Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation on 11/23/2019 in all areas

  1. Montert isolasjon hardtop, stor skilnad slut på kondens og mer tyst bil🤗
    4 points
  2. För de som skall resa med Andreas och mig från Oslo på fredag då: Avresa klockan 12.00 från Bensinstationen Nygårdskrysset - https://goo.gl/maps/28R6D4Duk8ebFJrs7 Vi kör E18 till Töcksfors där vi har 60 minuters stopp för handling av matvaror. Sen kör vi via Arvika till Sunne där vi handlar på Systemet innan vi kör upp till Bjurtjärnskojan. Om Google Maps har ca rätt så är vi i Sunne ca 16.00 och på Bjurtjärnskojan ca 17.00. Självklart förutsatt att inget inträffar. Skriv gärna här så Andreas och jag vet vilka vi ska möta - vi åker 12.00. Senaste väderprognosen säger att det blir kallt utan nederbörd. Så vi hoppas på kallt med nederbörd .
    3 points
  3. Idag fick jag hem min kopplingslåda 290x210x60mm. Borrade hål för 10st kabelförskruvningar. 1. Arbetsbelysning höger fram 2. Arbetsbelysning vänster fram 3. Arbetsbelysning höger bak 4. Arbetsbelysning vänster bak 5. 12V externt uttag 6. 12V internt uttag 7. Innerbelysning låda fram 8. Innerbelysning låda bak 9. Ledig 10. Matning och nolla. Installerade även ett internt cigarettändaruttag för kompressorn. Nu hoppas jag att det fjärrstyrda reläkortet kommer snart så att jag kan montera det i kopplingslådan.
    2 points
  4. Jag har kikat runt här på forumet och det finns många riktigt intressanta och häftiga byggen. Nu har jag börjat bygga en takplattform till en Suzuki Jimny. Det ska bli en jakt och fiskebil med fristående tält. Jag startade en tråd på elektronikforum för att jag ville ha hjälp och inspiration till styrningen av 6st arbetsbelysningen på takplattformen. Nu har jag landat i en lösning. Jag har beställt ett fjärrstyrt reläkort med fjärrkontroll och en "fuse box". Jag ska dra upp matningen på taket till fuseboxen. Där delar matningen upp sig via varsin säkring till 12 matningar. Sex av dessa matningar går till reläkortet som styrs med fjärrkontroll. Sedan används ett gäng av dom andra matningarna till: Minikompressor Belysning invändig låda fram Belysning invändig låda bak 12-volts uttag Omvandlare 12 volt till 230 volt Anledningen till att jag väljer att fjärrstyra arbetsbelysningen är för att jag tycker det verkar enkelt att bara trycka på en knapp på fjärrkontrollen och tända till exempel höger lampa fram, för att enklare hitta en liten avtags väg. Sedan så tror jag att det i framtiden blir enklare att sälja takplattformen om lampor och relän och säkringar finns på taket, så att en köpare bara behöver dra upp matning och nolla till taket, och fjärrkontrollen i kupén. Utöver sex arbetsbelysningar kommer takplattformen utrustas med: Backkamera Brandsläckare med snabbfästen Ledramp fram, 20 tum, 126 watt. Spade med snabbfästen Recovery boards 2st Verktygslådor av aluminium Hållare för 2 st 10 liters jeepdunkar Lådorna kommer att innehålla: Kopplingslåda för fuse box och reläkort. Minikompressor och slang 12-volts uttag Omvandlare 12 volt till 230 volt Varselväst Handskar Snökedjor Ficklampa Reperationssats för däck Och så vidare 🤗 Jag har monterat minikompressorn med rattar i plast, stjärnvred, så att jag enkelt kan skruva lös den och bära med mig den till en bilist i nöd. Om inte min 10 meters slang räcker förstås. Backkameran köpte jag på Ebay. Har inte hunnit testa den. Spadens snabbfästen heter Quickfist. Och till dom har jag tillverkat fästen så att dom sitter bättre och kommer ut en bit. Brandsläckaren har också Quickfist snabbfästen. Ovanpå lådorna tänkte jag montera 2st recoveryboards. Dom monteras med 4st ledade fästen så att dom kan vara monterade, och ändå kunna öppna lådorna. Recovery boardsen skruvas fast med stjärnvred i dom ledade fästena, så att det går lätt att ta lös dom för hand utan verktyg. Här kommer en länk till fjärrkontrollen med reläkortet, och en länk till fuseboxen. https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?mpre=https%3A%2F%2Fwww.ebay.com%2Fulk%2Fitm%2F254180155607 https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?mpre=https%3A%2F%2Fwww.ebay.com%2Fulk%2Fitm%2F183804701711 Längs ramen sitter buntbandsfästen som skruvats fast. Längs dessa dras kablarna till lådan bak där kopplingslådan finns. Jag har en transportplugg till snabbkopplingen för minikompressorn så att det inte yr in snö och smuts. Mellan lådorna blir det aluminiumdurk. För förvaring av reservdunkar eller fjällryggsäckar. Mycket text. En del saxat från tråden jag startade på elektronikforum. Men det här får bli min bygglogg. Här kommer lite bilder.
    1 point
  5. Här kommer gpx till Julbordet 2019 för dom som behöver detta Julbord_2019.gpx
    1 point
  6. Veit ikke helt om jeg liker den. Men han Musk fyren er genial. De rutene knuste akkurat som han ville😉 All pr er god pr https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/GGJaXq/teslas-nye-pickup-latterliggjres Følg med på hvor mye gratis markedsføring de får pga rutene som knuste😎
    1 point
  7. Tesla, ja, vad kan man säga 😂 Grattis Rivian, jag tror ni fick många nya potentiella kunder 😂
    1 point
  8. Jag har börjat konstruera en mekanism som tillåter att mina X-BULL recovery boards är monterade ovanpå lådorna samtidigt som jag öppnar en låda. Mina X-BULL har inte kommit ännu men i prototypen är det en plåt som är lika lång och med samma avstånd mellan monteringshålen. Svarvar bort gängorna från en M16 gängstång, till 13mm i diameter. Gör båda sidorna till M8 varav en utvändig och en invändig. Jag behöver göra 3 till. X-BULL bygger 10cm på höjden när dom staplats. Därav längden. Sedan har jag köpt gaffellänkar på Tradera och fått 8mm tjock aluminiumplåt av en mekanisk verkstad som jag sågat till och borrat hål i. I den väl regisserade filmen får ni tänka er lådorna i profil. Och låtsas inte om snöret. X-bull ska hållas ner av en gummistropp så att dom inte dras upp av fartvinden... men jag funderar fortfarande på en praktisk lösning. Här är filmen... laddade upp på Youtube för jag kunde endast ladda upp bilder här.
    1 point
  9. fikk testa jeepen litt igår, tur retur jakta ca 35 mil. Å etter olje og oljefilter bytte på automaten, er den blitt skikkelig smooth. Å etter litt knoting med spilleren så har jeg fått inn de verdiene jeg synes det er litt artigt å følge med på.
    1 point
  10. Färdiglackade fälgar står framför värmefläkten för snabbhärdning innan de skall kläs med vinterdäck ikväll.
    1 point
  11. Tyvärr var jag lite för positiv när jag trodde att reparationen bara skulle ta några dagar, faktum är att vi fortfarande, sex veckor efter beräknat klardatum, inte fått tillbaka Jeepen! Det visade sig att reservdelarna som skulle ”ligga på hyllan” var felaktiga och sedan blev den efterföljande beställningen från USA försenad i flera steg. När sen väl delarna kom till Sverige så blev mekanikern sjuk!! Förhoppningsvis börjar de åter på den i mitten av nästa vecka, men det krävs mycket flyt om vi skall få den lastad och klar innan Julbordet i Värmland!
    0 points
×
×
  • Create New...