Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation since 10/29/2022 in all areas

  1. Ikväll blev det lite fix i kompisens garage. En översyn av hans vinsch, verkar ju bara vara jag här som har den böjelsen. 😛 Då den ändå var av var det lika bra att titta över den. Växelhuset såg bra ut, där hade det inte kommit in någon fukt och inga synliga spår efter slitage så det blev bara lite nytt fett. Även motorsidan såg bra ut, lite oxidation i nederkanten på insidan av locket men kol och kolhållare såg ok ut så det återmonterades med lite extra packningssilicon. Minuskabeln på undersidan var inte helt vacker så den lossade vi, putsade och smorde in. Även anslutningarna i kontrollboxen lossades, putsades och smordes in.
    5 points
  2. Nu ska vi se då, vad har hänt sen sist jag skrev? Jo jag är ju inte direkt känd för att dokumentera alla ingrepp jag gör på mina fordon, men nu har jag tagit några bilder på diverse ointressanta saker, och utelämnat resultatet efter lite sminkning (Bättringsmålning) - Inte för att det blev dåligt men helt glömt av att fotografera! Men! Jag har börjat skruva iordning bilen inför det skånska julbordet! Dieselvärmare börjar ta plats och lite allmän rekonstruktion (Folk skojar verkligen inte med lådsystem 1.0, 1.5, 2.0, 2.1) Herrejösses.. Nya ideer, planer och utrustning man inte tänkt sig från början! Men dieselvärmare har varit på kartan ända sen förra vinterturen som @CampForCer arrangerade i Värmland. I runt 15 minus tog det 1.5 timme för min bil att bli såpass varm inuti att jag kunde börja fundera på att ta av mig vinterjackan trots att motortempen var normal. En gammal defender har ju sina brister gällande isolering och "täthet"! Så en dieselvärmare stod högt på listan. Lustigt nog så kom det ut en på blocket ungefär 400m från mig och det var ju inget annat än att slå till! Vi börjar med att lyfta ner värmarn i ett utrymme som jag sett andra använda för montering, under passagerarstolen! Då det verkade passa var det bara att plocka fram vinkelharry som fick göra ett litet hål i plåten och sen monterades fästplåten. Monterade kontrollenheten i min övre MudUK pod, och passade samtidigt på att fixa en fästpunkt för min CB radio mic, och dra en ny antennkabel samtidigt. Så var det ju detdär med elcentralen, placeringen på batteriet gjorde det omöjligt att ha värmaren under stolen, och efter tanken om vad som skulle vara enklast att flytta på så fick batteriet ett nytt hem bredvid där det suttit tidigare. Utloppet från värmaren kommer senare gå ut bakom passagerarstolen och sen ut till 2st ventiler som jag inte bestämt var jag ska placera än. Först skruva loss skivan för sängplatsen Och så hade vi åtkomst till batteriet! Och efter batteriflytt och en ny lösning för låsning så hamnade batteriet precis bredvid istället. En kabel kommer behöva göras om, resten gick att dra någorlunda. Sen har jag även ett litet långsammare projekt vid sidan om med "onboard air", fick tag i en lufttank som är menad för luftfjädring i en bil, och idag fick jag tag i en kompressor till den. placeringen för det kommer bli under fridge slidern Vääldigt stor tank. Men man får väl ta det man kommer över? Tanken (höhö) är väl framförallt att det ska finnas ett luftuttag fram, och ett bak för påfyllnad av däck mm. Men även om det råkar trilla in någon luftdriven diffspärr i framtiden.. Under veckan ska jag ta tag i vinterhjul, blir en temporär lösning denna vintern med vanliga MS däck som jag fått tag i, lite mindre dimension än vad jag önskat men det får vara så nu. Ska försöka tänka över mitt val av däck framöver, kanske får bli AT däck året runt (åker ju så lite på vintrarna) Frågorna som jag ställer mig själv är då om jag ska köra 33 eller 35, och om jag ska köra AT eller MT.. Kan ju erkänna att ett par 35" MT däck inte hade sett dumt ut på denna bilen men för mig räcker det nog egentligen med 33 AT - Men det är ju inte lika fräsigt! Hursom! Ska bli kul med julbord
    5 points
  3. Då är den riktiga Jeepen hemma, det blev lite mer rostlagning innan vi spolade i roskskyddsmedel i ”ramen”. Nu skall den ”bara” städas och sättas ihop innan Julbordet. Ja och så skall det väl i en inredning och monteras på ett taktält också……
    5 points
  4. Efter Höstturen var det läge för vård och kontroll av tältet. Efter några fuktiga dagar fick det åka in i garaget och torkas ordentligt. Madrassen plockades ur och botten dammsögs, vilket var behövligt. Jag tittade även över sömmar och leder men allting såg bra ut. Det som tagit mest stryk är flikarna vid gångjärnen då de har en förmåga att komma i kläm, men det spelar ju faktiskt inte så stor roll. Sammantaget så har tältet klarat sig bra, visst är botten lite bucklig och tyget blekt, men alla stag är raka och sömmarna hela, så totalt sett har det klarat sig bra efter 6 år och ganska exakt 248 nätter.
    5 points
  5. Medan jag är i skogen och roar mig får jag bilder …… Sä jäkligt kan det bli på en 30 år gammal bil som använts hårt och rullat mycket. Självklart har vi funderat på om det är ”värt” att hänga kvar med den gamla kämpen och fortsätta laga och underhålla. Kanske sluta med offroad och bara köra light Overlanding med Renegaden. Köpa annan bil etcetera….. Men efter att övervägt olika alternativ så blev det att fortsätta, enligt @Benjamin Kastlund är den ju bara lite värre än hans Suzuki, men då hör det till saken att den var nästan rostfri (för att vara en sukka)! Om något år vet vi om det var idioti eller bara vanligt lätt vansinne!
    5 points
  6. Efter en ganska lång dag så börjar det arta sig. Mattor, säten och lister är på plats. Alla brytare, radioapparater och bälten på plats och högen i garaget är snart borta.
    4 points
  7. Lite fixat de senaste dagarna.😀 Hundbur och sekundärt batteri installerat. Praktiskt att det finns färdig plats för ett andra batteri under huven då vissa varianter av denna har dubbla batterier från början. Tänker mig att ebersprächern skall drivas av det andra batteriet såsmåningom kylbox. Cteken har möjlighet för solpaneler, funderar på att skaffa något portabelt. Har någon ett tips på en bra vikbar solpanel?
    4 points
  8. Ibland så! jag har nu mer både extra värmeelement och dieselvärmare. Kan säga att direkt att extra värmeelementet inte räcker till! Min är utrustad med något ”arctic package ”och har ett till värmepaket under cubbyboxen.. ska bli skönt med dieselvärmare! Den blir kopplad på förbrukningsbatteriet för möjlighet till uppvärmning av både bil och tält utan att behöva oroa sig för tomt batteri! Ska korta ner röret i tanken lite också så att den inte orkar suga bränsle efter 1/4 tank! Vi får se hur mycket pumpen låter! Har sovit i bilar med dieselvärmare förut men har tidigare bara kört Webasto, kan tänka mig att det är viss skillnad på kvalitet mellan pumparna! Och jajamensan, innan jag sover med någon dieselvärmare igång så kommer helt klart ett co larm införskaffats, billig livsförsäkring om man ändå håller på. Däremot så ser jag ingen större vinning i att ha varmt när jag sover, snarare att jag eldar på lite innan jag lägger mig och när jag vaknar. Sovsäcken gör jobbet utmärkt under tiden jag sover! Största oron jag känner med 35” är att jag i princip blir tvungen att dreva om då de verkar bli alldeles för snabba i lågväxeln. Nu måste jag ändå renovera bakaxel och tanken om en bakre ARB spärr har gnagt länge, men det är ändå en stor kostnad att både dreva om och köpa hjul. Vi får se, men det hade varit jäkligt coolt iallafall!!
    4 points
  9. Nu har vi haft en trevlig lördagskväll, extraljusjustering efter maten….. 😂 Först justering ut över en åker för att få till samspelet och höjden mellan lamporna. Svårt att återspegla på bild men det blev ganska bra, där är väldigt kraftigt ljus i STEDI lampan, men det blev helt ok att lägga den mitt i vägen ganska ”långt bort”. En film från @Hanna. Totalt sett en bra uppgradering. Det fattas fortfarande en bit innan det är som på den store men det får duga ett tag.
    4 points
  10. Då har det hänt lite i garaget här. Patrolen är såld Köpte mig en kofångare till 200:an, men den åkte inte på då webastoen var placerad framför höger framskärm. Jag har inte lust att börja flytta på webastoen ute i det blåa garaget just nu. Så innan jag får på orginal kofångare måste lite plast klips köpas in då dom sprack vid demontering. Trevlig helg önskas
    4 points
  11. Hej, ny på forumet och i overlanding-världen. Så jag börjar med att presentera min bil. Det är en relativt nyinförskaffad Forester SG -07 med EJ20 och automatlåda. Det första jag bytte ut var huvudenheten och där sitter nu en Sony Enhet med apple carplay. Backkameran ligger och väntar på att jag ska få tummen ur. Även ett nytt 3-vägskitsystem ifrån Focal. (Bra ljud är viktigt för mig 😎) Nya fräscha däck är på ingång, det blev Cooper Discoverer AT3 sport med 215/70 16”s storlek. Dom får sitta på originalfälgarna som jag tänkt lacka om i svart med någon form av bedliner lack. 1” höjnings’puckar’ ligger också och väntar på att bli monterade, sen har jag slängt upp en korg som jag hittade på amazon (vi får se hur dumsnål jag är) Tanken med bilen är att ha en pendlarbil som man kan testa på att hitta lite nya roliga vägar med. Som man dessutom kan ligga ute med och ha mtb:n på taket.
    4 points
  12. Det fanns alternativ att hitta hos min leverantör. Blev betydligt billigare än att skicka från USA.
    4 points
  13. Hej alla medlemmar! Jag har haft ett fint tlf samtal med den som är ansvarig i Stiftelsen Glaskogens Naturreservat. Samtalets art var rent informativt, men jag vill i den förbindelsen att alla våra forums medlemmar förhåller sig till gällande regler för Glaskogens Naturreservat. https://www.glaskogen.se/reservatregler/ Regeln har tillkommit då trafiken in i reservatet ökade explosionsartat under pandemien, samt att den fortfarande håller sig hög. Detta medför ett onaturligt högt slitage på infrastrukturen i reservatet. Om någon är oenig i dom reglerna som är satta av Länstyrelsen går det fint att kontakta dessa direkt, eller Arvika Kommun. https://www.arvika.se/kommunochpolitik/kommunensorganisation/bolagochstiftelser/stiftelsenglaskogen.4.9efc28912ef86db79680001223.html Får lägga till en så ingen tror jag är byråkratisk sur.
    4 points
  14. Rebbetuaröd ser trevligt ut
    4 points
  15. Jag och Nicole kommer och jag tycker att Rebbetuaröd ser trevligast ut.
    4 points
  16. Då har vi fått klartecken på en första plats, grannen har gett ok över att stå vid en dunge alldeles intill där vi bor. Ingen superplats mitt i skogen men en helt funkis plats en mörk kväll i Skåne. Fördel: tillgång till toalett mm samt boende för fam @Norlin. In och utfart fungerar med en enkel 4x4 i kanten på åkern. Vilda djur förekommer rikligt men de är ganska timida. Skogsridå i norr och till del åt väst och öst. Högt gräs som kan behövas slås eller tryckas till. Plats för ett ganska stort antal bilar. Fri utsikt söderut. Vi har några ytterligare alternativ vi skall kolla på så vi får se var vi hamnar till sist!
    4 points
  17. @Lars 9k Jag är förvisso typ ung nog att vara sonen, men i dethär fallet är Ove oskyldig! @CampForCer låter som en plan, med specialkosten min känns det lättast att vara pepparkaks o glöggansvarig 💪 (oroa er inte för den, plockar med diverse vegan grejer så får de som vill smaka på det också) Även jag har lite kvar innan allt är 100% säkert, trots att det ser ut att bli en snöfri jul så står jag även denna vinter utan hjul (ahhh, den var oväntad) och precis beställt nya servoslangar men bör alldeles strax vara på rull igen! Men har ev. En lösning på gång som kanske kommer se lite rolig ut.. kanske blir ett par små vägdäck på alufälgar.. jaja! Mer om det i garagetråden framöver, nu ska jag fortsätta försöka desperat-lösa ett gäng gummin! (Även de råkar vara i Göteborg, så kanske får bli en däckhämtar/winschsparkar tur framöver) Jag ska försöka hålla er uppdaterade! 🎅
    4 points
  18. Lite bättre. Återmonteringen har börjat, skydden väger bly!!
    4 points
  19. Sist helg var det ytret ønske på en facebook-gruppe om et lite kortreist treff. Vi ble enige om plass, det meldte seg i utgangspunktet 9-10 stykker som var interesserte og vi valgte plass basert på det. Pakket raskt Discoen: Termodress, liggeunderlag, sovepose, pute og en matkasse med litt utstyr. Det ble en veldig fin og hyggelig seanse med trivelige folk, det møtte hele 4 biler. Sånn sett kunne vi valgt en mye mindre plass også. På kvelden ble det stekt mørbrad av elg, og kokt nyydelig soppstuing. Våknet søndag morgen til denne utsikten: I garasjen har jeg fått inn en Mazda6, der jeg skal hjelpe en kompis med å skifte bremser og få bilen på EU-kontroll.
    4 points
  20. Kom att tänka på denna tråden idag, först så var jag i en nyöppnade butik i grannbyn, EKO hette den och det var eko som i ekonomin och inte som i ekologiskt i alla fall få efter att ha travat igenom avsedda m² med smink och godis så ser jag följande; Muurikka väggen och 2 storlekar jämfördes för framtiden. 38 & 48 cm, båda med påse och ben. Hornbach ligger på samma område och säljer Muurikka även dom, får göra en prisjämförelse vid tillfälle. Väl hemma och sjunker mätt och trött ner i soffan så tycker youtube att jag ska kolla på; Med en intressant modifiering av just en Muurikka. Synd att man inte har farsdag att tillgå, men som vanligt köper man sina bästa presenterna själv. Ska bara forska lite mer i den där pumpsaken Mike använde.
    4 points
  21. Ett högt pris blir oviktigt med tiden, man blir mer förargad över dålig kvalité med tiden.
    4 points
  22. Vi var på Gränsfors bruk i somras och jag stod länge och väl framför klyvyxorna och dregglade. Efter lite ransakande kom jag fram till att min lilla skogsyxa är fin att kvista och fälla mindre träd med och en kil är betdyligt mindre och smidigare att ha med sig som komplement istället för en stor klyvyxa. En sådan här fick det bli istället https://www.gransforsbruk.com/produkt/gransfors-vedkil/ eftersom jag ändå alltid har en handslägga med mig i bilen. Visst kunde man köpt en på Jula för en hundring men den här är ett konstverk i sig och vare sig jag eller mina barnbarn lär slita ut den
    4 points
  23. Jag köpte/fick denna fina yxa från Gränsfors. https://www.gransforsbruk.com/produkt/gransfors-outdoor-axe/ En likadan som ett gäng här på forumet köpte som 50-års present åt @CampForCer. En trevlig yxa av superkvalitet och nog perfekt att bära med sig på tur MEN i lättaste laget när man behöver klyva medhavd torr ved. Jag kommer att leta vidare efter en ”perfekt” overlandyxa.
    4 points
  24. Ja pumpen är helt tyst och den levererar rätt mängd bränsle oxå. Kolla med James Browning Smith om ni är sugna på en. Nästa steg för en tystare enhet blev att byta ut kina avgasljuddämparen till en från välkänt europeiskt märke.
    4 points
  25. Bare for å være 100% sikker på at den uorginale matepumpen i tanken IKKE var årsaken til nødmodus, bestilte jeg ny orginal LR-pumpe til en månedslønn, og tok ned tanken igjen for sjette(!) gang. Men resultatet, trykket og strømtrekket var akkurat som før. Satte derfor tilbake den uorginale og solgte den orginale. Når vi tok oljeservice på Astraen, fant vi ut at toppdekselpakningen var veldig lekk. Så den ble også byttet i helgen, mye mer jobb på en moderne motor enn de designet på 90-tallet.
    4 points
  26. 29/10-22 Hösttur dag 2 Natten blev lite spännande, vår uppfattning när vi la oss var att det skulle vara lugnt och uppehåll. MEN som några gånger förr började det plötsligt regna och sen kom det en rejäl vindstöt, en sån som kan vända på markisen. Markisen var dock försedd med linor och det mesta annat stuvat under bilen. Dock låg en del ved ute som blev blöt i onödan! Dagens morgonbild. Ganska trevlig utsikt till frukosten. Här var Hannas utsikt, kanske inte lika rogivande. Då vi kommer att ligga still ett antal dagar och saknar förbrukningsbatteri fick det bli lite annan lösning för laddning av våra powebanks. En ciggkabel med klämmor och ett ”garagebatteri” fick bli en snabblösning. Att ha släpet med ger ju vissa möjligheter till att släpa med extra prylar. Släpet blev också en bra plattform för tvätt och disk. Nu väntar vi bara på de första ”gästerna”. Se där, en timme senare än planerat dök de till sist upp. Efter en snabb lunch drog vi ut på sjön. Skogen är i full höstskrud, de röda och bruna blir allt mer dominerande. Efter en del paddlade gjorde vi ett strandhugg på en av öarna för lite fika. En synnerligen enkel lösning…. När vi vände åter mot camp började det att gå mot kväll. Att det är höst märks på många sätt, inte minst på alla flyttfåglar. Ganska mysigt! Väl åter så blev det en öl under tiden kompisen började med förrätten. Förrätt på G i form av toast. De blev riktigt läckra i form av toast skagen. Under tiden förberedde @Hanna huvudrätten, panerade kycklingbröst. De stektes eller snarare friterades på Muurikkan. Smaskens tillsammans med färsk pasta men ack så mättande. Matmässigt avslutades sen kvällen med fyllda grillade äpplen. Behöver jag säga att vid det här laget var vi alla mer än lovligt mätta. Men trevligt hade vi under en fantastisk stjärnhimmel, det märkliga var bara att en sådan kväll i slutet av oktober borde föranleda en frostnatt men icke. Temperaturen var väl över 10 grader!! Till sist fick vi dock ge oss och krypa i säng.
    4 points
  27. Då är tidigare inlägg redigerat och uppdaterat. Det är såklart inte för sent att hänga på om någon blivit sugen, då får man överta lite mat från övrigas menyer. Vi stänger listan 5/12. Nu hoppas vi bara att vi får lite ny snö i Skåne, det som kom i helgen är nu ett minne blott! 😣
    3 points
  28. Bilen har stått i tre år, så jeg sjekket også dieseltanken for dieseldyr og hele motoren i tilfelle det skulle være noe dårlig gummi eller andre skavanker. Etter at alt var sjekket og funnet ok, prøvde jeg på en start og den startet umiddelbart. Men lampene varsler feil på bremsesystemet. Har feilsøkt litt, og det tyder på defekt abs-sensor venstre bak. Ny er bestilt og kommer neste uke. Har også plukket ut Bose-forsterkeren, som er en utbredt svakhet på disse bilene. Denne skal sendes til England for rep. Har også vært uten pc et års tid, siden jeg bygde den forrige med glassvegger og heftig lys. Nå gikk jeg for en langt mer nedtonet utgave, men med litt bedre ytelse. Jeg syns nesten det er mer morsomt å bygge pc'er enn å bruke de..
    3 points
  29. Jobben fortsetter på Mazdaen: Fant ut at staget på høydesensoren foran (til xenon) var knekt, leddene hadde rett og slett rustet fast og så hadde den røket. Løste dette med å lage en ny i metall. Behandlet også bilen med Fluid film for å forhindre rust.
    3 points
  30. Pumpen bråker litt ja, selv sover jeg alltid med øreplugger så jeg merker det ikke, men vet andre har slitt. Jeg er også helt enig med deg i bruken av brenner, jeg ville brukt den før jeg sovner og etter at jeg har våknet. Veldig god hjelp for å få tørket opp litt luften i kupeen også. Er også helt enig med deg i at 35" hadde vært helt rått.
    3 points
  31. Pumpen kan med fordel byttes ut med en stillere utgave, og så må du huske en CO-alarm i tilfelle. Ser jo ut som en meget god løsning. AT35 er skamrått på Defender, men 33 er billigere, bilen går litt bedre og bruker litt mindre (er veldig liten forskjell).
    3 points
  32. SMHI varnar för gul snö här hos oss. Såg att det var samma hos er.
    3 points
  33. Jag kom även över en lite vassare lampa att sätta i mitten istället för den av @CampForCer bespottade blåa halogenlampan. Det blev en pencil från STEDI som kom hem till en rimlig peng. Av med den gamla halogenlampan. Lödd och isolerat DX-kontaktstycke. Krympslang med lim för att få det riktigt tätt. En omgång till. Nu skall den bara justeras in.
    3 points
  34. här kommer ett sent svar 😅 Kollar en del youtube, och har hittat ett par kanaler! Jag förstår vad du menar, jag brukar tänka att stuk & bruk går lite hand i hand. Gissar på att det är mycket grusvägar, med tanke på lagstiftningarna vi har. Jag cyklar en del i skogen med, och det är perfekt och kunna slänga upp en låda på taket med lite cykeltillbehör/smuts kläder. Plus cykeln så klart 😊. Men visst, däcken är kanske lite overkill för det jag kör med bilen. Men ändå gött och veta att man kan ta sig fram. Har hittat lite ”brötigare” grusvägar dit jag inte skulle ta familjepassaten till. I alla fall så sitter däcken på, och jag har fått dit lite belysning med nu ikväll. Tanken var att rampen skulle sitta under takkorgen. Men hittade inte rätt lösning på det. Helt klart nöjd hur som helst!
    3 points
  35. Håller med de tidigare talarna!
    3 points
  36. Är platsen stor nog för alla bilar och tält/boende så ser sista platsen trevligast ut, med tanke på avskildhet
    3 points
  37. Skåne är ju inte så stort, så inget av ställena ligger mer än 45min ifrån varandra.
    3 points
  38. Nästa plats är i ett område vi haft julbord i tidigare. Rebbetuaröd i östra Skåne, väster om Degeberga och Brösarp. Det var verkligen skånskt novemberväder. Ett rejält skogigt område med vildmarkskänsla. Fördelar: rejält avskiljt och bra bit ut i skogen. Dock helt ok enligt skyltning mm. Bra yta, skyddat av en backe och med en sjö framför. Helt ok att köra till med mild 4x4. Nackdelar: ingen toa mer än skogen, fam @Norlinfår söka boende en bit bort. Den ligger innanför en bom som stod öppen och såg risig ut. Skulle den vara stängd finns det dock alternativ i området. Backe bakom camp ger skydd vid vind. Utsikt över en liten sjö. Bra ytor att rigga markiser och ställa upp bord och med plana ytor för massor av bilar. Fungerade utmärkt att grilla på.
    3 points
  39. 3 points
  40. Godmorgonpromenad.Hmm bör vara en trevligare väg i närheten.. Jajemen 😁 Sen dagens tips. Köp inte skor där skosnören inte går genom "riktiga" hål. 🤬 Nu gäller det bara att överleva de närmaste timmarna.
    3 points
  41. Också intresserad 😋
    3 points
  42. Kör också med Gränsfors lilla skogsyxa. Inte riktigt lika smidig som lilla yxan eller outdoor yxan, men inte heller lika klumpig som en stor klyvyxa! Riktigt nöjd med den faktiskt, lika mycket ett konstverk att titta och känna på som det är ett rejält verktyg av god kvalitet!
    3 points
  43. Uppdaterad hemsida som mer återspeglar vägen vidare för Overlanding.nu. I tillägg håller jag på och fixar ett helt nytt system för Overlanding.nu´s spårdatabas. Den nya versionen visar också spåren på kartan, tänker att det gör det enklare när man skall planera en resa. Lansering blir om ca 2 veckor på den nya versionen. www.overlanding.nu
    3 points
  44. Ser mer än bra ut @Andreas.E riktigt snyggt. Tackar för denna camping plats på den stora wida webben.
    3 points
  45. Nu på morgonkvisten är forumet uppdaterad till sista versionen.
    3 points
  46. 30/10-22 Hösttur dag 3 Även denna natt bjöd på regn, ja det höll faktiskt i sig även under morgonen i form av ett lätt regn. Annars förflöt denna långa natt lugnt. Dagens morgonbild. Fast lagom till att vi steg upp bröt solen igenom och vi möttes av en härlig höstmorgon. Efter en stund var frukostbestyren i full gång. Efter frukosten blev det någon timme slappande i höstsolen innan våra kompisar packade ihop och drog hemåt. Själva satsade vi på lunch i form av grillad korv. Under en promenad i skogen hittade sen @Hanna förutom lite svamp detta galläpple på ett ekblad. Det är i själva verket en inkapslad Stekellarv som har förpuppat sig på undersidan av lövet. Faktum är att den troligen snart skall kläckas/krypa ut då de brukar göra det just i oktober-november. Även lite fiske hanns med medan det raskt gick mot kväll. Lika stor fiskelycka som vanligt, men trevligt är det. Strax innan det blev mörkt komma nästa omgång gäster, @Benjamin Kastlund och hans Nicole. Turen upp hade bara tagit 4 timmar!! 😎 Alltså är det slutsvetsat på Jeepen för stunden. Då blev det ju tid för… ja just det, matlagning igen! Denna kväll vankades det Jeeprullar. Till det serverades stekt potatis, morötter och rödbetor. Själv passade jag på att skölja ner maten med en Russian Imperial Stout som vi köpte i Övik i somras. Bryggd i Njurunda och riktigt trevlig. Kvällen rundades sedan av med ”paj” på bär, tillagad på Muurikkan. Åtminstone jag var vid detta laget så mätt att jag inte ens skulle kunnat äta en korv som nattamad, utan det blev lite häng vid elden, innan först ungdomarna och lite senare även jag och Hanna kröp till kojs.
    3 points
  47. Oj oj oj, här var det längesen det blev uppdaterat, trodde jag uppdaterade här efter jag monterade höjningen men tydligen inte. Bilen fick allting monterat mellan jul och nyår förra året, så ca 10 månader sen. Bilen har betett sig riktigt fint överlag, tills i somras då knutkorset på kardan rasa efter en tur-och-retur resa till Värmdö, en resa på ca 80 mil, som tur va rasa knutkorset bara 2km hemifrån, påvägen hem! (tänk om den hade rasat mitt i Stockholm på Essingeleden, eller vad nu alla dom där vägarna heter.) Bilder upp och ner för att jag inte orkar vända dom. Jag har lärt mig att hålla mobilen åt "rätt håll" för att bilderna inte ska hamna upp och ner här sen dess. Bilen har betett sig riktigt bra med höjningen, bak blev den lite väl styv och hög pga hur vi valde att tillverka fjädrarna, men efter ca 10 månader med last och många mil så har den mjukna och blivit riktigt fin i fjädringen. Sen så hittade jag en bild på hur bilen såg ut original, och då inser man hur pass mycket bilen har blivit höjd och hur pass låg dessa xc70 är original! Personligen tycker jag att dom borde ha varigt lika hög original som min är nu, men det hade kanske tappat lite av cool faktorn som kommer med att höja dessa nästan 10cm. Senaste uppdateringen har jag byggt ny kylslider med inbyggt gasolkök, och sen rivigt ut allt när jag köpte vagnen. Sånt som händer när man köper saker spontant. Jag har även bytt lyktglasen då dom hade blivit sjukt matta, så pass att man inte längre såg ljusbilden från lamporna. Det gjorde jag även en youtube video om! Jag monterade sidescuffs i plast från en xc70 08-16 vilket gjorde sig sjukt bra, men efter att ha sett hur @Lars 9k och@Hanna Jeep Renegade trösklar i robust stål såg ut och monterades så kommer dessa plasttröskar försvinna. Även delar av den plastiga stötfångaren fram kommer försvinna när winchen monteras! Jajamän, ni läste rätt, jag har köpt en winch som ska monteras. En Kangaroowinch (fd Powerwinch) K-6000E med syntetlina, god gör 2700kg. Bilen har en totaltvikt på 2220kg, och vagnen jag kommer dra kommer väga ca 800kg. (något över 750kg vad en obromsade vagnar får väga). Totalt blir det 3020kg, vilket är mer än vad winchen är god för. Winchen är köpt hos Umeå Offroad och kostar "bara" 3495kr. Innan köp mejlade jag och fråga ifall deras K-8000E skulle räcka, alltså deras 3200kg winch, men Mattias sa att deras 2700kg winch skulle räcka gott och väl, och skulle den inte räcka så finns det alltid winchblock. Schenker sa att paketen skulle ha kommit i igår, men säkert blivit strul på terminalen så kommer få den till veckan. https://www.umeaoffroad.se/index.php?main_page=product_info&cPath=35_56_73_63&products_id=1887
    3 points
  48. Riktigt tråkigt! En viss rak 4 liters amc 6a är känd för sin driftsäkerhet.. (och törstighet..)😉 Hoppas på att du hittar en XJ igen..🙂
    2 points
  49. Surt det der. Må bli Jeep nå, så jeg får noe som holder.
    2 points
  50. Vi blir 2 personer. Gör ett test med ovanstående
    2 points
×
×
  • Create New...