Jump to content

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation since 04/29/2020 in all areas

  1. 13 points
    Hej på er, Christoffer, 80-talist, Finspång-Östergötland. 4-årig son, Sambo, villa utan vettigt garage😱. Åkt enduro som halvtaskig amatör fram till och med GGN förra året men tagit en paus pga. det tar så sjukt mycket tid från familjen. Nu då? Vill man kasta skitmycket pengar på något med motor som även familjen kan vara en del av tror jag overlanding är spot on!? En TGB16 hade ju varit svintufft att kuska runt med men det är svårt att få tag på har jag en känsla av. Då vill jag ha en Defender, Jajjemän! Så jag åkte och kände lite på en 110 med 300tdi... Njae, familjen skulle knappt orka åka med till affären och handla i en sådan. Dessutom sinnessjukt dyr med tanke på vad man får för årsmodell och bekvämligheter. Någon gång i livet ska jag ha en men inte nu. Snöade in ordentligt på Land Rover och försökte verkligen övertyga mig själv att det var en bra idé. Var nära att köpa Range Rover Sport men hejdade mig själv i sista stund. Det verkar ju faktiskt inte vara någon speciellt pålitlig bil. Wrangler? Njae, kan egentligen inte säga något om dom för jag har aldrig ens suttit i någon. Säkert jättebra bil på alla sätt och vis men det känns bara inte rätt. Det blev en Pajero V80 -07 till slut. Kul på hjul, covid-19 billigt, helt std förutom lite stressad så den har 200hk. Stod på vinterdäck när jag hämtade den så sommardojjorna åkte på så fort vi kom hem. Barnarbete känns bara så rätt. Blänkig frontbåge följde med och åkte på, hade några nya Biltemas 7” lampor liggandes som hängdes dit men det blev ju alldeles för smått och fult. Därför åkte dom och en uppsättning ruttna 9” hittade sin plats istället. Duger tills vidare. 20” hjul är inte direkt eftersträvansvärt mtp vad den ska användas till men det får funka tills det har ramlat in några fler löner. 17” och AT däck står överst på önskelistan. T.o.m över taktält och kylbox. Ska man vara ärlig lär bilen gå mest asfalt och på sin höjd lite grusväg men ett tåligare däck än ett lågprofilslandsvägsdäck känns tryggare. Vi blev tvungna att provköra primusköket så vi drog till skogs och stekte på lite pyttipanna på ett kalhygge. Eftersom man är lite dum i huvet vill man såklart ha ”allt” helst igår men med ett stundande husbyte och en sambo med sundare inställning till ekonomi än mig så får det ta sin lilla tid. Vi fick låna ett Keron tält på obestämd framtid och brassade in på Jula för att skaffa lite billig förvaring, något att sova på samt något att sova i. Verktyg, yxa mm i en låda, en för mat och en för laga,diska,äta mat. Rockade loss med precisionsverktyget tigersåg och vips ligger en livsfarlig träbit på fästet till insynsskyddet. Måste sätta fast den så man slipper få den i nacken vid eventuell krock. Behöver fixa nåt till att binda fast prylarna med som hamnar där uppe också mtp krocksäkerhet. Primuskök och glasflaska ligger på platsen för extrasäte. Kristi Himmelsfärdshelgen drar vi på vår första övernattning, vi ska mot Årjäng för påhälsning i stuga och tänkte passa på att övningssova i tält nånstans vid Vänerns norra strand där det troligtvis kommer blåsa nordanvind. Hur tycker ni det låter?
  2. 12 points
    Det første jeg gjorde når jeg kom hjem var å bestille en Ctek D250SA, og begynne planleggingen av en enkel innredning som gir meg muligheten til å laste i to høyder. Jeg vil ha kjøleboksen og mine matkasser i bunn, da de også er med på kortere dagsturer. I tillegg ønsker jeg å kunne laste lettere ting som soveposer, puter og klær på toppen når vi er på lengre turer. Et gitter må også på plass, så ikke bagasjen kommer fremover ved en smell, og jeg vil ha et forbruksbatteri bak slik at vi har noe å lade telefoner og nettbrett på, uten å bekymre oss for startstrøm. Det gjenstår fortsatt endel jobb; montere batteriet og koble opp, ordne ferdig slide’n til kjøleboksen og modifisere gitteret til å passe. Legger også opp et lcd-panel som viser spenningen på forbruksbatteriet.
  3. 12 points
    Hei Her er min Nissan Navara, startet som en demo bil hos BNH , er den første Nissan Navara Delta 4x4 i Norge, og har hatt den noen turer bla hos Arctic Trucks for oppgraderinger m.m. Begynner og bli bra nå. Alu-cab hard top, decked skuffe system noe tilpasset for kokkelering bak, I-kamper x-cover taktelt med forttelt, Arb markise, Yakima rof rack, etc.
  4. 11 points
    Äntligen! På grund av mycket jobb sista tiden har garagetiden varit minimal. Men ikväll blev äntligen alla skruvarna till beadlocken dragna med rätt moment och hjulen klara. Bara till att montera när farten var uppe. Så nu står äntligen Jeepen på ”rätt” hjul! 33x12,5-15” Lite större än de lånade 31x10,5-15” Och de tidigare 265/75-16 Men mindre än de senaste, 35x12,5-15” Frågan är dock om inte 33” klär den väl så bra!
  5. 11 points
    Idag är det dags att bränna in och inviga @Hanna senaste gryta. En Dutch Owen från Petromax, mer exakt en ft4,5 på ca 3l, avsedd för när vi är ute själva på tur. Den kompletterar våra tidigare grytor i samma serie, en ft6 på 5,5l lagom när vi är 4-6 personer som skall ha mat. Sen en ft9 på 7,5l, när vi är lite fler, sisådär 10–12 personer. Dock får hon nöja sig med att ha med EN åt gången när vi skall åka ut! Sa jag att Hanna tycker att det är kul att laga mat i skogen?! Hitintills har hon förutom ren matlagning och efterrätter bakat både bröd och frukostbullar i dem. Inspirerade av @Malin Nygren beställde vi också en krok tillsammans med den senaste grytan. Ett klart smidigt tillbehör som vi rekommenderar till grytorna då den fungerar både till att lyfta på locket och till att lyfta/bära hela grytan.
  6. 11 points
    Det här är villhöver i sin renaste form! Hemma på gårdsplanen nu.👍
  7. 11 points
    Getting on with the rear Kaymar bumper Så var det gjort! OK - det var inte smärtfritt. Det var inte enklare än fronten med AFN-bumper och vinsch. Olika problem, samma vånda Av de sista dagarna har jag spenderat 1.5 dag i verkstaden hos Börje som är den som fixar allt. @Signehill Bilverkstad. Denna gång hade jag lovat honom att "Denna bumper har en ordentlig bruksanvisning och skall vara enkel att montera. Inte alls som den vi satte där fram..." SURE!!! NOOOOOT! Efter en lång process att komma hit, till den faktiska dagen för montering, känns det spännande! Denna Kaymar beställdes i juni 2019. Eftersom distributören Dreamteamcar.com (FR) inte hade bumpers med hål för p-sensorer och jag dessutom ville ha med ett "camera relocation kit" fick jag vänta på leveransen. Det kunde ta 3 mån... Inga problem sa jag, då... Den levererades i slutet av februari 2020!! Den stora lådan har värmt garaget fram till denna vecka. Inte ens öppnat... Därmed fick jag ju svara Börje, när han direkt frågade var installationsanvisningarna var, att de skulle ha varit i lådan. Det skulle finnas en "DVD" där. NOOOOOT! Visade sig att leverantören övergått till att ha anvisningarna som PDF på hemsidan. Klart bättre... Dessa fann man snabbt. Dock hjälpte detta inte mer än 20%, och knappt det... Snabbt plockades plastfångaren av. Inget problem där. Likså dragkroken som satt. Bakre radarsensorer sitter OK till för montering av en Kaymar. Det finns däremot andra fabrikat jag tittat på (ex Metaltech fr US) som inte fungerar smärtfritt med dessa sensorer). De monterade Hilux-skärmbreddarna och stänkskydd fick lossas. Likaså kablage för p-sensorer. Reservhjulet under plockade jag bort förra veckan. Kedjan/hissanordningen får sitta kvar. Här ligger det nu och väntar... Tejpen har kommit på den befintliga plastfångaren efter noggrannt mätande. Återkommer till det... Efter en första provmontering av bumpern fick vi ett hum om hur passningen skulle ske. Sedan monterade vi (läs Börje) det vi kunde klura ut av den katastrofala anvisningen. Som han uttryckte det, "En riktig skrivbordsprodukt..." Inte mycket som stämde. De eloxerade sidoanhållen/Wing-supports kom på plats. Kommer säkert inte att rosta under vintervägar och saltstormar... 😕 Vi demonterade insidan av bakdörren för att koppla om kameran ovan reg.plåten. Det gick sådär... Kabelkitet passade inte, oavsett hur man vände och vred. En han-kontakt fungerar ganska illa med en annan han-kontakt... suck. Får reklamera. Var nog 3500kr för detta "relocation kit". Andra provmonteringen. Nu gick den på, med en hel del "övertygande" med hjälp av våld och domkraft Till min förskräckelse ser man hur pass rosten börjar komma på ramen... aaahhhhhh 😬 Genast börjar man ju fundera på hur länge ramen klarar sig...? 20 år? Borde den klara innan den ger upp. Då räcker det för mig Eftersom det är ett sådant j_vla jobb att få bumpern monterad kan jag ju inte gärna lossa den för en liten "uppsmörjning/målning" framöver. Mätandet gjordes relativt noga. Man har ju bara en chans... Därför tog vi sticksågen och körde två cm ner, med marginal, för att testa först. Detta jobb var ju faktiskt något jag gjorde någorlunda själv. Kundens bil, kundens risk... haha Ja ja... Det var en hel del trassel kan jag säga. Av och på flera gånger, saker som inte blev exakt pga passform på monteringsbeslag, kamera-kontakter som inte passade, avsaknad av ngn pryl och led-ljus som var trasigt... Men men - det går att fixa senare i sommar. P-sensorerna får jag testa senare. Dessa är urkopplade där fram och därmed är systemet avstängt i menyerna. Annars tjuter det som f_n då man lägger i backen och det inte finns givare där fram. Därför kan jag inte säga om de bakre sensorerna nu fungerar heller. Dessa har ju genomgått en omvandling från Toyota originalfärg till mitt nya "Black is the new shit" - Mekonomen svartspray som förhoppningsvis behåller funktionen. ( Japp - jag har googlat på detta... ) En hel del beslag och detaljer, specifikt på hjulhållaren, är eloxerade. Dessa behöver jag lacka i sommar innan vintern kommer och rosten hälsar på. Stänkskydden och en del andra detaljer skall bytas. Passformen med fotstegen mot/under dörren är på tiondelsmillimetern... men det har aldrig, so far, tagit i Dragkulan kommenterar jag inte i denna post. Det får bli en egen historia senare... Nu står den i alla fall där, på parkeringen. DÄR skall den INTE vara hela sommaren - nu väntar ÄVENTYREN på bilen. JAG VILL RESA !! #toyota #rearbumper #kaymar #fitting #SOLID #swedishapprovedtowhook-NOT
  8. 10 points
    Hej! Är ny på detta med overlanding men har en äldre bror som är mer aktiv och inspirerat mig till att börja dela med mig av mitt bygge! Bilen är nog ingen tvättäkta overlanding bil men kan bli en bra äventyrsbil för hela min lilla familj. Är aktiv inom enduro och ibland motocross, och min dröm har alltid varit att kunna ha en bil som fungerar som transportfordon och boende. Jag vet att alla cross och enduroåkare har dom största bussarna och dyraste motorcyklarna, men då ekonomin inte finns för en fabriksbyggd 7 meters Sprinter så tänkte jag gå min egen väg och bygga en compact race/adventurevan 😄 Tar mer än gärna emot tips och bollar ideér om intresset finns 🙂
  9. 10 points
    Mitt och @Hanna inredningsbygge finns i vår garagettråd och den vet jag att många har läst men här kommer en presentation av vår lösning och mina synpunkter kring ett fast lådsystem/inredning. Byggt i plywood stadigt, ”lättbygt” men trist tungt. Inredningen sticker delvis in i baksätet men inte mer än att vi kan lyfta på ryggstöden och komma åt domkraft, pallbock och annat smått och gott som ligger där under. Det går även att lyfta ett lock på inredningen och komma åt förbrukningsbatteriet, laddstation för mobiler, 4G router från mellanutrymnet. Sittdynorna är urplockade och i på golvet på vänster sida har vi vatten i dunkar(22l) På högersidan ligger grillen på golvet. Ovanför, personliga väskor, lite ved, eventuellt förtält mm. Framför inredningen, stolar och bord som lätt kan lyftas ur utan att flytta eller lossa något annat. Bakifrån sitter kylen på vänster sida med en låda ovanför och förbrukningsbatteriet innanför. På vänster sida torky och våtservetter. Ovanför kylen bestick, glas och ”porslin”. I mitten två lådor. Längst ner en mjuk vattendunk(12l) och innanför fältugn och kompressortillbehör. Den lådan är rejält djup, längst in finns oljor och övriga kemikalier. I lådan ovanför är det grytor och en del andra husgeråd och köksprylar. Överst en utdragbar skiva som används som avlastning, serveringsbricka eller skärbräda. Till höger tre lådor. Längst upp torrvaror. I mitten verktyg, reservdelar, däckrep, första förband, yxa mm. Längst ner gasolkök, extra gasol, tändare mm. Dunklådan och gasollådan kan fixeras ute och bildar då tillsammans med dunklådan en arbetsplats delvis skyddad av bakluckan. Under inredningen ligger Murrikkan. Till höger förvaras diskbalja med tillbehör. På reservhjulshållaren finns tvål och Trasharoo. Under luckan sitter en led-lampa som ger bra ljus vid köksarbete när det är mörkt. Sammantaget ger inredningen tillsammans med den platta kofångaren en väldigt effektiv arbetsplats vid matlagning, diskning och enklare hygien. Med rinnande vatten, varje pryl lätt tillgängligt och väl organiserat. Vi tömmer inte bilen på en kvart men på ca en timme. Nackdelen är vikten och bristen på flexibilitet men för vår del tycker vi att fördelarna överväger.
  10. 10 points
    Isuzu D-max, 2008, med taktelt. Benyttes som pendle/barnehagebil, skogs/arbeidsbil og turbil😉 Taktelt akkurat satt på for sesongen, med ny/brukt hardtopp. Hadde mountaintop tidl. Og det ble for lite bagasjeplass til 2voksne og 3 unger på langtur. Ellers ny dieselvarmer installert, til oppvarming av telt.
  11. 10 points
    Mycket däck blir det.. Men nu är jag åtminstone på G att montera de nya däcken.
  12. 10 points
    Tjolahopp! Här sker det ting. Faktiskt så mycket att jag inte helt har hunnit uppdatera eller snarare har orkat . I påskas så startade projekt " Nytt garage 2020 ". Jag fick hjälp av ett par grabbar med att riva taket då de ville ha takstolarna - det sparade mig ca 2 dagar med rivning. Det gick relativt fort att riva ner resten av garaget och på morgonen dag 2 av rivning så såg det ut så här. Då var det dags att låta junioren rigga till lite mer manliga sätt att riva garage på. Ready, steady - GO! Riving m vinsch video.mp4 Riving m vinsch video.mp4 Dag 3 så såg det ut så här. Då hade jag fyllt en 35m3 container. Innan resten av garaget försvann var det dags att gå över Snövit inför stundande besiktning/ EU kontroll. Det visade sig att både bakbroms och handbroms har varit försummade över väldigt lång tid och det var på hög tid att åtgärda dem bägge. Belägg som har sett bättre dagar. Fullständigt slut bromsskiva. Detta var en relativt enkel sak att åtgärda men så var det dags för handbromsen. Det är märkligt att evolutionen på just denna funksjonen är så sjukt långsamtgående. Makan till korkad konstruktion. Nåväl, efter att ha byggt ihop den och plockat ner den ca 3-4 ggr så visade det sig att de bromsskor Milner Offroad hade levererat var ca 1,5-2mm för långa. Detta upptäckte jag när jag jämförde bilderna nedanför. Jag fick både psykisk och fysisk hjälp av en god kamrat med tillpassning av dessa skorna samt ihopmontering en 4e eller 5e gång. Även min " chefs-distans-mekaniker " @iknutis var rejält innblandad i operationen. Dagen innan besiktning fick jag äntligen kontroll på handbromsen... . Så då är vi tillbaka till garagebyggning. Dag 1 så gick det undan ska sägas. Dag 2 så gick det som det måste gå... Så i morgon - hoppas jag - kommer gubbarna med borren och krutet och så får vi se hur det går framöver. Om jag orkar så har jag två turer att skriva om också .
  13. 9 points
    Bärarmarna levererade och påskruvade på bilen. De gamla är Rough Country som jag visste var av lite sämre kvalitet. Inte fanken trodde jag det var rent skrot... De nya är från Metalcloak. Bussningarna som sitter i axeln. Man ser hur den gamla har krupit ut och puttat röret mot fästet. Glad jag såg det i tid. Bussningen mot ramen. Helt utsliten även om jag smort den med jämna och ojämna mellanrum. Lite skillnad i materialet jämfört med de nya. Och då tyckte jag ändå att Rough Country-armarna var rejält kraftiga jämfört med original. Bild på bakdelen med de nya grejerna på plats. Stötdämpare, bump stops, fjädrar och övre bärarmar är nya. Övriga bärarmar kommer också att bytas med tiden. Räknar med att de också kommer att visa sin dåliga sida så småningom men snålar och kör tills de ger upp.
  14. 9 points
    Man testar och provar för att det ska bli bra och till slut blir det lite för mycket... 😂 🤣 Satte på ett 4" höjningskit och lastade bilen för semesterresa. Som många kommer ihåg tog vi oss till Tyskland där vi körde på bumpstopsen. Beställde med expressleverans till Tyskland och fick på progressiva fjädrar och puckar motsvarande 5,5". Kom runt hela semesterresan men har inte känts helt ok när bilen är lastad. Har haft 3-4 cm kvar till bump stopsen OLASTAD med den konfigurationen. Så... Nu beställde jag 6" fjädrar och tänkte att blir det fortf för lågt har jag gott om puckar att bygga på med. 👍 Resultatet utan puckar: Bak lite till med axeln så kan jag få på större hjul... 😈 🤣 Nä... Det blir inget med det! Hoppas att fjädrarna sätter sig lite när bilen blir lastad och ytterligare lite till med tidens tand. Röva på bilen med nya dämparna:
  15. 9 points
    Kristiflygare och TET-tur, dag två. Vi vaknade till samma porlande från den intilliggande Guvarpsbäcken som vi somnade till, dock nu ackompanjerat av en fågel eller tre.... Dagens morgonbild, en något mindre skräpig vändplan. Frukosten intogs i solen, det här kändes som början på en kanondag. Fast ganska kvickt började det att strula lite grand. Så det var dags att sänka lufttrycket började jag lufta ut däcken. Den ena käglan kärvade i ventilen och var både svår mäta trycket på och sen tätade den inte. Det hjälpte inte att byta kägla så det var något i ventilen som gjorde att käglan inte rörde sig som den skulle. Efter lite lirkande fick jag den dock tät, åtminstone för stunden. Härligt när temperaturen börjar kännas sommrig. Det här jakttornet stod norr Klingstorp och förde närmast tankarna till ett vakttorn! Det började dyka upp gamla raderade husgrunder längs spåret när vi närmade oss Småland, något vi skulle då ser mer av framöver. En slurk kaffe i solen, mycket bättre än så här blir det inte. Spåret gick i huvudsak längs härligt slingrande grusvägar genom skog. Efter att vi passerat V21 fångade Hanna en ny kyrka på bild, denna V Torup kyrka. Ett hus för ”den som vågar” den här färgsättningen tror jag att ”svärmor” skulle hyllat! Lite Jeepåkande ackompanjerat av radio Kristianstad! IMG_6186.MOV Det hör coola gänget låg och mös alldeles intill vägen. Fräck pannlugg. Spåret vindlade sig mellan gårdar och hus och på vissa ställen var vi nästan inne på gårdsplanen och vände. Den här skylten ledde till ..... ingenstans. Vi traskade en bra bit in i skogen i jakt på något sevärt men hittade absolut inget mer än granskog!! Huspriserna i Småland är nog lite lägre än i Skåne, en hel del totalt förfallna hus och stugor längs vägen. Som sagt, nästan inne på farstukvisten. Den här övergivna husvagnen hörde inte till de största jag sett. Det blev en sen lunch, klockan närmade sig 14:30 när Hanna brassade på soppan. Under tiden passade jag på att kolla över Jeepen, väl medveten om att förberedelsetiden innan turen mest handlat om däck. Efter kontroll av att det mesta verkade sitta fast och så påfyllning av lite olja i fördelningsväxellådan, kunde jag med gott samvete sätta mig vid lunchen. Standard turmat, soppa och lite goda mackor. Myggorna var stora som gråsparvar och vår Termacell, myggskrämma låg hemma! På vägen från lunchen var det återigen tid för träd över vägen. Denna gången vände vi och tog samma väg ut som in, börjar kännas tjatigt. Strax därefter mötte vi dagens enda offroadrig. Däremot såg vi några fler hojar, de första var lite väl nära kofångaren innan de fick stopp vid ett möte på ett av de smala partierna. De här såg dock lite mer avslappnade ut vid sidan av vägen. Plötsligt stod Tor vid sidan om spåret. Nästa stopp blev vid fler ruiner, här var det en hel hop med ”backstugor”. Att folk bodde så här ända in på 30 och 50-talet!! Det var tufft förr i Småland, kanske inte så konstigt att många emigrerade till Amerikat! Här bodde Anna Jonsgård till 1950. Detta torpet var bebott till 1910. Nästa intressanta längs vägen var en Tjärränna och en Hällkista. Hällkista verkar vara samma sorts gravhög som det finns ganska gott om även i Skåne. Full fart upp mot sevärdhetererna! Gravhögen För den som är intresserad av hur tjäran tillverkades. Tyvärr är det ofta som informationsskyltar är i dåligt skick och svåra att läsa. Här är tjärrännan i vilken man eldade tjärvirket nästan utan syre vilket fick tjäran att lämna virket och rinna ner mot änden av rännan där den samlades upp i tunnor. Även beck tillverkades på platsen. Den gjordes av den första delen av råtjäran. Solen fortsatte att lysa på oss. Ytterligare ruiner passerades, här hade det legat ett lite modernare torp som varit knutet till en större gård i närheten. Arrendet betalades ända fram till 1940-talet i form av dagsverke. Det vill säga att torparen och hans familj betalade arrendet genom att jobba åt storbonden, 3x12h per vecka. Testen av tiden fick han jobba med sina egna odlingar och eventuella hantverk. Här passade det bra med en kaffepaus i solen. Rena ramma sommarvärmen, vilken perfekt helg för tur!! Är det inte Tor som står bredvid vägen så är det en björn. Vackert skapad direkt ur stammen. Milen rullade på, om än inte så fort, längs ytterligare grusvägar. Hmm,,,, Fler ruiner... Mitt i en korsning stod denna skylt som berättade om ett gästgiveri som legat precis intill vägen. Äntligen en milstolpe också. När klockan närmade sig 18 började vi spana efter plats för camp och ganska direkt hittade Hanna något lovande på kartan. Väl framme hittade vi en knappt skönjbar ”väg”. Perfekt läge vid Ossasjön. Vi startade med en promenad söderut längs sjökanten. Stigen gick på en small stenvall mellan sjön och ett träsk. Sa jag perfekt läge och väder, jag fick till och med på mig shorts. Den här gynnaren for runt en stund i träden alldeles intill oss. Forumskrivning i solen. Efter några timmar blev det tid att starta grillen och av bara farten blev det en brasa också. Denna gången hamnade det tonfisk på gallret. Smaskens med tonfisk, sparris, nypotatis och sen tzatziki. Maten avnjöts medan solen sänkte sig över den helt stilla sjön och en rördroms säregna läte bidrog till stämningen. Efter maten blev det ytterligare några timmar vid elden innan det slutligen blev läggdags.
  16. 9 points
    Ble en liten tur i godt selskap i helgen. Mye bedre madrass i dette teltet enn det hardshell-teltet jeg hadde i fjor, og kjøkkenbenken fungerte meget bra. Foto by @arnlux
  17. 9 points
    Man blir aldrig färdig... eller det finns alltid något som kan förbättras... eller man har gjort ett fel eller inte tänkt färdigt. Jag hade ett problem när batteriet började att bli tomt efter ett par dagar i skogen (mest skugga); när kompressorkylen slog på, då drog den så mycket ström att radion inte fick tillräckligt och klockan ställde sig på 00:00. För att lösa det hela skaffade jag mig en powercap kondensator... och problemet löste sig Jag hade avloppsrör istället för aluminiumlådor för att stuva in mina prylar ifrån sidan istället für uppifrån, men de var för långa -jag fick inte ut mina bensindunkar utan krånel-, de måste bort och bli kortare. och när jag ändå håller på, våffeljärnet passar inte in i röret med 20cm diameter ergo: ett 25cm rör köptes Ett annat problem: vid sista utflykten teill Albanien svajade solarpanelen otäkt... alltså Solarpanelen måste befästas på ett annat sätt och en uppgradering till 200W kan också behövas Nu set det ut så här Jeepen fick också en bättre isolering en sax, filtmatta och klister gav detta
  18. 9 points
  19. 9 points
    Det nærmer seg sommer og ferietid. Feriestedet vi har i Sverige blir ikke besøkt i sommer ser det ut til enn så lenge ihvertfall. Da blir det ferie i eget land. Vil gjerne ha med sykler når vi skal på tur, så ukens prosjekt har vært sykkelstativ for å feste bak på reservehjulet. Fikk tak i et brukt stativ på Finn (Blocket) til 500 kroner. Litt kapping, noen bolter så ble resultat slik. Fra dette: Til dette: Remmer skal byttes ut med stag og wire. Eneste minuset er at vi ikke har noe sted å ha Trasharoo, men sykler er viktigere.
  20. 9 points
    Efter några svettiga minuter då jag konstaterat att bromsskivorna satt för lång ut, eller om det nu var bromsoket som satt för långt in, kontrollerade jag monteringsanvisningen igen. Ahhh... spindeln skulle sitta på utsidan av bromsskivan, med hjulbultarna som låsning. Med lättat hjärta höll jag kväll för att nästa dag med stöd av Göran, ta mig an problemet att pressa ut hjulbultarna igen ur spindlarna. Med ett bra mothåll på undersidan var det snabbt gjort att slå ut bultarna. Med bultarna ur var det sen bara till att göra om och göra rätt! Bultarna in från skivans baksida, ”navet” på hubben inåt genom skivan. Lite bättre linje mellan skiva och bromsokshållaren! Så här vackert blev det sedan när det mesta var på plats. Återstod att justera in de nya koniska rullagerna, montera bromsar och hänga på den sista delen. Att justera in lagerna underlättade av detta verktyg som Göran lite snabbt tillverkade. Hakarna passar in i låsmuttrarnas spår och möjliggjorde montering med moment. Ger lite bättre kontroll än dorn och hammare. Några rörbitar, lite fyrkantsjärn, en skrothylsa, svets, svarv och en duktig hantverkare så vips har man en haknyckelhylsa med 1/2” fattning! Efterhand hade den stora högen med puzzlet minskat och till sist var det bara det roligaste kvar, orsaken till hela detta projektet!
  21. 8 points
    Jag kör alltid försiktigt med min hjärna... Det är när kroppen ska utföra som det skiter sig. 😜
  22. 8 points
    Blästningsdags. Detta har jag väntat på länge, och har länge varit en stor sten i skon. Rostangreppen var inte så farliga som jag trodde dock, och det var ju bra. Blästring. Tog ca. 2,5timmar effektiv tid. Resultat efter blästring, 2 komp. Zinkprimer, Resultatet blev bra. Vissa saker är inte målade, men dem skall bytas till nya. T.ex stötdämpare m.m.
  23. 8 points
    Da var tiden kommet for å få på kjøkkenbenken. Ble helt greit syns jeg.
  24. 8 points
    Det har blivit lite små pill med kärran och båten, på kärran har jag satt fyra ledljus dessa tänder jag på knapp ifrån bilen. Jag var ute idag när det mörknat och testa, helt ok ljus, nu ser jag när det ska backas m.m på båten har det tillkommit lanternor och en ledlampa. Ledlampan är bara till för att kunna tända om man behöver se i båten, inte mycket att komma med när det är mörkt på vattnet. bra att synas när det blir kvälls fiske. Jag har även fått på ett ekolod. Jag har gjort ekolod, givare och lanternor demonterbara så det inte är i vägen när båten ska lastas. allt förutom stången med lanternorna får plats i en låda så att det enkelt ska kunna lastas på kärran.
  25. 8 points
    En port Per. 3 meter hög, 5 meter bred. Helt platt tak med innvendig höjd på 4 meter minus takkonstruktion. Tyvärr får jag inte bygga större garage än 50m2 men vid sidan av garaget så blir det en platta ( samma platta som garaget iofs ) på 3,5 x 8 meter ca. Kan ju hända att det blir en carport av den... . Edit: Här är en ritning som jag hoppas stämmer rätt bra med verkligheten.
  26. 8 points
    I går hadde vi en fin tur til Ikea. Ca 40 mil tur/retur. Det har aldri vært så stille fra baksetet noen gang, så Targus-holdere fra Clas Ohlson til 300kr pr stk var vel anvendte penger. 2580kg med full tank, taktelt, markise og fire i bilen. Da blir vi også lovlige med innredning og litt oppakning. 😁
  27. 7 points
    Overlanding när den är som bäst! Inte mycket folk ute, inga mygg, inga knott och man hittar nya platser + vandringsleder 👍 Sen att 200`an är en dröm på dåliga vägar är ju bara helt underbart 😍 1DC6A59E-ABD0-409E-8AA6-2A8BFA2E7D08.MOV
  28. 7 points
    Kristiflygare och TET-tur, dag ett. Så fort vi kommit hem från jobb packades det sista. Även lite service i form av påfyllning av spolarvätska och olja hanns med innan det bar iväg. Målet var att vi skulle komma iväg innan 19, vilket vi fixade med god marginal. När man häller i över 80 liter uppskattas dagens bensinpris. Sen sattes kursen mot TET-spåret vilket vi körde på i Örtofta, Sveriges centra för bethantering. https://transeurotrail.org/sweden/#2.22/53.69/6.35 Skåne på våren med de blommande rapsfälten är vackert! Hmm.,, 2,6 ... skall inte vara några problem..... Det var det inte i heller, vi är strax under 2,5m. Denna vackra bro passerade vi vid Örtofta slott. Ganska snart kom vi ut på den första längre sträckan grusväg. Sa jag att rapsfälten var vackra.... Trollenäs kyrka I eftermiddagssolen, fortfarande var vi kvar på ”hemmaplan”, här har vi passerat många gånger. Slottet går ju inte heller av för hackor, här arrangerades under många år bilträffen ,gröna träffen, men med nya ägare till slottet fick träffen tyvärr flytta. Några kilometer bort ligger Trolleholm, det är inte långt mellan de Skånska slotten. Denna sten ned sin text låg mitt i ett vägskäl strax norr om Trolleholm. Efter att ha följt spåret ytterligare någon mil kom vi fram till Stockamöllan. De här gamla industribyggnaderna, Stockamöllans kvarn, var verkligen imponerande. TET-spåret ledde oss vidare över Rönneå. Här stötte vi på Stenbocksstenen, en minnessten rest vid Stenbocksvadet där Svenska armén passerade ån på sin väg mot Helsingborg, 1710. En vacker plats för en paus eller fika. Vid denna tiden på året är bokskogen magiskt vacker med sitt nyutslagna skira bladverk. Alla hus längs vägen var inte i lika bra skick som slotten. Bitvis bjöd spåret på riktigt smala vägar. När vi studerade spåret vid planeringen av turen noterade vi att det passerade alldeles intill en plats vi nyttjat tidigare, bland annat för ett av våra ”Skånska Julbord”. Alltså en lämplig plats för turens första Camp! En välbekant skylt. Klingstorps broar, här låg vi första natten när vi träffade @MFI9, det var även han som visade oss platsen. De gamla stenbroarna, troligen från tidigt 1800-tal fungerar fortfarande alldeles utmärkt och vi inledde med en promenad för att utforska omgivningen efter instruktionerna på informationsskylten. Här en av de två ”dödisgroparna” som var del av den gamla byns allmäning. Här en del av odlingsrösena. När vi anlände och ställde Jeepen noterade vi att det var gult på marken och vid infarten låg någon slags slang.. Tyvärr var det inte tidiga kantareller utan en massa bitar av byggskum, hela ytan var mer eller mindre täckt av bitar. Campen kom dock upp i det härliga vårvädret! Dock förmörkades glädjen över den härliga turen och det fina vädret av allt skräpet. Så medan grillen blev klar plockade vi upp så mycket av skummet som möjligt. Det blev nästan en hel sopsäck!! Källan till det brända skummet var att någon(ra) idioter hade bränt upp isolerade plastslangar, likt den som låg vid infarten. Ytterplatsen hade i huvudsak brunnit upp men isoleringen av typ byggskum hade inte brunnit, utan istället spridits över hela området, varför i he...te tar man med sig plastslang ut i skogen och eldar!!!! Det är så jäkla tråkigt att folk inte kan bete sig utan att flertalet av de platser som är tillgängliga med bil förr eller senare skräpas ner av idioter som inte kan bete sig!! Medan vi plockade upp skiten blev grillen klar för action och vi kunde återgå till lite trevligare sysselsättning. Hanna byggde burgare med extra allt!! Här var det både bacon och ost förutom grönsakerna. En dubbelbock från närliggande bryggeriet Remmarlöv gjorde det inte sämre. Efter en supergod middag och en trevlig kvälls körning längs TET-spåret kröp vi upp i tältet för en god natts sömn och lite avslutande skrivande på Forumet.
  29. 7 points
    Så... Corona-kris, vad gör man hemma? Jo, tittar o funderar en gång till INNAN man kontaktar den franske distributören av Kaymar. När vi monterade bakre stötfångaren lyckades vi inte förstå hur det kit för kamera ”re-location” skulle fungera då två av kontakterna omöjligen kunde passa ihop. Man behöver öppna upp insidan av bakdörren och lossa kablage o kamera (såklart). Men när kontakterna inte passar.. hmm. Vi struntade i att felsöka mer då då prio låg på fångaren i sin main feature... Hur som - nu, innan jag drar iväg ett mail o skriver att ett led-ljus var trasigt, samt att jag även behöver KULA på draget (!!), tänkte jag kolla en extra gång ang kamera-kablaget. Vi skred till verket och tog loss paneler o annat igen, denna gång hemma på parkeringen. Undrande grannar..... Samma sak - kontakter passade ej. Klurade lite och konstaterade att det TROLIGEN skulle fungera om man lite försiktigt tog avbitaren och klippte bort ”outer casing” (som dagens arbetslag snabbt beslöt kalla det). Avbitare och en smula försiktighet senare så gick kontakterna så fint ihop Nu är allt redo för att fixa med reservhjulet, och den nya placeringen av kameran. Skall bli kul Dagen till ära lyxade vi till det med ett set Toyota original torkarblad!
  30. 7 points
    Nu börjar det ramla in så mycket grejer så jag börjar undra när jag ska ta hand om allt. Väntar på två nya bärarmar också innan jag börjar riva i detta. Har fått tag i en kille bara ett par mil hemifrån som är mer känd för sina bakaxelrenoveringar än vad den gamle kungen är för att han körde av i kurvan. Han ska få äran att byta utväxling i mina axlar. Resten hade jag tänkt montera själv. Har två paket bump stops varav ett paket är till en kille med billyft i garaget. Smörjas det som smörjas kan...
  31. 7 points
    Bilen ble godkjent uten feil. 👍 Nå er teltet på, og jeg skal begynne på innredningen. 😁 La om til sommerdekk på Sparebössen(tm) idag, og benyttet anledningen til å pynte på kalipperne.
  32. 7 points
    Hja, så var det å oppdatere litt her da... Nyeste på bilen til nå er noen brukte felger jeg kjøpte for en uke siden. Planen er å bruke de som vinterfelger på bilen, men i mellomtiden så er de montert med sommerdekka på slik jeg får pusset opp de sorte stålfelgene mine. Så får vi se når jeg får de på igjen Slik ser de ut på bilen! Og som jeg ikke er 100% fornøyd med de så starta jeg på å designe nye senterkopper for dem også! Her er prototypen Ble en liten tur også nå i coronatiden sammen med Vegard og Ingvard! En liten campspot ved bunnen av Trollstien i dalen på Åndalsnes siden.
  33. 7 points
    Så är det snart dags! Nästa vecka monterar vi bakre bumpern med reservhjulshållare från Kaymar. Blir bra. Förhoppningsvis har denna hål borrade för p-sensorer, enl beställning. Annars var det ju onödigt att jag väntade 8 månader extra för att få just en med förborrade o lackade hål... Vi får se - den är ännu inte uppackad Köpte lite käck svart färg för att lacka de bef p-sensorerna innan jag monterar in dem. Skall göra samma fram, senare i sommar. Där får jag dock borra o lacka bumpern då AFN inte hade förborrad modell. Sedan har jag tänkt att montera denna förlängare av kabel/kontakt för inkoppling av fjärren. Nuvarande kontakt/koppling på reläet sitter väldigt trångt till, bakom grillen, och går i princip inte att nå, utan att öppna huven och demontera en stor plastkåpa med 14st plastclips... LITE opraktiskt... ...och jag vill ha trådbunden fjärrkontroll, inte trådlös Tanken var att göra även detta nästa vecka. Därför beställde jag den (fr US) med Express Premium Ultra Fast USPS-package för leverans 8-19 april. Kan spåras till att ha passerat Chicago O´hare Intl redan den 31/3... - sedan har ingen sett den... 😕 Irriterande. Men men... Fälgen till reserven kom för en vecka sedan. Den kom via Jet Carrier. Helt problemfritt så detta kommer jag att nyttja igen. Billigare än att köpa "hemma", och ingen stor kostnad för båtfrakt då jag inte hade bråttom. Kanon!
  34. 6 points
    Snabb info om mig själv Få år på nacken och ett intresse för att få spendera sin tid ute i naturens för min del, outforskade mark. Med ett starkt intresse för fordon och ett intresse för naturen som växt sig allt starkare de senaste åren så har jag valt att försöka kombinera dessa två intressen. Med rimliga mån, med tanke på budget och ledig tid så har jag valt att investera i en XC70 från 2008. För nuvarande fungerar den utmärkt att utforska närliggande mark, men magkänslan säger mig att större äventyr väntar. För nuvarande är bilen i sig helt standard, inget utbyte av hjulupphängning inte heller är något lift kit installerat. Den enda terräng modifikationen som utförts är att montera på de lite mer terränganpassade Toyo open country AT plus i dim 235/70R16. Då min budget är liten svävar mina tankar fram över vad som ligger högst i prioritetsordningen, en ny kompressor, ny golvplåt eller varför inte en höjningssats. Nog finns det galna idéer och vilda fantasier, men vilken är sundast?
  35. 6 points
    Er nok noe trangere Profftelt-teltet og ikke minst trekket. 😂 Men; jeg skal teste mer i helgen. Nå har jeg uansett veldig god plass bak. Idag trakk jeg strømkabel bak og gjorde klart til montering av batteri og lader i morgen. Det ble også limt på trekk der jeg skal ha matkassene, så jeg slipper at de glir frem og tilbake de gangene jeg ikke kjører med full bil. Fikk også grunnet firkantfestet.
  36. 6 points
    Kristiflygare och TET-tur, dag tre Denna fredag vaknade vi åter till fågelsång, dock ackompanjerat av lätt regn mot tälttaket. Även under natten var det en del regn. Dagens morgonbild. Då väderprognosen spår mer regn får vi fundera lite på hur fortsättningen av helgen skall spenderas. Under frukosten bestämde vi oss för att åtminstone fortsätta norrut på TET-spåret under dagen. Vägen ut från Camp, närmast sjön var den tydlig, men inte från stora vägen. Dagens första milstolpe dök upp strax efter vi lämnat Osasjön, den här smala grusägen måste ha varit ”stor” en gång. Plötsligt blev vägen just stor, skogen borta och vägen breddad och förstärkt. Lite Googlande påvisade bygge av vindkraftspark i området. Här var det åtminstone god marginal. Självklart bjuder spåret på en hel del asfalt men huvuddelen var trevligt slingrande grusvägar. Den här maffiga stenen stod en bit ifrån vägen. Lite oklart vad den syftade på. Vi vandrade runt lite utan att hitta varken stenvägar, diken eller trappor, dock var där en jäkla massa sten rent allmänt! Kyrkan i Mistelås med sin fina klockstapel var ifrån 1723. De större (små) grusvägarna var generellt i mycket bra skick. IMG_6267.MOV Det här stationshuset i Horda hade definitivt sett sina bästa dagar, men vem vet, kanske dyker det upp någon renoverare! I Årån porlade det friskt när vi körde över bron. Den här grinden strax intill var verkligen fräck och orginell. Helt ok temperatur, det blev shorts även denna dag. En hel del skogsvägar blev det också, men inte i sämre skick än att man skulle kunna köra med en ordinär bil så länge den inte var sänkt. Vägarna var stundtals väldigt torra och dammiga, här var det skönt att inte ligga bakom sig själv, fast lite tomt kändes det! På många ställen var sikten riktigt dålig, vilket åtminsone för oss, innebar en ännu lägre marschfart än vanligt. Det står på TET-sidan att det skall ta 8 dagar att köra igenom Sverige, men då får man nog stå på mer än vad som är vettigt. Efter Bor var vi åter inne och körde på bondens gårdsplan. Även om vägarna var i bra skick så gällde det inte merparten av skyltarna. Det här skall vara en mötesskylt. Lite senare passerade vi denna smalspåriga museijärnväg som löper mellan Bor och Os. För att visa hur smalspårig den var...., inga problem att gränsla spåren med Jeepen. Även denna dag blev det en relativt sen lunch. För att få en uppfattning om hur många TET:are som körde på spåret valde vi att stanna med god uppsikt över vägen. Jag förstår varför det vimlat av ”Lekande barn” och liknande skyltar längs spåret. Under vår lunchtimme passerade ca 10 motorcyklar varav flera gasade på ganska friskt. Själv passade jag på att njuta av god fika och härligt sol medan jag uppdaterade forumet. Efter lunchen kom vi in i ett riktigt ”vilt” område där det var knappt skönjbara skogsvägar som gällde. Mitt i skogen dök detta fikabord upp, det visade sig gå en vandringsled alldeles intill. Precis intill tyckte jag att formen på denna kulle såg konstig ut, så det fick bli till att backa tillbaka och skicka ut Hanna. Mycket riktigt, på andra sidan ”kullen” såg det ut så här! En backkoja och denna gång i fungerande skick, dörren var till och med låst med ett hänglås. Vackert läge invid sjön men det gäller att inte vattenståndet ökar för mycket. Härån passerades strax innan E4. I Hörle passerade vi Lagan och Hörlebruk. Precis intill med utsikt över Lagan låg Hörle herrgård. På väg mot Hestra fick vi dock vända för första gången. TET-spåret gick över järnvägen men vägövergången var borttagen och vägen spärrad istället av rejäla jordhögar på båda sidor av järnvägen. Visst skulle vi kommit upp, men det hade varit värre att komma ner och över järnvägen. Återigen följde ett parti med supertorra dammiga vägar, perfekta för @Andreas att ligga sist på. Denna spikraka väg ledde in i Stora Mosse nationalpark. Mossen är Sydsveriges största myrområde och blev nationalpark 1982. Den är på 8000ha, det vill säga 80km2. Naturen inne på mossen för tankarna till Fjällvärlden, låga krumma träd på ett kargt underlag. Här steg temperaturen till dagens högsta, 20 grader!! Efter mossen följe ett parti in mot Österån. Strax efter gården Anderstorp stod denna skylt. - Hur raserad kan vägen vara? Vi kör ju Jeep, koppla till frihjulsnaven fram Hanna så kör vi vidare! Vägen ner mot ån var bitvis riktigt dålig, faktiskt sämst på hela resan, men fortfarande inget som krävde 4wd IMG_6312.MOV Fast framme vid ån stod en ny skylt, typ detta är sista varningen!! Bron var blockerad med diverse bråte och såg ganska risig ut. Men.... hade det varit nere i Sydamerika hade den nog räknats som ”mintcondition”. Faktum är att jag tror att den skulle hålla, då den vilade på järnvägsräls som låg stadigt förankrad, men bräderna ovanpå var verkligen risiga. Kanterna ner mot ån var rejält branta intill bron, men längre bort skulle det nog kunna vara möjligt att passera om man varit tre bilar och man bortsett från terrängkörningslagen. Då det inte var aktuellt, fick det istället bli en fika intill ån, innan vi lite slokörade körde tillbaka samma väg som vi kommit, förbi skylten som sa att vägen var raserad. Detta blev också slutet för vårt följande av TET-spåret för denna gången. Vi beslöt oss för att vända hemåt men passade även på att fota en sista milstolpe, denna var ifrån 1867 och i mycket fint skick. Det blev knappt 35mil längs spåret under knappt två dygn, inte mycket till marschfart! Enligt GPS:en hade vi 21mil hem och de milen tog det knappt 3h att köra. Snittförbrukningen längs soåret var ganska exakt 2liter milen, jag som trodde det skulle löna sig att montera frihjulsnav och byta till 33” däck! Men planen är definitivt att köra upp till Stråkeved vid ett senare tillfälle och fortsätta norrut på TET-spåret. Denna körningen gav definitivt mersmak!! Hemvägen blev ren tråkig landsväg och är inte mycket att skriv om. Fast en slutbild till @iknutis så att snålvattnet kan rinna till. Väl hemma tömdes bilen på det nödvändigaste medan grillen blev varm. Sen åkte det på två entrecoter, majs och Halloumiost och till det stekta potatis, sparris, paprika och körsbärstomater. Behöver jag säga att det var gott? När detta skrivs har det börjat regna...... men imorgon bär det ut igen.
  37. 6 points
    Jag har testat både lådsystem och lösa lådor. Fördelen med ett lådsystem är att om man är stukturerad så har varje sak sin plats och det blir översiktligt. Nackdelarna är fler än fördelarna tycker jag. Med ett lådsystem så har man låst sig till en setup och om man som jag, bygger bil efter bruk och säsong, så fungerar det sämre. Men detta gäller mitt bruk som med största säkerhet skiljer sig åt ifrån andras bruk. Lösa lådor gör setupen väldigt flexibel men för vän av ordning kan det ju bli OCD issues när man måste sätta lådor på marken eller leta igenom dem efter det man letar efter. Det senare kan man ju råda bot på genom att variera höjden på lådorna - två på höjden och liknande - eller bygga invändiga fack i dem och därigenom få bra ordning på sysakerna. Lösa lådor är det mest flexibla av de bägge lösningarna men kanske inte ser så proffsigt ut som många önskar - IMHO. Fast lådsystem och kyl inför Rysslandstur 2013 Höger låda Vänster låda Baksäte med fast lådsystem - 2 pers på tur Ryssland 2013 Lösa lådor - 5 pers i Tjeckien 2019 Lösa lådor - 2 pers i Bosnien 2019 Lösa lådors flexibilitet - Rumänien 2019 Konkulsion - det absolut bästa alternativet .
  38. 6 points
    Uppdatering! Nya värre fjädrar runtom har inhandlats för att behålla höjningen på 2" med utrustningen på. Just Nu är bilen lägre än en original pajero även att den är höjd 2" fjädrarna som jag har på nu är en A-fjäder dom nya är C-fjädrar det värsta dom har är en D-fjäder men dom lämpar sig bäst om man har en bepansrad bil. Kommer även på nya förstärkta foam cell stötdämpare bak och förstärkta länkarmar bak kommer även att uppdatera alla bussningar. Har även köpt in en president Bill komradio på 27mhz med en Siri 145mp antenn. Har en komradio sedan innan men den ligger på frekvens 69-88mhz riks 1-2 men det är skönt att ha lite alternativ Vinchstötfångaren fram från fabryka4x4 kommer förhoppningsvis nästa vecka. Reservdäck och fälg har också monterats ser betydligt bättre ut med rätt däck bak.
  39. 6 points
    Det ble en fin 17. Mai helg på oss i år med en god gjeng! Ikke lenge til neste tur er i gang tenker jeg! 😊
  40. 6 points
    Idag har vi provat att öppna bakdörren, utan att först öppna hjulhållaren. Det var inte så smart... Ganska dumt faktiskt 🤐 Dock blev det några bilder i solen
  41. 6 points
    Monterat och klart! 😃
  42. 6 points
    Hade förra året smygstartat med ljudisolering och indragning av matarström från startbatteriet via ett laddningsrelä. Den konstruktionen har nu rivits ut och jag har tömt hela bilen på inredning. Samt att bakväggen bakom stolarna rök. Så nu har ljudisoleringen blivit ännu viktigare då hela bilen är som en resonanslåda. Valet av asfaltsmatta föll på SilentCoat då jag jobbat med dessa mattor tidigare samt att dom fått bra recensioner. Totalt så har det gått ca 9 kvm asfaltsmatta till hela bilen. Har kvar taket i förarhytten att isolera men då har jag ett paket kvar att använda mig av. Skar asfaltsmattan i längder just för att man inte behöver lägga hela ark överallt, samt att den blir mer lättjobbad 🙂 Efter att ljudisoleringen i golvet var klart så fortsatte jag med att städa upp plåten och ta bort den lilla rost som fanns. 1. Slipade bort rost 2. Rengjorde med avfettning och klibbduk. 3. Målade sedan på rostkonverterare, bara för att vara helt säker på att all rost är borta! Efter dom 3 stegen så satte jag igång med att tillverka reglar för att få lite mer utrymme för isolering i golvet. Kapade att reglar i 10mm tjocklek då jag lyckats hitta 10mm cellplast. Efter reglingen så for jag och köpte röd rostgrundfärg som egentligen är till för stålbalkar. Tanken är att jorden ska gå under och helvetet frysa till is innan golvet i bilen börjar rosta inifrån! då detta fått härda över natten med en byggfläkt på relativt låg värme så kunde jag äntligen gå på med den vita täckfärgen! Den vita färgen blev en klassisk vit hammarlack 😁 Mer bilder kommer då jag fått påbörja isoleringen av golvet! P.S fick hem ett paket idag som bestod av en taklucka från fiamma och ett elintag som ska sättas in i bilen så man får in 220v i bilen D.S
  43. 6 points
    Så där bilen är inne och får dörren bytt till "självriskpris" och bra är väl det. Nu till det anda tråkiga: Efter att jag tryckt i mina höjningarspuckar fram så beter sig bilen lite underligt. Den har satt sig mycket mer på röven än vad den gjorde tidigare. När jag satte in puckarna bak förra året så mätte bilen 83cm till skärmkanten bak och 81cm fram. Nu efter installationen fram så mäter fram 84cm till skärmtkant och bak knappt 81cm med mycket modest last. Så jag drog slutsatsen att mina bakre fjärdar har säckat med tidens tand och inte blivit bättre utav att jag numera kör bilen med rätt mycket last.. så pass mycket att när med bakfjädringen komprimerar i fartgupp (i oaktsamfart) så slår fram fjädringen i ut i sitt längsta läge i en sk. "top out". Obekvämt deluxe. Till det roliga: Dessa damp ner i brevlådan idag. 😁 Ironman SUZ20B fjädrar. Dessa bör ge 40mm höjning över standard och är gjorda för 0-200kg extralast. Kommer nog matcha bilens nuvarande livstil bättre. /däckplågaren
  44. 6 points
    En liten till idag då. Tro kan flytta berg säger dom... Hmmm, jag måste spränga. Men i morgon brakar det bokstavligt talat lös . 20200506_185234.mp4 20200506_185234.mp4
  45. 6 points
    Efter att ha sett till att elen till släpkontakten fungerar så måste jag ju nu ta tag i att skaffa en... Skall hämtas på lördag! Finns lite att fixa men sen ska en låda byggas och möjlighet att flytta över tältet med markiser ovanpå det. Har också beställt nya fjädrar bak, 4 nya dämpare och nya utväxlingar till axlarna till Wranglern. Går från 4.10 till 4.88 i axlarna. Det ska räcka för att komma ifrån att den slänger i treans växel i alla uppförsbackar. Hoppas jag...
  46. 6 points
    Eftersom flera av er delar era småresor tänkte jag göra likadant. För min del blir det mestadels dagsturer med fokus på intressanta geocacher. Första utflykten blir en dagstur som gjordes i påskas. Nedan ser ni en karta över turen. Vid dagens första stopp/geocache skulle det enligt beskrivningen ha funnits en kyrka från 100-talet på platsen och dessutom varit skådespel för ett ett slag mot danskarna i början på 1600-talet. En så gammal kyrka verkade dock väldigt osannolikt att det skulle funnits då kristendomen gjorde sitt intåg i Sverige först tusen år senare men förmodligen en felskrivning av författaren. Det mest spännande på platsen var denna gigantiska rotvälta. Det är svårt att uppskatta storleken på bilden men stammen hade en diameter på ca 0,5m. Nästa stopp blev en kvarnruin utmed höglandsleden, Vikskvarn. Här fanns det även vindskydd, raststuga och grillplats för förbipasserande. Det är möjligt att ta sig ända fram med bil men det verkade inte vara tänkt att man skulle göra det. Det en dryg kilometer att gå. (Plötsligt upptäckte jag hur dålig mobilkameran var) På vägen tillbaka till bilen visade naturen upp sig från sin bästa sida. Kvarnen låg i en djup dalgång som bilderna tyvärr inte gör rättvisa. Turen fortsatte sedan mot dagens huvudmål, men det blev ett par stopp till på vägen men inte riktigt lika intressanta. Första var en bokskog som blivit naturreservat. Det hade nog varit en trevligare plats ett par veckor framåt i tiden. Men i det här fallet var det geocachen som drog och inte träden. Nästa stopp, ett däck som någon glömt en gång i tiden. Så till slut var jag framme vid Hultaby slottsruin som var en av dagens höjdpunkter. Slottet både byggdes upp och brändes ner under 1300-talet. Här var det även dags för en efterlängtad lunch. Huvudattraktion nummer två för dagen, även det en slottsruin ligger bara ett par mil från Hultaby i utkanten av Sävsjö. En fin rastplats med både toalett och badstrand. Även här visade sig kameran tyvärr från sin sämre sida. När jag ändå var i närheten stannade jag till vid Sävsjös pampiga stenkyrka. Mest för att ta geocachen som låg gömd en bit utanför muren. Nu styrdes kosan åter norrut och hemåt men inte utan ett par stopp på vägen. Det första som påstods vara Sveriges största lind. Den var tyvärr inte jätte munter så här års. Sista huvudattraktionen för dagen blev en radaranläggning. Denna byggdes 1979 och skulle bistå Arlanda och Sturup med radarbilder och verkar vara i bruk än idag, om än obemannad. Efter denna blev det ytterligare några stopp för geocacher bla. en fin gammal lada. Allt som allt blev det 18 mil körning.
  47. 6 points
    Viktig premiär avklarad. Upplever ni det så ibland också, att en vecka innan resan är motivationen skyhög, men 24 timmar innan känns det nästan som att man hellre vill blåsa av hela grejen? Nya sovsäcken får absolut godkänt, sömngångar-John får underkänt däremot, han tyckte väl det var för varmt nångång under natten och öppnade upp dragkedjan
  48. 5 points
    Då tiden inte har funnits så har det nu stått still ett tag. Men ikväll gjorde kag ett ryck med att skruva fast golvet i bilen! Så nu kommer man våga gå i bilen iaf 😅 Markerade även ut vart mitt elintag ska sitta. Så nu är det bara att samla mod och kapa upp plåten och montera dit elintaget. Kommer göra en träram på baksidan som jag kan fästa skruvar i samt att det borde bli lite stabilare. Efter det steget så är det dags för isolering. Har velat fram och tillbaka om vilken typ av isolering jag bör använda. Hade egentligen velat beställa från dodomat.com men då sätter den här coronaskiten stopp för leveranser.. Så om någon sitter inne med några bra tips på en duglig isolering för en någorlunda vettig peng så får ni gärna dela med er 🙂 Trevlig kväll och håll er friska!
  49. 5 points
    Då var nya hjulen på plats, de gav ca 20 mm mer markfrigång jämförbart med vinterhjulen, längtar efter att få testa lite skogsvägar.
  50. 5 points
    Merket når jeg kjøpte bilen at håndbrekket tok lovlig langt opp. Med besiktning/eu-kontroll denne uken, måtte jeg sørge for korrekt justering. På Pajero er løsningen å plukke ut en gummiplugg bak navet, og justere bremseskoene. På Cruiseren må man jekke opp bilen på begge sider og plukke av hjulene for å komme til. Jeg har merket justeringshullet med rød sirkel på ene bildet, der stikker man inn et tynt flatt skrujern. Ved å justere skruen opp, strammen man. Og ned slakker man. Justeres ved å stramme til man ikke greier å bevege navet for hånd, og deretter tilbake 3-4 knepp. Står 7-9 mange steder på nett, men det syns jeg blir for mye. Da skal navet gå rundt uten motstand og lyder. Gjør deretter samme jobben på motsatt side. Etter å ha gjort dette hadde jeg fortsatt for lang vandring. Tok så ut koppholderen i midtkonsollen, og ut med gummiplaten i bunnen. Der er det 2 stjerneskruer som også skrues ut. Man kan da ta tak i denne delen av midtkonsollen og dra den rett opp, er klipset fast. Under finnes en 12mm mutter som man så kan stremme for å justere wiren. Etter en god justering har jeg nå konge håndbrekk på 5 hakk på håndbrekkarmen. (Bilder lånt fra nettet)
×
×
  • Create New...