Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation on 08/14/2019 in all areas

  1. Eller hjälpa @Andreas att hitta sina Maxtrax som du har gömt i leran... 🤣😉😚
    6 points
  2. Nu kan jag också gräva en grop i skogen 😀
    5 points
  3. Lite mer Jeeppyssel i, eller rättare sagt, utanför garaget. När jag och dottern spände upp vinschlinan gjorde vi det vid vårt stengärde och vid ett ställe pressades hjulet ganska bra i sida och när Jeepen rullade baklänges small det till. Dock inget jag tog någon vidare notis om då... När vi dagen efter var ute och körde kändes styrningen diffus och ”svajig”. Kontroll påvisade att en skruv till styrsnäckan gått av, snäckan glidit upp, varvid klämman till extrastaget släppt greppet, samt att ett öra var av på styrsnäckan. Det syntes att örat har varit av ett tag. Det har dock inte märkts förrän skruven gick av när vi vinschade och snäckan flyttade sig i klämman, varvid snäckan började röra sig vid belastning. Avbruten skruv. Styrsnäckan med resterna av den avbrutna skruven, samt rost där det avbrutna örat suttit. Jag har tidigare kontrollerat att snäckan suttit fast och att inte skruvarna lossnat men ändå har jag missat att det varit av. Då det underlättade åtkomsten betydligt att ta bort kylaren och jag dessutom planerat att rengöra kylaren, samt byta viscokopplingen till kylfläkten, så åkte kylare och fläkt också av. Utomhusarbete är ok så länge det inte regnar, vilket det så klart gjorde innan jag blev klar. Skiten som bidragit lite till varmgång. Det syns var jag inte kommit åt med slangen på grund av vinsch och kofångare framför. Ganska igensatt. Den gamla viscokopplingen var inte ok. Lagret var glappigt och den temperaturreglerade låsningsfunktionen ofullständig. Här syns bimetallen som skall reglera trögheten/varvtalet på fläktkopplingen. Denna sida sitter in mot kylaren. På andra sidan sitter fläktbladen och fästet som är skruvat in mot vattenpumpen. Med nytvättad kylare, ny fläktkoppling, och en bättre begagnad, men hel, styrsnäcka fungerar allt åter som det skall och vi är redo för tur till helgen. Självfallet ställer jag mig frågan om det är de större hjulen som orsakat brottet på styrsnäckan. Det har definitivt bidragit, men lite tror jag att det som varit på gång att gå sönder efter 35k mil och 26 år, nu till sist gör det. Jag får helt enkelt fortsätta att vara observant och försöka följa upp eventuella felsymptom i tid.
    5 points
  4. Fikk ekstremt god hjelp på det norske LR-forumet og etter masse måling hele veien fra sikringsboksen i motorrommet, gjennom BECM’en under passasjersetet og kobling under rattet, viste det seg at problemet var i selve rattet. Til slutt løste det seg med en ekstra ledningsbit og en kabelsko. Så nå er bilen kjørt til verkstedet for kontroll, så det er bare å krysse fingrene.
    4 points
  5. En perfekt onsdag ettermiddag, Defender, winch og motorsag.
    3 points
  6. Hmmm, var låg dom? I någon av fickorna på sidan av tältet? Tog ner allt i från tältet igår men blev inte attackerad av några sockor. Kom på varför det kändes som att det " saknades " något i går... Jag glömde handla diselfilter. Men det är å andra sidan en väldigt snabb fix. Så det sparar vi till veckan som kommer när allt fokus skall gå till att fixa bil inför Expo samt att fixa Expo ( och bittelitegranna städning av garage som skall rivas... ).
    3 points
  7. Liten tur på Gotland för att avsluta semestern.
    2 points
  8. I dag var första gången jag orkade pilla med bilen sen Freddan och jag kom hem från Balkan. Det var ganska exakt 10 000km sen bilen fick en service så då fick hon det idag. Jag blev lite stressad på turen då jag fick för mig att motorn drog lite olja. Det visade sig att det gör den inte... Så nu är det en cm eller två för mycket på stickan i stället. I övrigt konstaterade jag att den rumänska leran sitter som berget. Och det gör den under hela bilen . Borde tatt en rejäl tur nästa gång det regnar. Fällde upp tältet för första gången på en månad. Väntade mig det värsta men det var riktigt fräscht så nöjer mig med att bara vädra ut det i kväll. Det är lite mycket om dan med Expo, jobb 🤮, hus och familj men det ska nog lösa sig denna gången med .
    2 points
  9. 2 points
  10. Mina sockar låg ju kvar i tältet så helt fräscht var det nog inte 😉 Skönt att det var lugnt med oljan 👍
    1 point
  11. Det är inte bara OL behovet som ska tillgodoses men mest det. Den jag har nu är en beast när det gäller att fälla och kapa men tung som ett as. Tänkte därför skaffa en mindre till kvisting etc och som passar fint i bilen. Har hittat en Jonsered på finn som jag tror täcker det behovet. Kanske jag tittar på den i morgon.
    1 point
  12. Ventetiden til neste sommer blir ikke noe kortere av å se på dine bilder Thorstein! Fantastisk land! 😀
    1 point
  13. Fantastic trip!! Love the photos Såg att det var lite risky med allt smält vatten just nu. Flera disasters och rescue... https://www.ruv.is/frett/flaedur-straumhardar-vegna-hita-og-leysinga
    1 point
  14. Fina bilder. Oh, vill oxå åka till Island. Det är drygt 30 år sen jag var där sist. Då var det Toyota Corolla hyrbil som gällde. Inte helt optimalt för att vada genom åar och älvar.
    1 point
  15. Bra Jeep'en ikke var alene på bergingsbilen.
    1 point
  16. Häftiga bilder :)
    1 point
×
×
  • Create New...