Jump to content

Gustaf Nilstadius

Basic Member
  • Posts

    13
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    4

Gustaf Nilstadius last won the day on June 24 2022

Gustaf Nilstadius had the most liked content!

Personal Information

  • Ort
    Stockholm
  • Land
    Sverige

Overlanding information

  • Fordon
    Jeep
  • Kommunikation
    27 Mhz
  • Övernattning
    Frittstående tält
    Inget

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

Gustaf Nilstadius's Achievements

Apprentice

Apprentice (3/14)

  • Collaborator
  • One Month Later
  • Week One Done
  • Reacting Well
  • First Post

Recent Badges

52

Reputation

  1. Haha, men med förvånansvärt liten marginal. Var ett ganska långt gäng.
  2. Det känns ganska mycket i tiden med vad som händer i våran omvärld! Har startat igång en tråd för USA till Argentina resan.
  3. Del 1 - Förberedelser En presentation kanske är bra sätt att börja, jag heter Gustaf och är född och uppväxt i Stockholms området. Jag har alltid älskat att resa och träffa folk och har turen att kunnat göra det mycket. Har innan detta galna åtagande rest en hel del. En av de mer nämnvärda är en Balkan resa med min Jeep. I en klassisk "en lång historia kort" mentalitet skall jag nu korta ner något som skedde över flera månader till en kortare text. Året var 2018, jag verkade i Kalifornien, USA som systemutvecklare i IT-mecca Silicon Valley (San Francisco Bay area, hem till Facebook, Google, Apple med flera.). Reste mellan Sverige och USA med jämna mellanrum och saknade ett eget fordon i USA, lånade ofta en bil av en nära vän men önskade något eget. Körde mest en BMW X3, alternativt en Cadillac Sedan De Ville (-76 om jag inte minns fel). Nedanför kullen ligger Stanford Universitet. Hängde till och från med lokala Jeep klubben (även om jag inte hade en Jeep i USA). Jag är längst till höger i bild. Redan långt innan hade drömmen om att köra USA till Argentina på två hjul varit huvudämnet i dagdrömmar under långa och tråkiga affärsmöten. Efter mycket läsande fram och tillbaka på nätet så stod jag där, precis dragit betalkortet, knappat in min pin och signerat avtalet och får mina nycklar till min helt nya Suzuki V-Strom 650xt -18 med 0 miles. Stolt grabb med sin nya hoj. Resan hem från butiken: Njuter av kusten på en liten dagsutflykt: Träffar en annan Svensk och bränner runt lite i bergen, han körde en BMW 1200: Förberedelserna för resan började på en gång, mycket behövdes förberedas. Motorcykeln är fullt kapabel av att köra hela resan original, men jag är lite över 2m lång och väger därefter. Sedan finns det lite praktiska saker som kan vara skönt att ha, som packväskor och extraljus. Hade aldrig tidigare rest med hoj, så någon resa var passande för att värma upp mig för hur det skulle fungera. Natt-bild tagen av @adv_driven : Lite sammanplock av bilder från tiden i Kalifornien: Besöker moderskeppet: Varför en V-Strom 650 och inte något annat? Varför valde jag en Suzuki V-Strom 650? Jag tycker att det utan tvekan är den bästa hojen för jorden-runt resor som säljs idag. Visst är de nya 1L+ "äventyrs" hojarna gulliga, men de passar inte för jorden runt resor om man inte har en support bil som Long way round grabbarna. En full kittad BMW 1250GS ADV kostar mer än vad en normal person i Honduras tjänar i sin livstid, lycka till att hitta reservdelar eller specialverktyg som fungerar. V-Strom 650 säljs överallt, varje liten by har en Suzuki verkstad samtidigt är den modern nog att leverera 70hk och har antisladd och ABS. Förberedelser av hojen Några uppgraderingar behövdes göras, inte minst fjädringen på grund av min storlek. Listan går att göra lång beroende på hur i detalj jag skall gå. Men kort så byttes fjädringen, väskor monterades hasplåtar och skydd samt lite extra soppa dunk. Full spec finns här. Har ni några frågor så är det bara fråga på!
  4. Bosnien och Hercegovina BiH startade storslaget med Sarajevo för att få lite jobb gjort. För er som minns historielektionerna så minns ni säker att en av moderna tidens mest inflytelserika händelse hände i Sarajevo. Franz Ferdinand skjuts i Sarajevo och det kickstartade första världskriget. Det är alltid roligt när man reser med en 4x4 eller motorcykel och glider upp till väletablerade/lyx hotell och parkerar framför tillsammans med alla lyxbilar och sedan trampar in i lobbyn med leriga skor och utan att ha duschat senaste dagarna från att ha campat. Detta var fallet i Sarajevo. BiH är det landet där ärren från kriget var mest synlig. Mer om det senare i posten. Efter några dagar med traskande i Sarajevo så var det dags att åka vidare till Mostar, en häftig stad som tidigare var gamla frontlinjen i kriget. Ärren från kriget syns tydligt på många byggnader i Mostar. Efter ytterligare några dagar i Mostar fortsätter resan ut på landsbygden. En sak man inte får glömma när man reser i BiH är att det fortfarande finns massor med landminor. Det innebär att all "off road" är bara att glömma, man bör hålla sig till etablerade leder och följa skyltning. Landskapet är häftigt, men utseendet bedrar. Skylten indikerar att det är minfält. Denna vägen gick rakt igenom ett minfält (vägen var röjd). Vidare upp på ett berg på väg till första lägret Första lägret Inget klår lite grillat Lämnar lägret och utsikten över sjön jag campade vid. Blev ingen bild på sista lägret i BiH. Men detta är sista bilden från BiH innan jag tog en snabb sväng förbi Kroatien på väg hem. Blev en långkörare från Ljubljana till Rostock på en dag senare och hem till Sverige. The End! Skall vid senare tillfälle försöka skriva ner min reseberättelse på en pågående USA till Argentina resa, ni får hålla koll på forumet så kommer det säkert snart.
  5. Montenegro del 3 av 3. När jag vaknade dagen efter utforskade jag lite i direkta omgivningen kring sjön. Därefter bar färden vidare mot gränsen med Bosnien & Hercegovina. Dagen började vackert. Men allt eftersom jag kom ner från höglandet till lägre höjd blev vädret sämre. . Resan fortsatte mot gränsen till Bosnien & Hercegovina, bilden är tagen bara någon kilometer från gränsen. Så nära gränsen att det faktiskt blev lite problem, jag fortsatte på en väldigt liten grusväg som såg ut att den skulle leda till rätt, hade inte planerat att lämna Montenegro och korsa gränsen än. Men denna vägen tog mig lite för långt, så långt att jag hamnade i ingen-mans landet mellan länderna. Blev en spännande diskussion med Montenegros gränsvakter för att förklara att jag aldrig lämnade landet och behövde passera. Allt löste sig och jag valde en etablerad camping plats nära gränsen. Efter en liten stund började regnet hälla ner. Då passade det bra med lite film i tältet. Härnäst kommer Bosnien & Hercegovina
  6. Tack! Folk i Balkan är väldigt välkomnande när man drar fram genom skog och mark, så länge man visar respekt och inte kör som en dåre och håller sig till där andra kört tidigare. Det senare är extra viktigt i stora områden i Bosnien & Hercegovina då det finns landminor kvar. Behövde aldrig fråga om lov för att övernatta i något av länderna och ingen klagade (tvärt om så var folk väldigt trevliga och hälsade), som många länder så är det ok med en bivouac (litet tält), men inte camping (stora tält, taktält, husvagn etc..). I praktiken så bryr sig ingen om man har en bivouac eller campar så länge man sköter sig. I Norden har vi inte den särskiljningen mellan bivouac och camping som tur är. På höglandet var det väldigt dåligt med träd då det ligger över trädlinjen, plockade på mig vad jag kunde hitta längs vägen för att få en liten brasa. Kartan visar höjden i fot, men man kan avläsa att stora delar av landet är på en bra bit över 1000 meter.
  7. Montenegro del 2 av 3 Äntligen börjar äventyret i Montenegro! Från kusten kör jag till Montenegros huvudstad Podgorica. En ganska ickesägande stad som är ganska tråkig, allt som händer i Montenegro händer på kusten. Från Podgorica går resan till gränsen och längs små vägar inåt landet. Bakgrunden i bilden är Albanien Efter några mil på småvägar längs gränsen så går resan rakt in i Montenegros vildmark. Telefonsignalen försvann och inga människor kunde längre ses till då väldigt få bor inåt landet i Montenegro. En av mina favoritbilder på Jeepen än till idag Passerar en liten by i en dal I mitten av Montenegro är det ett grästäckt högland, i mina drömmas så är det likt att köra genom Mongoliet, ett land jag hoppas kunna besöka i framtiden. Första lägret efter en hel dag (tidig morgon till skymning) av körande. Önskar lite i efterhand att jag tog mer tid på mig och delade in resan i fler dagar då höglandet var magiskt. Stället kallas för "Captains Lake" och ligger ganska exakt mitt i Montenegro. En av fårvallarnas hundar var nyfiken på vad jag gör (eller tillagar) Karta över Montenegro
  8. Montenegro del 1 av 3 Montenegro är det landet som överraskade mest på resan. Det är ett land som är väldigt modernt men samtidigt väldigt mycket vildmark trots sin lilla storlek. Resan till Montenegro och kuststaden Kotor började i Tara bergen i Serbien. Gränsen mellan Serbien och Montenegro Börjar närma mig havet, det är häftigt att ha kört ner till medelhavet med en Jeep från -99. Kotor är en trevlig stad, även om den inte är särskilt äventyrlig. Men mycket äventyr är att vänta i Montenegro. Efter några dagar så fortsatte färden från Kotor till staden Ulcinj, väldigt nära gränsen till Albanien. Ulcinj är en mindre kuststad med bra stränder. Planen är att senare köra från den Albanska gränsen till den Bosniska gränsen off-road. På vägen från Kotor till Ulcinj plockade jag upp några trevliga liftare. Från Ulcinj Cigarr på stranden
  9. Tack! Det låter som en bra idé. Mycket gjort på Jeepen, får se till att samla ihop info och skriva en byggtråd! Idag ser Jeepen lite annorlunda ut, framförallt har den en takkorg.
  10. Serbien I Serbien börjar äventyret på riktigt, men först är det dags för jobb. Något jag tidigare missade att nämna är att detta inte är en semester utan jag arbetade remote som systemutvecklare och mjukvaruarkitekt. Video från Serbien Arbete från ett hotell i Novi Sad med lite snacks och en hoprullad och rökt sallad. Efter några dagar av turistande i Novi Sad drar resan vidare till Belgrad, Serbiens huvudstad. Där var det dags för mer jobb. Skulle hyra in mig på ett kontors-hotell för att arbeta från under veckan i Belgrad, spännande nog så pratade receptionisten noll Engelska, men hon pratade flytande Svenska då hon hade studerat "Nordiska språk" på universitetet. Det var en konstig upplevelse. Efter Belgrad börjar 4x4 vägarna och off-road äventyr. Första stoppet är Uzice. Krigs monument. Stannade en natt på ett vandrarhem innan jag fortsatte in i Tara bergen. Råkade av misstag hamna på ett gammalt flygfält, saknas bara att jag skriver "FLYGPLAN" på sidan av jeepen. Som någon kanske lagt märke till så fick de stora extraljusen åka av, motorn blev lite för varm med så mycket framför radiatorn. Tara Bergen Lagar mat i Tara bergen
  11. Lättland, Litauen, Polen, Slovakien och Ungern Min resekamrat mådde dåligt redan första dagen, vi hann till Litauen innan han bestämde sig för att han ville hem. Lika enkelt sagt som gjort, dag 2 så återvände vi till Riga så han kunde flyga hem. Första dagens läger (Litauen). Dag 2 efter att ha lämnat min kompis i Riga, på väg söder ut i Litauen för dagens läger. Camp dag 2. Eftersom jag var efter tidsplanen så blev det en långkörare dagen efter från Litauen till Warszawa, Polen nästa dag. Väl i Warszawa meddelade en nära kompis att han är i Krakow, så efter någon dag i polens huvudstad så gick resan vidare till Krakow för att senare fortsätta till Tatra bergen på Polska sidan. Tatra bergen. Några timmars vandrande senare med några Australiensare jag träffade på vandrarhemmet jag bodde på så var jag välkomnad av denna vackra vy. Efter några dagar i Tatra bergen i Polen så var det dags att röra sig vidare söderut. En annan resande skulle också söderut, så hon liftade med mig till Budapest, Ungern. Än så länge har det mest varit transportsträckor för att komma söderut. Men i nästa inlägg kommer jag till Serbien där äventyret börjar lite mer.
  12. Detta är inte en ny resa, denna resan gjordes sommaren 2018. Detta är mitt första inlägg på forumet. Mitt nuvarande projekt är att köra min hoj från USA till Argentina. Hojen står i skrivande stund i Costa Rica och jag är i Sverige, det är ett ämne för se separat tråd, så mer om det senare. Är framförallt aktiv på Facebook, Youtube samt Reddit. Del 1 - Förberedelser Fordonet Fordonet är en Jeep Grand Cherokee Limited V8 från rätt sida av millennieskiftet (-99), för er som håller koll på Jeepar så är den mer känd som WG, dvs en österrikiskt tillverkad (Magna Steyr fabriken) WJ. Jeep WG/WJ är sista modellen av Grand Cherokee med stela axlar fram och bak. Jeepen har en mindre 2" böjning med extra hårda fjädrar (BDS Suspension), puckar för att jämna ut jeepen när den är fullastad, bytta kontrollarmar. Rullar på 32" Cooper AT däck med 1,25" hub-centriska hjul spacers och originalfälgar. Den är utrustad med ett IBS Tech dubbel batteri system med ett Optima Blue Top marinbatteri som extrabatteri samt en sPOD för kontroll av enheter. Som kyl kör jag en Dometic kyl (26 liter om jag inte minns fel). Som alla som bor i norden så älskar jag extraljus, jeepen har 2x Vision X Light Cannon GC2 multi led, 2x NBB 225 Alpha 75 xenon, 2x kona kopior av Vision X Transporter (inte ens ½ så starka som de riktiga, lärde mig min läxa och köper bara märkesljus efter det) Bakkofångare för att hålla reservhjulet som inte får plats i reservhjulsbaljan. Har även cinch fäste (men ingen vinch), 2" amerikanardrag samt 2x Rigid Industries D2 lyktor. DBS och kylen. Packad med allt utom kläder (första långresan "overlanding", idag skulle jag aldrig släpa med mig så mycket packning). Viktiga saker Planen Boat to Latvia Lithuania Poland Warsaw Krakow Tatra mountains Slovakia Hungary Budapest Serbia Novi Sad Belgrade Tara Mountains Montenegro Kotor Ulcinj Podgorica Montenegro Highlands Bosnia & Herzegovina Sarajevo Mostar Offroad through the country side Croatia Pag Island Mountains Slovenia Ljubljana Going home! Austria Germany
×
×
  • Create New...