett ärligt misstag, så svårt att vara allt för sur och det ska lösas - och det litar jag på trots tidigare missöden. Ja plattformen blir riktigt skaplig, tog fulllängden så den kommer täcka hela taket! Ja alltså jag har inte kommit halvvägs och ändå rensar ut säten och diverse men oroar mig redan innan inredningen över totalvikten på ekipaget. Bara tält, plattform och markiser landar ju på runt 150kg tänker jag Men nu vill jag också ut och njuta i skogen så nu får det fasen gå undan!!!
    3 points
  44. I had jus taken a wrong turn, and needed to go back. When I stopped and started to make a u-turn, going far out on the road side, the road was "water sick" after winter. It was almost floating clay straight under the grass near the small ditch. Car just went straight down and didn't stop sinking until it landed on the belly. Not possible to go forward as it was just getting deeper, and backwards it just followed the ditch. As there were some rocks further back in the ditch we took it up going forward. Heavy car and soft mud...
    3 points
  45. Fick äntligen ändan ur vagnen och monterade brandsläckaren och takkorgen. Prylarna har ju bara legat i magasinet sedan slutet på förra året 😁 Tänkte foliera takräcket mattsvart så att det harmoniserar med resten av bilen och utrustningen så fort jag kommit över lite folie av bra kvalitet.
    3 points
  46. Föredömligt utfört och dokumenterat. 👍 Fixade lite i texten åt dig... 😁
    3 points
  47. Dags för inredning äntligen! Det blir alltså lådsystem version 1.0 med tillhörande missar iår! Slitit ut den temporära sängen jag haft bak i bilen, och målat upp golv för att förbereda inredningsbygget. Expansionsbeslag beställda och handtag till lådan jag tänkte montera bak är också påväg så nu försöker jag bygga en egen "tilting fridge slide" Nymålade golv och en liten syn på vad som kommer bli platsen för kylen Ännu en bild på prototypen (än så länge inte färdigsvetsad så ändringar kan komma att ske) och en slaktad Sortimo Globelyst serviceinredning från en gammal transporter jag gjorde iordning en gång Får se om jag kan få någon bra användning för den, funderar på att skippa sovplats inuti bilen helt då taktältet snart är på igen, och sätta detta "skåp" på högersidan av bilen för förvaring av typ verktyg o lite sånt. Bonusbild på Transportern som jag gjorde iordning för några år sen Lite skillnad på höjd o däckstorlek mot defendern
    3 points
  48. På tide med en ny oppdatering: Den nye kjøle/fryseboksen ser veldig bra ut. Jeg liker at det er kurv i den, slik at ikke matvarene ligger an mot veggen. Denne er også noen få liter større enn den forrige jeg hadde, det ligger stort sett i rommet til høyre på bildet. Fint å kunne legge noen brusflasker eller medisin dit. Testet også toastjern på bål for noen uker siden, opplevde at brødet satte seg fast i metallet. Løsningen ble å vaske de godt, ha på et tynt strøk med olivenolje og la de bake i ovnen på 200grader i en time. Etter det ble de gode og glatte. Så kom det deler fra UK: ny fødepumpe til tanken, samt ny dieseltemp-sensor og retur fra dysene. Ut med tanken og bytte pumpe for andre gang: jobben er nå gjort på bare 2 timer når det sitter i fingrene. Skuffelsen var stor når trykket fortsatt makser ut på 3psi, og jeg trenger det dobbelte. Går fortsatt ned til negativ under pådrag: Bestilte så opp filterbraketten til dieselfilteret, samt returslangen fra filter til tanken i basert på mistanke. Fant et sted på internett en franskmann som hadde tilsvarende problem som meg for 10år siden, det viste seg å være tull med returslangen så dieselen gikk i loop mellom tanken og filteret, og lite diesel til motoren. Disse delene har enda ikke ankommet, og jeg begynner å få dårlig tid før den årlige pinseturen til Sverige. Måtte også ha en liten runde på Urban Cruiseren: der begynte gliderne på kalipperne å bli trege, mye tørt fett og litt rust. Ble lett pusset med sandpapir og smurt med det herrens magiske middel Fluid Film. Byttet også simmeringer på bakdiffen, da den lakk på begge sider. Byttet selvsagt olje også samtidig.
    3 points
  49. Riktignok en uke til vi er på vei, men værmeldingene for Värmland og Dalarna er positive foreløpig. Ruten foreløpig ligger an til Rendalen-Idre-Mora-Torsby og så tilbake til Norge. Camp tar vi litt på sparket slik det passer værmessig og tidsmessig.
    3 points
×
×
  • Create New...