Nu tänker jag högt - det har gått - och kan gå fel igen...
En moderat fastkörd bil, dvs det är nästan så man kan knuffa loss den, kan du fint dra - inte rycka - loss med dragkulan. Dragkulan ska ju trots allt tåla en del belastning den oxå men inte i form av ryck.
Det draget du visar till på bilden, inte dragkulan inräknat, ser relativt stabilt ut och borde gå att spinna vidare på med tanke på ett shackelfäste eller liknande. Använder du draget ofta? Kan det vara värt att montera dit ett fyrkantsfäste till de gånger du ska ut och busa i snön?
Det är ju skillnad att tok-rycka loss en bil och dra upp den mer genomtänkt är det jag vill fram till. Glöm inte ett gäng med Maxtrax oxå - gör både ryckning och vinschning överflödiga i de flesta tillfällen.
Våra bilars växellådor är inslitna med belastning framåt, dvs du ska aldrig försöka bogsera upp en bil backandes. Väldigt lätt att skada lådan då.
[ färdigtänkt ]