Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation on 12/25/2020 in all areas

  1. Overlanding per ( min ) definition är ju att resan är målet. Så då blir det väl upp till var och en att definiera sin resa eller? Jag hade hatat att behöva vända 14ggr per dag i Ryssland, Andorra, Kroatien, Rumänien, Slovenien, Slovakien, Tjeckien etc etc för att jag tvihöll att Greta är det ultimata Overlandingfordonet. Det är hon säkert baserat på en helt annan typ av resa än det jag vill åka på. Jag vill/ uppsöker/ ramlar (in) i de mest märkliga situationer när jag är på tur och vill således att min livlina - Snövit - är rustad för att tackla de samma situationerna. Men det är jag det. Om man är trygghetsknarkare eller på en begränsad budget eller kanske till och med ansvarskännande miljöaktivist så är Overlanding som uttryck fortfarande ett helt ok begrepp - resan är målet! Om man vill cykla, paddla, flyga luftballong eller köra Leaf så gör man det och har tagit de samma - förhoppningsvis - förebyggande åtgärderna som oss andra som har en resa som mål. Jag säger det igen, Overlanding är en defenition av en ( min tolkning ) lite häftigare och fordonsburen resa där man är självhushållen vad gäller överlevnad. Det blir helt upp till den som ger sig ut på resan att ta valet av nivå på utrustning anpassat till svårighetsgrad att genomföra den samma. Nivån på Overlanding generellt i Skandinavien, baserat på de sociala medier jag följer, är mer " Carcamping on Instagram " vilket har sin charm det oxå. De Australiensiska forum/ YT kanaler som många av oss finner inspiration ifrån har ju lite att göra med Overlanding men samtidigt så är de väldigt influerande på vårat val av utrustning då det visas upp mängder av villhöver- och braatthasaker ( produktplacering på sitt bästa ) i de samma kanalerna. Om man väljer att hoppa på det tåget - utrustning som aldrig har hälsat på Skandinaviskt klimat - från ett gäng glada Cowboys klädda i sandaler som dessutom stoltserar med antal knäckta CV leder per tur och samtidigt tror att man tittar på en dollarbefriad introduktionsfilm om Overlanding så ska man tro om. Det går att köra de samma spåren i Overlanding-syfte men det kräver ett helt annat tänk, mindre CV leder och nått annat än Greta i front. Vet inte helt om min poäng gick igenom men gjorde ett försök .
    3 points
  2. Håper cruisern er såpass trygg på seg selv at den vet den alltid er nummer 1! 😊
    2 points
  3. Da har det seg slik at Yarisen jeg hadde som daily driver ble dumpet til fordel for ny daily driver! Røyk på en 2004 modell mk5 Hilux. Planen var og holde bilen relativt stock.. Men når man har den hobbyen vi har så er ikke det lett, så selvfølgelig har ting skjedd! Slik så den ut etter jeg hentet den. Felger som trengte litt kjærlighet. Disse ble sandblåst, metalisert og lakkert med industrilakk. Tilsvarende behandling fikk gitteret som sitter bak hytta. En kompis hadde tilfeldigvis et firkant feste til Hilux liggende, etter litt modding og tilpassing av selve firkant røret så ble det levert sammen med felger for sandblåsing og lakkering. Bilen hadde fått en smell en gang i tia, traversbjelken mellom nedrebærebruene var rimelig smadra.. Fikk beskjed av verkstedet jeg bruker at den må byttes om firhjulskontroll skal vær vits å ta. Fikk tak i ny hos en bilopphugger, og den var kurant å bytte. Så når en først driver på og bytter deler i forstillinga så fikk jeg bruk for den 5mm rustfrie plata jeg hadde liggende, måtte jo laga ny skidplate! Så da var nye dekk på, firhjulskontroll er tatt å kjerra er klar for vinter! Ble en runde med lanolin! Trengtes på en «gammal» dame. Ble en liten tur for å finne snøen, da ble det testtur med Hilux! Ganske fornøyd med fremkomligheten 😊 Foto @Andreas.E Andre ting som også er gjort; -Innvendig rens av gulvtepper og seter -Nye dempere foran -Nye batterier -Panser beskytter og vindavvisere -3 stk halogen ekstra lys foran -LED lys bakover -Lagt opp strøm til vinsj foran og bak(venter på firkantfestet bak) -VHF antenne og kabel lagt opp og klart til radio ankommer. -Lagt opp diff breathers -Ekstra 12v/USB uttak -Nye høytalere og sub. -Sotet bakruter -Truxedo plantrekk Sikkert mer som jeg ikke kommer på i farta 😅
    2 points
  4. Det är en enorm skillnad på Overlanding och Offroad och oftast 2 helt olika bilar, ett fåtal bilar har kapacitet för både offroad och overlanding men det kommer alltid till ett pris i form av kompromisser. Offroad: Overland: Overland som gått lite fel:
    1 point
  5. Min mening er at det er ganske stor forskjell på de som driver med ren offroad og de som driver med overlanding, selv om begrepene fort kan flyte litt sammen. De jeg kjenner som driver med offroad kjører gjerne biler som ikke er godkjent for bruk på vei, og mye av moroa handler om å drukne bilene i gjørme. Selv kjører jeg gjerne en litt grov traktorvei, eller en grusvei så bratt at en bil med 2wd bare spøler opp og ødelegger. Derfor vil jeg ha 4x4. Men jeg kaller ikke det offroad. I tillegg kjører jeg gjerne mye på vinterstid, og da er 2wd håpløst med mindre alt er nybrøytet og strødd.
    1 point
  6. Jag får dra mig ur så min plats är tillgänglig någon annan sugen Overlander
    0 points
  7. Men hva sier cruiseren til å bli satt på sidelinjen?
    0 points
×
×
  • Create New...