Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation on 10/11/2021 in all areas

  1. American schoolbus med brøyteplog
    3 points
  2. Nej så långt kommer jag inte gå, då skulle man ha en terränggående husbil helst tror jag! Ungefär så jag tänker, så att man är utrustad för att vara förste man på plats, alternativt om man själv råkar ut för något, eller att bilen går sönder nånstans långt ute i en skog.
    2 points
  3. Så var det äntligen dags igen, det blev en garage tur och kommit en liten bit till av många planer. bytte 12V fram till usb och lightning samt opererade in ett dubbelt usb uttag till baksätet. Blev nöjd, nu kan barnen ha sitt därbak och jag kan följa med ut i framtiden med våra iPhones. Blir lite nervös att pilla itu så mycket men, blev bara av med två clips, vilket inte märktes vid återställning. Smörkniv, mycket bra verktyg för att lossa paneler. Med voltmätare inbyggt. Kul! Nu skulle det också dragits direktström till 12V i bagaget samt installerats usb där också, på direktström men, någonstans kom jag på att det vore klokt med en brytare till detta. Rom byggdes inte på en dag och inte min bil heller
    2 points
  4. Så är det @iknutis, en del har jag normalt med mig på den listan, men lååångt ifrån allt. (ser att min neurotiske vän inte har brandsläckare på sin lista) Brandsläckare känns normalt att ha i bilen, värmefilt, ficklampor, första förband och varningsljus/blixtljus, startkablar & bogserlina. Och en del "hund specifikt" som koppel, matskål & torrfoder. I stort vad man kan behöva om man missar vovvens mattider, eller har oturen att vara bland de första på en olycksplats.
    2 points
  5. Stort tack för de tankarna! Jag tycker nog ändå att det låter ganska likt det jag tänkt mig. I nuläget har jag inte planerat något taktält så det gör ju att mitt behov av mycket förvaringsutrymme på taket inte är så stort. Jag har ju iofs inte heller någon exakt idé om vad jag behöver ha på taket så det blir ju lite skott från höften med storleken. Min markis är ganska lång så jag är inte så orolig för utrymmet där, det känns viktigare att det kan regna och blåsa in så lite som möjligt mellan markisen och bilen. Med dessa tankarna föll valet på en smalare takkorg (1100mm). Korgen är nu i princip klar, i alla fall grunden på den. Det återstår ändå en hel del som t.ex. surrningsöglor, fäste för markis och belysning samt lackering. Sen är min tanke att lägga brädor som botten för att få till ett retro-utseende, men där får jag se hur utseendet blir och bestämma definitivt när jag ser det på plats. Ev. skrotar jag den idén och svetsar dit fler rör istället. Här är i alla fall resultatet så här långt, som vanligt gör jag en ritning och ändrar sen efter eget huvud när jag ser resultatet växa fram.
    2 points
  6. Haha ja jag såg det precis när jag skrivit. Skynda och köp för nästa vecka är det 470
    1 point
  7. Ett Mad max inspirerat bygge isåfall, med anti-zombie galler för fönstren! 🤯
    1 point
  8. Tack @Norlin också jag har lärt mig något nytt 😁nu.
    1 point
  9. Nu fick jag lära mig något nytt *.HEIC Forumet verkar inte hantera det formatet, men Windows kan konvertera (och MAC) Snyggt jobbat! Alltid nervöst att demontera paneler och använda skärande verktyg.
    1 point
  10. En BOV er jo strengt tatt en bil man skal kunne sette seg rett inn i når atombomben har eksplodert, kjøre ut i skogen og dermed kunne være self-reliant i en forhåndsbestemt tid, ofte 3-6 uker feks. Det er jo ikke hensiktsmessig for folk flest å ha sine daily drivers med dette utstyret fast. Jeg er ingen doomsday-prepper, så jeg må nok innom i garasjen og hente utstyret før jeg kan kjøre på fjellet og vente på zombie-hordene..
    1 point
  11. Startkablar är kanske inte fel, det övriga du nämnde plus en del till finns alltid packat i väskan, Victorinox, litet första förband och lite annat smått och gott. Jag tänker på vilket man kan ha nytta av ute på vandring och har det för sig, men där har vi nog hittat en bra balans nu efter några års erfarenhet.
    1 point
  12. Japp! Min tanke var egentligen att använda originalhållarna så som du gjort, men sen passade det inte riktigt med bredden av olika anledningar. Så jag provade att montera loss dem och det var inga som helst problem så då tänkte jag om och skar istället bitar av vinkeljärn att göra fästen av.
    1 point
  13. Tja… spontant: kompass, startkablar, tändare/eldstål och vatten när man skall ut. Vi har alltid var sin ”cykelflaska” med oss, går att tvätta sår och händer förutom att dricka ur.
    1 point
  14. Förutom att linan kom på vinschen blev det reparation av Hannas fönster. På hennes sida har det en tid inte gått att få ner rutan hela vägen. Det blev till att plocka av dörrsidan och lossa plasten. Det visade sig vara den bakre styrningen till rutan som rostat sönder och lagt sig under rutan. Det satt en helare på reservdelsbilen som blev monterad och se, vips så fungerade rutan igen. Inte helt ovanligt fel, undrar om jag inte fixat det en gång tidigare på en av de andra dörrarna. 🤔
    1 point
  15. I väntan på att vi skall försöka fixa till navet har vinschen fått sig en översyn. Trumman blev sned i Blåningsmåla och gnagde i motorns gavel. Det var dock inte värre än att vi kunde rikta den i Görans garage. Så även om jag ett tag övervägde ny vinsch så får den hänga med ett tag till. När vinschen ändå var delad, särade och servade jag växelhuset och motorn. Det har jag skrivit mer utförligt om i Vinschtråden. Väl återmonterad verkade den fungera igen. Dock skall jag anamma @Rasmus Evertsson variant på säkring efter att funderat på hur lite det skall till, för att det skall bli kortslutning i en gammal skitig elmotor.
    1 point
  16. Har också uppgraderat inför vintern. Detta kan köras på bl.a. bensin. Så nu har jag... 🤔 är det 6 olika kökskombinationer?
    1 point
  17. Då har jag fått hem ett litet paket från Kina. Fungerar som bara det 💯. Det enda som inte fungerar är fjärrkontrollen som saknar batterier och det är heller inte lätt att klura ut vad det kan vara. Klurade ut vilket batteri det var. Men det spelar liten roll då den inte ser ut att styra enheten oavsett. Jag tror jag bara förlänger kablarna till styrenheten så jag får upp den i tältet.
    1 point
  18. Postar en (okej två.) bild(er)på en blöt defender en regning dag någonstans i de värmländska skogarna, bara för att jag kan 😅
    1 point
  19. En sån där rogivande tur man behöver, allt fungerar och vädret försöker inte ta livet av en.
    1 point
  20. … och även 279.000:- Ingen som är sugen att höra av sig till firman och fråga vad de gjort för moddar som fått den att öka 110.000:- i värde på en vecka?
    0 points
  21. Priset på denna LC… 😜😖 Vilket skämt!! Nog för att de gått upp i pris, men ändå. Optimister… https://www.blocket.se/vi/98468146.htm
    0 points
  22. Det är ju nu drygt två år sedan jag startade denna tråden och det verkar inte som att så många servat sina vinschar sedan dess. För min del blev det åter högaktuellt efter att vinschtrumman börjat ta emot i ena sidan efter den ganska tunga bärgningen av en ZJ i Blåningsmåla. Först lossade jag plusspolen från batteriet, sen… Av med linan och dokumentera anslutningarna på ovansidan. Lossa bultarna som håller fast vinschen och sen jordanslutningarna på undersidan. Nästa är i mitt fall att lossa de två skruvarna som håller ihop motor och växellåda över trumman och sära på delarna. Här syns hur trumman har tagit emot och skavt på insidan av motorn. Gaveln på trumman var skev, den hade pressats ut av linan och bågnat. Dock gick det bra att rikta den igen och därmed fick min billiga vinsch leva vidare ett tag till, men först en ny service. Först plockade jag isär växelhuset. Av med skruvarna (10st) som höll ihop huset och ur med första planetväxeln. Ganska osnyggt med gammalt fett och skit. Dock såg det helt ok ut efter avtorkning. Den stora hylsan som ligger inne i huset såg lite värre ut. Det är denna som man flyttar när man ”kopplar in och ur” vinschen. Här har det varit lite mer fukt och därmed rost främst i spåret. Dock inte värre än att det gick att putsa rent. Alla delarna rengjorda och klara för nytt fett. Totalt tre planetväxlar. OBSERVERA den smala tappen på armen uppe till höger som skall gå ner i hylsans spår och manövrera i- och ur-koppling av trumman. Den är inte jättekraftig och viss försiktighet kan nog vara på sin plats vid manövrering. Jag valde, att liksom förra gången jag smorde om växelhuset, använda marinfett. Rätt eller fel, ingen aning, men det har hitintills fungerat i ett antal år. Med växelhuset hopsatt var det motorns tur. Den särades genom att skruva loss två skruvar på gaveln och sen försiktigt bända upp locket. En del rost och damm från kolen men ingen direkt fukt. Kolen var rörliga men jag valde att sära på motorn. Jag lyfte först undan fjädrarna från kolen och vek undan dem. Med kolen ur vägen kunde jag först ta ut kolhållaren och sen försiktigt knacka ut rotorn. Här gäller det att se till att inte kablaget skadas. En del rost som jag pustade bort, både på magneterna och jordpunkten. Kolhållarna pustade jag av med en magnetfil innan jag sprayade dem med elektronikspray. Efter att ha torkat av allt och sprayat in ytorna monterades det ihop igen. Jag fick först strul med att få i skruvarna till locket. Det tog ett tag innan jag upptäckte att det fanns fyra hål och att jag skulle använde det andra paret, inte det jag testade först. Med allt återmonterat testade jag med viss oro om vinschen fungerade, vilket den verkade göra. Imorgon får linan åka på.
    0 points
  23. Så var jag idag tvungen att ta vara på möjligheten till vad "Rostskyddets dag" kunde ge - fri rostskyddskontroll. Självfallet visste jag i princip vad resultatet skulle bli när jag rullade in i hallen på Dinitrol-centret... ? Det är ju en asiatisk bil av plåt... ? ...men - det var faktiskt värre än jag befarade! Det finns NOLL rostskydd, bortsett grundfärg o lack!! Ingen behandling undertill, skärmar eller likn. Därav redan rost, trots att bilen är en 2016 och bara inne på sin 11:e månad!! En vinter... 2000mil... riktigt dåligt anser jag. Bilen är ju inte direkt gratis när den säljs ny. Nu har jag bokat en behandling inkl extra allt för att få den så rostskyddad den borde levererats ursprungligen. Hur gör ni andra Toyota-ägare? Jag hade tänkt behålla denna ett större antal år men vill ju inte ha den rostig Nu motar man ju iallafall Olle lite i grind med detta.
    0 points
×
×
  • Create New...