Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation since 09/28/2021 in all areas

  1. Skånskt Julbord igen.... ”Skånesektionen" planerar även i år (sjätte gången) ett julbord i skogen. I år blir det lör 18/12 - sön 19/12. 🎄🎄🎄🎄🎄🎄🎄🎄🎄🎄🎄🎄🎄🎄 Vi träffas någonstans i Skåne, äter gott och umgås. De som vill, sover över, men det är inget måste. Vill man bara komma och käka på lördagen så är det självklart också ok. 🎄🎄🎄🎄🎄🎄🎄🎄🎄🎄🎄🎄🎄🎄 Exakt tid och plats bestäms när vi vet hur många vi blir, liksom ifall vi kör knytekalas eller om vi väljer att göra inköpen centralt för maten. Alla får dock vara beredda på att hjälpa till med matlagningen. SÅ NI SOM ÄR INTRESSERADE, skriv en rad i tråden. Fjorårets Julbord
    8 points
  2. Første camp, morgenen derpå. Overraskende tørt til å være så vått... Ravnejuvet viste seg fra en vakker side. Pro-tip (fra en amatør), bilder blir alltid bedre når det er skyer på himmelen. Jon var på g (nesten) hele gruppa samlet Kabelferge. Lynrask som den er... tar det ganske lang tid å flytte 12 biler over vannet 2. camp fikk jeg ikke noen bilder av desverre, men 3. camp var helt ok den óg Fellesmiddag på gang. Ryktene sier at alle hadde eget privatbål etterhvert, men uten bildebevis kan ikke dette bekreftes. Også ble det mørkt igjen. Rart med det. Takk for turen.
    8 points
  3. Postar en (okej två.) bild(er)på en blöt defender en regning dag någonstans i de värmländska skogarna, bara för att jag kan 😅
    8 points
  4. …och så fick man ngn timme i höstsolen där man kunde skruva upp dessa paneler 😃 Fler saker kommer petas upp här - inkl den Tyska überfeta förbandslådan… …och please don’t ask…. You all know me…🤭🙄😁
    6 points
  5. Fick precis erbjudande om att förlänga garantin på bilen… Någon som tror jag begränsas av garantins finstilta…? 👀🙄🤣🤣🤣
    6 points
  6. Tänker att en egen tur tråd kan vara kul att dela med sig. Har idag följt ett spår av magnus nilsson1 på wikiloc en liten bit vilket var en fin bit. Från Lund till Reslöv på vanlig asfalt sedan var det mindre vägar mellan reslöv och stockamöllan. Efter stockamöllan blev det grus och vi testade lite olika lufttryck vilket resulterade i att vi tyckte 29 psi gav en fin gång och mjuk körning p Kul att också få motionera mina nu fullt fungerande differential växlar! krabbelur tillagning IMG_5878.MOV
    6 points
  7. På iPad i iOS 15 (sikkert også før) kan man nu kører sidebyside Jeg har lavet genvej til at åbne topo og Google side by side
    6 points
  8. 5 points
  9. Här nedan följer en flagrant och detaljerad redogörelse för mina senaste tillkortakommanden: Eftersom vädret skulle bli najs idag så bjöd jag med familjen på en trevlig tur på den skånska landsbyggden. Glada i hågen lastade vi Jeepen med allt som kan tänkas behövas när man planerar att spendera dagen i skog och mark, t.ex. chokladbollar, kaffe, korv med bröd, spade, ketchup, varma jackor, nyponsoppa, multimeter, dragstropp, campingstol, yxa mm mm. Det blev en planlös tur där första stoppet blev att käka frukost i en solig glänta mellan Genarp och Björnstorp. Mätta och belåtna satte vi oss i bilen igen och styrde kosan på grusvägar över Romeleåsen och efter några kortare stopp kom vi fram till ett ställe utanför Häckeberga som blivit en favorit. Mellan några åkrar parkerade vi för att slappa lite på en filt i gräset (förutom Emmie som valde att ligga på taket iförd filt och senare sovsäck och bivvy) samt fixa lunch. Max passade på att hugga lite ved och tvätta bilen. Efter några timmars mysande började vi känna att det var dags att packa in oss i bilen igen och köra hem. Väl ute på grusvägen hann vi köra 100m innan jag får syn på en underbar vattenpöl invid vägen. I cirka 30km/h styrde jag över för att ta pölen med vänsterdäcken och vevade ner min sidoruta för att njuta av stänket. De nästföljande 3,7 sekunderna har jag valt att skildra i diktformat: Väntan. Splash! Njutning. Sidolut vänster. Klonk! Mer sidolut vänster. Gas. Slörp. Aj aj. Gas!! Helvetes mycket sidolut vänster! Fan, fan, fan! Gaaas!!!! Nä... Eller? Njae... Jo? Nä! Näääää. Skit skit skit...inte igen! Lyckligtvis är familjen luttrad nu och även om barnen blev lite uppjagade så tog vi motgången som en familj (förutom att jag kände att allt var mitt fel. Vilket ju, sanningen att säga, är svårt att förneka) Jag försökte att få loss bilen genom att försöka gunga loss den men insåg ganska snart att det var lönlöst, den kröp bara längre ner med vänsterhjulen. Vi hängde på axlarna med båda diffklumparna mot vägen. Även vinchvajern rullades ut men utan fasta punkter att fästa i var det ju lönlöst. En förbipasserande hjälpsam gubbe försökte hjälpa oss loss men efter ett par tappra försök insåg vi att hans V70 inte hade en chans. Det blev istället att traska till närmsta hus där jag frågade en inte fullt lika hjälpsam gubbe om han hade en traktor eller lastmaskin eller på något sätt kunde hjälpa oss. Det kunde han! Han hjälpte till genom att berätta att "det såg slarvigt ut" när vi försökte dra loss bilen med V70n. Han menade att eftersom mina barn sprang omkring istället för att putta på så fick vi såklart inte loss den. Hade bara min 9 och 11-åring samt fru hjälpt till att putta så hade det såklart gått bra att få loss bilen. Jag förklarade att "bilen hänger på axlarna" och att det nog är tveksamt om den ens går att få loss med en rejäl 4-hjulsdriven bil men ack vad jag var tokig! Det är ju klart att man kan putta loss den menade han. Och om man inte kunde det så är det helt enkelt för att man inte gör rätt. Jag tackade för vänligheten genom att lämna hans fastighet... Det blev istället att ringa brorsan som återigen fick rycka ut. Denna gången med familjens Defender. Eftersom han själv tagit en öl fick hans fru ställa upp och köra de 3 milen ut till där vi stod. Precis innan de var framme kom dock en vansinnigt välsinnad ung man körande i en Navara. Han stannade till och jag förklarade att hjälp var på väg. Han svarade att "men ska vi ändå inte göra ett försök nu när jag är här?" Såklart kunde jag inte tacka nej och efter att han vänt bilen kopplade vi en stropp mellan våra bilar. Medan jag satt med backen i och hörde jag mina hjul spinna i leran hörde jag även hans 4 hjul spinna mot vägens grus. Bilen rörde sig inte en millimeter. Han backade tillbaka och gjorde ett ryck. Bilen rörde sig möjligen 10mm. Ett till kraftigare ryck och vi hoppade bakåt några decimeter. Vi manade på och efter ytterligare ett kraftigt ryck var vi äntligen fria! Vi tackade den okända räddaren som även berättade att anledningen till det djupa diket var att det precis blivit grävt utmed vägen. Efter att han kört iväg tog det inte mer än några minuter tills brorsan med fru anlände i Defendern. Det blev i alla fall en trevlig pratstund på en grusväg någonstans i Skånes vackrare natur en härlig höstkväll medan solen sänkte sig ner mot skogen. De 3 milen hem gick i makligt tempo, undvikande samtliga smaskiga vattenpölar på vägen och med ett stukat självförtroende. Som vanligt väljer jag ändå att se det positivt och inse att det är av misstagen man lär sig här i livet. Eftersom bilen inte har något takräcke just nu så var inte high-lift-domkraften med. I efterhand har jag tänkt att om high-liften samt en sån där stropp som fästs i fälgen följt med så hade jag förmodligen klarat att få loss bilen själv.
    5 points
  10. Det där kändes nästan bättre än att du bara fick en ny. Det finns alltså kapacitet för att både att reparera och få fram reservdelar till kylen!👍
    5 points
  11. Får bli en mer permanent elinstallation så den felkällan kan uteslutas i framtiden, fick förresten tillbaka kylen, blev en reparation, byte av kompressorkort. Skulle gått på 824 sek om det inte varit garanti. Boxen har nu gått ett dygn på 230V AC och ett dygn på 12V DC och allt verkar fungera som det ska. Dags att ta tag i nästa punkt på att göra listan som är.... (ska bara hitta listan, eller göra en ny, eller...)
    5 points
  12. Stort tack för de tankarna! Jag tycker nog ändå att det låter ganska likt det jag tänkt mig. I nuläget har jag inte planerat något taktält så det gör ju att mitt behov av mycket förvaringsutrymme på taket inte är så stort. Jag har ju iofs inte heller någon exakt idé om vad jag behöver ha på taket så det blir ju lite skott från höften med storleken. Min markis är ganska lång så jag är inte så orolig för utrymmet där, det känns viktigare att det kan regna och blåsa in så lite som möjligt mellan markisen och bilen. Med dessa tankarna föll valet på en smalare takkorg (1100mm). Korgen är nu i princip klar, i alla fall grunden på den. Det återstår ändå en hel del som t.ex. surrningsöglor, fäste för markis och belysning samt lackering. Sen är min tanke att lägga brädor som botten för att få till ett retro-utseende, men där får jag se hur utseendet blir och bestämma definitivt när jag ser det på plats. Ev. skrotar jag den idén och svetsar dit fler rör istället. Här är i alla fall resultatet så här långt, som vanligt gör jag en ritning och ändrar sen efter eget huvud när jag ser resultatet växa fram.
    5 points
  13. Förutom att linan kom på vinschen blev det reparation av Hannas fönster. På hennes sida har det en tid inte gått att få ner rutan hela vägen. Det blev till att plocka av dörrsidan och lossa plasten. Det visade sig vara den bakre styrningen till rutan som rostat sönder och lagt sig under rutan. Det satt en helare på reservdelsbilen som blev monterad och se, vips så fungerade rutan igen. Inte helt ovanligt fel, undrar om jag inte fixat det en gång tidigare på en av de andra dörrarna. 🤔
    5 points
  14. I väntan på att vi skall försöka fixa till navet har vinschen fått sig en översyn. Trumman blev sned i Blåningsmåla och gnagde i motorns gavel. Det var dock inte värre än att vi kunde rikta den i Görans garage. Så även om jag ett tag övervägde ny vinsch så får den hänga med ett tag till. När vinschen ändå var delad, särade och servade jag växelhuset och motorn. Det har jag skrivit mer utförligt om i Vinschtråden. Väl återmonterad verkade den fungera igen. Dock skall jag anamma @Rasmus Evertsson variant på säkring efter att funderat på hur lite det skall till, för att det skall bli kortslutning i en gammal skitig elmotor.
    5 points
  15. Ta med på en klassisk tur och upplev senhösten i de värmländska skogarna. Rekommenderat fordon: Minst 4x4. Dvs Hilux, Prado, Wrangler etc. Kommunikation: PMR446 kanal 6 (reserv; kanal 4) Preliminär rutt: https://www.gaiagps.com/public/TkpGoN6LdH2FeFGXVuQYSX42 Till 99% bara kartrekat. Inputs om bommar, arga markägare eller bättre alternativ mottages. Räcker inte sträckan till så slutar den där som den nya sektionen av TET börjar och det är bara att fortsätta norrut. Camp fredag till lördag: 59.18852, 11.85512 Förste man på plats rekar och meddelar övriga om den ej funkar här med ett inlägg. Fri tid. Jag räknar med att vara där från kanske 18:30. Vi blir i vart fall två bilar i från Trollhättan som det ser ut nu. 2-dagar-hosttur-2021.gpx
    5 points
  16. Vi kör en liten repetition på vår "Vett & Etikett" • Ledaren för respektive arrangemang har det överordnade ansvaret fördeltagarna. Ledarens ord följs till punkt och pricka. Eventuella oenigheter hanteras ögonblickligen mellan dem oenigheten har uppstått. • Alla deltagare bör ha monterat minimum en brandsläckare och första förbandsutrustning i respektive fordon. • Deltagande fordon skall helst ha monterat, eller innehålla minimum en radio enhet. VHF/UHF. • Vid färd på allmän väg respekteras vägtrafikslagen i respektive land. Detta är deltagarens ansvar. Minimum avstånd mellan fordon skall vara 50 meter. Vid behov skall det lämnas utrymme för att släppa fram annan trafik. • Vid färd utanför allmänväg följs terrängkörningslagen i respektive land. Där som djupa spår uppstår, skall dessa återställas på bästa sätt. • Vid eventuella konflikter mellan utomstående personer och deltagare på våra resor, skall ledaren för arrangemanget omedelbart kontaktas då denna är att anse som en talesperson för Overlanding.nu. • Vid övernattning i fält är respektive deltagare ansvarig för att lämna sin plats så som den såg ut när vi ankom. Avfall skall tas med, och lämnas vid godkända platser. • Var deltagare är ansvarig för att packa det som står uppfört som gemensamt material för var resa. • Alla våra träffar skall vara trevliga för familjer och barn. • Alkohol skall konsumeras innanför respektives gränser för normalt vuxet beteende. Overlanding.nu träffar och resor är inte, och skall inte uppfattas som rena sjöslag! • För allas trivsel är det önskligt med ro i lägret efter kl 23:00. Grova övertramp på regler kan medföra att man bortvisas från träff eller resa. Detta kan också påverka möjligheten för framtida deltagande.
    5 points
  17. Vad jag gillar med min är det faktum att den börjar ca 500mm framför A-stolpen, och därmed sveper ut med "full bredd" redan efter halva förardörren. Att väggarna är "tapered" och går långt ut ger stor yta under tak. Perfekt för att skydda saker/möbler vid regn. Vägg med öppning finns: Flexibla och stabila infästningar: Infästningen/"gångjärnen" är gjorda som separata små plastmoduler. Dessa är medvetet gjorda som "svagaste länken" för att brytas om det råkar hända en olycka med kraftig kastvind under uppsättandet etc. Dessa kan köpas lösa för någon hundring om man behöver nya och det följer även med två lösa med markisen. Jag gillar även att påse med kraftiga markpinnar sitter med och aldrig glöms bort. (ovan). Alla stolpar har snabbgrepp för att låsa/lossa och fälles in/ut under markisen. Snabb hantering. Det finns bara EN sak jag inte gillar. Det är att den blir blöt när det regnar, även när den är i påsen/infälld. Detta gäller både under körning i regn och när bilen är parkerad. Vatten kommer in via dragkedja och i ändarna av paketet. Detta gör att man inte kan ha markisen på om bilen/vagnen står utomhus i svenskt klimat. Jag fäller alltid upp och torkar hemma efter tur. Sedan lyfter jag av den och hänger in på väggen i garaget. Andra, liknande, batwings En kortare variant, liknande min (men inte helt samma konstruktion) https://adventure-ready.com/store/rhino-rack-batwing-vehicle-awning/ Finns även varianter som har en "extra led", och fäller en sektion FRAMÅT, mot fronten. Dessa ger bättre yta utmed sidan då den skärande triangeln hamnar längre fram.
    5 points
  18. Det var inte så himla blodigt att kapa till den. Kapade med marginal o sen visade det sig att bumper passar över den. Fick till o med plats med lyktspolarna. lite småfix kvar som att koppla in blinkers (måste man koppla in den, eller ska man skruva bort den?), kapa till skörmkanterna och sätta tillbaka innerskärmarna
    4 points
  19. Köpet gjort. Tältet får plats, men inte med nå mycke marginal dock, inser att det kanske är lite större än vad jag behöver, detsamma gäller nog batwing markisen. Kände ändå att priset var bra nog för att slå till, gav 15k för ett 190x240 med annex och en rhino rack batwing med 1 vägg. Är det för stort går det alltid att byta eller sälja och köpa nått mindre! Bästa för min del hade nog varit att köpa en vagn och ha grejerna på. Dom som sålde var även sjukt trevliga! Vi gick igenom hela tältet och anmärke bara på 1 dragkedja som strula. Dom bjöd även på kaffe och ville bjuda på både mat och låna ut toalett.
    4 points
  20. Cool! 😁 Nu har jag kommit fram till hur jag skall spendera lediga timmar i vinter. Nämligen genom att flytta över ALLA mina spår och POIs till ett eget GIS. Testade idag att nyttja Open Source (Free) version, QGIS. Suveränt! Här kan jag läsa in alla mina tidigare listor med POIs från Google Maps för att hålla min egen databas med punkter på platser. Jag läser enkelt in alla mina spår, eller andras spår - via .gpx eller .kml etc. (Se exempel i kartan nedan). Jag kan länka in WMS-data som Trafikverkets grusvägar eller Lantmäteriets höjdkurvor. (Se exempel på grusvägar i brunt i området kring Örebro i kartan nedan). ...och jag kan skapa och planera egna spår och liknande. Alla linjer och punkter kan sättas med valfritt utseende, färg, och symboler. De har även den information jag angivit - som ex "Skogstältplats" osv ...och allt integrerat mot VALFRI karta som underlag. Google Maps, Google Earth, Open Street Map eller annat. Kul detta!! Skall sätta upp en webserver hemma så att ALLT kan se o hämtas online, när som helst.
    4 points
  21. Så är bilen äntligen hemma igen med ny koppling, svänghjul, urtrampningslager och lite annat smått och gott.
    4 points
  22. Då har jag fått tillbaka kylen, blev en reparation, byte av kompressorkort Boxen har nu gått ett dygn på 230V AC och ett dygn på 12V DC och allt verkar fungera som det ska.
    4 points
  23. Det kom ett paket från 4x4 offroad 🤤
    4 points
  24. Även fast man drar på tur sammen med ett gjäng så finns ensamheten där ibland https://www.instagram.com/p/CU5g5NssCja/?utm_source=ig_web_button_share_sheet Tack för turen alle. Välbehövligt att inte ha mobiltäckning
    4 points
  25. Det är ju nu drygt två år sedan jag startade denna tråden och det verkar inte som att så många servat sina vinschar sedan dess. För min del blev det åter högaktuellt efter att vinschtrumman börjat ta emot i ena sidan efter den ganska tunga bärgningen av en ZJ i Blåningsmåla. Först lossade jag plusspolen från batteriet, sen… Av med linan och dokumentera anslutningarna på ovansidan. Lossa bultarna som håller fast vinschen och sen jordanslutningarna på undersidan. Nästa är i mitt fall att lossa de två skruvarna som håller ihop motor och växellåda över trumman och sära på delarna. Här syns hur trumman har tagit emot och skavt på insidan av motorn. Gaveln på trumman var skev, den hade pressats ut av linan och bågnat. Dock gick det bra att rikta den igen och därmed fick min billiga vinsch leva vidare ett tag till, men först en ny service. Först plockade jag isär växelhuset. Av med skruvarna (10st) som höll ihop huset och ur med första planetväxeln. Ganska osnyggt med gammalt fett och skit. Dock såg det helt ok ut efter avtorkning. Den stora hylsan som ligger inne i huset såg lite värre ut. Det är denna som man flyttar när man ”kopplar in och ur” vinschen. Här har det varit lite mer fukt och därmed rost främst i spåret. Dock inte värre än att det gick att putsa rent. Alla delarna rengjorda och klara för nytt fett. Totalt tre planetväxlar. OBSERVERA den smala tappen på armen uppe till höger som skall gå ner i hylsans spår och manövrera i- och ur-koppling av trumman. Den är inte jättekraftig och viss försiktighet kan nog vara på sin plats vid manövrering. Jag valde, att liksom förra gången jag smorde om växelhuset, använda marinfett. Rätt eller fel, ingen aning, men det har hitintills fungerat i ett antal år. Med växelhuset hopsatt var det motorns tur. Den särades genom att skruva loss två skruvar på gaveln och sen försiktigt bända upp locket. En del rost och damm från kolen men ingen direkt fukt. Kolen var rörliga men jag valde att sära på motorn. Jag lyfte först undan fjädrarna från kolen och vek undan dem. Med kolen ur vägen kunde jag först ta ut kolhållaren och sen försiktigt knacka ut rotorn. Här gäller det att se till att inte kablaget skadas. En del rost som jag pustade bort, både på magneterna och jordpunkten. Kolhållarna pustade jag av med en magnetfil innan jag sprayade dem med elektronikspray. Efter att ha torkat av allt och sprayat in ytorna monterades det ihop igen. Jag fick först strul med att få i skruvarna till locket. Det tog ett tag innan jag upptäckte att det fanns fyra hål och att jag skulle använde det andra paret, inte det jag testade först. Med allt återmonterat testade jag med viss oro om vinschen fungerade, vilket den verkade göra. Imorgon får linan åka på.
    4 points
  26. Vi kör ner till Gislaved och deltar i gemensamt lussefirande, njuter kaffe och tittar på "Villhöver-prylar" och luftar våra plastkort Gemensam avresa från Göteborg, för de som vill. Tid: 09.00 Plats: Rv40 pendelparkering Delsjön Koord: M2GG+9F Göteborg Vi tar en gemensam lunch ca 14:00, på lämplig plats utanför Gislaved. Plats beslutas närmare avresa. Var och en ordnar egen mat/grill, men gemensam samvaro vore skoj Kopia av inbjudan på FB nedan. LUSSEFIKA 2021 Den 4 December är alla HJÄRTLIGT VÄLKOMNA till oss på Marielundsgatan 52 i Gislaved. Vi firar 10år som AB & 1år i våra nya lokaler med många bra ERBJUDANDEN på plats Kaffe/glögg & lussefika bjuds det på under dagen.
    4 points
  27. Gps'en sa att vi skulle in här 🤨 6F3B5BC8-B6EE-45D4-B4E8-6BD83002AE6A.mp4
    4 points
  28. Lite lätt så Aldrig fel att ta sig en tur, ännu mer lyxigt att bilderna är tagna snudd på runt hörnet hos min mor, ett spår som går några kilometer över ett berg i varierande terräng, uppkört av skogsmaskiner 😁😁 det är sann lycka, att få åka bil i skogen tills man fastnar, för att sen gå i regnet hem till sin kära mor för en kopp kaffe och be grannen om hjälp med den stora traktorn 😂😍
    4 points
  29. I brist på nya uppdateringar får jag berätta om en gammal. (Eller har jag redan gjort det?) Kom på nu när vi var ner till stan för att handla och kom tillbaka till bilen efter ha rastat Ian (frun handlar, jag och Ian undersöker omgivning) att även om några setts detta IRL så var nog forumet ovetande. Då är det inte bristen på tvätt som ska uppmärksammas utan de tonade rutorna. Blev film pålagt när bilen ändå var inne för vindrutebyte. Och detta var faktiskt klart till "meet and greet" Annars händer inte mycket, men kanske snart.
    4 points
  30. Tråkigt att det fortsätter strula. Hoppas bara att det löser sig på bästa sätt. Säg till om jag kan hjälpa till på nåt sätt, rejäl svarv, fräs och lite annat finns att tillgå
    4 points
  31. Gummilackade grillen oxå. Tyckte chrome var lite gubbigt
    3 points
  32. Haha, tack! Förhoppningsvis kan någon få nåt vettigt ut av det...eller bara precis tycka att det är kul att höra om andras klantigheter
    3 points
  33. A five star performance in the noble art of "Bjuda på sig själv" 👍
    3 points
  34. Ble to første uka, så tok vi to elg og en hjort helgen etter. Nå sitter jeg på post, å her skal jeg sitte til det blir mørkt🤠 men om litt kommer sola
    3 points
  35. På jakt i bobil jeepen ble ikke ferdig før jakta, så måtte bruke bobil. Var veldig skeptisk. Men den har klart seg veldig godt, var en grusbakke som jeg var veldig i tvil om jeg ville klare. Jeepen spinner opp den siste kneika hvis jeg ikke har den i 4x4. Men bobilen klarte det, ikke bare engang men mange ganger. men nå er jeepen ferdig på verksted, må bare få tid til å hente den
    3 points
  36. Vi får se hur jag gör med bussplanerna. Beror lite på hur övriga familjen känner för backpacking med bil. 😉 När det kommer till 2cv ska man inte tynga ner med en massa onödigt. Dom funkar fint (nästan) helt original. Lite verktyg, reservhjul, olja, tändstift och spade räcker gott. Jag säger som Colin Chapman ”simplify, then add lightness” 👍
    3 points
  37. QGIS Detta var ju inte särskilt svårt. Men attans kul... Jag har en tid kört med Google Maps för planering av resor, loggat spår och sparat som .gpx (som de flesta andra). Detta har jag sedan lagrat på Dropbox och länkat in som en "total databas" i Google Earth Pro. Dock har jag sett MÅNGA brister och buggar med just Google Earth Pro, vilket gjort att jag funderat vidare en tid. Då jag själv arbetar dagligen, sedan ca 30 år tillbaka, med CAD-program, GIS och visualisering var det ju en smal sak att slänga in materialet i QGIS, som är en gratisprogramvara för bl.a. karthantering Fördelen med ett program som QGIS är att det hanterar alla koordinatsystem, kan sätta vilka "stilar" man vill på symboler eller spår - och hantera med lager. Därmed kan man presentera sitt innehåll precis hur man vill. Man kan även länka in öppna data som info från Trafikverket, Google och Lantmäteriet mfl. Nedan är några exempel på vad jag slängde in och anpassade nyss. Strukturerat upp en "lagerstruktur" med olika innehåll i vänster kolumn. I bilden har jag valt karta i gråskala för tydlighet i min planering. Där är även ett par röda spår jag kört (mindre urval), och ETT kort spår söder om Torsby för att illustrera exempel på annan "stil", exempelvis hur det kan se ut vid planerande av spår för resa. Bilden har även två POI-kategorier tända. Dessa är "gul triangel" för möjlig camp att kolla upp, samt "grön triangel" för camp som redan kollats som OK. Zoomar man in i kartan tänds sedan "etiketter" för vissa symboler av intresse. Nedan ser man att de gröna trianglarna då får text "Skogstältplats", medan de gula fortsatt bara är en symbol. Zoomar man in ytterligare ändras det till att även skriva ut etiketter på de gula trianglarna. På den inzoomnings-nivån tänds även andra inlänkade data upp. Dvs alla Sveriges vägar med statligt driftsbidrag (dvs de som måste vara öppna och utan bom) tänds upp i "lila" färg på kartan. (nedan) Ett annat lager som kan tändas är det som illustrerar vad som är grusvägar. Dessa är då blåa. Eller med Lantmäteriets Topo-karta... ...och vill man ha Google Maps som underlag, men fortsatt med väginfo illustrerad... Bara för att då ge ett exempel på nyttan (nedan) kan jag nämna att man här direkt ser att de flesta gula trianglar (dvs camp-sites att kolla upp) ligger i änden av en grusväg utan statligt driftsbidrag - dvs troligt med skylt eller bom... Det ser man inte på samma sätt om man bara kollar i ex Google Maps etc Alla länkade spår och POIs ligger i Dropbox, vilket gör att jag har dem tillgängliga i TopoGPS i bilen. Slår även ett slag för gratisprogrammet "GPSBabel" där man i datorn kan översätta (konvertera) mellan olika filer som GPX - KML - Garmin osv osv.
    3 points
  38. På ett sätt lite synd, har sneglat åt det hållet och småhoppats att någon här skulle dyka upp... Men en 2cv i overlandingskrud ser jag fram emot. 😁
    3 points
  39. Lättlastbilar alltså under 3.5ton har normalt lastlåsskenor i aluminium. Där räknas varenda kilo. Gäller att kolla vad skenan är godkänd för. Jag skulle nog titta mer på något liknande som snabblås till containrar. Något sånt tillsammans med styrtappar så kan det nog bli smidigt. Borde gå att skala ner och göra motsvarande i mindre storlek. Tex en excenter tapp bak och styrtappar fram
    3 points
  40. Var det bara jag som tolkade @Jockeiskogen som att han menade whiskeydunkar? 😁
    3 points
  41. Forumet kommer att uppdateras ca kl 23:00 i kväll. Detta är en liten uppdatering så räknar inte med att det skall vara någon utmaning.
    3 points
  42. Ett par bilder på bilen efter modest höjning. Hade monterat något fel i ena fjäderbenet, (en distansmutter) så jag fick plocka ner allt igen igårkväll och göra om göra rätt, nu har jag inga dunsande ljud när jag kör över gupp och bilen känns bra! Fick ta och testa lite skogsvägar på väg till jobbet imorse för att se att allt funkar som det ska
    3 points
  43. American schoolbus med brøyteplog
    3 points
  44. Under våren och sommaren har jag tagit fram ett höjningskit till volvo xc70 2000-2007. Dom höjer med 25mm och monteras mellan fjäderben och kaross. Passar xc70 awd, v70 awd och s60awd, även bilar med nivåmatic dämpare bak. Passar ej 2008 och nyare tyvärr.
    3 points
  45. Har också uppgraderat inför vintern. Detta kan köras på bl.a. bensin. Så nu har jag... 🤔 är det 6 olika kökskombinationer?
    3 points
  46. Det behöver du INTE…. med din och fru Norlins bil!!!!🤣
    3 points
  47. Jag tror dig!! 😂
    3 points
  48. Du behöver en vinsch!!! 😆
    3 points
  49. Pratade med verkstaden igår och det verkar som jag har en fungerande bil till helgen! Wohoooo! Kan säga att det är lagom utmanande att bara ha en liten elbil till hands när man har tre barn och en gård att ta hand om. Tur jag är pappaledig och slipper flänga runt så mycket …………………………………………………………. Uppdatering 6/10. Fick ett samtal från verkstaden som var lagom kul. Svänghjulet är också kaputt! Det har gått väldigt varmt och slagit sig så det är utom räddning! Så nu blir det ett nytt svänghjul också. Old cars - what a joy 😀
    3 points
  50. Behovet av att släpa ut boendet i ”terrängen” är ju väldigt begränsat. Där handlar det ju mest att det ser fränt ut…. med det sagt så kan det dock vara just fränt! 😆
    2 points
×
×
  • Create New...