Jump to content

Andreas.E

Administrators
  • Content Count

    2,591
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    144

Andreas.E last won the day on June 11

Andreas.E had the most liked content!

Community Reputation

2,851 Excellent

4 Followers

About Andreas.E

  • Rank
    Advanced Member
  • Birthday 04/18/1971

Personal Information

  • Ort
    Asker
  • Land
    Norge

Overlanding information

  • Fordon
    Jeep
  • Kommunikation
    VHF/UHF
    PMR (446Mhz)
  • Övernattning
    Taktält
    Frittstående tält

Recent Profile Visitors

3,090 profile views
  1. Inte så mycket till tips från mig, för jag använder något liknande Huawei MediaPad T5, otroligt nöjd med denna.. lite dåligt ljud kanske, men fungerar perfekt att köra kartor på, sedan är den väldigt prisvärd.
  2. Dag 1 Generellt bara transport från Oslo till min Mor utanför Göteborg 300km. Blir en dag extra för att få lite tid med familjen. Oslo - Göteborg (Norge / Sverige) Dag 3 Transport via E6 och så viker vi av mot Karlshamn ca 300km. Båten går kl 19 så har ganska ok med tid. Inga större planer genom den delen av Sverige. Göteborg - Karlshamn - Klaipeda (Sverige / Litauen) Dag 4 Vi anländer med båten kl 09 och drar dom ca 50km ut och ner till Nida. Där är planen att bada och ta det lite lugnt. En dag, men max två dagar beroende på vad vi tycker. Nida (Litauen) Dag 5 En ganska så ok dag med hyfsat ok körning på 270km. Tar småvägar ut med kusten upp. Skall stoppa vid ett par historiska platser. Nida - Ventspils (Litauen / Lettland) Dag 6 Vi fortsätter ut med kusten upp längst nord i Lettland för vi viker av ner mot Riga. Ca 250km besöker Riga kort och så camping utanför staden. Ventspils - Riga (Lettland) Dag 7 En liten längre körning på dryga 330km fortfarande ut med kusten upp till en camping vid Pikseke. Riga - Pikseke (Lettland / Estland) Dag 8 Kort med slingrig runda på ca 130km, tar ett stopp i Tallinn. Pikseke - Tallinn (Estland) Dag 9 Rätt över med båten till Helsingfors och besöker lite familj ett par mil utanför. Ca 100km. Tallinn - Helsingfors (Estland / Finland) Dag 10 Kör rätt från Helsingfors och vill gärna hinna med båten samma dag, på det sättet har vi en dag som buffert på resan. Helsingfors - Åbo (Finland) Dag 11 (10) Alternativt om vi inte hinner med båten på Dag 10 så blir detta dagen vi reser över. Åbo - Mariehamn (Finland / Åland) Dag 12 (11) Hela dagen används på Åland, en dag låter inte mycket, det är det heller inte, men vi försöker få med oss så mycket som möjligt. Mariehamn (Åland) Dag 13 (12) Blir inte så mycket här annat än båt. Mariehamn - Stockholm (Åland / Sverige) Dag 14 (13) Försöker logga så många mil vi klarar mot Karlstad, camp blir på en av platserna vi ha i området. Stockholm - Karlstad (Sverige) Dag 15 (14) Inte så mycket mer här... kört sträckan ett par gånger tidigare Karlstad - Oslo (Sverige / Norge) Vi är bara två i bilen, så om vi drar på här och där för att köpa oss mer tid så blir det så, det samma gäller om vi helt plötsligt bestämmer oss för att öka resan med en eller flera dagar. Alla platser där vi skall använda båt har flera avgångar per dag, eller flera olika aktörer. Den enda så långt som bokats är båten till Litauen.
  3. Kommer att droppa hela Polen på den här resan, orsaken är enkel.. Det blir för många mil att "bara" köra runt hela Kaliningrad (71mil). Tar hellre båt från Trelleborg till Klaipeda för att så lägga allt krut på att uppleva Baltikum. Alternativt med DFDS från Karlshamn som har en mer trevlig avgångstid.
  4. Hejsan! Jag har redan avverkat två stycken, en från Biltema och en från Jula (Ja det kanske säger en del om kvaliten). Det har varit från billiga till dyrare modeller. För jag köper en tredje modell är jag på jakt efter eventuella tips i Norge eller Sverige på något som faktiskt håller.
  5. Ser väldigt bra ut! Tältet jag har nu är egentligen bara för att testa konceptet och se om det är bäst för mig, så lång verkar det så. Men som sagt, saknar skydd över ingång, sedan är jag inte imponerad över låsen som är på mitt tält, dessa ger sig nog under denna säsongen.
  6. Helt riktigt... det är tyst i tråden för att det inte händer något, bilen är liksom färdig 1. Märker det genom att det blir en annan temperatur under kroppen, samt att det blir lite mjukare. Jag har inte märkt något negativt att mattorna drar åt sig fukt eller att det blir blött under. 2. Taktältet är skruvat med bultar rätt igenom dom tvärgående balkarna i takkorgen. 3. Nopp.. på mitt tält är det inget skydd över ingången till tältet. Man kunde säkert gjort en egen lösning med stag, men troligen blir det ett nytt tält senare i år. Kunde gärna ha testat denna från www.profftelt.no som kombinerar det bästa från flera tält, samt att man får lite mer plats: https://profftelt.no/produkt/profftelt-taktelt-pia-takbokstelt-200cmx210cm/ Men... då går man tillbaka till att hålla på med blöt tältduk osv osv..... Sedan är det hela 97KG som skall upp på taket till Jk´n. Känns redan nu som den vikten jag har är nog. Alternativ nr 2 är en ny modell av den samma typen jag har idag, men med skydd över ingången osv.
  7. Nice 👍🏻 Blir väldigt intressant då jag själv funderar på något liknande till min JK.
  8. Det finns fortfarande lediga platser om man önskar vara med på en fantastisk resa!
  9. Ta gärna en titt i den här tråden för bilder från våran rek inför vårträffen
  10. Hello! Jag är så nöjd att jag går för hardshell any day! Behöver man mer plats finns det andra lösningar som kombinerar fördelarna med hardshell och softshell. Som regel är vi bara två på mina resor, och vid dom få tillfällen där vi är fler tar vi med oss ett marktält. Det jag gillar speciellt är att lösningen är så strömlinjeformat, samt att det inte bygger så mycket på höjden. Inte minst det att man snabbt får upp lägret. Men ett par punkter med just mitt tält, som är bättre löst hos andra leverantörer av den här #no-name leverantören. - Saknar regnskydd över ingången och fönster. - Låsen är väldigt känsliga och jag litar inte helt på dom. - Det låter mer när det regnar. - Stegarna som följer med är gjorda för bilar där tältet går i ett eller sticker utanför taket. Fördelar jämfört med softshell + Mycket mindre ljud från vind, duk som fladdrar i vinden. + Taket är alltid tort när det regnar. + Alltid enkel att slå upp och ta ner, oavsett väder och vind.
  11. Ja den delen är helt ok, men vi saknar fortfarande datum för när kartan gjordes,det hade varit intressant.
  12. Ja är vi några fler så blir det kanske en annan ton i pipan.
×
×
  • Create New...