Jump to content

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation since 07/05/2020 in all areas

  1. 12 points
    Torsdag ble en kjempefin dag. Vi testet å sove 4 stykk i vårt 165cm taktelt for første gang, det var intimt men gikk helt greit. Sparte mye jobb på å droppe annekset, noe som gjør oss mye mer mobil. Også i Folldalen kom noe jævelsk med mygg etter solnedgang, så da brukte vi minst mulig tid utendørs. Våknet til strålende sol idag, pakket ned rundt lunsjtider og kjørte til Folldal Gruver der vi var med på togtur flere hundre meter inn i fjellet. Verdt hver krone, anbefales! Kjørte deretter til Alvdal og opp Tronfjellet. På denne turen har vi da vært på to av Norges tre høyeste bilveier. Denne endte på 1666moh. Dagen idag ender i 24 varmegrader like nord for Berkåk, der campingen har en flott lekeplass å by på.
  2. 11 points
    Hej Hasse här! Tuffar runt med min Mazda b2600 från 1988 tillsammans med min Huskydam Tia, har gett bilen namnet Red Wreck med tanke på dess bakgrund. Den har en historia som "brötbil", berättelserna från förra ägaren får en att blekna, man har inte varit snäll mot den och den fick avsluta den perioden på en åker där den stod i 4-5 år innan en kompis hittade den och gav den till mig i födelsedagspresent. En förbannelse eller ett lyckokast...? Var inte säker på vilket den första tiden då den knappt gick framåt, efter byte av bränsletank, soppapump och bränsle/vacuumslangar så började den gå bättre och jag började känna ett visst hopp om en gemensam framtid. Besiktade den som den stod, ruggigt rostig och sargad men mot alla odds gick den igenom prickfritt till min stora förvåning. Nu är den uppgraderad med många nya delar men det finns kvar att göra. Bolådan på flaket slog jag ihop på 10 dagar förra sommaren av skräpvirke, där ryms säng, kök och lite annat, ser ekipaget som en "extended backpack" då jag är ute och snurrar på grusvägar och gamla igenväxta körvägar något jag försöker göra så mycket som möjligt. Har ett basläger i Jämtland i form av ett hus men mitt "revir" sträcker sig ner till småland, så jag pendlar en del. 7F7CAC58-AC25-4171-A701-47AF157E55EE.heic
  3. 11 points
    Pfffff, hemester.... Ett ord som ligger lika illa i munnen som hen. Borde inte få finnas. Oavsett så är det bara att gilla läget och göra det bästa ut av det. Har varit på en mycket kort tur mot Hamar och Lillehammer för att rasta arvingar och säga hej till @iknutis. På väg hem tyckte jag det luktade lite väl mycket diesel efter tankning. Vid inspektion så visade det sig att ett av dieselrören läckte. Det fixades rätt lätt ( tror jag ) med att lossa det och dra åt det med herrejössesmoment. Nya dieselrör är på väg från Partsouq. Passade på att titta på EGR ventilen när intercoolern ändå var avplockad. Såg riktigt ren och fin ut. Men upptäckte lite sot-rester i intercoolern, där ska det väl vara helt rent? Plockade även ut min catch-can. Nu andas Snövit rätt ut i luften i stället. Blev medbjuden på en kort tur med guttaboys fredag till lördag men blev rastlös och åkte solo igår kväll. Tänkte reka ett bra ställe till de andra ansluter. Vi ska veta hur bortskämda vi är i Sverige med små vägar utan bommar. Här i Norge är det bommat överallt - bokstavligt talat. Hittade en ok plats på första försöket men kändes som att det gick lite för lätt så letade en timme till. Hittade en ok plats men kanske väl nära en väg. Oavsett så blev det här i natt och de andra kommer nu i eftermiddag. Kvällen i går tillbringades med pyttipanna på muurikka, lite rött och lyssnande på ljudbok. Riktigt soft faktiskt . Jo, ett par pliktskyldiga kast med fiskespöt så klart men utan napp - som vanligt. Fann ut att cykelstativ har flera bruksområden när jag körde en vedhämtarrunda på ett kalhygge i närheten . Fortsatt fin hemester då gänget .
  4. 9 points
    Hej! Nu är det dags att jag skapar en resetråd i ett hörn här på forumet. Det är dags att bemästra mina tankar/farhågor och våga lämna ut sig lite och skriva om våra resor. Jag brukar annars inte skriva så mycket utöver min garagetråd och istället läsa andras trådar. Det får bli vad det blir, jag skriver på resande fot och när det passar. Det kommer säkert bli lite lusigt här o var i mina texter, men det får bli så tills jag hunnit titta igenom igen. Målet med resan är att komma ut i en häftig natur, njuta, äta gott och fota loss! Vi har utrymme för att köra runt i 14 dagar. Troligtvis blir det närmare hälften, men det återstår att se! Jag med drönare o kamera och min sambo med kamera i högsta hugg! Status: Nu har vi slagit rekord på fyra hjul, bilen är inte i diket och den fungerar än (peppar-peppar), ingen är skadad och allt verkar gå helt okej. Förra resan gick sådär, kan vara därför den fortfarande saknas från forumet 😂 Denna resan får därför som utgångspoäng 6 poäng av 10 möjliga! Ingen av oss swipear ännu på tinder (vad jag vet). Relationspoäng 10/10. Tummen upp! Dag 1 Vi började vår resa mot bjurtjärnskojan. Solsken, vindstilla och glasklart vatten. Där stötte vi på Bas och hans gode vän. Mycket trevligt väder och sällskap, även om vi höll oss lite för oss själva senare på kvällen då det är ”vår” resa tillsammans. Tydligen hade @Lars 9k varit där dagen innan, liten miss. Dag 2 Nästa dag med kurs mot Njupeskärs vattenfall. Vi bodde i naturreservatet tidigare detta år i januari, bilen i diket och en viss person (jag) rullade ut ur bilen och skadade knäna. Halvljusamporna trasiga i mörkret. Det gick sådär, men ack så vi skrattade i misären! Vid njupeskär vandrade vi i sex timmar på området. Vackra utsikter! Stundtals sol och annars uppehåll. Helt perfekt för en ganska härlig men lätt ansträngande vandring. IMG_4716.MOV Lite problem att hitta en plats i skogarna som vi gillade, så åkte förbi ställe efter ställe och till slut tog vi bara ett och som var helt OK. Längs väg 311. I slutet på grusvägen, så är där en rymlig vändplats för minst två/tre bilar. Dag 3 Därefter åkte vi norrut för att undvika regnet som verkade ösa just över oss. När vi skymtade solsken och åkte dit, dröjde sällan en kort stund innan regnet var oss ikapp. Myggen älskar mig, helt ovetande om att myggen älskar mig såpass att de vallfärdar i skogarna till mig. Sambon slapp allesammans och bad mig stundtals gå iväg för att hon skulle slippa myggen. Inte för att bli biten, utan för att de surrade för nära... Trodde först det var mitt hälsosamma blod eller något i den stilen, men ack så fel jag haft! Läste på nätet om att det handlar om lukter/svett, andedräkt med mycket mer. Kände mig helt plötsligt som ett träsktroll. Men det gör väl inget.... Men myggmedel eller dylikt måste införskaffas snarast, för att bli biten som jag blev var inte jättekul. Hade på regnställ och klädde på mig ett myggnät stort nog för bilen. Kul att resa!! Utan regn men ändock iförd i stövlar och regnställ och ett myggnät knutet runt hjässan! Med kniv och en liten påk i händerna är jag redo för nästa myggjävel som vågar sig fram. Svängde av från väg 84, Väster om Sveg. Otroligt fin sandstrand med fint vatten och botten. Dock verkade flera bilar vilja ställa sig vid oss men inte riktigt våga eller vilja dela ytan med oss. 4 personer åkte in på 50 meters avstånd och backade bort. Yxan har fel intryck? Populär plats.. Dag 4 Fettjeåfallet besökte vi idag... Alla två gick inte hela vägen, men det gjorde jag. Otroligt vackert vattenfall. Denna natten, 4e natten har vi tagit in på ett mysigt hotell. Eftersom det har regnat näst intill non-stop varje dag förutom de två vandringarna till vattenfallen vi besökt. Drönaren har flugit absolut noll sekunder, kamerorna har fått stanna kvar i bilen för det mesta. Men njutit och skrattat har vi! Bilder blir lite släpande eftersom de är utspridda över flera enheter. /Pontus
  5. 9 points
    Hi everyone, My names Mike and I live in Sweden although originally I am from the UK. I run a YouTube Channel and have recently been posting some trips of my experiences overlanding various parts of northern Sweden. I have not posted much on vehicle camping in Sweden before as most of my camping explorations are on foot, but in the summer I like to travel and camp by vehicle when I take my vacation. I am experiencing quite a lot of backlash from people regarding my overlanding exploits being illegal and not allowed in Sweden. I do fully understand that Off Road driving is totally illegal in Sweden as it is in most of Europe but from my understanding I have only been driving on roads marked on local maps and the Gaia GPS Swedish topographical downloadable map. Some of these tracks are gravel others stone but some of course are dirt roads which I believe is where the problem is. I have tried to research this as much as possible and I am trying to get somebody of authority to make a video with me as a sort of guide to vehicle camping in Sweden, but I thought I would ask on here and also join up given I live here now and have already met some of you. Many thanks and look forward to chatting one here.
  6. 9 points
    Fredag og dag seks på tur; kjørte fra Berkåk etter frokost og besøkte kjente på vei hjem. Egentlig en rolig transportdag, men så skulle vi bli med ned til gapahuken og naustet deres. Der var det gjort endel jord-arbeide siste dagene og veien var ekstremt sleip med våt jord. Måtte til slutt hjelpes opp med traktor og slepetau. Enda et godt argument for Arctic Truck med MT-dekk. 😁
  7. 9 points
    Onsdag ble en dag med mye kjøring. Vi kjørte omvendt av Høstturen 2018, og var innom campene både ved Kaldfjorden og på Ringebufjellet. Dessverre store mengder husdyr på beite og mygg begge steder, så det ble med korte stopp. Endte opp i Folldalen tilslutt, 17 grader og sol og lite mygg frem til leggetid. Ungene ville ha pannekake til middag, det forklarer at alt utstyret ble tatt ut av bilen. 😂 edit; vi prøvde også å vaske klær når vi kom i Folldalen, med stor suksess. Til neste gang skal vi ha med oss en wash-bag.
  8. 9 points
    Dag två, 5/7 2020, SOT Paradiset Karlshamn. Efter en ganska lugn men regnig natt vaknade vi till uppehåll. Men samtidigt som jag sa till Hanna att väderappen lovade regn började det åter stänka. Dagens morgonbild. Några av ekipagen på campingen, idel kända fordon från tidigare år och vitt skilda sätt att lösa boendet. 09:15 bar det av ifrån campingen ut till Paradisets offroadområde. Frenetiskt arbete med urluftning, urkoppling av krängningshämmare mm. Klockan 10:00 var det sedan förarmöte, i år lett av Anders ifrån Hässleholm MK då Peter Öjerskog satt fast i Thailand. Det var många bekanta ansikten bland de församlade. Sen bar det ut i det härliga området, i huvudsak bestående av bokskog. Gott om bilar i skogen, totalt var vi cirka 50 stycken. Jag körde så försikt så.... Ett trevligt återseende av Malin från Växjö i sin rosa JKU. Hon körde även med oss i fjor och nu la hon sig i kön och hängde på igen. Området bjuder på många olika utmaningar. I den här backen fick de flesta av oss vinscha, endast Magnus Nilsson och Göran tog sig upp för egen hand. Under det här trädet var vi lite oroliga för taktältet men det gick bra. Den här gamla Suggan var imponerande. Rena djungeln. Ytterligare en passage som krävde vinschning. Vad gör man inte för att slippa vinscha, Magnus N drog igenom surhålet istället. Till och med Göran fick koppla vinschen. Från andra hållet kom Suggan och tog sig igenom surhålet. Sen hittade vi ett annat surhål att ta oss igenom. Här var det djupt!! Sista biten blev det återigen vinsch. Hmm.... leran gick visst högt upp!! Magnus tog sig igenom för egen maskin liksom Göran och Johannes, de övriga avstod. Mycket vatten och lera i motorutrymmet. Som sagt, leran gick högt! Lite väl högt visade det sig. Min motor gick endast på 5-6 cylindrar efter doppet. Även bak gick vattnet och leran in. Rejält skitigt och dyngsurt under inredningen. Vi tog oss åtminstone ut ur skogen för egen maskin och väl ute sköljde jag med rent vatten runt samtliga tändstift, blåste torrt och rent med tryckluft samt sprayade med kontaktspray. Det gjorde susen och vi kunde påbörja resan ner mot Ivösjön, återigen i regn. Väl nere vid vår bekanta campplats möte @Magnus Nygren och @Malin Nygren upp för en gemensam kväll. Rejält blåsigt och också en hel del regnskurar. Kvällen gav även tid för lite mer städning av Jeep. Doppet var ju lite väl djupt och då Jeepen, än så länge, saknar snorkel hade vattnet och leran även tagit sig in i luftburken. Ovansidan av filtret var fortfarande rent men undersidan var det verkligen inte. Med gemensamma krafter monterade vi ur hela luftburken och tvättade den i sjön. Under tiden jag meckade fixade @Hanna med kvällens middag. Fast för att få riktigt bra resultat på Murrikkan fick jag så klart rycka in. Magnus och Malin fixade sen efterrätten i sin Dutch Owen. En fantastisk kladdkaka!! Kvällen bjöd på en vacker måne medan vi avslutade och kröp till kojs.
  9. 8 points
    Uppdatering! nya större däck gick från 265/65r17 ca30" till 285/70r17 ca33" och så gick jag från C-load till E-load blev mycket högre och lite stadigare. Även bullbar monterades samtidigt. Nästa steg är att byta stötfångaren bak till stål gärna med separat reservhjuls hållare för att få bort vikten från bakdörren. Bygga ett par egna Rocksliders får se om jag även bygger rör från stötfångaren fram ner till Rockslidern. Och spacers på 2-3cm ovanför fjädrarna bak för att få den lika hög bak när den är lastad.
  10. 8 points
    Dag sjutton 20/7 2020, från Vikskvarn till Påskallavik på Östkusten. Efter en intressant natt då vi hade någon form av ”gnällande/tiggande” fågel, kanske en uggleunge, precis intill tältet samt lite regn, vaknade vi till uppehåll. Dagens morgonbild. Morgonens batteribild, känns ganska ok. Då det väntades regn packade vi ihop tältet direkt när vi steg upp. Mycket riktigt började det att regna strax därefter och frukostbestyren fick bli under ”tak”. Efter frukosten gav vi oss av ut på en promenad. Utgående från grillplatsen eller egentligen parkeringen nere vid vägen gick en naturstig genom det närmaste området. Rejält branta kanter som bjöd på lite klättring upp på ravinkanten och med bäcken rinnande längst nere på bottnen. Väl uppe på kanten var utsikten ner mot bottnen magnifik. Inte lika spektakulärt som @JohnE..... i Norge men en bra bit ner. När vi var drygt halvvägs började molnen mörkna och vi kände att risken för regn var påtaglig. Dessa lavar, gissar på skägglav, fanns på några träd i kanten på kraftledningsgatan. Den här stubben skulle man inte vilja möta en mörk natt. Denna bänk, utsågad av en stock, låg behändigt placerad längs vägen in mot eldplatsen. Att den här granen vällt var inte så konstigt då den växt ovanpå en stor sten och nästan inte haft någon jord alls att rota sig i. Väl åter vid vindskyddet blev det en enkel lunch innan vi lämnade Vikskvarn för denna gång. Vi for sen vidare österut och mötte bland annat det här gänget. Nästa stopp blev Vallsjö kyrka vid Sävsjö, även detta stopp inspirerat av @MrTwilight. Kyrkan från sent 1800-tal är byggd av granitstensblock. De gyllene utsmyckningarna på taket blänkte verkligen trotts avsaknaden av sol. Regnvattenutsläppen uppe på tornet såg ut att vara hämtade från någon sagofilm. Även innandömet var vackert med bland annat två stycken orglar. Utanför kyrkan stod ett gammalt magasin. Ursprungligen byggt som ”sockenmagasin” där bönderna skulle lämna en tiondedel av sin skörd. Detta skulle sparas som reserv i händelse av exempelvis nödår. Senare hade det använts som militärt moblager fram till 1980. En kort promenad bort från kyrkan låg ytterligare ett gäng gamla byggnader, bland annat en som inrymde ett brandkårsmuseum, som dock krävde bokning för visning. Ytterligare en ett stycke bort låg ruinen efter Eksjöhovgård. Ursprungligen byggt på 1200-talet men därefter en påbörjad ombyggnad på 1600-talet som sen egentligen aldrig slutfördes. Ruinen har nu bara två våningar efter att den översta revs på 1700-talet. Resterna av den ursprungliga 1200-tals byggnaden som sedan fungerade som trapphus i den nyare byggnaden. Lite djur på bete, inte tranor denna gången utan highland cattle som Hanna tyckte var söta. Slottsruinen ute på ön, sedd från stora vägen. Nästa mål från @MrTwilightresa var Hultaby slottsruin. Ännu ett slott eller storgård som uppfördes på 1200-talet. På vägen dit hittade Hanna ett annat djur, en pantersnigel, lite mindre än kossor och fåglar men väl så fin, eller kanske inte.... Gården var ägd av en Jarl på sin tid och är den äldsta bevarade profana byggnad i Smålands inland. Även denna plats var väl värt ett besök.Vackert belägen på en udde i Norrasjön. Bakom ruinen ner mot sjön fanns en fin fikaplats med bord, så kaffekorgen kan gärna följa med ut till ruinen. Sveriges äldsta bevarade ”paradtrappa”. Rester efter källaren till ett rundtorn. Märkliga nischer i trappans sidor. Kring denna murförsedda plattå har det legat träbyggnader med träpallisad mellan och på toppen en träbyggnad med mur omkring. Sen fortsatte vi ytterligare österut och hamnade en stund bakom detta ekipage. En mindre bärgningsbil i form av en pickup med en personbil på släp. Släpet saknade både registreringsskylt och LGF-skylt och kördes i cirka 70..... Badtemperatur igen trotts ganska mulet väder. Batteriuppföljning under dagen. Vid avfärd. Efter några timmars körning/laddning. Vid ankomst till Påskallavik. Känns som att laddningen åter fungerar fullt ut. Nattedags efter lite solcellsladdning under kvällen. Vår plan på morgonen var att köra ner till Möckeln men efter kontakt med @Magnus Nygren och @Malin Nygren bestämde vi oss för att istället köra österut och möta upp dem i Påskallavik, Nötö. Badvik, badtemperatur medförde så klart ett bad. Nu har vi hitintills badat på Västkusten, i Vättern, i Östersjön och i några småsjöar. Hoppas det blir lite till innan vi kommer hem. Kvällens camp, Nötö naturcamping/ställplats inte att förväxla med naturistcamping . Ett helt ok alternativ då det är svårt att hitta vildcamp ute vid denna del av kusten. Medan vi satt och väntade på middagen stannade en bil och kommenterade våra bilar och tält. Tydligt är att det fortfarande väcker uppmärksamhet med Jeepar med taktält. Vi fick ett antal bra tips av honom på intressanta utflyktsmål i området, väl värda besök. Kvällens middag blev sen kycklinggryta tillagad i Dutch Owen över grillen. Med åtföljande repris på gårdagens efterrätt. Sen lite hygge och planering inför morgondagen, medan mörkret började lägga sig. För min del avslutades sen kvällen med skrivande i taktältet.
  11. 8 points
    Etter 7 dager på farten kom vi hjem i går. Jeg anser ferieturen som en kjenpesuksess både for små og store, og fruen er nå bitt av basillen. Vi har gjort oss følgende erfaringer; -165cm taktelt er for lite for vår familie, så dette selges til fordel for et større -en 270-graders markise ville gitt oss sårt savnet tak bak bilen, der vi lager all mat, leter etter skift til ungene etc -innredningen fungerer meget bra, men det skal legges opp til enda to USB-uttak så vi kan lade fire enheter samtidig -bilen fungerer meget bra Så nå er taktelt og markise solgt, bilen kjørt inn i garasjen der den skal få litt kjærlighet. Bl.a olje og filter på motor, og litt rustmelk og lakk på noen steinsprut. Og så kalibrerte jeg messingventilene til 15pund, så det skal være raskt og enkelt å tappe ned hjulene neste gang.
  12. 8 points
    Ja... Vad säger ni Damer och herrar.. 🤔 Vet inte riktigt vad jag tycker. Ser dock bättre ut än förväntat efter lack o ledramper Får se vad sambon säger när jag hämtar upp henne efter jobb. Hiss eller diss? 🤔
  13. 8 points
    Förutom diverse annat servicearbete innan sommarens tur byggdes en specialdragkrok till cykelhållaren. Jag hade ju samma problem som de flesta andra med att reservhjul och Trasharoo blockerade hållaren. Med en original krok som förlaga konstruerade Görans garage en förlängd krok, tillräckligt lång för att gå fri från hjul mm. Göran svarvade och främste ett ämne till samma mått som basen på kroken. En dragkula inköptes från Biltema. Ett RHS profil skars upp och svetsades fast på ämnet. Kulan skruvades fast med en distansring innanför i profilen och alltihopa målades med svart boddy. Slutresultatet blev jättebra, och nu är det testat i snart 100 mil.
  14. 8 points
    Första prototypen! Lådor till höger om kylen och utrymmet mellan kyl och baksäte blir elcentralen är tanken! Kommer att köra med Victron produkter, har en Smart solar 75/15 med blåtand till solpanelen som är en 100w mono. Dc-dc kommer att bli en 12-12/30a isolerad, även den med blåtand så man kan ha koll på sakerna via telefon/ipad. Gullwing luckor är en plan för framtiden så man kan bygga hyllor för åtkomst från sidan! Höjning till bilen kommer att bli en 2” challenge från Gwyn Lewis. Ska försöka dokumentera och posta här!
  15. 8 points
    Turen gikk videre opp til toppen av Blåhøe, et fjell ved Vågåmo på ca 1600moh. Dårlig med utsikt på toppen, men fint område! Deretter fortsatte vi turen til Lom der vi tok det obligatoriske bildet av Lom stavkirke, og så på køen utenfor Lom Bakeri, før vi innlosjerte oss på Nordal Camping. Igjen får vi maaange laaange blikk på campen. Var ikke taktelt utbredt enda?
  16. 8 points
    Nu fick ivecon en liten kompis. Jag skaffar tydligen bara vita bilar med svart motorhuv..
  17. 8 points
    Dag nio 12/7 2020, SOT Gröndal Eskilstuna. Efter en kort natt vaknade vi i ett solvarmt tält, härligt! Dagens föga inspirerande morgonbild. Denna dag sa @Hanna stopp så vi valde att inte köra utan bara promenera. Lite blandade bilder från skogen. Vårt (Hannas) beslut att vi inte skulle köra kändes helt ok. Dagen i Eskilstuna avslutades med fika tillsammans med @Per Pettersson och Rozica. Och en regnskur! En välbekant syn i backspegeln. På väg mot kvällens planerade camp passerade vi Arbogaån. En av Hannas många kyrkor, Fällingsbro kyrka. Per tyckte att vi valde konstig väg till camp då han inte hade en aning om vår plan att mellanlanda i Nora. En mycket trevlig liten stad i Bergslagen. Väl i Nora måste man käka en Noraglass. Den var lika god som förra gången vi provade. Nora har fullt med gamla byggnader och är väl värt ett besök. Kvällens camp, ett ställe jag och Hanna rekade för något år sedan, ganska nära där svågern och svägerskan bor, men ändå helt ute i skogen. Har man camp intill en sjö måste man ju bara bada. Efter maten satt vi nere vid sjön och bara njöt av stillheten. Den här bilden av oss tog Rozica. Efterhand som solen sjönk mörknade det alltmer omkring oss. Det här ÄR Overlanding!!
  18. 8 points
    Dag tre, 6/7 2020, SOT Vånga Kristianstad. Efter en stundtals rejält blåsig natt vaknade vi till uppehåll. Dagens morgonbild. Efter att vi lämnat nattens camp tog vi ett stopp vid färjeläget ut mot Ivön. Sen bar det upp till Vånga, ett gammalt grustag norr om Ivösjön som använts för offroadkörning och enduro under många år. Inledande förarmöte med coronaavstånd. Vår Jeep och två av familjen Nygrens. Det var rejält med bilar på plats och även många ATV. Sen följde några timmars körning i ett ganska snällt område. Dock var spåren väldigt djupa och testade flexet rejält. Utmaningen var att hålla sig uppe på kanterna. Slänterna upp och ner bjöd också på en hel del utmaningar. Sikten nerför kanten var ibland nästintill obefintlig. Nice ass...... 😛 Strax efter vi käkat lunch var vi nöjda för dagen och körde mot morgondagens mål, Mölleröd utanför Hässleholm. Sörby kyrka. Regnskurarna fortsatte att avlösa varandra när vi rullade mot kvällens camp ute på Hovdalafältet. Här passerade vi Hovdala slott. @Magnus Nygren och @Malin Nygren favorit ställe ute på det gamla övningsfältet, alldeles intill en sjö. Regnet fortsatte att rulla in och det blev en kort paus i förläggningsarbetet. Tyvärr höll blåsten och regnskurarna i sig hela kvällen, stundtals blåste det riktigt rejält. Då vi hade våra markiser på samma sida fick vi stå med ”köken” åt var sitt håll. Med markiser, varav en fick vår vägg, samt presenning så kom vi undan regnet, dock fladdrade det rejält när vindbyarna drog in över oss. Extra väggen är en riktig höjdare när det är skitväder, värdet av att få en skyddad hörna är väldigt stor när det både regnar och blåser. Vädret hindrade så klart inte Hanna och Malin att fixa till en suverän trerättersmiddag. Förrätt, ostgratinerade tacochips i Dutch Owen, tillagade på en botten av aluminiumfolie. Vi värmde både Dutch Owen och Muurikkan med bricketter, vilket fungerade alldeles utmärkt. Varmrätt, pasta, korv och grönsaker i sås av grädde och mjukost. Efterrätt, pankakor med sylt, jordgubbar och grädde. Det är tufft att vara ute i skogen på SOT!! Mätta och trötta kröp vi sen upp i tälten. Dock tog fortfarande vinden i riktigt rejält och stundtals gungade både bil och tält i de hårda vindbyarna.
  19. 7 points
    Dag 4. Med hotellfrukost och skön säng att sova i men framför allt en skön dusch, så bar det iväg mot Tännforsen och Ristafallet. Tännforsen, störst i Sverige. Strax innan vi lämnande Tännforsen, så hade ett fäste till två rör som sitter på avgasrören lossnat, samt ett gött hål i avgassystemet som knackade. Fix med vajer och sång! Folk på p-platsen hängde med! Hjälp fick jag av alla dess slag! Hjälp att hålla upp benen och hejarklack, mycket tacksamt. Ristafallet. Passade på att bada vid små grottliknande pölar i fallets ytterkant och ta häftiga bilder... Men hujeda mig så kallt det var. Kul att sambon fick sig ett gott skratt när grottmänniskan i mig kom fram. Varken bild eller film på sjöodjuret (på mina enheter iallafall). Dag 5 Norr om strömsund. En liten udde parkerade vi på. Ljudet av forsande vatten i fjärran från ett vattenkraftverk och skvalpande ljud från sjön nära intill. Ganska vindstilla och otroligt vacker kväll! Dag 6 Ifrån norr om Strömsund bar det iväg till hällingsåfallet. Nära geddede. Trevlig promenad på cirka 2,6 kilometer längs floden. Alt. att ställa sig vid fallet och gå ca 250 meter. Självklart blev det en längre vandring dit och tillbaka! Middag blev bacon, ägg och potatis. Detta tillagades med en av de finaste vyerna hittills. Blåsjön heter sjön och vid vattnet finns grillplats och parkering. Dag 7 Vildmarksvägen. Här fick det bli att sova vid en utgrävd bro från vägen. Ensamma... trodde vi. Ett gäng med renar gick och betade vid sidan om bilen... får se om jag får tag i lite bilder kring det! I området vandrade vi runt bland diverse forsar och snöhögar. Här lämnar vi Norge för idag och kommer tillbaka imorgon med nya tag! Hatkärlek känner jag just nu som fick vara föraren hela dagen. Otroligt kort sikt, knöliga och smala vägar, folk körde fort mötandes och vägarna kändes knappa i bredd. Man kom inte särskilt långt på den tiden man körde, vilket fick den sträckan vi körde kännas som evigheter. Nu när vi är i Sverige i Hemavan, så siktar vi på Vik i Norge, sedan söderut så länge vi orkar. Norge är sjukt vackert! Här ska man bo 😍 Här är en bild från Norge, nära gränsen till Sverige.
  20. 7 points
    Väl hemma efter sommarens långtur har det blivit lite småfix på Jeepen. Tältet åkte av och fick nya hörn monterade. Det skulle jag egentligen gjort för något år sedan, plasthörnen har verkligen ”legat till sig” på hyllan. De gamla hade brustit vilket gjorde att duken inte satt riktigt på rätt sätt. De gamla poppnitarna borrades ut. Fästena till absidbågen skruvades av. Efter att borrat hål i hörnorna för nitar respektive skruvar var det bara till att nita fast dem igen. De nya hörnen var betydligt kraftigare än de gamla så förhoppningsvis kommer de att hålla bättre. Nästa steg var att montera nya stag under tältet. Inga problem att beställa från Gordigear. De nya snabbfästena som skulle på, krävde att stagen satt på andra hållet under tältet. Efter att stagen kommit på monterade jag kabelkanaler som jag fick med takplattformen av @Per Pettersson. Ett ganska smidigt sätt få fast kablarna istället gör buntband. Jag monterade kanalerna med 12mm M8 skruvar och ”halvmuttrar” som sattes i plattformens spår. Även de nya extraljusen blev inkopplade och justerade. De gav precis den extra bred som saknades på ljusrampen. Sista jobbet var att montera och justera in snabbfästena till taktältet. Eftersom jag mätte mycket noga både var tältet skulle sitta och sen var fästena skulle hamna så stämde det INTE alls. Samtliga fästen fick justeras igen när vi väl lyfte tältet på plats! 😂 Slutresultatet blev dock riktigt bra, Jag valde att montera fästena på undersidan för att de skall sticka upp så lite som möjligt och förhoppningsvis gå att ha på när jag kör in Jeepen i garaget. Nu skall det bara på en uppsättning fästen på släpet också, så skall vi sen enkelt kunna flytta tältet mellan Jeepen och släpet.
  21. 7 points
    Här kommer information om året hösttur i Norge Flera av er har redan beställt (även om informationen varit liten)..... Per idag är det endast 6 platser kvar!!!!!
  22. 7 points
    Vad vore väl en semester utan haverier Uppe på Aursjövägen hörde jag ett konstigt ljud. Förstod inte vad det var, och eftersom det inte upprepade sig så tänkte jag inte mer på det. Dagen efter när campet var ihoppackat, startade vi upp och brummade vidare. Remgnissel. Hmm. Aja, det slutade efter en minut eller så. Vid nästa stopp öppnade jag huven och kikade, hujeda mig så fint det var Högt på fjäll, Telia på mobilen () och söndag Fick lägga om planerna litegrann, fick lämna Aursjöfjället ett dygn tidigare än planerat. Tack Mitsubishi för att ni satt dit dubbla remmar på generator och vattenpump. Tog oss lite försiktigt till Otta, där vi fick tips om att det fanns en bra mängd med verkstäder. Hittade en camping och övernattade, tog cykeln och letade runt efter remmar. Mycket riktigt, rem hittades. Dock bara en i korrekt storlek. Men en ny är bättre än en gammal! Nu är jag tillbaka i trygghet i Sverige, och får sammanfatta lite. - Runt 200 mil blev själva trippen. 13 nätter i tält, en natt på hotell (som var nästan helt tomt och övergivet, kusligt spännande att replikera scener från The Shining ). I vanliga fall känner jag mig ganska färdig med tältande efter två veckor, men denna gången hade jag gärna blivit kvar längre. Hade dock lite åtaganden hemma, så det var bara att gilla läget. Blir en sväng till i augusti! - Fukt är festligt. Jag gillar utrymmet i detta taktältet, men det är inte optimalt i dåligt väder - åtminstone inte när man ska packa ihop. Om jag ska behålla detta taktältet så ska nog gasolvärmaren få en fast plats i bilen. Tog inte med den på denna resa, då jag har begränsat med utrymme i bilen. I efterhand hade den varit skön att ha, inte främst för värmens skull men för att driva ur fukt ur tältet innan sängdags. - Ström/solpanel/kylskåp osv. 100w solpanel och Isotherm kompressorkylskåp. Förra året hade jag lite problem på denna fronten. Tills i år har jag gjort om installationen. Samma prylar, bara lite annorlunda kopplat. En extra 120mm-fläkt har kylskåpets kompressor fått. Åkte till jobbet, lät med flit bilen stå avstängd i 14 dagar med kylskåpet igång och använde det varje dag. Ett par riktigt heta dagar i starten gjorde att det dippade (då kylskåpet fick jobba mkt hårt för att hålla temperaturen) men då vädret blev normalt tickade det så sakteliga uppåt och har hållt sig på acceptabla nivåer hela semestern. Inga problem någon gång egentligen. Denna punkt flyter ihop lite med nästa dock, som lyder.... - Markis, varför har jag inte köpt markis tidigare för? Vilken fantastisk grej! 2x2,5m är den, men det hade inte skadat med 2,5x2,5. Tror dock det hade sett lite underligt ut monterat på bilen. Det hade varit trevligt med en såndär batwing-liknande sak, men då hade jag saboterat min solpanel-setup. Om ni studerar denna bilden noga dock, så ser ni att solpanelen ger ett visst (men för litet) regn-skydd vid matlagning. Oooom jag skulle råka dubbla solpanels-ytan, så skulle det nästan bli ett acceptabelt skydd. Ingen nackdel att man kanske kan ladda fler roliga prylar då heller - Jobbet bytte från Telenor till Telia som mobiloperatör för något år sen. Gillade det inte helt då, gillar det ännu mindre nu. Ska fråga om de kan byta tillbaka på min telefon, om inte, så flyttar jag tillbaka numret i privat ägo. Det är verkligen enorm skillnad på näten, till fördel för Telenor på norska sidan! - Däck. Precis innan trippen bytte jag till helt vanliga aluminiumfälgar med nya BFG KO2 AT-däck. Har läst att det är flera av er här inne som inte tycker ljudskillnaden mellan AT och MT knappt är märkbar, och var därav lite skeptisk. Kan dock meddela att det var oooootroligt stor skillnad mellan dessa däck och mina STT Pro och jag är enormt glad att jag bytte Nackdel, bilen ser betydligt mesigare ut, meen det kanske man får acceptera. Vi får se vad jag gör framöver, MT-däcken ligger så fint i garaget och vilar så länge. Kommer säkert en del fler bilder så småningom när tid och lust finns =) Nu längtar jag mest till nästa tripp. Ser ut att bli 26'e augusti och framåt. Over and out och en avslutande bild från Oldenvatnet.
  23. 7 points
    Till ämnet vad jag vill ha, behöver ha och villhöver ha.. något begränsad budget då jag fortfarande har kvar ivecon. Flaket på en ford raptor är ju bara 5,5fot långt, så aningen kort att sova där om man är fler än en. Nu är inte resten utav familjen supersugna på att åka ut och sova mitt i skogen, så jag kan nog vika ihop mig där inne ändå. jag har iaf lokaliserat en flakkåpa som jag tänkt ha på bilen. Efter det har jag tänkt bygga två rejäla lådor på flaket Med helt lock ovanpå som jag kan förvara verktyg i när jag jobbar, och enkelt sätta lådor med ”campingsaker” i när jag ska iväg och sova i bilen. Har en takkorg ligger hemma som jag monterar på kåpan när jag väl får hem den. det jag nu funderar på är en markis. Jag åker iväg 5-7 helger/år och cyklar mtb. Det skulle vara rätt bekvämt att montera en markis på takkorgen för att kunna ha en torr plats att vara på. Förra året så regnade det varenda helg jag var och tävlade... Vill helst ha en 270 graders markis med möjlighet att köpa till väggar i ett senare skede. Vad har ni för erfarenheter utav olika märken? Jag tänker att det vore skönt om man slapp stolpar i ytterkant om det går? (Alucab ska funka utan?) men pris är ju också en faktor såklart och det kanske inte är så jobbigt med stolpar till slut? tanken är att markis får bli det första större inköpet. I en framtid så vill jag gärna ha ett taktält, då kan jag nog lura ut familjen också. Kruxet blir då att få fast det på taket. Kollade snabbt på Thule. Deras lasträcken till ford f150 tar bara 50kg. Det är lite i minsta laget. Tanken är ju att takkorgen sitter på kåpan bak Hela tiden och att tält vid behov får sitta framför. Får väl försöka göra det så mysigt som möjligt så länge på flaket och hoppas kunna lura med familjen ändå, så får jag sova i hängmatta de dagarna. Sen har jag en fråga ang hängmattan. Hur gör ni som sover i en sån när det är lite svalare? Jag upplever att det blir kallt underifrån då sovsäcken inte håller värmen så bra när man ligger på den. Har sett att till den jag har så finns det som en sovsäck som man kan trä över hela hängmattan istället. sånt jag funderar över just nu. Hur som helst. Markis är prio ett i dagsläget. Behöver lite rekommendationer där. Ska jag köpa med stolpar så har jag kikat lite på Darche. Någon som har erfarenhet utav den? Annars som sagt, gärna utan stolpar. det blev mkt text, så lägger in en bild också när sonen 2,5 år vill vara snäll och ladda pappas bil. Barn 2020..
  24. 7 points
    Blitt lite mera gjort idag...
  25. 7 points
    Fortsättningen på fiolårets långtur kom visst inte. Den får vi fortsätta på senare. Nu däremot - Norska karantänen avklarad, turen har startat. Ser ni mig - stoppa oss gärna och säg hej 😃 Lämnar Rjukan och far mot Geilo idag.
  26. 7 points
    Fruen har etterlyst bålpanne hjemme, så det er godt mulig denne blir like mye brukt hjemme og ja. 👍 I dag dro vi hjemmefra kl 12, og sjekket inn på Hunderfossen camping ca kl 18. Her blir vi til tirsdag, får lange blikk på campingen.
  27. 6 points
    Endelig hjemme etter en lang dag, and I present the new AWACS 😂
  28. 6 points
    Taktelt og markise ble fort solgt, men takbøylene er påmontert igjen og i morgen stikker vi på roadtrip for å hente det nye teltet. Gleder meg sånn passe. 😁 Ellers kom den nye vaskeposen vår i posten: Scrubba Den skal få fast plass i bilen sammen med nedbrytbart og naturlig vaskemiddel fra Sea to Summit. Fokuset ellers har vært på oppussing siste tiden, måtte hente mer gulv for noen dager siden men kom bare halvveis hjem før ene hjulet eksploderte. Da ble det lånt bilhenger og gjennomført redningsaksjon. Når jeg byttet bremsene foran på cruiseren så jeg at jeg manglet fjær for å holde klossene på plass, så jeg kjøpte det og nye pinner. Monterte de og tok et skift av motoroljen idag, så nå er den klar for roadtrip imorra.
  29. 6 points
    Dag tjugofyra 27/7 2020, Segelstorpsstrand och hem. Efter en kort natt vaknade vi till sol, i bakgrunden hördes ljudet av tennisspel samt som plötsligt överröstades av en cirkelsåg. Dagens morgonbild. Efter frukost var det MTB på Åsen som stod på scheman. Tjusig utsikt uppe från Hallandsåsen, ut mot Kullahalvön. Inte långt men fullt tillräckligt jobbigt med rejält kuperat samt mycket sten och rötter Denna gången fick cykeln åka JKU till och från spåret. Även en tur på på stranden, med bad och solande hanns med innan middagen. Dock såg molnen stundtals oroväckande mörka ut. Lite cykelfix. Efter maten så blev det så till slut dags, Jeepen lastades för den sista biten hem. Sista biten hem är inte mycket att skiva om. Plötsligt stod det Eslöv på skylten och då började det ju kännas som slutet på denna resa. Så var vi till sist hemma, åtminstone för stunden, kylen tömd och väskorna inne. På denna sommartripp som vi startade 4/7, har det blivit: drygt 400mil en dränkt Jeep storstädning av Jeep nitton nätter i taktältet fyra nätter hemma vid återhämtning bad både på Västkusten, Östkusten, Vättern och i en massa andra sjöar en massa kultur en del motion mycket god mat ganska bra väder fiske, men inga napp (utom bottennapp) men framförallt en massa trevliga möten med människor, några nya bekantskaper men huvuddelen bekanta som vi inte träffar så ofta Tack alla som följt tråden och vår lilla sommartur 2020!
  30. 6 points
    Blitt lite på göralöspinnen idag.....
  31. 6 points
    Så er beg tilbage ved kortet. Det er lykkedes at få sat Qgis op mod LM topographic og bruge de hentede filer fra et svenske trafikverket.. har filtret på grusvej og joinet med tabellen som viser svensk statsdriftbidrag.. så burde kortet vise alle svenske grusveje som der kan køres på 😇
  32. 6 points
    Testar lite körning med dessa idag 😊 Två remmar per låda. La en skena under som gör att det blir lättare att dra lådan av taket. Bakom dessa kommer vi ha en softpack bag från rusta. Där ska vi i med sittunderlag, bord, stolar, sovsäckar osv. lådorna kommer ha grill med tillbehör. Olika vätskor samt lite ved mm.
  33. 6 points
    Ny göralöspinne.... Lite less att montera av tältet när canadensaren ska med... samt nu har jag ju reservdäck så det räcker och blir över... ska bara sätta rondellen i den samt göra ett kapell ställ samt sy lite ...
  34. 6 points
    Noen ganger må jeepen bli stående, å heller bruke beina.
  35. 6 points
    Hej allihopa! Här kommer nu mitt lilla projekt! En 2002 Pajero "Sport" Köptes i mars, var inget speciellt gjort på den förutom extraljus och nya hemma monterade backljus. Efter att ha ägt bilen några dagar började de roliga sakerna rammla inmed posten! Nya fälgar och däck var de första som hände! Efter de vart de en tur med @Vikingstål för att få testa hur allt funkar! Tråkigt nog efter detta fick jag vara med om en dyr historia med ett växellådsras... Men den rullar nu igen! Var sen på en fiske och campingtur med en kompis, att sova bak i bilen var inga problem men ett taktält är något jag verkligen vill få dit! Efter den turen började jag få en klarare bild för hur jag vill att detta projekt ska se ut! Så orginal fotstegen åkte av och jag svetsade ihop ett par nya! Takplatform kändes även som ett måste så jag brände ihop en sån med! Jag har aldrig varit någon höjdare på el men nu ville jag verkligen få ihop ett 12v system så att kylen kan gå hela tiden! Så detta är mitt lilla projekt och allt som jag hunnit göra på de än så länge! har ni några förslag på nått annat roligt som jag inte hunnit med så säg gärna till
  36. 6 points
    Liten uppdatering har inte hänt så mycket med bilen på sista tiden luftfjädring är monterat för att hjälpa till vid full last. frontbågen är bortplockad för att lättare kunna komma åt vinschen, och en service är gjord. Sedan bar det av mot norr 436 problemfria mil i varierande terräng. Helt nöjd med bilen men nu ska det på större däck min 33" max 35" vinsch stötfångaren är nu på väg och Rocksliders ska tillverkas även dragkroken ska byggas om då den hela tiden går i så fort det blir lite terräng. Nästa år bär det av till albanien.
  37. 6 points
    Jag har en hasplåt nu så det ska inte vara nån fara 😎
  38. 6 points
    Dag tretton 16/7 2020, Stillingsö Orust. Vaknade till en lugn morgon. Det enda som stört morgonlugnet var svågern som vaknar vid 6-7 och sen far rundor utanför deras husvagn 🤣. Dagens morgonbild. Dagens första aktivitet var en biltur mot Valla kyrka där frun i ”värdparet” jobbade. En något mindre offroadig karavan, vi och två stycken Skoda. Många vackra vyer på öarna. Sundby säteri som vi passerade verkade ha både servering och aktiviteter. Nästan framme vid kyrkan såg vi ett rådjur med två kid som gick och betade på ängen. Den här tjusiga Mustangen stod parkerad vid kyrkan. Valla kyrka på NÖ Tjörn. Förutom att besöka kyrkan och Helena var målet att käka våfflorna som serverades på församlingshemmet. 30 för två våfflor och kaffe. Kan varmt rekommenderas. Vi tog också en titt i kyrkan. Läktaren var prydd med målningar föreställande lärjungarna. Även koret var vackert dekorerat. Det var ganska livligt med trafik genom sundet, Skåpesund, mellan Orust och Tjörn. Väl hemkomna blev det sen ett fyspass i form av ”välta husvagn, som föregåtts av ett löppass. Det var dock bara uppvärmingen av dagens aktiviteter. Nästa var bad och kajakpaddling. Första gången jag testat, riktigt kul även om jag trillade ur vid första försöket att komma i. Kajakerna var riktigt häftiga, handbyggda i trä av min svågers bror Peter och nästan 20 år gamla. Fast så imponerande var kanske inte min bedrift. Även den yngste i gänget, 8 årige Valter, klarade av att ta en tur. Kvällens program var sedan att vi bjöd värdparet på Overlandingmiddag vid husvagnen och Jeepen. Det blev en av @Hanna:s klassiker, laxpasta på Muurikka vilket uppskattades av alla förutom minstingen Valter. I trevligt sällskap duger även en camp på en före detta tennisbana gott. Inte blev det sämre när efterrätten kom fram. Smuldegspaj med blåbär och jordgubbar. Den uppskattades av alla, inte minst av Valter. Till sist sänkte sig mörkret och gästerna begav sig hem medan vi njöt lite till av en fantastisk sommarkväll.
  39. 6 points
    Dag tio-elva 13-14/7 2020, Bergslagen Lindesberg. Efter en lugn och stilla natt vaknade vi till behagligt väder av måsskrik. Finns en baksida att ha Camp intill en sjö Dagens morgonbild. Campen låg vid ett spår från en vändplats, perfekt läge nere vid sjön. Efter ett riktigt trevligt dygn blev det tid att köra in till Lindesberg för några kommande ”normal” dygn med släkten. Födelsedagsfirande och lite står på programmet. Ett lite mindre charmigt ställe för camp. Även normalt socialt umgänge kan vara trevligt, här blev det dragspel med ”allsång” i trädgården när svågern avslöjade en för oss ny talang, dragspel! Dag två i Linde bjöd på lite husfix och en löprunda, inte mycket att skriva om.
  40. 6 points
    Körde förbi häromdagen, tänkte att det kunde vara en rolig sväng på väg norrut. Svängde av och googlade sen, man skall alltid göra tvärtom 😉 först insåg vi att den är ca 360km omväg, sen insåg vi att vi var vid den norra delen ... får bli en annan gång 😬 Önskar er en god tur, nu är tempen iaf tvåsiffrig när i norr 👍
  41. 6 points
    I helgen ble det tur til vakre Gossen, en øy som ligger 15min fergetur og 15min kjøring fra Molde by. Mange fine plasser for camping på øya, der kommunen har tilrettelagt. Vi sov på Horremsleira, med tilgjengelig gapahuk, bålplass og toalett. Anbefales om noen har tenkt å ta turen til nordvestlandet i sommer.
  42. 6 points
    Så en bild med kabelstegen på taket också. Tyckte det blev så väldigt högt med takräcken mellan rails och plattform så nu ligger den på railsen med gummischims emellan. Nu funderar jag på vad nästa steg i evolutionen blir. Taktält? Markis? Ordentlig kyl? Rattmuff?
  43. 5 points
    Da har vi vært på en tur fra Tafjord-Trollstigen-Eikesdal-Aursjøen i fantastisk vær med mye trivelige folk! Ang teltet; Da har jeg og to unger på 6 og 9år fått oss to netter i teltet. Ta det negative først; -hempene på glidlåsene klirrer når det blåser, så der må jeg ha på krympestrømpe så det ikke høres ut som Nissens slede -med unntak av vinduene er det ingen lufting i teltet, så om man lukker vinduene for å unngå lys, blir det bra tett. Vi opplevde kondens kun på taket, ikke på selve duken. -madrassen er i overkant tynn, ungene merket det ikke men der jeg lå var det bra hardt. Vurderer å bytte den ut med Exped duo i LW-størrelse som passer perfekt på bredden og ok på lengden. -pga demperne er litt svake, trenger teltet litt hjelp for å komme seg opp. Men det synker ihvertfall ikke sammen. Positivt; -holder tett i regnvær -solid duk med solide glidelåser -superraskt å sette opp og ta ned -plass til to (kanskje tre) normale soveposer oppi der når nedfelt, ble for trangt med min gigantiske Isbjørn Jan Mayen. -lystett duk -synes jeg merker mindre luftmotstand på taket med dette enn det forrige softshell-teltet Totalt sett så angrer jeg ikke, jeg betalte ikke for et Alucab telt og det er jeg inneforstått med. 😁
  44. 5 points
  45. 5 points
    Grannen slarvade bort min choker-kedja fr winch-kitet för några veckor sedan när han plockade ihop verktyg o prylar. Tyvärr tror vi att kedjan nu ligger på sandlådans botten - någonstans... Fick beställa en ny. Man kan ju inte vara utan kedja när man skall dra ut timmer ur skogen, som @Wiberg brukar göra till herrejösses-eldarna på Vinterträff! Beställde en, vad jag trodde, likvärdig kedja. Det var denna som kom, från Warn. Känns som skaplig kvalitet ...och med certifikat, besiktningsstämplad med tyska Prüfings Ett par Warn kevlarhandskar och ARB Punkteringskit så var lådan snart uppackad för denna gång
  46. 5 points
    Jepp, ingen fare for at de faller ut, de er billige, lette å få tak i og de leder bra med strøm. XT60 tåler inntil 60ampere i perioder, xt90 tåler inntil 90ampere. Til bruk inntil 15A kan du bruke mini-xt også.
  47. 5 points
    tilbake fra tur. Kjørte over ei grøft, å så da at hengeren hadde godt med luft mellom dekk og bakke😉 men etter ferien blir det 31 tommere på den, så får se åssen den oppfører seg da. Har en ide om å få laget en slags lade stasjon til iPhone, kamera osv. Tenker en slik jula pelicase montert oppe på lokket Å da med alt av ladere oppi den? Er det noen som har sett noen smarte løsninger på det?
  48. 5 points
    Det blev en Gordigear 2x2 meters trots allt. Har precis varit iväg och campat hela familjen några dar och den räcker fint till vårt lilla set med 2 stolar, 2 pallar och ett litet bord. Jättenöjd med setupen nu, tips till andra som vill ha en markis är att den har en husvagnslist där den slutar så man skulle kunna förlänga med budget husvagnsmarkis och få en 2x4 meters enkelt.
  49. 5 points
    Dag tolv15/7 2020, mot Orust. Det ÄR stökigt att bo i tält mitt i stan och dessutom intill ett skolbygge. Men även denna natten förflöt hyfsat även om bygget drog igång innan sju. Dagens morgonbild. Hmm.... Jeepkofångare är hårda och kablarna i Bergslagen är mjuka. Det kostar att inte ha koll på hörnorna när man skall köra ner från klossarna och det är trångt!😎 Direkt när vi lämnade Lindesberg kom första skuren. På vägen västerut avlöste sen skurarna varandra. Dagens kyrka på bild blev Skälvum kyrka utanför Götene. Lidan passerades i uppehållsväder. Men strax därefter när vi passerade detta sjödugliga ekipage regnade det igen. För att lite senare övergå i riktigt massivt åskregn. I Lilla Edet passerade vi Göta älv och Sveriges äldsta sluss. Sen blev det färja från Kolhättan till Svanesund. Här valde jag att hålla ut till vänster då vi är ca 2,5m höga med taktältet. Väl ute på Orust var det ganska smala och kurviga vägar med trähus vid sidorna. Väl framme vid Stillingsö blev det camp tillsammans med svåger med familj. De i husvagnen och vi i taktält. En plats de stått på i många år med samfällighetens tillstånd. Sen bar det ner till byn där Anders, svågerns bror med fru, har ett sommarboende. I ett allt bättre väder blev det sen bad och middag. Utanför i sundet mot fastlandet passerade hyfsat stora båtar. Kvällen avslutades sedan uppe på vår ”parkering” under en härlig natthimmel.
  50. 5 points
    Dag fyra 7/7 2020, SOT Mölleröd Hässleholm. Efter en natt med rejäl blåst vaknade vi till en lite lugnare morgon som till och med var solig. Dagens utsikt från sovrummet. Och sen lite frukost. Men dröjde det inte länge innan det åter kom ett par skurar. Dock inte värre än att vi stannade till och kollade på utsikten uppifrån Hovdala. När vi anlände till Mölleröd, tidigare övningsfält för Hässleholms garnison, var där gott om bilar på plats. Anders höll återigen förarmöte, denna gången var det ju dessutom hans ”hemmabana”. Strax efter 10 bar det ut i skogen, här ligger vi bakom @Malin Nygren Jeep Wrangler, (YJ). Magnus puttade på och såg till att jag inte körde för sakta. Lennart Janssons JKU. Mikael Brönt stod på nosen i ett gammalt värn. Inte alltför mycket kvar innan han hade lagt den på sidan. Den här Ladan lyckades inte gränsla hålet utan fick leta sig runt istället. Service med att hålla undan träd och grenar uppskattas. På vägen ner för den här backen slog jag i skyddet för fördelningslådan lite hårt och skuvade av en skruv. Det medförde att skyddet stack ner i framkant vilket ju inte är så bra. Johannes och Malin var också på plats. Vi bröt efter lunch då Jeepen gick ganska varmt på grund av igensatt kylare samt att jag inte ville risker att haka fast och dra sönder skyddet för fördelningslådan. Pit stop hemma för några dagar. Inredningen åkte ur och saneringen påbörjades. På reglarna som ligger under inredningen kunde man läsa av lerhöjden i bakluckan. Mattan och resten där bak var inte alltför snyggt. Lera och vatten lite varatans. Ett rejält lager. Det var bara till att torka, torka och torka lite till. Även framme under baksätet var det vatten och lera. Mattan blev tvättad lite försiktigt. Innan kvällen var slut var det värsta urtorkat och tvättat i bagaget, nu återstår kylare och lampor. Ett nytt luftfilter är redan monterat.
×
×
  • Create New...