Det var väl dags att sluta läsa som någon utomstående och presentera mig och mina högst tvivelaktiga val här i livet.
Kan börja med mig själv, en grabb i Stockholm av årsmodell 96 som har ett intresse i friluftsliv, motorcyklar och fordon. Har ägt ett antal olika hojar dom senaste 10 åren och kommit fram till att det är roligare att resa med eget fordon än att sätta sig på flyget eller tåget. Ganska många mil under sadeln på olika hojar på både asfalt och grus, dock inte lika många mil i bil. Första bilen blev en Saab 9-5 för att få utrymme för hund, packning och vänner när man skulle åka på evenemang eller bara transportera sig runt Stockholm. Dock trivdes inte den bra på grusvägar med både packning och resenärer.
Därför började intresset för en SUV eller pickup växa, kanske något med hög markfrigång och gärna lite fyrkantigt... Läsa forum, glo på youtube och allmänt försöka läsa på resulterade i att Range rover och land rover valdes bort som kandidater, likaså gamla militärfordon och modernare SUVs. JEEP cherokee blev mer och mer intressant men med tur och som av en chans så kom jag över en Grand Cherokee för ett antal tusenlappar.
Det blev en snuskig gammal jaktbil modell Grand Cherokee 5.2L V8 från 1996 (samma årsmodell som ägaren konstigt nog.)
Maskinellt var den förvånansvärt fin, servad bakaxel, ny stordator, nya belägg och skivor, service gjord någorlunda ofta, osv osv. Framrutan var dock sprucken och en sprillans ny inhandlades och en glasfirma fick byta den.
Efter en utvändig och invändig tvätt så kunde man börja ana en ganska bra bil, dock hade den stått i nästan tre år och besiktning behövde göras..
Motionera bromsar då dessa bromsade väldigt konstant vilket resulterade i ett antal stopp på vägen och en historia med ett fastsatt får i ett staket och majbockskorv.
In till besiktningen och färre 2or än jag trodde. Bromsledningar bak och längsgående, positionsljuset i extralysen och dålig handbroms (varför jag inte kom ihåg att spänna den är en mycket bra fråga). Så iväg till en firma som fick byta bromsrör och in på besiktningen igen!
Dock ännu en tvåa... anliggning Höger bak så då var det bara börja plocka isär och felsöka, var det kolven, handbromsen eller något annat? Det visade sig vara ena bromsbacken som sprinten hade försvunnit, så en tur till hansen racing och en renoveringssats så såg allt bra ut igen och besiktningen var till slut nöjda!
Det finns ett antal planer för den stackars Jeepen, bland annat ska en LED ramp på ganska omgående och även IR belysning ska införskaffas och monteras. Möjligen kommer en fast radio monteras och det finns ett litet frö om att bygga/köpa ett roof rack..
Dock har den redan fått agera transport åt ett annat nyinköpt transportmedel.