Jump to content

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation since 05/19/2019 in all areas

  1. 16 points
    Hej! Håkan heter jag, har inte skrivit något här innan, men tänkte jag kunde visa min overlandingfarkost. Har hållt på med offroad i massa år, men det är först på senare tid som intresset för overlanding vaknat på allvar. Har tidigare haft Lada Niva och Mitsubishi Pajero, men har nu en kort Nissan Patrol med taktält Först ett par bilder på tidigare åk, först Nivan: Den fick nyare motor med insprut, stenkrypardrev i FD och huvudlådan, torsendiff i bakaxeln, förstärkta stag o trösklar etc Sedan Pajeron som var lite höjd, lite fetare däck, snorkel och en ARB spärr fram och originalspärr bak: Den hade stora V6an på 3,5l och automatlåda, en bil jag saknar! Men nu är det alltså en Nissan Patrol som gäller: Jag gillar 2 dörrarsbilar som ni ser! Det innebär att man får va ännu mer selektiv och kreativ i sin packning och utrustning. Har byggt ett lådsystem bak i den för att hålla lite ordning. Ett par bilder från byggandet av lådorna: Denna bilen hade inte diffspärr bak från början, men med lite klurande med goda vänner så har vi byggt om en originalaxel med spärr, som manövreras med en vaccumklocka, till att istället manövreras med tryckluft. Än så länge verkar det funka finfint Förutom overlandingturer används bilen även som dragbil för vår leksak/tävlingsbil: Kort om mig och mitt/mina åk! Hoppas det roar någon! Hoppas på en bra semester med mycket overlandning också! //Håkan
  2. 16 points
    Hei alle sammen! Etter "sint" tilbakemelding fra mr. Wiberg under AT Expo 2019 som var i helgen, så kan jeg desverre ikke gjemme meg i skyggen å lese hva dere andre har postet i dette forumet.😅 Så da tenkte jeg at jeg kunne lage meg en garasje og poste litt info om meg selv og bilen min og hva som har blitt gjort med den. Kan hende jeg også delere turene mine i denne tråden, eventuelt en ny tråd under "Resor / Overlanding" seksjonen. Så for å starte det hele, så heter jeg Arne og bor på vestkysten av Norge ved byen Ålesund. Daglig jobber jeg som IT Konsulent for Kongsberg Maritime og har diverse hobbyer - Bil, data, overlanding, fotografi, "digital art"/illustrasjoner, er noen av dem. Jeg driver også en Instagram og FB konto ved navn Arn's Lux Adventure - her poster jeg alt som omhandler bilen, fra oppbyggingen, til turerene, og noe av kunsten min. Under denne kontoen er jeg også Admin for Facebook gruppen "Møre Overland - 4x4 og Offroad" - dette er et lokalt overlanding community for fylket Møre og Romsdal. Så har vi "The Rig" Litt om den: - Toyota Hilux D-cab - 3.0 TDI - Automat - 265/70r17 BFG KM2 - John Red Steel Wheels 7,5x17" - Old Man Emu 2" Lift - Lys opsett: 2x Lazer R1000 Elite2 + Optibeam Pilot 2x7" og 2x9" - Totalt 54000 raw lumens... - Taktelt "Frøya" fra Profftelt Her er et før og etter bilde fra da jeg hentet den hos forhandler til hvordan den står idag(3,5år) Er vel mye jeg kan skrive og legge fram av bilder, men det meste av oppdatering og hva som er gjort kan leses i denne forumtråden HER fra NewHilux.net. Dette er en liten start av garasjen for nå, mer vil komme!😊 (Takk Jon for den lille "pushen" for å ta i bruk forumet😘) Hyggelig å kunne ta del i dette forumet også!😊
  3. 14 points
    Yey!! Efter en hel del strul kom så den beställda Rhino Batwingen på plats. Skall inte säga allt kring klantighet runt saknade monteringsdetaljer... ...men kan väl avrunda med att det var mitt fel (som vanligt) och jag har nu reservdelar... Stort blev det i alla fall. Test blir under Vårträffen Nöjd som f_n...! På bilderna är dock inte sidoväggarna monterade. Dessa står i garaget idag. Det är tre paneler, tapered, som sluter tätt med dragkedja mellan varje.
  4. 13 points
    Hej, Vi är rätt nya gällande overlanding men har ägt vår Discovery 4 nu i några år och även hunnit köpa på oss ett taktält och lite andra godsaker men mycket finns så klart på önskelistan. I sommar hoppas vi hinna med en tripp norrut och även en sväng till Norge. Alla tips är uppskattade! Ska bli intressant att följa och förhoppningsvis bidra till trådarna i detta forum!
  5. 12 points
    Ut och testade hur kanadensaren sitter fast vid grusvägskörning så jag körde upp till där Jola tar slut (Storjola) en bit ovanför Borga....
  6. 12 points
    I dag, äntligen, blev Snövit officiell . Nu väntar vi på att dra till, fortfarande, hemlig ort! Vi har haft massor av trevliga människor inom vår lilla stand och blivit intervjuade av tidning så uppsummerat har denna Expon varit en stor hit.
  7. 11 points
    Tack till @Wiberg @Andreas.E Och @CampForCer för en proffsigt anordnad tur. tre riktigt fina camps. Trevliga människor och en fin tur med olika sevärdheter Kanske tragiskt för de drabbade att detta har blivit en turist attraktion. Men intressant var det att se hur stort området faktiskt var. olika typer av vägar och inte minst att få smutsa ner bilen lite Roligt att få sitta i sitt eget baksäte ibland Leta ved är en trevlig sysselsättning @Wiberg är veteran och vet att det går åt mycket ved, och efter lite ryckande och slitande följde det allt med till camp Och finns det igentligen något tevligare än att sitta runt en brasa på kvällen och prata med trevliga människor Stort tack alla! För en trevlig tur, Ett citat av @Wiberg Det är människorna som gör turen och han har så rätt men jag är tacksam för att det finns de som lägger ner mycket tid , så en sådan här tur är möjlig. nu är bilen tvättad och urplockad, jag ska ta upp den på liften hos grannen och se vart oljedropparna kommer ifrån och göra den iordning för nästa tur
  8. 11 points
    Alright; såhär ser det ut... Motorn fotad framifrån. Till vänster syns wastegaten och det där staget. Här är den där slangen som kan få torrsprickor och ge felvärden till vacuumsensorn. Den var helt intakt. Inne i hjulhuset kunde jag nå andra delen av staget, fästa en tång och efter en del 5-56 och mecklande få den till rörligt läge... ... och det verkar som det FUNKAR! Jag testade några gånger uppför en brant backe hemma, från stillastående gav jag bilen ”the heavy foot” upp till 90km/tim och nådde 5000rpm utan att motorn tappade kraft. Nu ska jag ut en längre tur i helgen och prova på riktigt! Jag hittade spännskruven till AC-remmen oxå... åll tummarna att servar såhär enkelt! 😁
  9. 11 points
    Idag har vi ägnat åt oss att koppla och förbereda Cteken för den onödigt dyra villhöver solcellen jag handlade i helgen. Det är bara att konstatera - jag blir aldrig elektriker. Endast med rejält bruk av eltejp lyckades jag dölja de fantastiskt dåliga lödningarna/ loddningarna som hade fått envar IED tillverkare av lägsta rang att framstå som fullblodsproffs. Med tanke på hur illa jag brände mig på fingrarna så är det vart fall inga kallödningar... Tennet smälte ner mellan kordellerna som som det ska men det såg ju f.n inte ut ens i månsken... Det spelar emellertid ingen som helst roll för när paketet var inkopplat och solcellen inriktad så lyste det så fint i Cteken att man blev alldeles tårögd . Jag slaktade en gammal ballast till något Xenonkit för att få tag på en smutt kontakt som gör inkoppling till en dans. Steg 2 borde vara att placera allt så där snyggt som ni andra brukar göra men får se da vettø . Sen har Snövit blivit kårad till " Sexiest Prado in Norway " och jag är ju givetvis inte oenig. Men jag vågar sträcka mig lite längre och skryter på mig Skandinavien - givetvis helt objektiv . För att verkligen skämma bort min kära bil så dammsög, tryckluftsblåste, handtvättade ( gör jag ju iofs alltid ) och spolade noggrant i alla krikar och krokar. Precis när jag hade plockat undan grejorna började det ösregna . Nu är vi väldigt klara för Vårträff 2019 som väl blir en av de sista turerna innan Balkan 2019 skall rivas av. Tänkte hinna med lite mer småfix på bilen innan den skall straffas i dryga 600 mil.
  10. 11 points
    Aursjøvegen åpner hvert år 1.juni. I dag ble det derfor en liten tur for å se om det er mye snø i fjellet.
  11. 11 points
    Test tur med teltet montert. Henger ser ut til å oppføre seg fint og ting begynner nå å komme på plass. Gleder med til tur neste helg
  12. 11 points
    Sakta men (o)säkert går det framåt. Har idag fått gjort klart "mellanutrymmesplattformen" innehållandes batteri, DC/DC, inverter och vattenpump med tank. Valde i ett tidigt skede att bygga om den gamla plattformen jag hade i Grand'en. Idag tvivlar jag på att det var klokt. Hade nog gått fortare att bygga ny istället för att skära och ändra vinklar och fästen på den gamla. Iom att det blev lite mer el inklusive säkringar valde jag att sätta gångjärn så man lättare kan öppna upp om det börjar ryka. Kvar ett göra i den här delen av projektet är att dra ström från batteriet i motorutrymmet till DC/DC-laddaren. Öppnar man vänster bakdörr hittar man 3 st 12-voltsuttag och 1 st 220. Valde att placera uttagen här så att det blir lätt att lyfta ut hela lösningen utan att lämna spår efter sig.
  13. 10 points
    Hepp. Tenkte å starte en liten bygge tråd her. Blitt litt hekta på dette med overlanding, så nå bygger jeg bil. Kjøpte bilen for ett år siden etter att jeg ble stoppa i teknisk kontroll med min Jeep Cherokee. Lappen så ut som om den var skutt på med haggle. (jobber som bilmekaniker. skomakers barn og det greiene der) Jeepen blei til spiker og Forden ble bestilt. Bitts and bobs ble bestilt lenge før bilen kom. Ting som er montert på bil: Lyktebøyle foran. ARB plater under bil. BF Goodrich All Terrain Lazer triple R 750 I grill. EGR planlokk alu Taktelt Fra Profftelt type Loke spod styreboks til lys og div. Ting som skal monteres: dcdc lader fra Redarc Ekstra batteri Lage strøm nett til div lys 12v uttak, solpanel og usb uttak. lage gulv/skuff på plan. Til kjøleboks, og en ordning så ikke alu kassene mine surrer rundt baki der. Lage gulv inne i bil bak seter. ARB kompressor Masse lys Diff breathers ++++ Ting som står på ønskeliste: MaxTrax Snorkel Sentrallås bakluke Easy down på bakluke ARB sperre Bak/Foran Nye felger med lavere innpress og større dekk dim. Heve sett. 2" Tak laste ordning. Grommere eksos. Beskyttelse drivstofftank Winch ++++++ Kommer bilder og tråden vil bli oppdatert så fort ting gjøres.
  14. 10 points
    Nu är den där snorkeln på plats. För att vara ett kvalitetsmärke så hade den förvånansvärt dålig passform, inte snorkeln i sig men borrmallen var lite av en chans att passa in... mallen stämde inte i kanterna och när jag höll upp snorkeln mot mallen passade inte hålbilden in ordentligt. Det blev mycket mätande och om-tejpande innan jag vågade sätta första hålet. Stressnivån var väldigt hög när hålsågen kom fram Sen skulle det borras från motorrummet, det var enklare för där markerades borrhålet av ena fästpunkten för gamla behållaren för kylarvätska. Det som drar ner betyget ordentligt för Ironmans snorkelkit var att delen som skulle nitas fast i luftfilterboxen inte alls passade. Det tog en halvtimma med fil innan jag hade fått upp innerdiametern tillräckligt för att kunna trä på den över muffen. Det var liksom den delen jag tänkte skulle vara enklast! Till råge på allt var jag lite för ivrig och försökte knacka lite på den för att få den på plats... och fick en spricka i boxen. Resultatet blev massor av silikon och inte jättesnyggt, men jag ska byta delen som sprack och då försöka få till det bättre!! Här är allt på plats. Det som tog mest tid var inpassningen av mallen, och att få loss plastskyddet i hjulhuset så det gick att komma åt att skruva muttrarna från insidan (just det momentet innehöll så många stresspositioner att jag kom att tro att någon förhörsledare i en gammal diktatur skrivit installationsmanualen)... Summa summarum så får kittet 2 av fem i betyg när det gäller installationen: - Mallen passade inte utan fick modifieras. - Övergången till luftboxen passade inte och fick modifieras. - Slangen från överfyllnadskärlet till kylaren blev för kort med nya kärlet på plats och ska bytas mot ny längre. Men det ser bra ut och allt håller tätt (iallafall mot startgas)!!
  15. 10 points
    Pyntat Snövit idag . Rakt å fint med exakta mellanrum.... 🤣
  16. 10 points
    Spant meg også skikkelig fast bortenfor huset her, ekstremt våt jord. @Steinvaldsen kom heldigvis og reddet dagen. Veldig langt opp på handlelisten ligger nå en skikkelig snatch-strap.
  17. 10 points
    Det blev en trevlig dag i Hästveda. Bland lite olika utställare fanns bland annat Mats Carlstedt som hade två olika modeller av sydafrikanska offroadsläp från Conqueror till salu, UEW 390 respektive UEW 490. Klart intressanta släp om än med lite för stor prislapp för vår del. Priset för detta mindre IEW 390, var 200k plus moms. Efter en stund bar det av uti skogen. @Per Pettersson lät sin nya JKU bekänna färg. Efter lite egen offroadkörning körde vi bort till tävlingsområdet där vår klubb SORK genomförde en deltävling i Skånecupen i trial. Här lyckades Daniel nästan köra fast innan han kommit in på banan. Klubbens ordförande Micke ”Atos” i sin nybyggda bil. Lars Dahl i sin egenbyggda ”spindel”, en riktig veteran i Trialkretsar. Stefan i sin Pajero, tvingades tyvärr bryta senare under dagen med en trasig drivknut. En annan ”spindel” i action. Fyrhjulsstyrning och styrbromsar ger en fantastisk manöverförmåga. Efter en stund körde vi dock åter ut på egen körning. Här räckte inte mina hjul ner! Fast jag var i gott sällskap, här fick även Richard vinscha. Bara Göran tuffade på utan bekymmer. fast hans bil är nästan fusk! Även Johannes fick plocka fram vinschen några gånger. Han var egentligen uppe för att tävla i trial men råkade knäcka en drivaxel på tävlingsbilen ganska tidigt under dagen och övergick då till träffkörning med dragbilen istället. Här hade han dock fått in en stubbe mellan framaxeln och kofångaren och det fick bli backning medels hi-lift. Här testade Magnus en ny nerfart. Per kom upp för kanten men .... Sen tog det stopp och vinschen fick åter jobba lite. Ganska lerigt på sina ställen men området är väldigt varierande och trevligt att köra på. Här satte till sist även Magnus sig trots sin rejält kompetenta Jeep. Sammanfattningsvis en riktigt trevlig träff med lite extra i form av Sågbackens 10-års jubileum, utställare och trialtävling!
  18. 10 points
    7 dejlige dage i det sydlige Norge. Kristiansand-Odda-Folgefonna-Rjukan-Drammen-Langesund. Instagram @labradorexplore 6A3F0A03-4EA7-4929-921B-0B34D657D4AC.MOV
  19. 10 points
    Lunchflexar lite utanför pizzerian.
  20. 10 points
    Så kom det en låda.... Blev fett trångt i garaget... Fick lyfta ut tältet, och hundra andra saker o skräp... Nu ligger det en hel del saker på väntan för montering framöver... Liftkit, Batwing, Skidplates och nu AFN front bumper Inte helt lätt att trycka in, men god hjälp av ”Bertil” med denna... hehe Batwing skall upp på fredag... Sedan kommer fälgar framöver, tillsammans med däck, rocksliders o winch. Allt monteras under sommar/höst. Ser fram emot detta!!
  21. 10 points
  22. 9 points
    Drumroll...... Här är den - rykande färsk . Ska vi kalla den roadbook? Skall kompletteras med grönt kort, försäkringsbevis och klistermärken. Om inte annat blir det fin fin underhållning för codrivern .
  23. 9 points
    Dag 1 Generellt bara transport från Oslo till min Mor utanför Göteborg 300km. Blir en dag extra för att få lite tid med familjen. Oslo - Göteborg (Norge / Sverige) Dag 3 Transport via E6 och så viker vi av mot Karlshamn ca 300km. Båten går kl 19 så har ganska ok med tid. Inga större planer genom den delen av Sverige. Göteborg - Karlshamn - Klaipeda (Sverige / Litauen) Dag 4 Vi anländer med båten kl 09 och drar dom ca 50km ut och ner till Nida. Där är planen att bada och ta det lite lugnt. En dag, men max två dagar beroende på vad vi tycker. Nida (Litauen) Dag 5 En ganska så ok dag med hyfsat ok körning på 270km. Tar småvägar ut med kusten upp. Skall stoppa vid ett par historiska platser. Nida - Ventspils (Litauen / Lettland) Dag 6 Vi fortsätter ut med kusten upp längst nord i Lettland för vi viker av ner mot Riga. Ca 250km besöker Riga kort och så camping utanför staden. Ventspils - Riga (Lettland) Dag 7 En liten längre körning på dryga 330km fortfarande ut med kusten upp till en camping vid Pikseke. Riga - Pikseke (Lettland / Estland) Dag 8 Kort med slingrig runda på ca 130km, tar ett stopp i Tallinn. Pikseke - Tallinn (Estland) Dag 9 Rätt över med båten till Helsingfors och besöker lite familj ett par mil utanför. Ca 100km. Tallinn - Helsingfors (Estland / Finland) Dag 10 Kör rätt från Helsingfors och vill gärna hinna med båten samma dag, på det sättet har vi en dag som buffert på resan. Helsingfors - Åbo (Finland) Dag 11 (10) Alternativt om vi inte hinner med båten på Dag 10 så blir detta dagen vi reser över. Åbo - Mariehamn (Finland / Åland) Dag 12 (11) Hela dagen används på Åland, en dag låter inte mycket, det är det heller inte, men vi försöker få med oss så mycket som möjligt. Mariehamn (Åland) Dag 13 (12) Blir inte så mycket här annat än båt. Mariehamn - Stockholm (Åland / Sverige) Dag 14 (13) Försöker logga så många mil vi klarar mot Karlstad, camp blir på en av platserna vi ha i området. Stockholm - Karlstad (Sverige) Dag 15 (14) Inte så mycket mer här... kört sträckan ett par gånger tidigare Karlstad - Oslo (Sverige / Norge) Vi är bara två i bilen, så om vi drar på här och där för att köpa oss mer tid så blir det så, det samma gäller om vi helt plötsligt bestämmer oss för att öka resan med en eller flera dagar. Alla platser där vi skall använda båt har flera avgångar per dag, eller flera olika aktörer. Den enda så långt som bokats är båten till Litauen.
  24. 9 points
    Rindizträffen dag ett Idag bar det av mot Småland och Rindizträffen. Min Jeep var INTE nytvättad innan träffen. En riktig god sommardag i Skåne, denna nationaldag. Vi var ett gott gäng bilar från SORK som sammanstrålade längs vägen norrut, första KP var macken i Höör där vi mötte upp @Per Pettersson, Göran, Johannes och Magnus N med sina respektive passagerare. Först @Per Pettersson Sen kom Johannes med campern på släp. Tätt följd av Magnus N med taktältet på skåpbilen dagen till ära. Sist kom Göran med sin offroadbil på släpet. Det tog en stund innan alla hade tankat, käkat korv(lunch) rökat mm, men till sist kom vi iväg. På väg norrut mot Hässleholm som första delmål där vi skulle möta upp resten av gänget. Lite norr om Hässleholm anslöt familjen Nygren med två av sina Jeepar, en JKU med husvagn efter och en TJ som är offroadbilen. Lagom sommarvärme, vi var tacksamma för fungerande AC! Även väg 23 bjöd på fina vyer. Tankstopp strax innan dagens mål. Tog en stund innan alla som skulle fylla upp kom till pumparna. Kring 16 var vi framme vid Boskvarn där familjen Rindsäter har sitt hem och @Daniel Rindsäter och Tess hälsade oss välkomna. Vi reste vår lite ovana konstellation med tältet på släpet och markisen kvar på bilen. Närmaste granne blev Johannes och Göran med grabbarna. Självklart var vi tvungna att skölja av oss i den närliggande Boskvarnasjön, inte speciellt varmt i vattnet men rejält uppfriskande. Åter uppe på ängen började det nu bli tätt mellan ekipagen. Ängen allt mer full. Framåt 19 var det tid för grillning. Dagens middag blev kycklingklubbor och ”köpesallad”. En del av gänget församlat. I vanlig ordning när Jeepfolk och Overlandingfolk träffas så blev det sen allmän gemyt och förbrödring vid den centrala elden. Flertalet på träffen kände varandra sen tidigare men det fanns fortfarande mycket som inte avhandlats tidigare. Till sist blev det dock läggdags.
  25. 9 points
    Jeepen står riggad på ett nytt sätt. Då helgens tur omfattar både storkok, offroad och annat kul valde vi att testa att köra med tältet på släpet. Lite för att slippa riskera tältet i skogen men även för att lättare få med oss lite extra prylar. På släpet har vi förutom tältet, ved, @Hanna:s grytor, drivaxlar och pressening, i lådan. Samt reservdunk, den stora Muurikkan och ett lånat 35” reservdäck då jag inte hunnit bygga adapter till bakluckan. I morgon bär det av!
  26. 9 points
    Då var det bara att börja packa då!
  27. 9 points
    De senaste dagarna har det hänt lite mer med projektet. I Borås kom vi underfund med att frigången mellan däck och skärmar fortfarande var obefintlig både fram och bak när det flexades fullt. Det låter riktigt otrevligt i kabinen när MT-däcken tar i. Måste iväg och låna lyft för att justera bakre bärarmar så det ökades på med ytterligare en hockeypuck så länge och de för långa rock railsen har kapats lite. Fram hjälper det inte att justera armarna så där har nu infjädringen också begränsats mha puckar. Äla billigt och bra tills de där riktiga bumpstopsen inhandlas. Extraljusen på taket har också monterats. Kan bara konstatera att de ger hyfsat ljus för sin storlek. Domkraften har också hittat sin plats! Utan bilddokumentation har fästpunkter för lastsäkring kommit på plats i mellanutrymmet och den sista biten slang till vattnet kommit på plats så köket är "körklart".
  28. 9 points
  29. 9 points
    Fisketur i sjön visten 18-19 maj vädret hade lovat regn Hela helgen. När lördagen kom och det skulle vara ett litet möte med deltagarna innan start, så möttes vi upp vid båt rampen på doktorsudden. regnet hängde i luften men det var uppehåll. Jag och kollegan ville ha lite mer spänning i att lägga i våra båtar, och styrde mot camp. Alla var vi nog lika sugna för att fiska, för ingen hade hoppat av på grund av vädret, tvärtom faktiskt så tillkom det en båt och två glada gubbar. sammanlagt blev vi 11 personer och fem båtar. när vi kom till camp var det dags att sjösätta båtarna. Inga problem. sen rigga camp och fixa innan fisket ska börja. vårt vinnande team av antal fisk denna helg. hade fixat ett riktigt pirat skepp till båt. lördagen löpte på och någon enstaka små skur kom men annars ett riktigt bra väder. Jag tror att alla personer fick upp fisk, och Det bestämdes en liten tävling under en timme om vilken båt som kunde få mest, men diskutionerna vid camp innan tävlingens start drog ut på tiden så tävlingen drog igång vid 22:00 oj vad det var mörkt innan den tävlingen var slut vid elva, tävlingen vans såklart av piraterna. sen var det dags att försöka hitta tillbaka till camp. Kan inte säga något annat än att det var riktigt mörkt. Men till camp kom vi. Kvällen sluta med riktigt trevligt sällskap under en presenning då det lovade regnet började falla. Och regn kom det verkligen, hela natten vräkte det ner. söndag morgon Det har slutat regna, frukosten avklarades och vi styrde åter ut till en riktigt hygglig fiske dag utan regn. sedan efter flera timmars fiske packades camp ihop, jag lärde mig att om tältet har blivit för stort för påsen funkar det alltid att knyta ihop😂 Båtarna togs upp sedan tackades det av för denna helg och vi började att åka hemåt. Riktigt nöjd med att detta blev en sådan trevlig fiske helg med många skratt och några fisk.
  30. 9 points
    Slutade lite tidigt i fredag för skulle ut och campa och fiska tänkte jag, så jag packade in det sista i bilen for iväg upp mot skogarna runt Borensbergs trakten körd runt på alla tänkbara vägar där jag kom in, men hittade inte någon bra plats vid någon sjö, så vände tillbaka och körde mot sjön som jag visste om, på denna sträcka så fanns det ett avsnitt med sprängsten har kört den vägen flera gånger, stannade vid en sjö men där var det bara för flugfiskare tog inte den utrustningen denna gång, så skulle bara köra tre km till sen frame trodde jag, nä punka på höger framdäck där satt en sprängsten ca 2 cm bred 5 cm lång, fan också måste nog ringa bärgare med så stort hål, fan den som ger sig kom på att jag köpt Biltemas reparations kit, naturligt vis så ligger alla saker längs ner under all packning ut med allt nästan, sen hittade jag kompressorn och en burk med rågummi som gått ut 2014. men vi provar. Biltemas kit. Tyvärr inga bilder då jag hade lite panik hur jag skulle lösa allt det var första gången jag fått punka på en bil, och mitt ute i skogen. Tog bort stenen gjorde rent och försökte få i stavarna som skulle täta hålet fösta gick inte bra men den andra fastnade som den skulle, satt fast burken på kompressorn och försökte pumpa upp däcket det blev halvfult kastade in grejerna i bilen körde ca 1-2 kilometer stannade pumpade igen, sen höll det tätt, körde ca 3,5 mil det höll fram till däckfirman som tur var fortfarande var öppen 15 min tillgodo, fanns inget begagnat däck och mitt gick inte att laga mera, så jag åkte på att köpa två nya framdäck, dyr helg. Till slut är jag på plats. Satt upp en sidopressening som skydd mot vinden, orkade inte sätta upp tältet denna gång efter allt strul. Jepp låg under kraftledning så med min tur denna dagen så är jag nog steril nu Och naturligt vis så var det ju sprängsten på denna väg också, sjön ligger till vänster om skogen fiske i morgon....Nä fult med folk där de skjuter och de sågar med motorsåg, dricker mitt morron kaffe ger upp och packar ihop och åker hem. Men fick ju en fin kväll ute i skogen med grillat och öl och det kom ju lite regn på kvällen men markisen fungerade utmärkt elden låg nära så det var varmt o skönt.
  31. 9 points
    Måtte på tur i helgen, til tross for at Roveren ikke er klar. Stakk derfor av med Rav’en, og jeg savner virkelig lavserien når jeg ikke har den. Første gir blir ofte for høyt når man ikke har bakkeklaring heller. 😂 Men pent i den norske sjøgården, det er det.
  32. 8 points
    Har precis landat i Norge - helt slut efter en fantastisk helg med ett fantastiskt gäng! Trots varierande väder - milt sagt - så har humöret varit på topp hela helgen. För att manifestera att vi är hemma så gick Snövits alarm precis. Fullt med insekter som triggar sensorerna... Nu ska jag smälta alla intryck och rensa bilen från allehanda ting två döttrar lämnar igen efter sig och så ska jag skriva ett mustigt resebrev ackompanjerat av Mr Erikssons fina bilder .
  33. 8 points
    Nu äntligen blev den testad i skarpt läge i helgen , lite lätt offroad och overlanding med 2 nätter utan några problem , nästa vecka är planen västra alperna 😎
  34. 8 points
    Hej, vi är nu framme i kapellskär och pajeron har levererat 👍😁 tack för en super trevlig helg!
  35. 8 points
    Rindizträffen dag fyra Denna morgonen vaknade vi av ganska intensiva vindbyar, såna som förebådar regn eller åska. Efter lite kontroll av väderapp som inte hade något oväder i sikte så somnade vi om en liten stund. Morgonbild på en camp med inte helt pigga invånare efter tre intensiva dagar och nätter. En vaken och pigg @Hanna. Under en allt mörkare himmel tömdes campen successivt. Till sist var även vi färdiga för att dra oss hemåt. Tog lite extra tid att packa ihop när allt varit framme, men det kan det vara värt när man står still några dagar och vi hann åtminstone bli klara innan det började regna. Vi körde dock inte direkt söderut utan följde först med Pär H och Claudia mot Värnamo. Här passerade vi Korsberga kyrka. Väl hemma hos Pär plockade vi av en motorhuv från en 5,9l ZJ, dvs en huv med ventilationsgaller i. Denna affär påbörjade vi egentligen för nästan två år sedan på Öland, men nu fick vi slutligen genomfört den också. Sen bar det ut en bit på E4 medan regnskurarna avlöste varandra. Innan Ljungby vek vi dock av på gamla R1 där vi stannade vid Toftaholms rastplats för fika. Fin utsikt över gravfältet och sjön. Fika är ju alltid gott! Vidare hemåt i klassiskt svenskt sommarväder, sol och regnskurar. Sista biten hem blev det soligare. Hela vägen hem gick med urkopplade frihjulsnav och framhjulsdrift, då ett av naven släppte sin låsning upprepade gånger vilket resulterade i bortfall av drivningen. Väl hemma kunde vi ju även konstatera att den där packboxen verkligen inte hållit så tätt. Ser dock värre ut än vad det är, totalt har jag fyllt på ca 5dl under hela resan. Sammantaget en kanonhelg som bjudit på trevlig körning, dito människor och en hel del nya bekantskaper. Stort tack till @Daniel Rindsäter och Therese som fixat denna träff för elfte gången!!!
  36. 8 points
    Rindizträffen dag tre Återigen vaknade vi till en härlig sommarmorgon. Dagens utsiktsbild från sovrummet. Och från vardagsrummet. En liten bildkavalkad över de olika ekipagen. Blandat med husvagnar och taktält. @MFI9 Rig Omortis i förgrunden. Även några Lavos fanns på plats. Äventyrshusvagn. Idag hade vi valt overlanding. Vi var sex bilar som drog iväg på detta medan övriga körde offroad. Första stoppet var en hög kulle där det låg ett utsiktstorn, minigolfbana samt ett café. Byggt under första delen av 1900-talet. Här syns både tornet och banorna. Fin utsikt bjöds det också på. Sen bar det vidare på smala slingrande vägar. Här passerade vi längs en gammal järnväg. Lite märklig parkering av traktorn. Men när i passerade förstod vi varför, han hade fått in en grov kabel i klippaggregatet när han klippt vägkanten, oklart om det var en elkabel eller tele, men insnärjd var den! Förhoppningsvis inte strömförande!! Ett litet stopp vid en sjö med en trevlig liten strand. Fin brygga och även toalett fanns på plats. Nästa stopp var ett gravfält från tiden kring starten för vår tideräkning. Alla deltagare parkerade. Här blev vi rejält välkomnade. Sen blev det ett stopp vid landets äldsta träkyrka med en imponerande klockatapel. Vackra gamla takmålningar från 1700-talet. Sen blev det sikte mot lunchplatsen. Fin utsikt över sjön. Varmt och behagligt på bryggan. @Stiffe drog igång med korvgrillningen samtidigt som det började mullra i fjärran. Lagom till att korvarna började bli färdiga kom regnet in och vi var snabba med att rigga upp några markiser. Hur många får plats under en foxwing? Minst 9 åtminstone! Lite små skogsvägar på väg till dagens sista stopp. Litle Rock Lake En anläggning med linbanor eller vajrar där man åkte ner i olika etapper med sele på sig. Dessa vackra damer stod vid entrén, delvis kvar i det stenblock de var uthuggna ur. Utsikt uppe från uteserveringen. Vi nöjde oss med lite toabesök och sen kaffe och kaka. Lite drygt 200kr för två personer, som hittat. Här var startsträckan på banan. Sista biten hemåt mot familjen Rindsäter. Kvällen avslutades sedan med en fantastisk måltid som Daniel och (men mest)Tess lagat. Kö till kvällens läckerheter. Vi var många som lät oss väl smaka. Miljön i ladan var lika inspirerande som stämningen var hög! Det bjöds på både Öl, Nordsjöolja och Mummelman under kvällen, medan det diskuterades Kazakstan, Island, Norge mm på bästa overlandingmanér Det dröjde till en bra bit efter midnatt innan det slutligen blev dags för sängen/taktältet.
  37. 8 points
    Rindizträffen dag två Vi vaknade efter en ganska behaglig natt som var så varm att vi legat med alla ”fönster” öppna och bara haft myggnäten för, ingen kondens i tälttaket alltså! Lite ljud från den närliggande vägen, blandat med fågelkvitter och en enveten hackspett under natten störde dock lugnet något. Dagens utsikt från sovrummet. Gott om bilar, bedömt ett 20-tal. Frukosten serverades i ladan, rena hotellyxen!! 😋 Blommar på dasset är ju finare än hemma... och utsikten var suverän! Efter frukost gav sig de flesta iväg i en samlad kolon mot dagens offroadkörning. Det tog en stund innan alla var klara. Men sen bar det av emot Oskarshamn och Solkustens AWD. Väl framme efter en dryg timmes körning blev det diverse förberedelser på bilarna och ett förarmöte. När jag kollade bilen innan vi gav oss ut i skogen konstaterade jag åter läckage från bakaxeln! Dock verkade det bara läcka från ena sidan denna gången. Man får ju vara glad för det lilla!! Sen bar det ut i skogen, framför oss hade vi @Per Pettersson som var den enda som tog sig ann terrängen på äkta overlanding manér med taktältet monterat. Området var väldigt varierat med både blöthål, klipphällar och lössten. Johannes körde med sina luftiga dörrar. Andra körde istället med taket nere. En del vatten på sina ställen men här var det åtminstone inte djupare än att hjulen nådde ner. Kö i skogen. Lite klättring där jag tyckte att mina nya BF G KM3 fungerade alldeles utmärkt. Trång mellan träden på sina ställen. Efter förra gångens körning med 35”:orna hjälpte Göran mig med att kapa en del på både fästen innanför skärmen och kofångarens hörn men det var inte tillräckligt. Det tog fortfarande i rejält när vänsterframhjul trycktes upp. Här måste det kapas mer, som det var nu högg däcket kraftigt i främst kofångaren när vi körde nerför. Känns lite i magen är det går utför. En ”liten nätt” Patrol och Per E:s Wrangler. Per P satsade friskt trotts fullastad bil. Mer hällkörning och självklart fanns det tid för lite samspråk i skogen också. Johannes tar sig genom ett av surhålen. Här sitter en Pär H:s Wrangler fast och utan vinsch kom han inte loss, men självklart fanns det andra som gärna hjälpte till att dra. Lite klättring. Nerför Och lite mer blöthål. Per E Magnus N med sina potenta fullspärrade TJ. Här fick Johannes plocka fram vinschen. Klockan 13 serverades det både korv ur Solkustens korvvagn och från vår egen ”korvgubbe” @Stiffe. Efter lunchen var vi ett gäng som drog ut med @Daniel Rindsäter i täten. Efter ett tag hittade han en rejäl bergknalle där det blev ganska kämpigt att komma upp. Daniel kom upp för egen maskin liksom Göran och några andra men det blev också en del vinschande. Vi lyckades också ta oss upp för egen maskin men väl uppe var det nära att jag körde in @Per Pettersson då bromspedalen gick i botten. Med hjälp av handbroms och slutligen P så fick jag stopp innan jag körde in i sidan på hans Jeep. Det visade sig att bromsslangen fastnat i däcket och ryckts loss ur pressningen. Ett rop på hjälp medförde att Göran ryckte in och med gemensamma krafter pluggade vi skarven och jag fick fungerande bromsar på tre hjul. Väl framme på parkeringen hittade Göran sen en passande slang i sina gömmor på släpet och efter att ha luftat så var vi åter fullt kördugliga. På vägen hem mot familjen Rindsäter stod Leo och Magnus N vid vägkanten. Leos Jeep hade börjat pluddra och gå ojämnt. Tyvärr hittade de inget uppenbart utan fortsatte hemåt så sakteligen. Väl hemkomna och efter ett snabbt dopp drog matlagningen igång. Storkök med mat för 9 personer, ungdomarna hade tillsammans med @Hanna valt maten och därmed var de också självskrivna som arbetskraft. Love och Theo kämpar med grönskerna. Själv skötte jag så klart Muurikkan. Nöjda matgäster. Här står efterätten över elden. Liite rökigt ibland, inrökt rökare! Efterrättspajen med färska hallon, blåbär och jordgubbar klar. Efter en sen middag och en ännu senare kväll ramlade vi slutligen i säng kring midnatt.
  38. 8 points
    Skönt! Tack vare att jag satte Batwing i nedre monteringsläge (två olika att välja vid montering, + - 4cm), samt att jag har Fronrunners Quick release feets, går det fortsatt fin-fint att öppna/stänga tält med dragkedja Mycket skönt... no need to change!
  39. 8 points
    Forberedelser til vårtur og glimt fra en fredag til lørdag overnatting Haakon og jeg hadde i helgen. Morakniv, øl og kaffe. Kommer langt med det Ved er også viktig. Gassovn i teltet var ikke feil. I går kveld mistet vi (og 9500 andre) strømmen i 2,5 timer. Det var fint, for da fikk jeg et veldig bra alibi for alle primuser, lykter osv jeg har
  40. 8 points
    Hentet nye dekk i dag. BF Goodrich AT KM2 i dimensjonen 285/75-16. Har alltid kjørt denne dimensjonen og trives bra med det. Du verden så myk og fin gummi det er i nye dekk😃
  41. 8 points
  42. 8 points
  43. 8 points
    Nå er det forberedelser til vårturen. Ut med baksete, inn med kjøleboks. Skal også inn med en liten subwoofer, begynner å bli lei av bare diskantlyd. Fikk også Bison Battry Box i posten i dag. Tanken et å kjøre kjøleboksen på den. Har satt i et 100 amp batteri, så det bør holde noen dager.
  44. 8 points
    Se där ja, nu finns det iaf lasthöjd innan däcken tar i 🤣
  45. 7 points
    På vårträffen upptäcktes olje droppar på backen, och nu har bilen varit uppe på liften hos grannen för att hitta orsaken till detta. Ganska direkt kunde jag konstatera att det är växellådan som släpper ifrån sig olja. Och till en positiv överraskning så har den som en bakre kåpa där det verkar komma ifrån. så i min värld (än så länge) är det alltså en packning eller eventuellt en siliconpackning som är boven i dramat, ska se fall jag kanske kan få tid till helgen att pyssla om bilen lite. Tror inte att det går att komma åt alla skruvarna runt kåpan och få till en vettig packning på plats, så planen är att plocka ner lådan för att verkligen se så packningen är orsaken. Nu har bilen skött sig riktigt bra ganska länge, så nu ska det bli roligt att skruva lite😊
  46. 7 points
    Lofoten i turistsesongen hadde jeg droppet, er alt for mye turister overalt. Kø for å komme seg dit, kø for å handle, kø for å komme seg med ferge og kø for å komme seg der ifra. Det samme gjelder Trollstigen, Geiranger og de andre turistfellene. Disse stedene er best i mai og september. Hvis det er fiske som er tingen, er det nesten samme hvor du drar. Hele landet er jo fullt av gode fiskevann og fiskeelver. Mange av mine venner drar til Femunden. For deg som kommer østfra kan du kjøre til Idre, deretter Drevsjø og ta første camp i nærheten av Femundsenden. Og derfra kan du kjøre rundt hele Femunden med mange andre småsjøer for fiske. Er du nord for Femunden kan du ta turen innom gruvebyen Røros om du er interessert i det, der er det også mange fiskevann. Og evt kjøre inn i Sverige igjen ved Fjällnäs og videre sørover. Veldig kurant for en uke på tur, der du har tid til annet enn bare kjøring. Hvis du heller vil ha fjellturer og snaufjell, kan du kjøre Kongsvinger, Hønefoss, Fagernes, Beitostølen, Skjolden, Lærdal, Geilo, Drammen. Her er også fiskemuligheter, men lengre mellom de. Begge disse områdene er store og fulle av naturopplevelser.
  47. 7 points
    Vi hann ju få hem fälgen och olja ner den också! Ni som följt vår resetråd vet ju att bakaxeln åter började läcka under helgens körning. 😡 Vidare slet vi av en bromsslang samt konstaterade att det behöver kapas mer för att framhjulen skall gå fritt. Första steget blev att försöka ta reda på VARFÖR den käkar packboxar i bakaxeln. Därför kördes Jeepen åter upp till Görans garage i går och idag efter jobb anslöt jag. Det visade sig att packboxarna åter var trasiga, mer specifikt var de trasiga i överkant, vilket tydde på att drivaxlarna ligger högt i axelrören. Göran hade mätt drivaxlarna och konstaterat att de slog på några tiondels millimetrar, men det som var värre, var att vid mättning mellan fälgarnas insida på överkant respektive underkant så skiljde det mer än 20mm i avstånd. Bakhjulen lutade inåt. Första boven i dramat var att lagerhubbarna var bristfälligt monterade. När vi första gången och sedan efterföljande gånger demonterat drivaxlar mm har vi inte funderat på att lagerhubbarna varit monterade med fyra skruvar trots att det var fem hål i dem. Det var bara i skruvhålen på sidorna det var monterat skruvar. Det innebar att all belastning, minst ett ton, tagits upp av de fyra övre skruvarna och vid kontroll gick det att få in ett 0,5mm bladmått i glipan som blev i underkant när vi belastade axeln normalt. Med en skruv i det nedre hålet uteblev denna springa och avståndet/lutningen minskade med ca 4mm per sida, dvs totalt ca 8-10mm. Nästa steg blir att fräsa ner distanserna, som syns på bilden, 1,5mm i underkant så att de blir kilformade och på så sätt räta upp hjulen och få en rak linje på drivaxlarna och därmed få packboxarna till att hålla. Oklart om den kvarvarande lutningen beror på att axeln är krökt eller om det är flänsen som sviktar när den belastas. Hur som är planen att montera ihop igen imorgon med nya packboxar, nya bromsband till handbromsen och så ”nya” avfrästa distanser. Sen får framtiden utvisa om vi tänkt rätt denna gången!
  48. 7 points
    Tack @Andreas.E @Wiberg samt @CampForCer som vanligt professionellt anordnat med uppstyrning och planering! Jag måste också tacka @Andreas för att han hjälpte mig med Bulten som behövdes för att få igång mitt kylskåp Plocka upp allt när jag vände min verktygslåda upp o ned Gas så att jag kunde göra espresso Givetvis också alla er andra som var med, ett himla gott gäng 👍
  49. 7 points
    Nu sitter däcken på bilen. Mycket tystare än jag hade hoppats på. 😀 Passade på att slänga på takräcket också.
  50. 7 points
    nu är det lådor osv som byggs.
×
×
  • Create New...