Jump to content

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation since 07/19/2019 in all areas

  1. 13 points
    Hej, ny användare, kör en 2017 G, tidigare engelsk bilfantast (lr, lotus, mini) men lite trött på de obligatoriska problemen 😬.. återstår emuhöjning, hutchinsons och lite kosmetik (kanske ett större taktält också då vi är fem pers+hund), sen är jag nöjd med min mtbbil/camper. mvh Johan
  2. 13 points
    En stor förändring stundar för mig. Har köpt mig kåk, så har ni vägarna förbi trakterna Töcksfors, kom förbi på en kaffe! Då det bara var en carport, så tecknas det garage för fullt. Här är nog slutresultatet tror jag. Tyvärr blir övertagelsen när expon är, så jag droppar campingen där och kommer troligen upp på lördagen eller söndagen för en tjöt i alla fall.
  3. 12 points
    Tänkte sammanfatta min lilla tripp så gott det går, vilket inte är det lättaste nu när det gått några dagar sedan jag var ute och kuskade. Bilderna är tagna med min iPhone så ni får ta det för vad det är Bakgrund: Har varit sugen på att köra vildmarksvägen i väldigt många år, men det har alltid varit något som kommit i vägen … Så i vintras bestämde jag mig för att sommaren 2019 var det dags att bocka av vildmarksvägen på min bucket list. Sagt och gjort. Bilen preppades packades efter konstens alla regler och siktes ställdes mot Örnsköldsvik/Skeppsmalen. På kvällen 15/7-19 var vi framme i Ö-vik. Passade på att ta det lugnt med familjen i Skeppsmalen innan vildmarkvägen. Var ute och gick Lotsstigen i Skeppsmalen. Bra och lättillgängliga löpar- & vandringsspår med fin utsikt som belöning när man kommer fram. På morgonen 19/7-19 satte jag mig i bilen och körde till Ö-vik för att fylla tanken med bensin och kylboxen med mat och dryck. Några timmar senare var jag framme i Strömsund. Eftersom jag hade siktet inställt på Hällingsåfallet så tuffade jag snällt vidare tills jag nått min destination. Gick runt och beundrade omgivningarna ett bra tag innan det var dags att styra bilen mot Lia Ranch - Ankarvattnet (riktigt bra ställe om man inte vill eller kan campa i det fria). Startade dag 2 tidigt eftersom jag ville inta morgonkaffet i Stekenjokk. Sagt och gjort – Packade ihop och körde vidare. Väl framme i Stekenjokk smakade frukosten underbart. Passade även på att vandra några kilometer innan färden fortsatte … Pit stop i Klimpjäll. Både bilen och jag tankades. Lyckades få med mig lite färdkost i form av rökt ost också. Underbart god. Nästa stopp blev Fatmomakke kyrkstad. Väl på rull igen gjorde sig kaffesuget påmint. Så passande att Trappstegsforsen dök upp och att det rara paret som hade kiosken/restaurangen vid forsen hade nybryggt kaffe. När kaffet och bullen låg i magen och jag var nöjd med utsikten satte jag mig i bilen och tutade vidare... Stannade på några ställen på vägen, men rätt vad det var så var jag i Vilhelmina. Stannade där och åt middag. Under middagen började jag fundera på om jag skulle vidare till Strömsund för övernattning eller om jag skulle kolla in Dorotea och sedan vika av mot Skeppsmalen igen. Eftersom jag egentligen sett vad jag ville så valde jag att åka tillbaka till familjen. Summa summarum: Vildmarksvägen var och är fantastisk. Den är väldigt tillgängligt vilket märks på antalet husbilar som puttrar runt. Underbara vyer, fina vägar (kanske lite väl fina), trevliga människor m.m. Totalt blev det blev ca. 2350km under semesterresan och bilen drog i snitt 0,72 l/milen. Helt okej med tanke på nya däcken, takbox och full semesterpackning. Suget av att tillbringa mer tid i fjällen och köra på fina grusvägar har satt igång hjärnan igen … NOTE TO SELF: Skriv dagbok! SKRIV DAGBOK!
  4. 12 points
    Uppsummering av resan, kort och gott - Borta bra med hemma bäst Nu låter jag som en gammal gubbe som är både negativ och har växt fast i sitt inrutade bekväma weekend-overlander-liv. Visst börjar jag bli gammal (är också det enligt många), men jag försöker att inte vara negativ i min reflektion runt resan. Är du oenig är inget bättre än det, nu jag skall försöka utdjupa hur jag tänker, samt vad jag saknade. Som så många andra önskar jag komma hem med en «upplevelse rikare» en känsla att man har upplevt något unikt som skrivs in ens egna livshistoria. Ser vi bort i från det uppenbara med att vara borta från hemmet, så önskar jag gärna uppleva något mer. Det kan exempel vara fantastisk natur, människor, kultur och sevärdheter. Men större delen av resan genom dom tre Baltiska länderna hade den samma känslan och upplevelsen jag har när jag kör Göteborg-Oslo fram och tillbaka, eller mitt pendlande på E18 mellan Tönsberg och Asker…tomhet.. Alltså, jag registrerar att vi förflyttar oss genom ett enformigt landskap, men jag kan inte komma ihåg vad vi kört förbi. Jo jag vet.. det är otroligt fräckt att mena något sådant, men det är så jag känner det. Vid planeringen av resan blev det ganska snabbt klart att det var svårt att hitta sevärdigheter via ex Google Maps, Tripadvisor och nätet generellt, men jag tänkte som så att det finns nog än då, det är bara ingen som skrivit om det. Det visade sig ganska snabbt att det faktiskt inte finns, eller... det vi hittade massa av var märkta kyrkgårdar. Ni vet dom där skyltarna ut med vägarna som är för sevärdigheter, det finns det massa av i Baltikum, men alla vi såg pekade som sagt på en gravplats. Jag hade i min naivitet trott att det skulle vara mer spår från ländernas historia med sin granne i öst, lite slå sig på bröstet och visa att vi är fria…. För exempel finns det otroligt mycket skyltat i Polen, Tjeckien och Slovakien, för att nämna några länder jag besökt i öst. Här visat man till sin historia och hur man har rest sig och byggt sitt samhälle. Men kanske dom Baltiska länderna inte kommit så långt än, eller kanske det inte har ett sådant fokus? När det är sagt, vad är det som är bra? Naturen upplevs som ren, jämfört med andra öst europeiska länder jag rest i. Landskapet känns som på Öland eller Gotland när man färdas i kustområdet. Dieseln är billig, mellan 10 och 11 kronor, maten lika så. Generellt håller campingarna en hög standard (ja vi valde campingar pga säkerheten). Kreditort går överallt, även debit-kort. Det är en valuta (euro). Inga avgifter för vägarna på något sätt (Utom en miljögata i Jurmala i Lettland). Både mat och dricka kändes helt ok och vi blev inte dåliga en enda gång. Det är god service, även om du inte får ett leende från personalen, dom flesta suckar och stönar tungt för att just du måste beställa ett eller annat (its just the way it is). Engelska fungerar bättre ju högre upp mot Finland du kommer, men med hjälp av gestikulering går det bra överallt. Säkerheten på vägarna? Först ett par ord om standarden på vägarna vi körde på. Vi följde tätt utmed kusten upp till Tallinn och i flera områden var det väldigt lite människor, så standarden är kanske inte representativ för landet som sådant. Vägarna i dom stora städerna som Klaipeda, Riga och Tallinn är som hemma.. inte bättre och heller inte sämre. Vägarna ute på landet varierar väldigt från vägar där tänderna är på väg ut ur munnen till att man kan balansera ett glas med vatten på motorhuven. Dom bästa vägarna upplevde vi i Estland, riktigt bra. Vi upplevde, eller såg bara en enda olycka (nu vill man ju helst slippa uppleva någon). Av något otrolig orsak hade en buss klarat att köra in i en bil bakifrån på en 2km lång raksträcka utan någon avkörning. Det var inget våldsamt, men det behövdes en ambulans och ett par poliser. Men när det är sagt så kunde det ha varit så mycket mera. Det första vi upplevde var i en rondell i staden Klaipeda. Vi körde i ganska normal fart in i en tom rondell där vi bara skulle rätt igenom. Bilen bak kände kanske att det gick lite långsamt så han valde att köra i motsatt riktning i rondellen för att komma förbi oss, lite speciellt. Annars kändes det mer som att vi «nordmän» skulle köras förbi kosta vad det kosta vill! Var det 90 och vi körde 110 så skulle bilen bak i alla fall förbi i 130… det var som man skulle visa att «den där jävla snobb-jeepen kommer du fan inte långt med», men det kan också vara att det generellt är så i trafiken. I alla fall tog vi det jävligt lugnt och baserade oss på att inga andra än mig kan köra bil eller följer regler. Men när vi kommer ner till dom sista linjerna med text, så har jag faktiskt upplevt något, men kanske inte det jag trodde jag skulle uppleva! Reser vi tillbaka? Ja absolut, men inte med bil, då blir det flyg till dom typiska städerna…… Men, hade jag bott nere i södra delen av Sverige så hade jag garanterat använt båten ett par gånger till Klaipeda för att uppleva naturen på halvön Curonian Spit och staden Nida där man kan njuta gott av billig mat och dricka. PS! Jeepen fungerade perfekt på hela resan. Tappade dok en spännskruv till reservhjulshållaren så den skramlade hela vägen hem. Vi har kört ca 310mil (förbrukning mellan 10.2 till 10,5), använt totalt 7.500,- på båt (Klart jag var klar över det, men vi gör inte det en gång till, man kan köra mååånga mil för dom pengarna). Allt av campingutrustning fungerade också perfekt, inget behövs tas bort, eller läggas till. (toalett kanske).
  5. 12 points
    Dag 2 Startade från Mölnlycke kl 09 med Björlanda Kile som mål, och mer specifikt Seasea som hade både solceller och öppet på en söndag. Blev en 100w till en hygglig pris. Blev ett kort stopp på Biltema för lite onödiga saker vi troligen inte behöver. Körde E6 hela vägen ner till söder om Halmstad. På vägen ner räknade jag in upp mot 27st Overlanding riggar på väg norr, hoppade över fordon som vanliga bilar med taktält. Imponernade.. 3 st riktigt tuffa Unimoger och ett par lastbilar ala Paris - Dakar typen. Vi matchade i ca 100km/t. Kort stopp efter vi svängde av mot öst för en önskad pizza. En timma senare var vi i Karlshamn. Själva incheckningsområdet var som en lite krigszon där anarki styrde... Bilar som försökte "fuska" plats till trots för att alla skall med samma båt. Tomgångskörning gällde i minst 50min undertiden vi väntade på att köra ombord. Båten är fräsch, men det är engelska som gäller bland personalen. Alla platser i baren var tagna av törstiga passagerare som hunnit in på sin tredje halvlitere på 10min. Klart slut från ett varmt soldäck
  6. 12 points
    Första inlägget tillägnar jag @Christer och hans kusin @Metalwolf som ställde upp och hjälpe mig och @Hanna få ihop Jeepen när vi kört sönder sent på kvällen norr om Torsby. Christer ställde upp med både verkstad och svetskunskaper och hans kusin med svets. Detta sent en torsdagskväll som hann bli natt innan jobbet var klart. Att vi sedan dessutom fick låna köket av Christers sambo Beatrice så vi kunde få i oss mat var ju ytterligare en bonus. STORT tack, detta gjorde att vi kunde fortsätta vår resa!!
  7. 11 points
    Da har vi kommet oss til Island og har hatt vår første natt her! Vi har kjørt fra Seydisfjordur og retning syd-vest. Håper og få lagt ut litt bilder her ifra turen videre!
  8. 11 points
    Årets sommerferie blev til 18 dage i Sverige🇸🇪og Norge🙂 i alt 3100km. Rute: Frederikshavn🇩🇰🛳Göteborg🇸🇪 Sunne, Malung, Mora, Sweg, Røros🇳🇴, Alvdal, Sunndalsøra, Åndalens, Geiranger, Jotunheimen Nationalpark, Gaupne, Flåm, Bergen🛳Hirtshals🇩🇰
  9. 11 points
    Da er vi på fergeleiet og setter kursen hjemover imorgen! Alt for lite oppdateringer underveis men her kommer det bilder fra den siste uken/ halvannen
  10. 11 points
    Idag blev det gjort lite till. Jag började med att byta olja i framaxeln, skönt att ha samma intervall på axlarna och det var ett tag sedan sist. Även här valde jag att bara suga upp oljan, jag går hoppas att det inte ligger något löst kvar som @pilten hade. Sen blev det till att köra bort till kompisens lift och börja fixa det som jag upptäckte efter tvätten i förra veckan! På vår sommartur fick jag ju hjälp av @Christer att provisoriskt laga ett brustet nedre bärarmsfäste på vänstersidan fram. Det började med att främre kardanen delade sig när jag vände ner i ett dike. Det berodde på att ett bärarmsfäste nästan helt var av. Christer som bor några mil från Torsby där vi körde sönder, hjälpte oss på fredag natt att reparera Jeepen. Han skar till lite plåt som fick förstärka upp den rostskadade infästningen. En provisorisk lagning som lär hålla ett tag och som gjorde att vi kunde avsluta vår semestertur enligt planering. Detta tänkte jag skulle få hålla tills Jeepen skall in på en rejäl rostlagning och förstärkning av samtliga infästningar inklusive kontroll och lagning av golv mm. Men det jag nu upptäckt var att även på vänstersidan bak var ett bärarmsfäste av, dock det övre istället för det undre och på högersidan var det en spricka i ramen. För att kunna fortsätta köra med Jeepen under resten av sommaren och hösten var även dessa skador tvungna att åtgärdas. Fästet på vänstersidan var helt av och när jag hissade upp bilen låg det löst ovanpå den sedan tidigare brustna krängningshämmaren. Ramen, som egentligen inte är en ram på ZJ, var lövtunn av rost och sönderbruten där fästet suttit. Lite rostig plåt var kvar runt och bakom fästet, rosten i brottytorna visade på att en del sprickor har funnits där en längre tid. Efter att vi kapat av det rostiga och Göran skurit till ny frisk plåt svetsades först ny plåt fast och sedan svetsades fästet på den. Dock konstaterade vi att även denna lagning får ses som provisorisk och att planen att till hösten lämna in Jeepen för en rejäl rostlagning bör genomföras. Då skall större del av ramen runt fästena kapas bort och ersättas av ny plåt samt delvis även golvet intill. Under onsdagen plockade jag först av krängningshämmaren från reservdelsjeepen hemma på gården. Det gick alldeles utmärkt trotts lite regn @CampForCer. Den har snart betalat sig. Vi får dock se hur länge denna krängningshämmaren håller, vinklarna är inte optimala efter att vi flyttat bakaxeln. Väl nere i garaget fick jag monterat främre kardanen med nya överfall. Sen lite rostskydd på de lagade fästena. Avslutningsvis monterade jag utfjädringsbegränsningar som jag tillverkade av några fyrkantsbrickor och bitar av ett spännband. Genomgående skruv genom ett stag i ovankant samt genom remmen som jag slagit hål igenom samt vikt runt en fyrkantsbricka. I nederkant fäste jag dem i nedre fjäderfästet. Framtiden får utvisa om spännbandet är tillräckligt starkt och om detta kommer att förhindra ytterligare släpp av bakfjädrarna. När jag ändå hade Jeepen på lyften passade jag även på att efterdra bakhjulslagerna. Det var med viss bävan som jag plockade av frihjulsnaven för att komma åt lagerna men de var helt fria från olja! Skönt att det problemet verkar ha löst sig.
  11. 11 points
    Så var familjen hemma efter ännu en lyckligt genomförd semesterresa. Denna gången följde vi Donau från dess (officiella) källa i Tyskland till dess slut i Ukraina där den rinner ut i Svarta havet. Bevis på att vi klarade det Sen skulle vi hem också, så då körde vi upp i Ukraina med besök här och där ... Jag brukar ju alltid börja med intressanta siffror, skall försöka med det även denna gången även om det tryter lite. Antal köra km (ca): 6000 Antal dagar på resa: 27 Länder besökta: 10 (Tyskland, Österrike, Slovakien, Ungern, Serbien, Rumänien, Bulgarien, Ukraina, Moldavien, Polen) Kr för billigaste litern diesel: ca 8,8 (Moldavien) Längd på Donau: 2800km Timmar i tullen in i Ukraina: 3 Timmar i tullen ut ur Ukraina: 3 (Polackerna som var senfärdiga/noggranna på öst-vis) Antal procent budgeten sprängdes med: ca 50 Bilens förbrukning: ca 15l/100km (mätte aldrig en hel tank med nollställda mätare) "Största" tankningen: 172liter, extremt vältajmat i Moldavien 🤘 Båtturer på Donau: 4 Campingnätter: 14 (? har inte räknat 100%, mycket "Glam" på denna resan ... ). Nya coola hattar: 2 (varav en syns på de flesta bilderna med mig i) Längsta sträckan vi körde på en dag: ca 500km Kortaste sträckan vi körde på en dag: ca 150km Kanske kan uppdatera med fler coola siffror sen ... Så, undrar ni nu, hur kan man lyckas med en sådan här resa ... allt handlar om planering. Man börjar med ett sådant här tjusigt dokument Som efter dag två ser ut så här Planera först och anpassa sedan till verkligheten med andra ord Vi har numera förlåtit Stena Line dess synder och valde att börja enligt "gammal tradition" med färjan till Kiel, tyvärr var "vår" hytt med pool redan bokad, så vi fick nöja oss med rund säng istället, inte alls samma sak kan meddelas ... Stena Line visade sig från sin bästa sida när vi var där i god tid innan incheckningen och sedan stod och väntade i ca 2 timmar på att få köra ombord: "det är en sådan dag" enligt han som stod och släppte på bilar. Familjen höll uppe humöret med hjälp av den aldrig svikande selfie-pinnen Som tur var så hade vi kvar vårt bokade bord när vi ca 1 timme försenade, inkluderat att snika åt sig lite gratis skumpa som ingår i hytten kunde ta plats och spränga den dagens budget med en riktigt hygglig middag. Sen var det dags för promenad på däck, Bulan var tillsagd att dricka så mycket (gratis) varm choklad att vi skulle gå plus minus noll på biljetten, han släppte inte muggen på hela kvällen ... Fortsättning följer ...
  12. 11 points
    Dag 8 Vi droppade Åland på resan, på grund av kostnader, mer om det senare. Efter frukost blev Leo med sin mormor på badeland. Undertiden passade jag på med lite kontorsarbete. Så blev det lunch i form av biff med tillbehör (blivit mycket biff på resan). Mätta och glada styrde vi mot Turku. Jag tittade lite på Google för avresa om vi skulle kunna hitta något i intressant att titta på ut med vägen, men ack. Resan till Turku tog ca 2 timmar och var för det mesta motorväg. Väl i Turku var det flera timmar innan färjan gick, så vi körde ut i kustbandet för att bada och slå ihjäl lite tid. Vi var i god tid på terminalen, men blev den sista bilen som rullade på. Varmt som satan var det! Sedan vi bokade våran biljett ganska så tätt mot avgång var det svårt att välja hytt och det kan ju gå lite si och så. Men vi fick en riktigt fin hytt på däck 8. Båten är riktigt stor. Dom första timmarna gick ute på däck där vi/jag bara njöt av den otroligt vackra skärgården. Vi nyttjade inte fasiliteterna på båten då den ankommer kl 06:15 och vi skulle köra ett gott stycke.
  13. 11 points
    Jeg har i sommer kjørt rundt med "slep" Henger og er veldig fornøyd med at jeg kan reise med bilen fra Camp uten å måtte pakke sammen alt. Det funker fint for hele gjengen. Happy Wife...
  14. 11 points
    Dag 1 Avresa runt kl 10 idag med båt över till Moss. Färden gick så ner mot Strömstad som var vårt första stopp. Vid gränsen, fixas bron, så vi valde att snabbt svänga av E6 och ta den gamla, utan köer. Strömstad blev en besvikelse. Den solpanel jag reserverade igår hade mystiskt fått vingar så då blev det ingen affär. Nu är vi framme hos min mor där vi stannar till i morgon. Perfekt temperatur i vattnet!
  15. 10 points
    Lite mer Jeeppyssel i, eller rättare sagt, utanför garaget. När jag och dottern spände upp vinschlinan gjorde vi det vid vårt stengärde och vid ett ställe pressades hjulet ganska bra i sida och när Jeepen rullade baklänges small det till. Dock inget jag tog någon vidare notis om då... När vi dagen efter var ute och körde kändes styrningen diffus och ”svajig”. Kontroll påvisade att en skruv till styrsnäckan gått av, snäckan glidit upp, varvid klämman till extrastaget släppt greppet, samt att ett öra var av på styrsnäckan. Det syntes att örat har varit av ett tag. Det har dock inte märkts förrän skruven gick av när vi vinschade och snäckan flyttade sig i klämman, varvid snäckan började röra sig vid belastning. Avbruten skruv. Styrsnäckan med resterna av den avbrutna skruven, samt rost där det avbrutna örat suttit. Jag har tidigare kontrollerat att snäckan suttit fast och att inte skruvarna lossnat men ändå har jag missat att det varit av. Då det underlättade åtkomsten betydligt att ta bort kylaren och jag dessutom planerat att rengöra kylaren, samt byta viscokopplingen till kylfläkten, så åkte kylare och fläkt också av. Utomhusarbete är ok så länge det inte regnar, vilket det så klart gjorde innan jag blev klar. Skiten som bidragit lite till varmgång. Det syns var jag inte kommit åt med slangen på grund av vinsch och kofångare framför. Ganska igensatt. Den gamla viscokopplingen var inte ok. Lagret var glappigt och den temperaturreglerade låsningsfunktionen ofullständig. Här syns bimetallen som skall reglera trögheten/varvtalet på fläktkopplingen. Denna sida sitter in mot kylaren. På andra sidan sitter fläktbladen och fästet som är skruvat in mot vattenpumpen. Med nytvättad kylare, ny fläktkoppling, och en bättre begagnad, men hel, styrsnäcka fungerar allt åter som det skall och vi är redo för tur till helgen. Självfallet ställer jag mig frågan om det är de större hjulen som orsakat brottet på styrsnäckan. Det har definitivt bidragit, men lite tror jag att det som varit på gång att gå sönder efter 35k mil och 26 år, nu till sist gör det. Jag får helt enkelt fortsätta att vara observant och försöka följa upp eventuella felsymptom i tid.
  16. 10 points
    Här kommer program och lite information inför incheckning!
  17. 10 points
    Litt flere bilder! Senere samme dag jeg la ut siste runde med bilder var en i gjengen uheldig å fikk vann i girkassa under en elvekryssing som resultere i bråstopp og oljesøl.. Bilen er nå fikset og Marcus er på busstur til Selfoss nå ikveld/natt for å hente bilen igjen og ta oss igjen imorgen! Vi har også vært vitne til noen åndssvake doninger her oppe;
  18. 10 points
    Dag 4 Lämnade camp kl 10 och för den tiden han vi med en naken Tysk kvinna, frukost, toalettbesök samt packa ner. Egentligen hade vi tänkt vara i området två dagar, men det är inte nog att göra, ej heller var vädret så bra att man hade lust att ligga och sola. Rullade helt enklet hela vägen upp till Kalipeda och båten över till fastlandet (dom 20€ vi betalde på väg över gällde även för returen). Men Jesus vad dåliga vägarna är på halvön, spänningen när vi reste ner gjorde att vi inte tänkte så mycket på det då. Kalipeda är inte någon enorm stad, ändå bjuder den på rondeller stora som en förort med hela fyra filer. Lägg sedan till att dom flesta kör som I destruction derby så gäller det att ha ögon i nacken och veta vart man skall, eller det minsta vara trogen sina beslut. Vi kom igenom utan stora problem eller fel. Färden vidare gick ut med kusten. Ett kort stopp i staden Liepäje där vi tittade på en fantastiskt vacker katedral. Kontrasterna är stora med dom välpolerade kuplerna mot lägenheter som omgärdar där tiden stått stilla i 40år. I Ventspils handlade vi och så tittade vi på ett par bunkrar nord om staden. Det var oxå en god del nakna människor på stranden nedanför utan att stranden var skyltad "nudist" .. Men ingen av oss klagade. Den sista och korta delen till camp använde vi på TET spåret. Kort var det, men länge blev det. Både far och son var jäkligt trötta efter det tredje trädet vi var tvungna att hugga ner. Det var inte en chans att passera utan att ha lämnat taktält och en massa body efter oss. Annars var inte spåret speciellt krävande på något sätt och gick helt fint med 2wd. Väl framme i camp noterar vi att det är stor skillnad på kvalitet, inte för att vi Overlandare är så bortskämda, men ändå. Här kostade det hela 30.- för en natt, men då är det ute-dass och du diskat sida vid sida där korna dricker. Men... Hade det inte varit nationalpark hade vi fricampat. Nu har vi ätit ett par riktigt goda biffar. Solcellepaneler klarar nu fint att ladda batteriet även när kylskåpet står och går. Fint det.
  19. 10 points
    Da er vi kommet godt i gang og er på dag 5! Her kommer noen bilder ifra de siste dagene 😊
  20. 10 points
    Dag 3 Färjan var på tid när vår klocka ringde 06:00 (07:00 lokal tid). En snabb dusch på oss båda så var vi snart klara för frukost. Frukosten var spartanskt för oss som är vana vid båtarna från Oslo, kändes så där att betala för.. Buffé och buffé.. Nja. Ankom Klaipeda exakt kl 09 och kaptenen parkerade utan en vibration. Köra ut från båten var en upplevelse. Däckmanskapet springer runt med sina visselpipor och viftar som galna, folket blir osäkra och alla kör då samtidigt när fem bilar fått avhyvling. På kajen står alla poliser i staden. Klara med fler blåsrör än hela Scandinavien tillsammans. På bara dom 10min vi stod i kö, körde polisen bort ett par, samt skrev böter till andra så bläcket sprutade. Oss samt en Dansk bil bak vinkade dom bara stressat vidare. Handlade lite snabbt på Rimi, men inte till Norska priser kan jag säga. Lite osäker på om vattnet kan drickas ur kranen så hälde över ett antal liter vi köpt på flaskor. Den lokala färjan över till halvön tar max 5min. Effektivt och trevlig personal. Kostade 20€. Några mil in på halvön kom vi fram till en bemannad bom där dom skall ha nya 20€ som en miljöavgift. Alltså inte bara Norge som har dyra bommar. Blåste som fan idag så det blev ingen badning på Östersjön sidan av halvön. Vi bestämde oss hellre för att se hur nära den Ryska gränsen vi vågade komma oss. Vaktorn visar tydligt var den går. Vi gick och kröp och till slut var vi framme. Det var ingen som kom och checkade oss, så efter 15min gick vi uppresta tillbaka till utgångsplatsen. Hela Nida är naturreservat så det är inte lov med fri-camping. Men campingen vi tagit in på är riktigt trevlig och jag har inget att klaga på. Solcellerna jag köpte i Göteborg gör sin jobb. Lämnade bilen med kylskåpet samt internet routern gående och när vi kom hem efter ett par timmar var det samma mängd i batteriet. Nu står vi oxå under träd, så den trycker nog bättre när det är fri sikt mot solen. Vi hyrde var vår el scooter som vi körde ner till staden med. Fan vad roligt.. Hysteriskt faktiskt, måste ha känsla de-lux. 20km/t var inga problem för mig som väger 95kg. Nu tar vi det lugnt resten av kvällen. Ryssland på andra sidan skogen
  21. 10 points
    Lämnade Aurdal i morse efter en sovmorgon. Körde över Valdresflye i stilla mak. Stannade i Beitostölen och köpte säsongens godaste jordgubbar. Bara 25:- för en liter. Kom till Lom vid 14 tiden och ställer av vagnen på en camping. Vi bestämmer oss för att köra Strynefjällsvägen och tunnlarna tillbaka. Inser att större delen av vägen är grusväg och ”single track road”. Inte mig emot, tur att vagnen inte hänger på kroken denna vägen. Innan första tunneln står en svenskreggad Jaguar XJS V12 med en ångplym från motorn. Stannade och kollade om han ville ha vatten men det var redan ordnat. Vi ser att molnen är höga och bestämmer oss för en tur till Dalsnibba. Förra gången vi var här syntes knappt bomstationen från stora vägen pga moln. Bilden är ner mot Geirangerfjorden. Imorn bär det av över Sognefjället.
  22. 9 points
    Här börjar takkorgsbygget😊sen när man bestämt längd efter många om och men så börjar de likna något iallafall så vi får väll se hur slutresultatet blir?? sen kom däck och fälg, inte helt med torra ögon dock, då jag bytte dimension från 215/65-16 till 235 70 16 och et från 46 till 32 har jag för mig, men med det följde att bromsokena fram tog i fälgen lite grann vid. En innre fälg kant och i ca 80km/h så tog däcken i fjädertalriken😩 men med en vinkelslip och spacers så löste de sig, 👍sen var ju underdelen på takkorgen även testas innan jag bestämde mig för att jag skulle bygga en med överdel, alltså en riktig korg! ingen båtramp, inga problem när man kör pinin👍sen när man får chansen att testa och flexa lite så får man ju ta den😊 Uppdatering kommer snart får vi hoppas! Tack så länge😊
  23. 9 points
    I dag var första gången jag orkade pilla med bilen sen Freddan och jag kom hem från Balkan. Det var ganska exakt 10 000km sen bilen fick en service så då fick hon det idag. Jag blev lite stressad på turen då jag fick för mig att motorn drog lite olja. Det visade sig att det gör den inte... Så nu är det en cm eller två för mycket på stickan i stället. I övrigt konstaterade jag att den rumänska leran sitter som berget. Och det gör den under hela bilen . Borde tatt en rejäl tur nästa gång det regnar. Fällde upp tältet för första gången på en månad. Väntade mig det värsta men det var riktigt fräscht så nöjer mig med att bara vädra ut det i kväll. Det är lite mycket om dan med Expo, jobb 🤮, hus och familj men det ska nog lösa sig denna gången med .
  24. 9 points
    Dag 10 Som sagt... Mycket trafik i området runt camp genom natten, och det är liksom underligt. Du har valt en camp som ligger lite "off" för att få ro, men så upplever du all trafik till alla tider. Några kan givetvis plocka bär och svamp, andra tar sig mellan A och B. Vad jag tror resten gjorde går vi inte in på här. Oavsätt.. Även denna dagen blev det tidig revelj, I form av två jävligt morgonpigga hundägare som skulle bestämt sätta träningsspår runt vår camp, klockan 07!! Så med det var vi klara för avmarch kl 09. Vi tog ett par kreativa spår ut från området och hamnade snabbt på en skjutbana där jag pangat en god del. Blev en liten nostalgisk fotvandring till olika platser på banan där man tränat upp sina färdigheter. Kursen sattes så nord mot Hallsberg för att möta min fars bror som jag inte möt sedan min fars begravning för 27 år sedan. Efter ficka och fina samtal där vi blev eniga om att 27år är lång tid bar det av ut på vägen. Nu stog Villingsberg för tur och specifikt skjutfältet. Tja.. Inte svårt att räkna ut att jag har många vändor där uppe oxå, men jag tänkte också checka om det går att använda till andra saker också. Väl framme inser vi att det inte går. Mycket av fältet är låst och satt som skyddsobjekt, troligen pga olika tester som görs. Men.. Vi hittade flera trevliga spår som körts med bandvagn, det gick bra ett tag tills man behövde bandvagn för att komma sig vidare. Väl ute på E18 switchade vi över till väg-GPS-mode och blåste på för att komma oss hem på en dag, det kändes som tid för det. Det blir lite långtråkigt för en 13åring med lite för få "unga" aktiviteter.. Men allt i allt var vi eniga att det var en trevlig resa.
  25. 9 points
    Dag 7 Campingen har någon form för lägerskola eller något sådant, så barn och vuxna var uppe tidigt i området.. Det samma blev det för oss när det var lite svårt att sova vidare. Det blev en ordentlig biff till frukost, mest pga att vi bommade lite på matbutiker inför den sista campingen. Det fanns absolut inga butiker dom sista 3mil för vi ankom. Men biffen blev perfekt. Efter frukost använde vi 3timmar i klätterparken. Detta är något vi gjort mycket i Norge, så vi känner konceptet gott. Här var det inte lika stort fokus på säkerhet, ej heller fick vi några hjälmar. Allt i allt så kändes det ändå säkert.. Och jäkla kul var det oxå. Efter dom timmarna blev det ett dopp i havet för vi packade ner allt och körde dom sista 8 milen till Tallin. Vi funderade på om vi skulle använda en dag i området men valde att rulla på båten mot Helsinki. Själva båtturen är inte så mycket att skriva om. Effektiv incheckning, rent och snyggt. Blev lunch på BurgerKing på båten. Den stora gåtan för mig och Leo var hur det kunde vara 3G på båten hela vägen över? I Helsinki klarade vi tullen änu en gång och vi satte kursen mot Leo's mormor och morfar som bor i Jokela. Här väntade mat och otrolig gästfrihet, som alltid.
  26. 9 points
    Börjar fixa lite av blessyrerna efter vår senaste tripp. Högst prio var att få en fungerande sidoruta. Lite felsökning bekräftade min misstanke att det var motorn till fönsterhissen som gett upp. En begagnad sådan låg avplockad uppe på vinden sedan mitt tidigare byte av dörrar. Det var lite klurande för att få ut den gamla mekanismen och än mer för att sedan få in den ”nya” på rätt sätt igen. Här provkörde jag den ” nya” motorn innan jag monterade in den i dörren. Som sagt inte helt enkelt att få in den på plats igen. Hanna fick hjälpa mig att köra fönsterhissen medan jag höll rutan för att få den i rätt läge så det gick att skruva fast mekanismen i rutan respektive i dörren. När jag nu ändå hade dörrsidan av, passade jag även på att ta dörrklädseln från reservdelsbilen och montera den istället, då den var fräschare än min befintliga. Jag fick dock fixa till strömbrytaren för centrallåset då ett av blecken hade ramlat ur sitt läge inne i brytaren. Ganska enkelt att försiktigt bända upp strömbrytaren. Med blecken på rätt ställe fungerade brytaren bra igen. Jag fick även av främre kardanen men där behöver jag ett nytt överfall för montering på yoken innan jag kan återställa den. Det får bli bakhjulsdrift till jag får tag på nya överfall.
  27. 8 points
    Og der var bilen godkjent for to nye år. 😁 Måtte parkere sammen med en slektning på jobb i dag.
  28. 8 points
    Vi har aldrig under våran historia haft så många bekräftade deltagare på en träff som till Expo´n!!! Imponerande och otroligt kul!! 👏👏
  29. 8 points
    Vi önskar Martin på https://www.outdoor-trailers.se/ välkommen till Expon! Fick dessutom besked av Micky på www.euro4x4parts.com att det kommer ett paket med godis på torsdag nästa vecka . Det rullar på och närmar sig Expo 2019 mina damer och herrar .
  30. 8 points
    Dag 9 Reveljen går på båten ca 15min innan ankomst i form av att dörren öppnas bryskt och det ropas att det är tid att stå upp. Vi slapp det då jag hade satt klockan att ringa 05:00 (båten ankommer 06:15). Jag lät min medpassagerare sova så länge som möjligt medan jag själv traskade upp till soldäck. Vilken magiskt soluppgång i det vi passerade Vaxholm. Jag blev stående så länge jag bara kunde. En fördel med att ankomma Stockholm vid den här tiden och på en söndag var att det inte fanns andra bilar ute. På 1, 2, 3 var vi nord-väst om staden med sikte på Karlsborg. Efter Örebro svängde vi så småningom in på den Svenska delen av TET. Spåret var helt underbart och tog oss på fantastiskt fina grussektioner ner till Forsvik där vi beskådade eb slussning på Göta Kanal. Dok var det en sträcka på 2km vi hoppade över då spåret svängde in på en vandringsled, det kände vi var lite olustigt. Väl framme i Karlsborg fick Leo en guidning på alla objekt, hus och övningsområden från mina år på regementet. Många timmar senare blir det tid för att leta upp en camp. Vi fick flera goda tips från en aktiv kollega och vänn. Upp till canpen körde vi så kreativt vi bara kunde genom övningsfälten, första gången på resan där vi faktiskt behövde lägga i fyrhjulsdrift. Väl I camp gick det i samma lunk. Resa tält, fixa solcellepanelen, bord och stolar och på sikt middag. Jag hade valt en camp som låg en bra bit utanför det mesta, men ändå var det en god del trafik genom både kvällen och natten. Du får den där känslan, vad gör alla här ute vid den här tiden! Varmt var det också, mycket varmare än det vi hade upplevt på resan så långt. Till slut somnade vi, först far och så son... Även om de sista helst hade önskat somna först pga mitt snarkande.
  31. 8 points
    Vildmarksvägen avklarad. Fantastisk resa med fina vägar, vyer, människor m.m. Allt gick, mer eller mindre, som planerat. Däremot hade gärna varit ute på vägarna några fler dagar men man kan inte få allt här i livet 😁 Det blev ca. 2350km och bilen drog i snitt 0,72 l/milen. Helt okej med tanke på nya däcken, takbox och full packning. Tänkte ev. skriva en liten reseberättelse när jag kommit tillbaka till jobbet (fixar inte skriva med min iPad). Om det är någon som är intresserad av fler bilder så finns det på Instagram.
  32. 8 points
    Kan vara så, men har inte tänkt att testa. Vi var med om hur polisen i Lettland prejade av bilen framför oss, i 70km/t. Ingen fysisk kontakt mellan bilarna, men han skulle stoppas helt enkelt. Bilen som stoppades låg först bak oss, men tappade tålamodet och körde om på heldraget. I mötande kom en polisbil som gjorde en handbromsvändning så röken stog. Blåste om oss och så var det gjort.... Efter det har i alla fall vi kört snyggt!! Skulle gärna sett mer av sådant hemma oxå 😍
  33. 8 points
    Dag 6 En ren transport dag utan det stora inslaget av äventyr. Inga TET spår idag då dessa inte passade med vår resplan. Startade kl 10 från den otroligt fina campen. Natten var väldigt fuktig, inte från regn utan kondens, mycket kondens. Solen stog på tältet redan kl 06 och på kvällen hade jag redan flyttat solcellepanelen till östsidan. Vi fortsatte ut med kusten hela vägen upp till Pärnu där vi tog av mot Nordväst. Kryssade inlandet ut till kusten mot Sverige. Dagens camp kommer också från iOverlander. Man märker att det är mer turister i området då Engelska fungerar klockrent bland alla som arbetar i butiker, bensinstationer och campingplatser. Reflektion runt trafiken i Baltikum. 1. Är det ledigt i motgående fält i en rondell så kan man ta den. 2. Hastighetsgränser är rekommendation. Alla som kör i denna skall köras om. 3. Är det tvåfiligt är det plats till minst fyra i bredd, gärna i 120km/t.
  34. 8 points
    Dag 5 En dag med få mil men många timmar, mest pga att vi är trakterna runt Riga och området där många från staden tar semester. Dagen startade med ett dopp i Östersjön. Bacon kom på bordet ganska snabbt efter det. Rev lägret ganska så sent så var inte på rull för runt kl 11. Det gick inte många km för vi rullade in på ett TET spår och vipps så var klockan 14, men inte lika många mil 😂 denna gången var det inte träd över spåret, men lerigt och lite svårare än tidigare. Vi valde så att köra ut på den stora vägen men det var ingen höjdare. Vi har inget att klaga över i vare sig Norge eller Sverige över vägstandaren. 90 stog det på skyltarna, men jag och Leo ansåg att 45 var max. Lokalbefolkningen ansåg att 120 var det rätta. Kanske det. Väl framme i Jurmala (semester ort utanför Riga) blev det lunch. Leo gamblet med sushi och jag med dagens kycklinggryta. Så långt mår vi bra. Leo hade sett ut sig ett mål för dagen, troligen trött på pappas bunkrar. Så det blev ett flera timmar stopp på Livu Akvapark. Jävlar var kul det var, och helt sjuka banor också. Den ena så brant att huvudet trycktes ner i röret av g-kraften. KL 19 var det tid att komma sig igenom Riga och ut på den norra sidan för att leta camp. Vi överlevde staden även om brosten försökte sitt yttersta med att reducera bilen och passagerare. Första campen var ett bomskott. Fri campingen hade dom avslutat för flera år sedan. En rask check på iOverlander visade en bra camping ett par km nord. Herrejöss så fint det var här! Så.... Ctek sense "makes no sense"... I den ena stunden har man 95% och nästa gång man checkar (10min) så är man nere på 65%. Hmmmm...
  35. 8 points
    Dag 3 - 22 Juni Vaknar utvilade efter en god natts sömn, nothing beats taktält Stärkande frukost lagom tidigt för att hinna med allt (dvs A&A mässan) Kommer iväg i bra tid och kör nog faktiskt motorväg dit, man kan ju inte alltid ta det lugnt 🤐 Vi var inte de enda som var på väg till mässan Väl i Bad Kissingen så var det ganska mycket kö Men vi hade nästan bestämt oss att bo över på plats, så där och då bestämde vi oss 100% och slapp köa till gästparkeringen (det var ingen kö till campingen). Väl på plats så smällde vi upp tältet för att "markera revir" I gott sällskap Mindervärdeskomplex är det lätt att få Gick och köpte biljetter och löste camp-avgift Bilens skyddsgris vaktar biljetten Sen var det bara att ta bussen (är gratis) till mäss-området Tror jag har skrivit om denna mässan innan, men vissa saker tål väl att upprepas. Först av allt, den är lätt värd en tur om man tycker om "expeditions-fordon", det finns bisarrt många och alla är olika. Campingen är nog lika intressant som själva mässområdet, finns fordon för alla smaker. Det "tråkiga" är att man blir lite fartblind, för ALLA har så maxade bilar, utrustade med allt och lite till, det blir lätt att man går bort sig i allt. Man får försöka påminna sig om att det man har trots allt duger. Men att titta går ju bra Ny hatt blev det för mig iaf, hatt är sjukt skönt att ha, rekommenderar att testa det. Får man bort nederbörd och sol ur ansiktet så är det lättare att ignorera det. Plus att man ser ju så cool ut, can´t deny that 😎 Lite random bilder från mässan, vissa med text, andra får tala för sig själva Smart sätt att använda platsen bakom baklyktorna Små bilar kan också äventyra Uppblåsbart taktält Tillåt mig att vara lite skeptisk ... Skall inte ljuga, en sådan här setup ser bra riktigt bra ut Men det är ju ingen Toyota ... Inte ens den största på mässan Coolaste tältet När man har balkong på bilen, vad behöver man mer då? Efter att ha shoppat lite onödiga saker så begav vi oss ner till campen för en lättare mack-middag (middag på smörgås för våra international readers ). Och därefter en promenad kring de tre camparna som finns att tillgå, officiellt, inofficiellt verkar det finns ganska många till, det står bilar överallt. Vi stod på Camp I, den lite "finare" campingen med toaletter, duschar, restauranger osv, sen är det fallande skala därifrån. Tänkte inte riktigt på att vi parkerade precis vid restaurangtältet, så det blev inte tyst förrän ganska sent, men sånt får man räkna med när det är 4x4 fest Översikt över Camp II (?) Sammanfattningsvis väldigt nöjd med dagen, och insikten att vi trots att det finns coolare bilar ändå har en sjukt kompetent och bra bil som duger mer än väl för våra resor. Har ni vägarna förbi, tveka inte, stanna till. Har du planer att bygga/köpa bil för att utrusta för långresor, åk dit och bli inspirerad, finns 100 lösningar på varje "problem/utmaning" 👍
  36. 8 points
    Tack för de vänliga orden @Andreas.E och @Lars 9k the pressure is on! Efter lite onödig godis-shopping (varav det mest följde med till Sverige igen) Var det dags att sova. Dag 2 - 21 Juni En god natts sömn senare vaknade vi strax innan Tyskland. Ser ni att den är rund eller? Inte min kropp, sängen! Måste slå ett slag för färja till (och från) kontinenten, meget smidigt och inte allt för stort påslag på resekostnaden jämfört med att köra sträckan. Det nya för oss var att de inte släpper ner till bildäck förrän färjan ligger i kaj, så det blev lite senare än tänkt av (inte för att vi hade en tid att passa, men ändå) I "vanlig ordning" är det som kassan på ICA, oavsett var man ställer sig så går alla andra kassor snabbare Men av kom vi, och satte styrning mot Fulda, en lagom distans för dagen. Det som tillkommit under kvällen (utfunderat av mig någon dag tidigare) var att vi skulle pausa en extra dag redan i Bad Kissingen för den största 4x4 mässan i världen, Abenteuer Allrad. Så schemat fick skrivas om lite. Men efter lite köande ut ur Kiel så flöt allt på Missade lite mat-klockan och då är det bråttom innan blodsockret sjunker och det blir dålig stämning bland expeditionsdeltagarna, myteri första dagen duger bara inte. Så när krogen uppenbarade sig och de dessutom tog kreditkort var det bara att kasta in handduk (och kreditkort) för att låta sig väl smakas av tysk kokkonst och gästfrihet. Det hets-åts en del bröd innan maten kom in och vi äntligen fick semester-mode igen Fruns lasagne innehöll alla kalorier hon behövde under resten av semestern i form av ostsås, det var inte en droppe kvar Har letat fram camping med pool i Göttingen, lagom avstånd till Bad Kissingen för en kort körning dagen efter. Givetvis visade det sig att poolen var stängd, men lite fotbollsspel hans med medan undertecknad kockade allt vad han kunde, det var ju ändå midsommarafton, och vart man än är i världen så är det viktigt med sill, köttbullar och allt annat! Lagom utspridda Allt! fanns med ... Jordgubbarna var Tyska, men man kan inte få allt Köttbullarna av 100% svenskt slaktavfall Om ni inte redan använder er av mitt patenterade "aluminiumfolie kring kastrullen" ännu, så börja med det asap, sparar mycket tid (och gas) när man kokar saker.👍 Nöjda campare Stora bord är för fjompar! 🙄 Somnade gott den första dagen i taktältet, då känns det äntligen att det är semester på riktigt!
  37. 8 points
    Kan ju lägga upp en bild på ekipaget. Alltså klassisk camping på campingplats. Även det är ju nån slags overlanding light.
  38. 8 points
    Det är något som inte stämmer! Det är allt för god plats 🤔 Men detta innehåller allt jag behöver. Minus handbagage då 😇 I morgon blir et en sväng inom Strömstad för att besöka en båt förhandlare som har solpaneler på lager. Så får vi se om det blir någon handel eller inte.
  39. 8 points
    ...och jag råkade beställa en Kaymar rear bumper med hjulhållare idag när jag ändå var på gång... 🤣 🤣 🤣
  40. 8 points
    Så.. dagen för dagen.. I morgon rullar vi mot öst! Dagen idag går till att gå igenom all utrustning en gång till, så vi har med det vi minimum behöver. Skulle önskat få tag på en solpanel, men det finns det ingen som har på lager, så ack. Det är inga ändringar i planen från tidigare, båten går på söndag kl 19 från Karlshamn. Kommer att uppdatera så mycket jag orkar.
  41. 7 points
    Tjenare! Har införskaffat en pajero pinin 2,0gdi som jag ska försöka omvandla till en att se lite mer offroadig ut, dock är detta min bil som jag kör med varje dag så det kommer inte bli något extremt! Tror jag😁 det som är gjort än så länge är, # fått på lite större däck (bf goodrich all terrain. Samt nya plåtfälgar, # fått på 2" höjningsats dock klossar! Sen håller jag på att bygga en takkorg som jag hoppas kan få tummen ur och bli klar med snart, i denna skall även lite ljus monteras, Sen blir de väll mest lite småpill här och där och byta och lägga till lite olika saker för att få den som jag vill! Men ska bli kul att läsa om era olika fordon och få lite tips och tricks, samt förhoppningsvis bli med på någon tur i framtiden! Hoppas vi ses ut på vägarna😊 / Linus "loffe" lofterud!
  42. 7 points
    De flesta av oss har ju vinsch på bilen men sen varierar det nog hur ofta de används. Beroende på om man är Overlander eller Offroader ser ju användningsfrekvensen lite olika ut. Alla vill vi dock att den skall fungera när vi väl behöver den. För Offroadern som ofta har gott om kompisar, som bara väntar på att få vinscha en frände, är det mest pinsamt om den inte fungerar. För Overlandern som kanske står ensam ute på ett spår, kan det bli betydligt besvärligare. Då vinscharna oftast sitter rejält utsatta för både väder och vind kräver de dock lite underhåll och kärlek. Detta gäller båda ändarna av vincshen, växellådan och elmotorn. I avsaknad av denna kärlek vägrade min vinsch att starta för en tid sedan. Underhållet av vinschmotorn var obefintligt och så här såg den ut efter 3-4 år utan underhåll. Vatten hade kommit in och orsakat rost och oxid. Kolen satt fast i kolhållarna. Rost och beläggningar både på rotor och stator. Rost mellan godset och jordpunkten. Efter rejäl rengöring och insmörjning fungerade den igen, men mitt råd är ta isär och kontrollera årligen: -status på fettet i växellådan, torka rent och fetta in på nytt vid behov. - status på kol och kolhållare, har det kommit in vatten, rengör, spraya med elektronikspray och täta/fetta in skarvar och skruvar som kan orsaka läckage.
  43. 7 points
    Had a dream of doing a swivel table for the Stowe and by coincidence talked to a colleague about it.. The drawing was made earlier this year and thrown away.. So had to dig it out of my brain again and think it over.. Cut out the pieces last night after work And now my colleague is helping with the welding.. hoping to get this done before our up coming trip
  44. 7 points
    Det visade sig att felen från i vintras ej hade löst sig av sig självt (OVÄNTAT!!!). Så nu har jag bytt turbo. Passade även på att blockera EGR och sätta dit ett Tillix-system för laddtryckskontrol, kör nu på 0.9 bar och lite tidigare spool än tidigare. Har inte haft laddtrycksmätare i en bil sen tonårens gaturejsande men nu sitter det en på instrumentbrädan.
  45. 7 points
    And decided that we also needed the 220v inverter. But It had to be easy to set up So made a 2 piece kit directly installed on the battery and connected with Anderson connectors for 160amp.. best to be future proof..
  46. 7 points
    Har hatt litt liten tid til oppdateringer i sommer men har skjedd litt. Har fått bygget en ny kasse foran på henger, Denne brukes til Porta Potti (krav fra fruen), batteri og til å montere sykler foran på henger.
  47. 7 points
    Å nu kom det en till som reser en lavvo. Jordgubbar igår, Moreller idag. Det är fördelen med att norra breddgrader har lite senare skörd... Lite randombilder nedan.
  48. 7 points
    Ett nytt litet paket så att man enkelt kan lossa panelerna för eldragning o annat 😃
  49. 7 points
    Dag sexton, allra sista dagen hem Dagens utsiktsbild Dagens första uppdatering Kul att någon gång mecka med en annan Jeep än den egna! Släpvagnsbelysningen på Johannes Jeep hade slutat fungera. Efter diverse mätningar och felsökning identifierade vi felet till en kontrollbox som satt vid passagerarplatsen fram. Till sist kom vi åter iväg hemåt. Temperaturen var väldigt badvänlig. Sädesfälten stod mogna och man hade även börjat skörda på flera ställen längs vägen. Med fullastad bil får matvarorna åka på släpet sista biten hem. Hemma. Borta bra men hemma ......... också bra. Sammanfattningsvis åter en härlig resa. Den har innehållit det mesta, fastkörningar, stenbank, sönderkörningar och reparationer av olika art. Men framförallt god mat, vackra vyer och trevliga människor! Nästa reseberättelse kommer att hamna i
  50. 7 points
    Idag fikk jeg gjort en jobb jeg har utsatt lenge, å det er å få flyttet styringa til vinsjen opp under panseret. Ikke så vanskelig jobb, bare veldigt trangt. Eneste nå er å finne ut hvor jeg vil ha kontakten til vinsj kontrollen.
×
×
  • Create New...